زنگنه: رژیم صهیونیستی به دنبال رقم زدن یک هولوکاست واقعی است/ عراق برای رأی عجیب خود توجیهاتی داشت

[ad_1] ماهان نوروزپور: جمعه شب، در یک جلسه‌ی فوری و اضطراری قطع‌نامه‌ی پیشنهادی کشورهای عربی به منظور درخواست آتش‌بس در بحران غزه با ۱۲۰ رای در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید . این قطع نامه که توسط اردن به نمایندگی از کشورهای عربی تحت عنوان «حمایت از غیرنظامیان و پایبندی به تعهدات حقوقی

کد خبر : 422215
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۲۳
زنگنه: رژیم صهیونیستی به دنبال رقم زدن یک هولوکاست واقعی است/ عراق برای رأی عجیب خود توجیهاتی داشت

[ad_1]

ماهان نوروزپور: جمعه شب، در یک جلسه‌ی فوری و اضطراری قطع‌نامه‌ی پیشنهادی کشورهای عربی به منظور درخواست آتش‌بس در بحران غزه با ۱۲۰ رای در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید . این قطع نامه که توسط اردن به نمایندگی از کشورهای عربی تحت عنوان «حمایت از غیرنظامیان و پایبندی به تعهدات حقوقی و بشردوستانه» به مجمع عمومی به رای گذاشته شده بود مورد تایید کشورهای عربی و حتی غیر عربی سازمان ملل واقع شد. در این بین اما شایان توجه است که عراق به صورت تعجب‌برانگیزی به این قطع‌نامه رای ممتنع داد هر چند که در آخر رای خود را به مثبت تغییر داد.اما اسرائیل زیربار قطع‌نامه‌ی سازمان ملل نرفته است و همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد و حتی از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه جلوگیری می‌کند. خبرها حاکی از این است که رژیم صهیونیستی حمله‌ی زمینی خود به غزه را در ابعاد محدود آغاز کرده است. چنین حمله‌ای می‌تواند به تشدید چنین شرایط پر تنشی کمک کند و باعث گسترده‌تر شدن وسعت درگیری‌ها می‌شود. آیا این قطع نامه قدرت بازدارندگی لازم را دارد؟ آیا رژیم صهیونیستی حمله‌ی زمینی خود در ابعاد گسترده را عملی می‌کند؟ احتمال درگیری در سطح وسیع وجود دارد؟ در این باره با صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه گفت و گو کردیم:

ارزیابی شما از قطع‌نامه‌ای که علیه اسرائیل صادر شده است چیست؟

این قطع‌نامه درک عمومی ملت‌ها و کشورها از وضعیت بود. آن‌ها متوجه شدند که اقدامات تهدید کننده‌ی صلح و امنیت منطقه و جهان از سوی رژیم صهیونیستی دارد اتفاق می‌افتد برای همین خواهان آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین شدند.البته در حالی که رژیم صهیونیستی دارد جنایت مرتکب می‌شود و طرف دیگر قربانی این جنایت است ؛ موضع‌گیری‌های آشکار و روشنی در محکومیت رژیم صهیونیستی در آن وجود ندارد و بانیان قطع‌نامه تلاش کردند که موضع بی‌طرفانه ارائه بکنند. در چننی وضعیتی نمی‌شود دو طرف بحران را در یک کفه گذاشت و قاتل و مقتول را کنار هم قرار داد. از این‌ها گدشته این قطع‌نامه به صورت غیر مستقیم رژیم صهیونیستی را به عنوان یک موجودیت مطرح می‌کند به همین خاطر نباید از آن انتظار زیادی داشت. اما فضای کلی این قطع نامه عملا محکومیت علیه اسرائیل دیده و تلقی می‌شود.

این قطع‌نامه در عمل چقدر قدرت اجرایی یا بازدارندگی دارد؟

معمولا تا زمانی که شرایط خاص با قطع‌نامه‌های سازمان ملل همراه نشود؛ اجرایی شدنشان بعید است. مگر اینکه شرایط خاصی همراه با آن بیاید. مثلا از دبیرکل بخواهند تا گروه تحقیقاتی اعزام کند یا نیروهای صلح‌بان را به منطف بفرستند. رژیم‌ صهیونیستی ده‌ها قطع‌نامه پیشین را نادیده گرفته است این‌بار هم همینطور خواهد شد.اما اگر حوادثی اتفاق بیافتد که وجدان عمومی جهان را بلرزاند و کشورها موضع روشن و آشکاری بگیرند ممکن است سازمان ملل هم موضع خود را صریح‌تر کند سعی کند تا جلوی جنایت را بگیرد اما فعلا چنین اتفاقی نیافتاده است. رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی که بیمارستانی بسیار قدیمی و سنتی است را بمباران کرد بعد هم یک بازی روانی و رسانه‌ای راه انداخت که این کار خود حماس بوده است. چه جنایتی بالاتر از بمباران یک بیمارستان و چند صد شهید کودک و زن و بیمار! ظاهرا قدرت‌های غربی تصمیم گرفتند که از این فرزند منحوس خود را که در منطقه کاشتند بدون توجه به جنایاتی که مرتکب می‌شود؛حمایت و دفاع بکنند.

