سفر وزیر میراث فرهنگی به همدان چه دستاوردی داشت؟

ایسنا/همدان همدان به عنوان یکی از آخرین مقصدهای سفر ریاست جمهوری، پنج‌شنبه ششم تیرماه میزبان سی‌اُمین سفر استانی هیأت دولت بود. پیش از سفر گفته می‌شد قرار است از این فرصت نهایت بهره را برای اعتلای همدان ببریم و با هم‌صدایی ظرفیت‌ها و دغدغه‌ها را انعکاس داده و راه توسعه قدیمی‌ترین پایتخت مادها را هموار

کد خبر : 244944
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
سفر وزیر میراث فرهنگی به همدان چه دستاوردی داشت؟


ایسنا/همدان همدان به عنوان یکی از آخرین مقصدهای سفر ریاست جمهوری، پنج‌شنبه ششم تیرماه میزبان سی‌اُمین سفر استانی هیأت دولت بود. پیش از سفر گفته می‌شد قرار است از این فرصت نهایت بهره را برای اعتلای همدان ببریم و با هم‌صدایی ظرفیت‌ها و دغدغه‌ها را انعکاس داده و راه توسعه قدیمی‌ترین پایتخت مادها را هموار کنیم. 

همچنین گفته می‌شد حوزه گردشگری یکی از محورهای مهم سفر است که حضور هیأت دولت می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد و برای سه حوزه‌ گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی همدان اتفاقات خوبی را رقم بزند.

امروز حدود یک ماه است که از سفر هیأت دولت به همدان می‌گذرد و ایسنا، با برگزاری نشست تخصصی “بررسی دستاوردهای سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستی به همدان”، ابعاد مختلف سفر را بررسی کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این نشست گفت: معمولاً سفرهای هیأت دولت به ویژه سفرهای اول فرصت مغتنمی برای مقاصد سفر است چراکه براساس اولویت‌های استان و دولت پروژه‌هایی برجسته مشخص و اعتبارات به آنها اختصاص داده می‌شود.

علی مالمیر با اشاره به اینکه از سفر اول هیأت دولت می‌توان به عنوان یک کاتالیزور افزایش دهنده سرعت و توان بهره برد، افزود: از چند ماه قبل از سفر، هماهنگی‌های لازم در اداره میراث فرهنگی انجام و اولویت‌های این حوزه مشخص شد.

وی تصریح کرد: پرونده ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” و تکمیل موزه منطقه‌ای غرب کشور از مهمترین اولویت‌های میراث فرهنگی همدان است اما چون دارای ردیف ملی هستند از این ردیف‌ اعتبار خوبی برای آنها گرفتیم و به همین علت به طور برجسته در برنامه سفر گنجانده نشدند.

مالمیر اضافه کرد: بر این اساس مواردی که دارای ردیف ملی نبودند در برنامه‌های سفر آورده و اولویت‌ها براساس شرایط موجود و نیازها پیش‌بینی، مشخص و مصوب شد و در واقع فرصت مغتنمی را رقم زد که بتوانیم با سرعت بیشتری روی اولویت‌ها کار کنیم.  

وی با بیان اینکه معتقدیم در سفر هیأت دولت به همدان کمتر از دیگر استان‌ها به این حوزه توجه نشد، افزود: رئیس جمهور به صراحت تأکید کرد گردشگری یکی از مهمترین محورهای توسعه همدان محسوب می‌شود.

مالمیر میزان اعتبارات مصوب سفر هیأت دولت در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: همدان در مقایسه با سایر استان‌ها اعتبارات قابل قبولی را در این حوزه دریافت کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: میراث فرهنگی همدان روی پروژه‌های ریز متمرکز نشد؛ به عنوان مثال برای مرمت و ساماندهی بافت‌های واجد ارزش تاریخی شهری و روستایی اعتبار اخذ شد همچنین باید توجه کنیم که حدود ۸۰ درصد بناهای واجد ارزش در بافت مستقر هستند و اگر برای ۱۰ بنا مصوبه می‌گرفتیم دستمان بسته بود.

وی با اشاره به اینکه مصوبات سفرهای استانی در جلسه سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: این سازمان تلاش می‌کند مصوبات سفر ذیل ردیف‌های اعتباری مصوب قرار گیرد و تفاوتی که استان همدان با دیگر استان‌ها داشت این بود که همدان پروژه‌هایی که ردیف ملی داشت را در سفر لحاظ نکرد. 

