سهم ناچیز خانم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات!/ خانم‌ها 25 درصد کمتر حقوق می‌گیرند

[ad_1] به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، گزارش ایران‌تلنت در سال ۱۴۰۱ با ارائه آماری از میزان دستمزدها، استخدام نیروی کار و مشاغل پرتقاضا منتشر شد. براساس این گزارش، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناورمحور نقش پررنگی در بین بیشترین جذب و استخدام‌ها در سال گذشته داشته‌اند. درواقع براساس این گزارش، بیشترین شرکت‌هایی که در سال گذشته جذب

کد خبر : 387376
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۰۴
سهم ناچیز خانم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات!/ خانم‌ها 25 درصد کمتر حقوق می‌گیرند

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، گزارش ایران‌تلنت در سال ۱۴۰۱ با ارائه آماری از میزان دستمزدها، استخدام نیروی کار و مشاغل پرتقاضا منتشر شد. براساس این گزارش، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناورمحور نقش پررنگی در بین بیشترین جذب و استخدام‌ها در سال گذشته داشته‌اند. درواقع براساس این گزارش، بیشترین شرکت‌هایی که در سال گذشته جذب و استخدام در کشور داشتند، به‌ترتیب عبارتند از: هواوی، کوبل دارو، گروه صنعتی گلرنگ، علی‌بابا، همراه اول، تپسی و اسنپ‌فود. نام شرکت‌های دیگری چون ایرانسل و های‌وب نیز در بین این شرکت‌ها به‌چشم می‌خورد. در این گزارش همچنین آمده است که سهم اشتغال آقایان در حوزه فناوری اطلاعات ۸۴ درصد است و فقط ۱۶ درصد دیگر افراد شاغل در این حوزه را زنان تشکیل می‌دهند.

در قسمت دیگری از گزارش به شرکت‌هایی که کارجویان در آن کار کرده‌اند به تفکیک صنایع، پرداخته شده است.طبق آمار ایران‌تلنت، بیشتر کارجویان در صنعت تولید و فرآیند مشغول به کار بوده‌اند. صنایع فناوری اطلاعات/ خدمات اینترنتی و نرم‌افزار و تولید نفت‌وگاز/ پالایش و پخش پتروشیمی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. صنایعی که کمترین میزان کارجو را داشتند نیز صنایع کشاورزی، حقوقی و بیمه بودند.

سهم ناچیز خانم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات!/ خانم‌ها 25 درصد کمتر حقوق می‌گیرند

در اولین قسمت از گزارش سال ۱۴۰۲ ایران‌تلنت به شرکت‌های رکورددار استخدام در ایران در سال گذشته اشاره شده است. این شرکت در این گزارش که با عنوان «جذب و استخدام» ایران منتشر شده است، بازار کار و استخدام ایران را از جوانب مختلف بررسی کرده است.

هوآوی، کوبل‌دارو و گلرنگ در صدر استخدام‌ها

ایران تلنت در این گزارش شرکت‌ها با بیشترین میزان استخدام در سال ۱۴۰۱ را معرفی کرده که بر این اساس به ترتیب گروه «هوآوی»، «کوبل دارو» و «گلرنگ» بیشترین آگهی استخدامی را داشته‌ و بیشترین نیروی متخصص را جذب سازمان‌های خود کرده‌اند. همچنین «علی بابا»، «همراه اول» و «تپسی» نیز در رتبه‌های بعدی شرکت‌ها با بیشترین میزان استخدام قرار گرفته‌اند.

بخش دیگر گزارش «جذب و استخدام ایران» به پرمتقاضی‌ترین شرکت‌ها برای جذب نیرو اشاره شده است. طبق این گزارش در میان شرکت‌های ایران، «ایرانسل»، «گلرنگ» و «سولیکو» بیشترین میزان رزومه را از کارجویان دریافت کرده و بیشترین متقاضی استخدام را داشته‌اند. شرکت‌های «دیجی‌کالا»، «کوبل دارو»، «اسنپ»، «زرین‌رویا» و «نستله» در رده‌های بعدی قرار دارند.

ایران تلنت در گزارش جامع «جذب و استخدام ایران»، نگاهی به حقوق و دستمزد متخصصان ایرانی در رشته‌های مختلف انداخته و میزان درآمد افراد را با میزان افزایش قیمت دلار و تورم مقایسه کرده است. در واقع ایران تلنت با تبدیل میانگین دریافتی کارشناسان در سال‌های ‎ ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ به دلار، از زاویه‌ای دیگر افزایش حقوق‌ها و قدرت خرید مردم را بررسی کرده است.

