سفیر پیشین آمریکا: واشنگتن به نیمه پر و خالی لیوان توافق ایران و عربستان توجه کند

سال گذشته اعلام شد که دنیل شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی فلسطین که نام او در میان مشاوران دولت جو بایدن در موضوع اسرائیل به چشم می‌خورد، به سمتِ مشاور ارشد رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، منصوب شده است. پایگاه خبری اکسیوس در همان زمان به نقل

کد خبر : 332134
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
سفیر پیشین آمریکا: واشنگتن به نیمه پر و خالی لیوان توافق ایران و عربستان توجه کند



سال گذشته اعلام شد که دنیل شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی فلسطین که نام او در میان مشاوران دولت جو بایدن در موضوع اسرائیل به چشم می‌خورد، به سمتِ مشاور ارشد رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، منصوب شده است.

پایگاه خبری اکسیوس در همان زمان به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با تأیید این خبر گفت که شاپیرو پس از تأیید صلاحیت امنیتی به‌عنوان مشاور ارشد راب ملی به تیم وزارت خارجه در امور ایران پیوسته است.

شاپیرو در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از سال ۲۰۱۱ به‌عنوان سفیر آمریکا در تل‌آویو منصوب شد و تا ابتدای سال ۲۰۱۷ در این سمت باقی ماند.

به گزارش خبرنگار  ایرنا از نیویورک ، دنیل شاپیرو سفیر پیشین آمریکا در تل آویو در واکنش به توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز شنبه به وقت محلی تصریح کرد: کاهش تنش‌های ایران و عربستان نیمه پر لیوان است که آمریکا نیز آن را تایید کرده است. اجرای این توافق می تواند به پایان جنگ در یمن، همانطور که آمریکا به دنبال آن بوده، کمک کند و تنش ها در عراق و همچنین هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی را کاهش دهد.

این سیاستمدار آمریکایی افزود: اما نیمه خالی لیوان، افزایش نفوذ چین با نمایش توانایی خود در استفاده از روابط سازنده با هر دو طرف درگیر در خاورمیانه است که تردیدهایی را در مورد قدرت آمریکا ایجاد می‌کند.

این دیپلمات آمریکایی در عین حال در تداوم اتهام زنی به ایران اضافه کرد: اما هم چین و هم سعودی‌ها با اعتماد به نیت ایران، قمار بزرگی انجام داده اند. در حالی که ایران در مقاطع مختلف تنش ها را با همسایگان خود تشدید یا کاهش داده است، هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر در اهداف راهبردی این کشور دیده نمی شود. این اهداف شامل تسلط منطقه ای است که به واسطه برنامه هسته ای ایران که همچنان در حال گسترش است، پیش می رود.

سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی ادامه داد: احتمال دارد سعودی ها امیدوار باشند که چرخش آنها به سمت چین، به آنها اهرمی برای درخواست تسلیحات بیشتر، تضمین های امنیتی و فناوری هسته ای غیرنظامی از آمریکا می دهد.

وی افزود: پذیرفتن این درخواست ها می تواند شرط عربستان جهت عادی سازی روابط با اسرائیل باشد. اما نیاز آنها به حمایت آمریکا کاهش نخواهد یافت و این نیاز، آنها را ملزم می کند تا به دولت شکاک آمریکا، کنگره و افکار عمومی این کشور نشان دهند که تلاش بیشتر آنها همسو کردن منافع خود با آمریکا است نه با چین.

اعلام توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در روز جمعه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای از سرگیری روابط پس از هفت سال تنش، بازتاب گسترده ای در آمریکا به ویژه در میان مقامات و تحلیلگران آمریکایی داشت.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران – ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

310310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.