مالمیر با بیان اینکه در سال جاری ۲۲ میلیارد تومان برای تملک هگمتانه از ردیف ملی اخذ شده است، مطرح کرد: همچنین از ۱۶۴ میلیارد تومان که برای ۱۱ موزه در کشور درنظر گرفته شده، ۳۱ میلیارد تومان به موزه منطقه‌ای غرب کشور اختصاص یافت که حدود ۲۰ درصد از کل بودجه موزه‌ها است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از این مقدار نیز جذب شود. 

وی تأکید کرد: پروژه‌هایی که ردیف ملی مستقل نداشتند برای برنامه سفر درنظر گرفته شد، به این معنی که حداقل می‌توانیم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از محل ملی برای استان دریافت کنیم و اگر دو پروژه هگمتانه و موزه منطقه‌ای در سفر آورده می‌شد از اعتبارات سفر به آنها تعلق می‌گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار کرد: در سفر برای حوزه‌هایی مثل بافت‌های واجد ارزش تاریخی شهری و روستایی، دستکندها، تکمیل زیرساخت روستاهای هدف، محورها و مناطق نمونه گردشگری و ساخت و نمایشگاه دائم صنایع دستی اعتباراتی درنظر گرفته شد.

مالمیر اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ اعتبار ابلاغی بافت تاریخی همدان ۸۰۰ میلیون تومان بود و پیش‌بینی شده است اگر مصوبات سفر طی دو سال تخصیص پیدا کند سهم بافت‌های واجد ارزش تاریخی شهری و روستایی حدود ۹۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در انتخاب، شمولیت و توزیع پروژه‌ها هوشمندانه عمل شد و توانستیم مصوبات خوبی بگیریم، گفت: ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” همچنان در اولویت قرار دارد و امسال از محل اعتبار بازآفرینی و با کمک شهرداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان و بازار مقدمات ثبت جهانی فراهم می‌شود.  

مالمیر در ادامه سفر ضرغامی به همدان را در قالب سفر هیأت دولت عنوان کرد و افزود: سفر وزیر میراث فرهنگی به همدان سفر مستقل وی به استان نبود و او به عنوان نماینده دولت در تویسرکان حضور یافت، علاوه بر این انتخاب برنامه‌ها دست ما نبود اگرچه تلاش کردیم غالب مسائل شهرستان تویسرکان در حوزه گردشگری در سفر گنجانده شود.  

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزیر میراث فرهنگی در فضای رسانه‌ای کمتر از استان‌های دیگر به همدان نپرداخت، بیان کرد: طبق قول وزیر، وی به زودی برای افتتاح پروژه‌های کلان به استان سفر خواهد کرد.

وی در بخش دیگری مطرح کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در سفر به آن پرداخته شد دو بانده شدن جاده علیصدر بود که در اصل پروژه زیربنایی اما در واقع پروژه گردشگری است و دو بانده شدن این جاده مطالبه بخش گردشگری است.

مالمیر ادامه داد: محور گنجنامه به تویسرکان و بازدید وزیر از این مسیر یکی از مطالبات استان و به ویژه شهرستان تویسرکان بود که این پروژه نیز پروژه زیربنایی راه اما واقعاً در پروژه گردشگری است.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست از جاده گنجنامه اتوبان رد شود، مطرح کرد: این محور یک جاده گردشگری است که باید ایمن شده و کل سال امکان تردد درآن امکانپذیر باشد، ما هم اعتقاد نداریم این جاده اتوبان شود اما برای ایمن شدن به زیرساخت نیاز دارد و حتماً باید قبل از اجرا مطالعه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تصریح کرد: این پروژه نیز یک پروژه زیربنایی است و به مطالعه نیاز دارد، علاوه بر این باید توجه شود موضوع جاده برگشت گنجنامه در اینجا مطرح نیست و موضوع مسیر گنجنامه به تویسرکان است.

مالمیر با اشاره به اینکه معتقدیم ظرفیت جاده گنجنامه به اندازه فعلی بُرد دارد، اظهار کرد: کوه الوند ثبت ملی است و میراث فرهنگی هم ملاحظاتی در این زمینه دارد با این وجود جاده باید ایمن و از طرفی ویژگی‌های گردشگری آن حفظ شود.