کاهش دوبرابری دستمزدها از ۱۳۹۶ تاکنون براساس دلار

نمودار میانگین دریافتی کارشناسان با در نظر گرفتن نرخ دلار نشان می‌‎‌دهد دریافتی افراد در این رده سازمانی، از ۶۲۱ دلار در سال ۱۳۹۶ به ۳۱۹ دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در سال ۹۶ یک مدیرمیانی به طور میانگین، ماهانه ۸۹۱ دلار درآمد داشته که در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۴۳۳ دلار رسیده است. در سال ۹۶ یک مدیرارشد به طور میانگین، ماهانه ۱۴۷۵ دلار درآمد داشته که در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۶۳۶ دلار رسیده است. با این حساب تورم توانسته تنها در پنج سال، دریافتی کارکنان را بیش از دوبرابر کاهش دهد.

تبدیل دریافتی مدیران میانی طی سال‌های گذشته به دلار بازهم روند کاهشی درآمد را تأیید می‌کند.

سهم ناچیز خانم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات!/ خانم‌ها 25 درصد کمتر حقوق می‌گیرند

از دیگر بخش‌های قابل توجه این گزارش، تاثیر مدرک کارشناسی ارشد بر حقوق افراد است. بر اساس گزارش ایران‌تلنت، مدرک تحصیلی در میزان حقوق افراد تاثیر گذاشته و در سال گذشته، در همه رده‌های سازمانی دریافتی افراد با مدرک کارشناسی‌ارشد، بیشتر از افراد دارای مدرک کارشناسی بوده است. بیشترین میزان این تاثیر نیز در رده کارشناس است؛ افراد دارای کارشناسی ارشد ۱۵ درصد حقوق بیشتری نسبت به هم رده‌ای‌های خود با مدرک کارشناسی، دریافت کرده‌اند. به نظر می‌رسد مدرک‌گرایی همچنان یکی از معیارهای جذب نیرو به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش در رده کارشناس، بانک‌ها با خالص پرداختی ۱۴.۳ میلیون تومان بیشترین میزان پرداخت حقوق را داشته‌اند. در رده مدیر میانی بیشتر پرداخت حقوق در شرکت‌های نفت و گاز با ۱۸.۸ میلیون تومان بوده و در رده مدیر ارشد شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بورس، با ۳۰.۳ میلیون تومان بیشترین حقوق را پرداخت کرده‌اند.

خانم‌ها ۲۵ درصد کمتر حقوق می‌گیرند

سهم استخدامی آقایان نسبت به بانوان در سال گذشته کمی بیشتر بوده و افراد بیست تا سی ساله بیشترین افرادی بودند که به استخدام درآمدند. به طور کلی در سال ۱۴۰۲ در همه سطوح سازمانی، آقایان نسبت به خانم‌ها حقوق بیشتری دریافت کرده‌اند. برخلاف چیزی که درباره برابری حقوق زن و مرد به نظر می‌رسد، این تفاوت برای سطوح غیرمدیریتی ۱۵ درصد و در رده مدیران میانی و مدیران ارشد ۲۵ درصد بوده است. همچنین ناگفته نماند خانم‌ها بیشتر در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار هستند و آقایان بیشتر در شرکت‌های دولتی. خانم‌ها در مشاغلی همچون امور اداری، ترجمه، مسئول آزمایشگاه، پرستاری، تدریس،روزنامه‌نگاری، پزشکی، حسابداری، داروزسازی، گرافیست و دامپزشک و همچنین منابع انسای بیشتر از آقایان کار می‌کنند. شعل‌هایی همچو مدیریت کارخانه و حراست و نصب و راه‌اندازی و همچنین حوزه فناوری اطلاعات نیز بیشتر آقایان را دربردارد. سهم آقایان در حوزه فناوری اطلاعات ۸۴ درصد نسبت به ۱۶ درصد خانم‌ها است.

کاهش سهم شرکت‌های فناوری در ایجاد فرصت اشتغال

گزارش ایران تلنت در سال ۱۴۰۰ حکایت از این داشت که شرکت‌های فناورانه و خدمات اینترنتی فرصت اشتغال را ایجاد کردند، اما این موضوع در سال ۱۴۰۱ به صنایع تولیدی رسیده است. به‌نظر می‌رسد مشکلاتی که شرکت‌های فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی در نیم‌سال گذشته پیدا کردند موجب شده است تا فرایند جذب و استخدام در آن‌ها کاهش یابد. رتبه مشاغل این حوزه حالا به رتبه دوم رسیده و پس از آن نیز حسابداری بیشترین اشتغال را ایجاد کرده است.

