سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشد

[ad_1] ایسنا/همدان سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند گفت: در فصل هفتم کاوش معبد لائودیسه‌ سرنخی از معبد پیدا نشد و برای یافتن این معبد به یک فصل دیگر کاوش نیاز داریم. محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: منطقه دوخواهران ۱۲ هکتار است و با توجه به اینکه محل احتمالی معبد لائودیسه مشخص

کد خبر : 413500
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۲۸
سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشد

[ad_1]

ایسنا/همدان سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند گفت: در فصل هفتم کاوش معبد لائودیسه‌ سرنخی از معبد پیدا نشد و برای یافتن این معبد به یک فصل دیگر کاوش نیاز داریم.

محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: منطقه دوخواهران ۱۲ هکتار است و با توجه به اینکه محل احتمالی معبد لائودیسه مشخص نبوده، محدودیت و ممنوعیت‌هایی در دوران کاوش‌ها برای ساخت‌وساز در این منطقه به وجود آمد و سبب شد تا در این محدوده که در بافت تاریخی شهر نهاوند هم قرار دارد، مردم اجازه ساخت‌وساز نداشته باشند.

وی افزود: این محدودیت و ممنوعیت‌ها باعث بروز مشکلاتی برای اهالی و از جمله مهاجرت آنها از این منطقه، کاهش کیفیت زندگی و بروز مشکلاتی برای ساکنان و در نهایت منطقه دوخواهران به منطقه مهاجرپذیر تبدیل و دچار آسیب‌های اجتماعی تبدیل شد.

جانجان اضافه کرد: محدودیت ساخت‌وساز در این منطقه باعث شد بناهایی که در منطقه وجود دارد، دچار فرسودگی شوند و با توجه به روی گسل زلزله قرار گرفتن شهر نهاوند، برداشتن محدودیت ساخت‌وساز در این منطقه همواره از مطالبات مردم بوده است.

وی با اشاره به اینکه کاوش در منطقه دوخواهران با دو هدف اجرا شد، تأکید کرد: کاوش‌ها از سه فصل قبل با هدف پیدا کردن سرنخ معبد لائودیسه آغاز و بنا شد بخش‌هایی که آثاری پیدا نمی‌شود آزادسازی شوند تا مردم بتوانند ساخت‌وساز همراه با محدودیت داشته باشند.

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند ادامه داد: تاکنون هفت مرحله کاوش برای پیدا کردن معبد در این منطقه انجام شده و اعتبار فصل هفتم کاوش ۷۰ میلیون تومان بود که البته مبلغ ناچیزی بود.

وی مطرح کرد: در فصل هفتم کاوش‌، سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشد همچنین مناطقی که در آنها کاوش و آثاری یافت نشد طبق ضوابط آزاد اعلام می‌شود و باید ساخت‌وساز براساس ضوابط بافت تاریخی با محدودیت انجام شود.

جانجان با بیان اینکه فصل هشتم کاوش در صورت تأمین اعتبار ضروری است، خاطرنشان کرد: هدف میراث‌فرهنگی تسهیلگری برای مردم است نه اینکه مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.

وی درباره فصل بعدی کاوش نیز گفت: اگر اعتبار کافی به پروژه تزریق شود به یک فصل کاوش دیگر نیاز است و گمانه‌زنی‌ها با یک فصل دیگر تمام می‌شود که امیدواریم مسئولان اعتباری برای این فصل کاوش درنظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۲۲ در منطقه دوخواهران نهاوند کتیبه‌ ارزشمندی به زبان یونانی کشف شد که این کتیبه فرمان یکی از پادشاهان سلوکی به حاکم وقت نهاوند بوده و این کتیبه اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

این کتیبه از دو قسمت متمایز تشکیل شده که قسمت اول آن نامه‌ای است که فرمان شاه را به اهالی نهاوند ابلاغ می‌کند از آنها درخواست می‌کند تا فرمان وی را روی سنگی نقش کرده و در معبد اصلی شهر نصب کند و همچنین در این کتیبه «آنتیوخوس سوم» به «مندموس» پادشاه وقت نهاوند دستور می‌دهد که معبدی در خور و شأن همسرش ملکه «لائودیسه» در نهاوند بسازند. براساس مطالعاتی که انجام شده این معبد در زمان آنتیخوس سوم در شهر نهاوند بنا شده و این معبد برای کاهنه‌ای که همسر آنتیخوس سوم بوده، بنا شده است.

همچنین علاوه بر این کتیبه مجسمه‌های مفرقی کوچکی که منصوب به خدایان یونان بوده در این منطقه کشف شده است و کشف این آثار باعث شد که وجود معبد یونانی در نهاوند محرز شود و این محوطه تاریخی و منطقه دوخواهران در سال‌ ۱۳۲۷ به شماره ۳۷۴ به‌عنوان‌ میراث‌ فرهنگی‌ در فهرست‌ آثار ملی‌ ایران‌ ثبت‌ شود.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.