وی با بیان اینکه این پروژه نیاز به طراحی و مطالعه دارد، گفت: تاریخ و طبیعت دو مزیت استراتژیک و بلندمدت در همدان هستند که تاریخ در بافت خود را نشان می‌دهد و طبیعت در دامنه شمالی و جنوبی الوند بنابراین برای توسعه استان باید این مزیت‌ها حفظ شوند و ما نیز بر حفظ آنها تأکید داریم.

مالمیر در ادامه ارزیابی وزیر میراث فرهنگی از سفر به استان را خوب عنوان کرد و افزود: مصوبات و تخصیص بودجه به همدان در مقایسه با سایر استان‌ها مطلوب بود اگرچه نیازهای استان در این بخش بسیار زیاد است، علاوه بر این تاکنون سفر وزیر به صورت مستقل به استان‌ها محدود بوده و در بعضی از استان‌ها ضرورت‌هایی اقتضا کرده که حضور پیدا کنند.  

وی شرح داد: در همدان موضوع مبهمی که نیاز به حمایت وزارتخانه داشته باشد نداریم و به عبارت دیگر کار زمین مانده‌ای در استان نیست، همچنین پروژه‌هایی مثل دستکند سامن، سایت موزه میدان امام(ره) و پروژه عصر طلایی هگمتانه آماده افتتاح هستند و اگر شرایط مهیا شود از حضور وزیر برای افتتاح آنها بهره می‌بریم و اگر زمان سفر مناسب باشد جلسه با فعالان حوزه گردشگری نیز پیش‌بینی خواهد شد.

سفر وزیر میراث فرهنگی به همدان چه دستاوردی داشت؟

مالمیر با اشاره به اینکه در برنامه سفر به موضوع ثبت جهانی هگمتانه پرداخته شد، افزود: غالب بازدیدهای شهرستان تویسرکان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری بود، ساماندهی مقبره حبقوق نبی(ع)، کاوش دستکند دهبنه، تملک خانه تاریخی بیات نیز از جمله امتیازاتی بود که در جریان سفر از وزارتخانه گرفتیم.  

وی با بیان اینکه همزمان با سفر وزیر میراث فرهنگی به تویسرکان معاون صنایع دستی نیز در لالجین حضور یافت، اظهار کرد: شهرستان تویسرکان به عنوان مقصد وزیر میراث فرهنگی توسط معاونت اجرایی رئیس جمهوری تعریف شد و مسیر سفر را ما به کمک شهرستان طراحی کردیم.

مالمیر با اشاره به اینکه مقیاس اعتبارات سفر به همدان از میانگین کشوری بالاتر است و آثار سفر پس از دریافت اعتبارات نمایان خواهد شد، مطرح کرد: امسال با تخصیص اعتبار قابل قبول به دستکندها می‌توانیم جهشی در این حوزه شاهد باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه گفت: برای اداره میراث فرهنگی که میانگین اعتبارات یک ساله‌اش در استان حدود ۱۵ میلیارد تومان است تصویب ۱۵۰ میلیارد تومان در یک سفر اتفاق خوبی است. 

وی ادامه داد: این موضوع که وزیر از اعتبارات وزارتخانه ۱۰۰ میلیون تومان در یک سفر، به استانی اختصاص داده باشد غیرممکن است چراکه حدود توزیع اعتبارات وزارت میراث فرهنگی براساس شاخص‌ها مشخص است.

یک فعال حوزه گردشگری نیز با طرح این سوالات که چرا اطلاع‌رسانی وزیر میراث فرهنگی و تیم ایشان برای سفر به همدان کمرنگ بود و چرا با مردم صحبت نکردند؟ گفت: همیشه مطرح شده گردشگری اولویت اول استان است اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

محمد صیفی‌کار ادامه داد: رئیس جمهور در سفر به همدان کمترین صحبت را راجع به گردشگری داشت که این نشان می‌دهد یا ما نتوانستیم مدیران ارشد استانی را درباره اهمیت این حوزه مجاب کنیم یا اینکه گردشگری اولویت استان نیست.

