سد «خرسان» کاوش نجات‌بخشی می‌شود

[ad_1] معاون میراث‌فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد از کاوش نجات‌بخشی دو محوطه تاریخی در محدوده آبگیر سد «خرسان» خبر داد. رحیم دادی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که محوطه‌های تاریخی «ده پایین» و «لَه سَواره» از محوطه‌هایی هستند که قرار است در سال جدید کاوش شوند، افزود: این دو محوطه در محدوده آبگیر سد

کد خبر : 344046
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
سد «خرسان» کاوش نجات‌بخشی می‌شود

[ad_1]

معاون میراث‌فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد از کاوش نجات‌بخشی دو محوطه تاریخی در محدوده آبگیر سد «خرسان» خبر داد.

رحیم دادی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که محوطه‌های تاریخی «ده پایین» و «لَه سَواره» از محوطه‌هایی هستند که قرار است در سال جدید کاوش شوند، افزود: این دو محوطه در محدوده آبگیر سد «خرسان ۳» قرار دارند و در آینده‌ای نزدیک با آبگیری این سد به زیر آب می‌روند، بنابراین باید کاوش نجات‌بخشی در این دو محوطه تاریخی انجام شود.  

او همچنین اظهار کرد: سال گذشته پرونده‌های حریم روستای تاریخی امامزاده علی (ع)، پل پریم، بازنگری حریم بافت تاریخی دهدشت، بنای تاریخی امامزاده محمود چرام و کوشک گودنگون گچساران را آماده کرده‌ایم، اما به دلیل این‌که جلسه شورای حریم تشکیل نشد، هنوز حریم این آثار تاریخی مصوب نشده است و منتظر هستیم در جلسه‌ای که امسال تشکیل می‌شود به تصویب برسد.  

دادی‌نژاد درباره اولویت های ثبت ملی آثار کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۲ گفت: تمرکز امسال میراث‌ فرهنگی در حوزه ثبت ملی بناهای تاریخی روستاهایی است که تاکنون ثبت ملی نشده‌اند، روستای «ده عزیزی» دارای یک معماری بومی‌ است و همین معماری موجب شده تا قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را داشته باشد. همچنین تک بناهایی در روستاهای «موگر»، «القچین سفلی» و «سرکوه راک»  وجود دارد که باید ثبت ملی شوند.

او اضافه کرد: در حوزه میراث ناملموس هنوز پرونده‌ای آماده نکرده‌ایم، اما آنچه برای ما در اولویت است آداب و رسومی به جا مانده در سطح استان است که در معرض فراموشی قرار گرفته‌اند.  

به گفته معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، بناهای تاریخی «پل پاتاوه»، «بافت تاریخی دهدشت»، «بازار بافت تاریخی»، «بابا احمد بهمئی»، «قلعه چرزو» و بناهای تاریخی «امام زاده علی (ع)» از جمله اماکنی هستند که در سال ۱۴۰۲ مرمت می‌شوند.  

انتهای پیام 

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.