میانگین‌ حقوق‌ها در سال گذشته

در بخش مربوط به وب‌سایت ایران سلری ایران تلنت به موضوع حقوق و دستمزد پرداخته شده است. براین‌اساس، مدیران ارشد میانگین حقوق ۲۲.۸ میلیون تومانی داشتند و مدیران میانی نیز میانگین حقوق ۱۵.۵ میلیون تومانی داشتند. کارشناسان نیز ۱۱.۴ میلیون تومان به‌طور میانگین حقوق گرفتند که بیشترین رشد حقوقی را نسبت به سایر رده‌ها داشتند. این گزارش تأکید می‌کند که میزان دریافتی حقوق در تهران نسبت با سایر شهرها تفاوت سیزده درصدی دارد. بیشترین میزان حقوق نیز به کسب‌وکارهای حوزه آنلاین تعلق دارد و نکته جالب این است که کارشناسان همین شرکت‌ها با ۸۵ درصد افزایش حقوق، بیشترین میانگین افزایش حقوق را در سال گذشته تجربه کرده‌اند. این گزارش همچنین می‌افزاید که دریافتی کارمندان در هر رده‌ای در بخش دولتی، با حقوق بیشتری همراه است.

در بخش دیگری از این گزارش به تفاوت حقوق دریافتی در تهران‌ و شهرستان‌ها افراد پرداخته شده است. در سال گذشته به طور متوسط متخصصان در شهرستان‌ها ۱۳ درصد کمتر نسبت به متخصصان شاغل در تهران حقوق دریافت کرده‌اند. البته در سال ۹۹ این اختلاف، ۱۸ درصد بود و نشان می‌دهد فرهنگ کار در مناطقی به غیر از پایتخت در حال رشد است. داده‌های ایران‌تلنت نشان می‌دهد، این اختلاف برای رده کارشناس ۹ درصد، مدیر میانی ۱۲ درصد و مدیران ارشد ۱۹ درصد است. با این حساب می‌توان دلیل مهاجرت گسترده نیروی کار از شهرستان‌ها به کلان‌شهر تهران را توجیه کرد.

در بخشی از این گزارش به تفاوت دریافتی در شرکت‌های دولتی، خصوصی و بین‌المللی پرداخته شده است. جالب اینجاست که در تمام رده‌های سازمانی، شرکت‌های دولتی نسبت به بخش خصوصی پرداختی بیشتری داشته‌اند. اما همچنان بیشترین پرداخت‌ها مربوط به شرکت‌های بین‌المللی است.

گروه‌های شغلی پرطرفدار

پایتخت کشور بیشترین استخدام را در سطح ایران داشته است و پس از آن استان‌های البرز، اصفهان، خراسان رضوی و قزوین بیشترین بازار کار را داشته‌اند. گروه‌های شغلی پرطرفداری که کارجویان دنبال استخدام در آن‌ها بودند به ترتیب به بازاریابی، فروش، حسابداری، مهندسی و مدیر پروژه برمی‌گردد و کمترین محبوبیت در بین گروه‌های شغلی به حوزه ارتباطات و روابط عمومی، حمل‌ونقل و روزنامه‌نگاری برمی‌گردد.

سهم ناچیز خانم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات!/ خانم‌ها 25 درصد کمتر حقوق می‌گیرند

طبق گزارش ایران‌تلنت در سال ۱۴۰۱ شرکت‌های کمتری تمایل داشته‌اند که نیروی بالای ۳۵ سال جذب کنند. سقف سنی پرتکرار در آگهی‌های استخدام در رده مدیران ۳۵ سال و در رده کارشناسان (ارشد) نیز ۳۰ سال است. کف سنی پرتکرار در رده مدیران نیز۲۵ سال و در رده کارشناسان (ارشد) ۲۰ سال بوده است. این نشان می‌دهد که سطح اعتماد شرکت‌ها به نیروهای جوان روبه افزایش است.

سهم ناچیز خانم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات!/ خانم‌ها 25 درصد کمتر حقوق می‌گیرند

اهمیت زبان انگلیسی در اشتغال

در گزارش ایران تلنت همچنین آمده است افرادی که به زبان انگلیسی تسلط دارند به‌طور متوسط ۲۹ درصد حقوق بیشتری نسبت به سایرین دارند و این اختلاف در رده مدیران میانی به بیش از ۳۲ درصد می‌رسد.

سهم ناچیز خانم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات!/ خانم‌ها 25 درصد کمتر حقوق می‌گیرند

227227

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.