وی با بیان اینکه چرا وزیر میراث فرهنگی دیر به همدان آمد؟ افزود: شنیده شده در سفر انفرادی وزیر به یک استان ۱۰۰ میلیارد اعتبار به این استان داده شد در حالیکه در سفر وی همراه با هیأت دولت به همدان ۱۵۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت، علت این اتفاق چیست؟

صیفی‌کار با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت حضور وزیر میراث فرهنگی به استان در سایه سفر رئیس جمهور بود، اظهار کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه وجه یک مثلث‌ هستند و نمی‌توانیم بگوییم کدام اولویت اول است اما می‌توان گفت هر سه اولویت اول استان همدان است.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه وزیر در سفر به همدان چه کاری انجام داد و چه اتفاق متفاوتی نسبت به دیگر استان‌ها رقم خورد؟ مطرح کرد: درست است که وی نماینده هیأت دولت بودند اما قبل از این، وزیر میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه تأخیر سفر وزیر به همدان مطالبه جدی فعالان گردشگری است، بیان کرد: متأسفانه طی چند سال گذشته دامن الوند نابود شد و نمونه این نابودی در جاده امامزاده کوه به وضوح مشخص است همچنین مجوزهای بی‌رویه‌ای که برای ساخت هتل در سینه الوند صادر شد بخش دیگری از طبیعت همدان را نابود کرد و امیدواریم این اتفاقات برای جاده گنجنامه نیفتد.

در ادامه دیگر فعال حوزه گردشگری همدان بیان کرد: همدان به واسطه جهانی شدن “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” در زمان ضرغامی از ماه‌ها پیش منتظر سفر وی بود که این اتفاق نیفتاد و تأخیر در سفر یکی از دلخوری‌های فعالان حوزه گردشگری است.

مریم مقدم با بیان اینکه سفر هیأت دولت با سفر وزیر تفاوت دارد، افزود:  ضرغامی به واسطه این که وزیر میراث فرهنگی است به همدان نیامده بود تا از پروژه‌های گردشگری بازدید کند بنابراین برنامه‌های این حوزه نمی‌توانست به صورت منسجم چیده شود و نمی‌توانستیم برنامه هدفمندی برای این بخش داشته باشیم.  

وی اضافه کرد: وزیر میراث فرهنگی به عنوان نماینده معین هیأت دولت به تویسرکان سفر کرد و قرار بود دیدار بی‌واسطه با مردم داشته باشند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند، اگرچه در برنامه‌ها سعی شد موارد و مطالبات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شود.

مقدم با اعلام اینکه وزیر میراث فرهنگی چند سفر به همدان بدهکار است، گفت: اینکه استان چقدر تلاش کند سفر وزیر به همدان اتفاق بیفتد بستگی به قدرت همدان و پیگیری آن دارد.

این روزنامه‌نگار همدانی مطرح کرد: در سفر یکی دو نتیجه خوب حاصل شد و خیلی از موارد عقیم ماند که این موضوع فعالان حوزه گردشگری را آزار می‌دهد، اتفاق خوب تاکید مسافت کوتاه همدان به تهران و معرفی ظرفیت طبیعی و تاریخی استان از زبان وزیر بود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت مسافت کوتاه همدان به پایتخت سال‌ها دغدغه فعالان این حوزه است، اظهار کرد: در طول سفر، دوربین میراث فرهنگی روی این مسئله زوم و وزیر تاکید می‌کند و اگر روی این موضوع کار نشد شاید رسانه‌ها ضعیف عمل کردند.

مقدم در ادامه به پرونده ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان اشاره کرد و شرح داد: اگر از بیرون به سفر وزیر و عدم بازدید از مسیر پرونده نگاه کنیم حس می‌کنیم بی‌انصافی شده است اما زمانی که بدانیم مسیر سفر به تویسرکان برای وزیر تعریف شده بود و اگر می‌خواست به پرونده ورود کند موضوع گسترده‌ای بود که به بیش از یکی دو روز زمان نیاز داشت نظرمان تغییر می‌کند.

این فعال حوزه گردشگری افزود: اگر در طول سفر، وزیر میراث فرهنگی را درگیر موضوع هگمتانه می‌کردیم تنها به یک تیتر رسانه‌ای می‌رسیدیم، اما اینکه چرا وزیر تا به حال به همدان نیامده مورد انتقاد است.

وی تصریح کرد: دغدغه‌مندان این حوزه معتقدند وزیر باید مسیر پرونده ثبت جهانی را به طور ملموس می‌دید و اظهار نظر می‌کرد اما این نکته مغفول مانده که اعتبار پرونده ثبت جهانی اعتبار ملی است و به اعتباری که به واسطه سفر باشد مرتبط نیست مگر اینکه اعتبار خاصی به آن داده می‌شد.

