زن ستیزی به چه معناست؟ چطور با آن مقابله کنیم؟

هیچ جامعه‌ای از خطر زن ستیزی در امان نیست و تمام زنان دنیا حداقل یک بار هم که شده از رفتارهای زن‌ستیزانه آسیب دیده‌اند. فقط میزان و شدت رفتارهای زن‌ستیزانه در جوامع و فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. در این مقاله، معنای زن ستیزی را خواهیم گفت و راهکارهای مقابله با آن را شرح می‌دهیم. زن

کد خبر : 311380
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
زن ستیزی به چه معناست؟ چطور با آن مقابله کنیم؟


هیچ جامعه‌ای از خطر زن ستیزی در امان نیست و تمام زنان دنیا حداقل یک بار هم که شده از رفتارهای زن‌ستیزانه آسیب دیده‌اند. فقط میزان و شدت رفتارهای زن‌ستیزانه در جوامع و فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. در این مقاله، معنای زن ستیزی را خواهیم گفت و راهکارهای مقابله با آن را شرح می‌دهیم.

زن ستیزی به چه معناست؟

زن‌ستیزی به‌معنای اَعمال خشونت‌آمیز علیه زنان و مجازات زنان به‌دلیل به‌چالش‌کشیدن سلطه مردان است. با اینکه زن ستیزی شامل نفرت از زنان، تعصب، تحقیر زنان، خشونت علیه زنان، نابرابری زن و مرد و تبعیض جنسیتی علیه زنان است، با تبعیض جنسیتی یکی نیست. تبعیض جنسیتی یا جنس‌گرایی شامل رفتارهایی است که یک جنسیت را به جنسیت دیگر برتری می‌دهند و بین زن و مرد تفاوت قائل می‌شوند. هرکس که علیه جنس مخالف تبعیض قائل شود، جنس‌گراست در حالی که زن‌ستیزی فقط بیانگر نفرت و تبعیض علیه زنان است.

زن ستیزی به ۲ شکل آشکار و پنهان اتفاق می‌افتد. خشونت علیه زنان شکل آشکار زن ستیزی است در حالی که تداوم نابرابری زن و مرد نوعی زن ستیزی کمتر آشکار است. مثلا ممکن است که مدیر زن ستیز در محیط کار ایده‌ها و نظرات کارمند زن را نادیده بگیرد، اما همان ایده‌ها و نظرات را از کارمندان مرد بپذیرد.

زنان هنگام مقابله با زن ستیزی، با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند و ممکن است به دردسر بیفتند. کسانی که با چارچوب‌های جنسیتی اجتماعی همخوانی ندارند و نظام مردسالارانه را به چالش می‌کشند، بیشتر در معرض زن‌ستیزی قرار دارند. از طرفی زنان با نادیده‌گرفتن زن ستیزی، به افراد زن‌ستیز احساس امنیت می‌دهند و فضا را برای تداوم رفتارهای زن‌ستیزانه فراهم می‌کنند.

این رفتارها بازتابی از زن‌ستیزی هستند:

  • ابراز تنفر از زنان؛
  • آزار و اذیت کلامی و فیزیکی زنان؛
  • نادیده‌گرفتن وقت و تلاش زنان؛
  • دزدیدن ایده‌های زنان و اعتبارندادن به آنها؛
  • قطع‌کردن مکرر حرف زنان هنگام صحبت‌کردن؛
  • سرزنش زنان بابت به‌چالش‌کشیدن چارچوب‌های ازپیش‌تعیین‌شده؛
  • انتظار از زنان برای حفظ هماهنگی اجتماعی؛
  • تنبیه و مجازات زنان به‌دلیل اعتراض به تبعیض و زن ستیزی.

آیا زنان هم می‌توانند زن‌ستیز باشند؟

زن ستیزی فقط از جانب مردان اتفاق نمی‌افتد و زنان هم ممکن است زن‌ستیز باشند. زنان زن‌ستیز به تداوم زن‌ستیزی در جامعه کمک بسیاری می‌کنند. احساس برتری به زنان دیگر، تحقیر رفتارهای رایج زنانه و تقویت باورهای ریشه‌دار مردانه از جمله رفتارهای زن‌ستیزانه‌ای است که زنان از خود بروز می‌دهند.

بسیاری از زنان با آسیب‌های زن‌ستیزانه مقابله می‌کنند، اما ممکن است پس از رویارویی با نگرش‌های زن‌ستیزانه، این باورها را درونی کنند. به این ترتیب، با اینکه زن ستیزی اغلب از جانب مردان انجام می‌شود، فقط از جانب مردان تداوم نمی‌یابد. زنانی که به تقویت چنین نگرشی کمک می‌کنند، پاداش می‌گیرند و زنانی که باورهای زن‌ستیزانه را به چالش می‌کشند، تهدید و مجازات می‌شوند.

چه چیزی باعث زن ستیزی می‌شود؟

زن‌ستیزی صرفا وضعیتی روانی نیست. تجربیات دوران کودکی، تربیت و عوامل فرهنگی و اجتماعی در شکل‌گیری باورهای زن‌ستیزانه نقش بسزایی دارند.

۱. تجارب

مشاهده رفتارهای زن‌ستیزانه در دوران کودکی و داشتن الگوهای زن‌ستیزانه در بروز زن‌ستیزی نقش دارند.