زنگنه: رژیم صهیونیستی به دنبال رقم زدن یک هولوکاست واقعی است/ عراق برای رأی عجیب خود توجیهاتی داشت

بیشتر بخوانید:
اوج نفرت از آمریکا با چشم‌پوشی از جنایات اسرائیل/ بایدن دو راه بیشتر ندارد
نگاهی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه اسرائیل

چرا عراق در رابطه با این قطع‌نامه رای ممتنع صادر کرد؟

عراق برای اینکار توجیهاتی داشت. البته رای خود را در آخر به رای مثبت تغییر داد. عراق مطرح کرده است که اولا متن قطع‌نامه یک متن متعادلی نیست. یعنی قاتل و مقتول را در یک سطح قرار داده است. دوم اینکه وقتی به ایجاد دو کشور تاکید می‌کند به این معنی است که رژیم صهیونیستی را به عنوان یک موجودیت پذیرفته است. در حالی که قوانین و مصوبات پارلمانی عراق و قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که اسرائیل را به عنوان یک کشور تقلی بکند. عراق به این دلایل رای ممتنع داد ما وقتی دید که فضای تبلیغاتی دارد از امتناع او سو استفاده می‌کند رای خود را تغییر داد.

آیا همچنان با وجود این قطع‌نامه احتمال حمله‌ی زمینی اسرائیل در ابعاد گسترده به غزه وجود دارد؟

همین الان اسرائیل دارد به صورت زمینی به غزه حمله می‌کند منتها حمله‌ی خود را اعلام نمی‌کند. اگر حمله‌ی خود را اعلام کند باید منتظر درخواست زیاد رسانه‌ها برای حضور در صحنه باشد. سازمان‌های بین‌المللی مثل صلیب سرخ، مثل سازمان پناهندگان و آوارگان و ده‌ها سازمان دیگر می‌خواهند در غزه حضور پیدا کنند. اسرائیل نمی‌خواهد کسی در غزه حاضر باشد به همین خاطر حمله‌ی خود را علنی نمی‌کند. الان رسانه‌ها مشتاق هستند که وارد منطقه شوند اما اسرائیل اجازه نمی‌دهد. الان هیچ کس خبر ندارد چه اتفاقی دارد در غزه می‌افتد. اسرائیل دارد تمام مقررات حقوق بشری و بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. او دارد تلاش می‌کند تا یک هولوکاست واقعی را رقم بزند. او به جنایات خود ادامه می‌دهد با یک موضع نژادپرستانه‌ی علنی.

با این اوصاف احتمال گسترش درگیری ها هست. اینطور نیست؟

طبیعتا بله. هم در کرانه‌ی باختری و هم در سرزمین‌های اشغالی. ممکن است حتی در نیروهای خود اسرائیل هم اتفاقاتی بیافتد و در ادامه‌ی کار از جنگ امتناع بکنند. آمریکا هم به طور مستقیم دارد نیرو وارد می‌کند و هم مدیریت صحنه‌ی جنگ را به عهده گرفته و هم اسرائیل را از نظر مالی تامین می‌کند. یک جنایت چند بعدی توسط آمریکا دارد انجام می‌گیرد. رژیم صهیونیستی در این سایه‌ها و در این کوشش‌ها به جنایات خود ادامه می‌دهد بدون نیاز به اعلام کردن حمله‌ی خود. درگیری الان در سطح نیروهای مقاومت است. البته نزدیک‌ترین کشورها به سرزمین‌های اشغالی مصر و اردن است این دو کشور خود را مستثنی کردند و عملا خلع سلاح شدند. با قراردادهایی هم که با رژیم صهیونیستی منعقد کرده است اجازه‌ی نزدیک شدن به مرزها را به این کشورها نمی‌دهد. حتی اجازه‌ی اعزام کمک‌های درمانی را نیز نمی‌دهد.

311313

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.