مقدم با اشاره به اینکه پس از بررسی اعتبارات استانی مشخص شد اعتبار دیگر استان‌ها مساوری با همدان یا کمتر از اعتبار همدان است، گفت: در میان استان‌ها تنها اصفهان بود که اعتبارش ۵۰۰ میلیارد عنوان شد که البته دلیل و صحت آن را نمی‌دانیم.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر میراث فرهنگی پیگیری مسائل غار علیصدر را به سفر زود هنگام خود به استان موکول کرد بنابراین اداره میراث فرهنگی باید موضوع سفر دوباره وی به استان را پیگیری و زمان بازدید از پروژه‌ها را تعیین تکلیف کند.  

مقدم با بیان اینکه جنس نگاه وزیر فعلی با وزیر سابق فرق دارد، اظهار کرد: وی در هیچ یک از استان‌ها نشستی با فعالان گردشگری نداشته یا خیلی کم این اتفاق افتاده که باید ببینیم در آن معدود استان‌ها با چه سیاستی این اتفاق رقم خورد.

سفر وزیر میراث فرهنگی به همدان چه دستاوردی داشت؟

دیگر فعال حوزه میراث فرهنگی همدان نیز در این نشست با اشاره به اینکه سفر وزیر به استان فرصت خوبی بود که حداقل به یک شهرستان پرداخته شود، گفت: دستاوردهای سفر وزیر به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل هندوانه خوردن در تویسرکان، نگرانی که با مطرح کردن جاده گنجنامه بر دل فعالان مدنی انداخت و اعتبارات جذب شده در سفر است.

حسین زندی با بیان اینکه از سفر وزیر میراث فرهنگی به استان نتیجه‌ای ندیدیم و اعتباراتی که جذب شد در همه استان‌ها وجود دارد، افزود: مسیر بازدید وی را نماینده مردم تویسرکان در مجلس رقم زد که دنبال یک کار بزرگ در منطقه است و می‌خواهد به قیمت تخریب الوند صورت بگیرد. 

وی اضافه کرد: پروژه جاده گنجنامه مطالبه مردم تویسرکان نیست و برنامه نماینده مردم تویسرکان و بخشی از سرمایه‌گذاران است، از طرفی نماینده عرقی به تویسرکان، طبیعت تویسرکان و همدان ندارد و قصد دارد این شهرستان هم مانند رزن، قهاوند و فامنین به بیابان تبدیل شود.

زندی با اشاره به اینکه فعالان مدنی نگران این موضوع هستند، اظهار کرد: اگرچه می‌دانیم این اتفاق نخواهد افتاد و مسیر دو بانده نخواهد شد چرا که این تصمیم نه خردمندانه است نه پیوست محیط زیستی و فرهنگی دارد، علاوه بر این در بحث گردشگری نیز به ظرفیت برد منطقه توجه نشده است.   

این فعال حوزه میراث فرهنگی با بیان اینکه خوشبختانه در مقبره حبقوق نبی(ع) کلنگ‌زنی نشد تا ابتدا درباره سرمایه‌گذاری تصمیم گرفته شود، عنوان کرد: به نظر می‌رسد سفر دستاورد مثبتی برای استان ندارد.

وی با اشاره به اینکه تجربه ثابت کرده ابتدا پروژه‌ها انجام می‌شود بعد مطالعه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم سفر وزیر به همدان دستاورد داشت که به کمبود نیروی انسانی در میراث فرهنگی می‌پرداخت چرا که در حال حاضر بعضی از شهرستان‌ها با یکی دو نیرو اداره می‌شوند.

زندی با بیان اینکه تسهیل و تسریع پرونده ثبت جهانی هگمتانه اهمیت زیادی دارد، گفت: همدان یک شانس دارد که اگر این شانس را از دست بدهد ضرر کرده‌ایم بنابراین در صورتی که این موضوع مورد پیگیری وزیر قرار می‌گرفت می‌توانستیم بگوییم سفر دستاورد دارد.

وی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی وزیر درباره حوزه تخصصی خود صحبت نمی‌کند، یادآور شد: به عنوان مثال وی در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرده میراث فرهنگی نباید مانع توسعه شود در حالی که در واقع میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست بلکه عامل و محرک توسعه است.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.