۲. تربیت

بخش زیادی از یادگیری و تربیتِ دوران کودکی از تقلید نشئت می‌گیرد. بزرگ‌شدن در خانواده‌ای زن‌ستیز، عامل مهمی در ایجاد چنین نگرش‌هایی است. اگر کودک شاهد رفتارهای زن‌ستیزانه و خشونت علیه زنان در خانواده‌اش باشد، ممکن است تصور کند که از او نیز انتظار می‌رود در بزرگ‌سالی رفتار مشابهی داشته باشد. زن ستیزی، تبعیض جنسیتی و خشونت علیه زنان با آزارهای عاطفیِ دوران کودکی پیوند خورده‌اند.

۳. عوامل فرهنگی و اجتماعی

باورهای مذهبی و نگرش‌های اجتماعی نقش پررنگی در ایجاد زن ستیزی دارند. در برخی از نگرش‌های مذهبی، اعتقاد بر این است که زنان گناه را وارد جهان کرده‌اند که این موضوع باعث سوگیری منفی علیه زنان می‌شود. همچنین در برخی از باورهای فرهنگی و مذهبی، زنان پایین‌تر از مردان و موجوداتی مطیع و گناهکار محسوب می‌شوند که این نیز دست‌آویزی برای تحقیر و بدرفتاری علیه زنان است.

زن‌ستیزی چه پیامدهایی دارد؟

زن‌ستیزی تأثیری جدی بر سلامت روان و رفاه دارد. زنانی که در معرض تبعیض جنسیتی و زن ستیزی قرار می‌گیرند:

  • خطر ابتلایشان به افسردگی بالینی بیشتر است؛
  • بیشتر دچار ناراحتی روحی می‌شوند؛
  • عملکرد ذهنی بدتری دارند؛
  • احساس سلامتی کمتری می‌کنند؛
  • نارضایتی از زندگی در آنها بیشتر است.

همچنین احتمال اینکه زنان دچار بعضی از مشکلات سلامت روان مانند اضطراب، اختلال خوردن، افسردگی و ترومای پس از حادثه شوند، بیشتر است. این مسئله ناشی از عواملی است مثل قرارگرفتن در معرض استرس مزمن و آسیب‌های ناشی از جنسیت، تبعیض، زن‌ستیزی و نابرابری جنسیتی.

راهکارهای مقابله با زن ستیزی چیست؟

همان طور که پیش از این گفتیم، مقابله با زن ستیزی آسان نیست و ممکن است پیامدهایی داشته باشد. هنگام مواجهه با آن، چالش‌های احتمالی را بررسی کنید. برخی استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند که از خود و دیگر افرادی که با رفتارهای زن‌ستیزانه مقابله می‌کنند، مراقبت کنید.

۱. زن‌ستیزی را نادیده نگیرید

وقتی با رفتارهای زن‌ستیزانه مواجه می‌شوید، به‌وضوح نشان دهید که این رفتار برای شما غیرقابل‌قبول است. حتما به آن شخص بگویید که رفتارش برای شما قابل‌تحمل نیست. با تعیین مرزهای شخصی، برقراری ارتباط مختصر و قاطعیت، می‌توانید این کار را انجام دهید.

۲. زن ستیزی را گزارش کنید

اگر در موقعیتی قرار دارید که احساس امنیت نمی‌کنید، می‌توانید از طریق کانال‌های رسمی اقدام کنید. در محیط کار چنین رفتارهایی را با مدیر، واحد منابع انسانی یا متخصص بهداشت روان در میان بگذارید.

۳. محل را ترک کنید

اگر تلاش‌هایتان برای مقابله با زن ستیزی در یک محل یا رابطه اثربخش نبود، شاید بهتر باشد از آن رابطه و موقعیت عبور کنید. تا می‌توانید از افراد زن‌ستیز دوری کنید، چراکه آنها نفرت عمیقی از زنان دارند و نه‌تنها به تبعیض جنسیتی معتقدند، بلکه اعتقاد و باور آنها در رفتار روزمره‌شان جاری است و آشکارا به زنان بی‌احترامی و با آنان بدرفتاری می‌کنند.

۴. از خود مراقبت کنید

مراقبت از خود به معنای این نیست که حواستان باشد در معرض زن‌ستیزی قرار نگیرید، بلکه یعنی با تمرین راهبردهای خودمراقبتی و آرامش‌بخش، مراقبت سلامت روحتان باشید.

علاوه بر موارد گفته‌شده، این اقدامات نیز برای مقابله با زن‌ستیزی مؤثرند:

  • از همه زنان حمایت کنید و آگاهی آنان را ارتقا دهید.
  • از تلاش زنان و ایده‌های آنها پشتیبانی کنید.
  • به افراد و انجمن‌های حامی زنان بپیوندید.
  • بی‌عدالتی علیه زنان را فریاد بزنید.
  • فضاهای امنی برای بانوان ایجاد کنید.
  • مشوق زنان باشید.

سخن پایانی

اگرچه مقابله با زن‌ستیزی آسان نیست، با حرکت در این مسیر و حمایت از زنان در همه محیط‌ها می‌توانیم تأثیر زن ستیزی بر فرهنگ و جامعه را کم‌رنگ کنیم. لطفا در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید که شما برای مقابله با زن‌ستیزی چه اقدامات مؤثری انجام می‌دهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.