زادبوم: لزوم توسعه روابط تجاری با سوریه/ توافق تجارت آزاد میان ایران و سوریه

به گزارش خبرآنلاین، حمید زادبوم امروز در همایش فرصت های همکاری با سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: یک مقدار در رابطه با سوریه صحبت کردن سهل و ممتنع است از جهتی نزدیکی ما از جنبه های سیاسی و اعتقادی  به سوریه خیلی ما را  به این کشور نزدیک می کند اما از طرف دیگر

کد خبر : 27310
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
زادبوم: لزوم توسعه روابط تجاری با سوریه/ توافق تجارت آزاد میان ایران و سوریه



به گزارش خبرآنلاین، حمید زادبوم امروز در همایش فرصت های همکاری با سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: یک مقدار در رابطه با سوریه صحبت کردن سهل و ممتنع است از جهتی نزدیکی ما از جنبه های سیاسی و اعتقادی  به سوریه خیلی ما را  به این کشور نزدیک می کند اما از طرف دیگر کار سخت است زیرا علیرغم تمام نزدیکی ها اتفاقات بزرگ اقتصادی بین دو کشور رخ نداده و ضرورت دارد که کارهای بزرگتری انجام دهیم و این ضرورت در سال 1399 بیشتر حس می شود.

وی افزود: اما زمینه های کار چیده شده است و اتفاقاتی که در سوریه افتاده است و زیرساخت هایی که آماده شده و کارهایی که ستاد و قرارگاه و اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در آنجا انجام داده، زمینه های کار را فراهم کرده است. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه افزود: این اقدام نیز یکی از اقدامات برای توسعه تجارت بین دو کشور است که توسط وزارت صمت زمینه آن فراهم شد و علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری فعلا تجارت آزاد ندارد، ایران با کشور سوریه موافقتنامه تجارت آزاد دارد و لذا این اقدامات زیرساخت های خوبی است که آرام آرام در طی این سال ها ایجاد شده است اما بهره برداری از آن طبیعتا باید توسط بخش خصوصی و توسط فعالان اقتصادی انجام شود. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: اما به میزان فعالیت بخش های نامبرده در سوریه، فعالان اقتصادی نتوانسته‌اند بهره بگیرند . 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در دوران پسا داعش طبیعتا ظرفیت های فوق العاده ای در سوریه ایجاد شده است که ضرورت دارد در مورد آن صحبت کنیم. ضمن اینکه وزارت امور خارجه هم با گشایش سرکنسول گری ایران در حلب اتفاق بسیار خوبی را رقم زد. 

وی گفت: با توجه به شرایط تحریمی که برای جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است فکر می کنم از شرایطی که می توانیم از سوریه بهره بگیریم قابل توجه است اما به یک همکاری دو جانبه برای بهره گیری نیاز است. 

زادبوم با اشاره به موافقتنامه تجارت آزاد ایران با سوریه اظهار داشت: در این موافقتنامه فقط 88 قلم کالا مستثنی شده است و بقیه کالاها آزاد است اما تجارت آزادی است که تعرفه آن روی 4 درصد بسته شده است اما در حال تلاش هستیم تا با کمک مجلس و موافقت طرف سوریه تعرفه ها گمرکی این کالاها را از 4 به صفر برسانیم و 88 قلم کالا را نیز تا حد امکان کاهش یابد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در یک سال اخیر، رفت و آمدهای دیپلماتیک به حداقل رسیده و تجارت جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و GDP کشورها و واردات و صادرات تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و طبیعتا این تاثیر روی همه کشورها و رابطه ما با همه کشورها صورت گرفته است. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارهای تحریمی و شرایط کرونایی و بسته شدن مرزها در 2 الی 3 ماه ابتدای سال در 11 ماهه سال جاری صادرات ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته  کلا 19 درصد  از نظر ارزشی کاهش داشته است و واردات ما نیز حدود 14 درصد کاهش یافته است لذا بخشی از محدودیت های تجاری مربوط به شرایط ناشی از کرونا بود. 

زادبوم گفت: با توجه به گذشت زمان همزیستی با شرایط کرونایی در حال اتفاق است و GDP کشورها در سال 2021 در حال ریکاوری شدن است و مطمئن هستیم در سال 1400 روابط تجاری ایران با همه کشورها و از جمله سوریه حرکت جدیدی خواهد کرد. 

وی بیان داشت: آمادگی و اراده ایران برای توسعه روابط با سوریه وجود دارد و در سازمان توسعه تجارت برنامه ای وجود دارد که روابط تجاری با سوریه را تا سال 1402 برنامه ریزی کرده ایم. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما معتقدیم با همکاری ستاد توسعه اقتصادی ایران و سوریه یک تشکیلات سه جانبه بین اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایجاد شود. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: ما باید در خصوص توسعه روابط بانکی با سوریه حرکت کنیم و باید تراز تجاری با سوریه را به حد معقولی برسانیم و نسبت به رفع موانع غیرتعرفه ای نیز اقدام کنیم و همچنین توسعه زیرساخت های حقوقی و فیزیکی و آشنایی تجار ایرانی با سوریه از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی بیان داشت: باید روی موضوع تهاترکالا بین دو کشور کار شود و یک کارگروه در این زمینه در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده و روی موضوع تهاتر با کشورهای مختلف کار می شود. 

زادبوم با تاکید بر اینکه باید به مسائل حمل و نقل بیشتر توجه شود ، گفت: حمل و نقل یکی از زیرساخت های لازم است و موضوع حمل و نقل و ترانزیت بسیار در توسعه روابط تجاری می تواند کمک کند. 

223224



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.