زیرساخت ها برای بین المللی شدن سیستم بانکی کشور فراهم است / پذیرش FATF می تواند مفید واقع شود

[ad_1] هوشمند نیوز – صبا نوبری؛ مسئلهFATF  و پیوستن به آن، طی سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و موافقان و مخالفان زیادی دارد. اما سوالی که باید پیش از همه به آن پاسخ داد، این است که اگر FATF به مرحله اجرا برسد، زیرساخت‌های فنی لازم برای بهره‌برداری از برقراری دوباره رابطه سیستم بانکی ایران

کد خبر : 150333
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۴:۱۱
زیرساخت ها برای بین المللی شدن سیستم بانکی کشور فراهم است / پذیرش FATF می تواند مفید واقع شود

[ad_1]

هوشمند نیوز – صبا نوبری؛ مسئلهFATF  و پیوستن به آن، طی سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و موافقان و مخالفان زیادی دارد.

اما سوالی که باید پیش از همه به آن پاسخ داد، این است که اگر FATF به مرحله اجرا برسد، زیرساخت‌های فنی لازم برای بهره‌برداری از برقراری دوباره رابطه سیستم بانکی ایران با جهان، فراهم است یا خیر؟

در همین زمینه، علی ماجدی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل و سفیر سابق ایران در آلمان، برزیل و ژاپن، در گفت‌وگو با خبرنگار هوشمند نیوز گفت: دو نکته اصلی پیرامون پرونده FATF وجود دارد؛ یکی بحث مبارزه با پولشویی بوده و دیگری تامین مالی تروریسم است. اگر پذیرش ما صورت پذیرد، در این زمینه‌ها سه یا چهار مورد از مقررات کلی وجود دارد که بخشی از آن‌ها انجام شده و بخشی دیگر در دست مجمع تشخیص برای تصویب است.

علی ماجدی

وی افزود: در زمینه پولشویی البته اقدامات بیشتری انجام شده اما پیرامون مسئله پالرمو موارد حل نشده بیشتری وجود دارد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل ادامه داد: مخالفان FATF در مجموع دو دسته هستند؛ دسته اول کسانی هستند که از اساس با آن مخالفت می‌کنند که البته جایگاه چندانی نداشته و استدلال‌هایشان نیز مبنایی ندارد.

وی افزود: دسته دوم نیز اعتقاد دارند زمانی که تحریم‌ها باشد، پیوستن یا نپیوستن به FATF نمی‌تواند کمک چندانی به ما بکند. البته صحبت این افراد درست نیز و من نیز با آن مخالف هستم، زیرا برای مثال روسیه و چین با وجود تحریم‌هایی که علیه آنها وضع شده، اما هنوز هم مشغول به کار بوده و روابط بانکی آنها با جهان دچار مشکل نشده که دلیل اصلی آن نیز پذیرش FATF است.

اگر تحریم‌ها رفع شود، FATF تصویب خواهد شد

وی تاکید کرد: اما به هرحال چون مسئله تحریم‌ها مطرح است، من فکر می‌کنم در صورت رفع آن‌ها، به احتمال بالای 90درصد این لوایح در مجمع تشخیص، تصویب می‌شود.

به گفته این دیپلمات باسابقه جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر، حاکمیتی که یکدست شده، با توجه به تنگناهای اقتصادی قصد دارد موانع را برطرف کند.

وی پیرامون فراهم بودن بستر اجرای مقررات FATF گفت: طی سال‌های گذشته بر روی ابزارهای نظام بانکداری کار شده، البته شاید نواقصی داشته باشد اما این نواقص قابل برطرف کردن است.

چالش اصلی FATF تصمیم‌گیری در بخش کلان است

حسین خمسه، کارشناس بانکداری الکترونیک درباره وضعیت زیرساخت‌های فنی برای اجرای FATF گفت: به نظر می‌رسد آماده‌ترین بخش برای FATF و اجرای قوانین آن، بخش فنی و زیرساخت‌ها است.

حسین خمسه

وی افزود: به این دلیل که برای اجرا، لازم است یک سری دیتا چک بشود و تمام این دیتاها در سیستم بانکداری ما موجود است و کم ترین دردسر را در این بخش داریم.

خمسه ادامه داد: برای مثال در مقررات FATF آمده است که باید قبل از افتتاح حساب از شخص استعلام بگیریم که سابقه تروریستی نداشته باشد، خب در حال حاضر که ما که کار ثبت نام را الکترونیکی انجام می ‌دهیم و فقط کافیست وب سرویس از مرکزی استعلام بگیرد و ادامه مسیر را انجام دهد؛ پس به تغییرات سخت و آنچنانی نیاز نداریم.

این کارشناس بانکی در رابطه با چالش اصلی نظام بانکی برای اجرای FATF گفت: مشکل اصلی قوانین و مقررات است، اینکه ما قصد داریم چه اسنادی برای تبادل مالی قبول کنیم، آن‌ها را کجا ثبت کنیم و به کجا گزارش دهیم. بنابراین اصلی‌ترین چالش تصمیم‌گیری در بخش کلان است و نباید نگران بخش فنی برای ماجرا باشیم.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.