زنبورهایی که۲۷۰خانوار را سر کار گذاشتند!

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز به نقل از مهر، لرستان یکی از قطب‌های تولید عسل به‌عنوان محصولی باکیفیت برتر در کشور محسوب می‌شود، تنوع گل‌وگیاه در دشت‌های لرستان، باورهای بومی و عشایری مردم و شرایط مناسب آب‌وهوایی این استان همگی از دلایل کیفیت مرغوب و ممتاز عسل لرستان محسوب می‌شود. «کفراج» عسلی‌ترین روستای لرستان وجود

کد خبر : 426464
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۳:۲۷
زنبورهایی که۲۷۰خانوار را سر کار گذاشتند!

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از مهر، لرستان یکی از قطب‌های تولید عسل به‌عنوان محصولی باکیفیت برتر در کشور محسوب می‌شود، تنوع گل‌وگیاه در دشت‌های لرستان، باورهای بومی و عشایری مردم و شرایط مناسب آب‌وهوایی این استان همگی از دلایل کیفیت مرغوب و ممتاز عسل لرستان محسوب می‌شود.

«کفراج» عسلی‌ترین روستای لرستان

وجود جنگل، مراتع غنی و آب‌وهوای ییلاقی شهرستان دلفان را به یکی از قطب‌های تولید عسل در لرستان و کشور تبدیل کرده است.

در این راستا روستای «کفراج» در شهرستان دلفان استان لرستان را شاید بتوان «عسلی‌ترین» روستای استان عنوان کرد چرا که در این روستا ۸۵ هزار کلونی زنبورعسل وجود دارد و بیش از ۲۰ درصد از تولید عسل لرستان را این روستا تولید می‌کند.

زنبورهایی که۲۷۰خانوار را سر کار گذاشتند!

روستای «کفراج» دارای ۳۰۰ خانوار است که از این تعداد ۲۷۰ خانوار به حرفه زنبورداری مشغول به کار هستند و ۸۰۰ تن عسل مرغوب از زنبورستان‌های این روستا تولید می‌شود.

رکورد تولید عسل توسط زنبوردار دلفانی

تورج مرادی زنبوردار لرستانی و اهل روستای «کفراج» شهرستان دلفان توانسته از یک کلونی هفت‌طبقه با یک ملکه، ۱۵۶ کیلوگرم عسل خالص را تولید و رکورددار تولید عسل در کشور شود.

وی در سخنانی با بیان اینکه من رکود دار تولید عسل از یک کلونی هفت‌طبقه با یک ملکه در کشور هستم، اظهار داشت: در این راستا ۱۵۶ کیلوگرم عسل خالص را تولید می‌کنم.

وی عنوان کرد: در سال ۹۸ به کمک اساتید به نام کشور، کار اصلاحی و «به‌گزینی» را در این حوزه شروع کردم.

زنبورهایی که۲۷۰خانوار را سر کار گذاشتند!

این زنبوردار لرستانی، ادامه داد: الان هم در نسل پنجم «به‌گزینی» و اصلاحی هستم.

عوامل موفقیت یک زنبوردار

مرادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کار اصلاح و «به‌گزینی» در این حوزه، کار بسیار پیچیده‌ای است، تصریح کرد: این حوزه نیاز به علم و دانش امروز دارد.

وی بیان داشت: نژاد خوب، ملکه جوان، دما، تغذیه، چراگاه و مدیریت موجب می‌شود که کار زنبورداری به نحو مطلوبی پیش برود و زنبوردار را موفق کند.

این زنبوردار لرستان با بیان اینکه در زنبورستان من کلونی «فقیر» یا «یک‌طبقه» وجود ندارد، افزود: رشد و افزایش جمعیت زنبور تا طبقات پنج، شش و هفت رفته است که این امر بیانگر موفقیت در کار «به‌گزینی» و اصلاحی است.

مرادی، گفت: زنبورستان من هم اشتغال‌زایی و هم آموزشی است.

زنبورهایی که۲۷۰خانوار را سر کار گذاشتند!

وی تأکید کرد: زاگرس سخاوتمند ده‌ها نوع گیاه دارویی را در دل خود جای‌داده که نتیجه این گیاهان دارویی و ارزشمند، عسل ارزشمند لرستان می‌شود که در جهان شناخته شده است.

تولید ۳۸۰۰ تن عسل در لرستان

سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز دراین‌رابطه، اظهار داشت: زنبورعسل در تولید عسل و هم در گرده‌افشانی بسیار مؤثر است و یک‌سوم غذاهای بشری را شکل می‌دهد.

وی افزود: زنبورعسل نقش بسیار مهمی در گرده‌افشانی و هم در باروری دارد که در کشورهای توسعه‌یافته در باغات ۱۰۰ درصد میوه‌دار آنها را مستقر می‌کنند تا در گردافشانی گیاهان نقش اساسی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: طبق آمار و اطلاعات سهم استان لرستان در تولید عسل در سطح کشوری قریب به سه و نیم درصد است و رتبه نهم کشوری هستیم.

شاهرخی، گفت: میزان تولید عسل استان در سال سه هزار و ۸۰۰ تن است و با چهارهزار و ۲۰۰ کلونی جایگاه نهم کشوری هستیم، این در حالی است سال گذشته رتبه یازدهم بودیم و به همین منظور توسعه صنعت عسل جزو اولویت‌های ما است که آن را باید تقویت کنیم.

وی، تصریح کرد: در سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ تن شکر بین زنبورداران توزیع کردیم و چندین کلاس‌های آموزشی و توجیهی داشته‌ایم و اگر تبصره ۱۶ تسهیلات ابلاغ شود به لحاظ اعتباری و به تولیدکنندگان این صنعت کمک خواهیم کرد.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.