رویترز نوشت: درگیری سودان ضربه جدیدی به اقتصاد راکد وارد کرد

[ad_1] 3/3 © رویترز. عکس فایل: مردم برای فرار از خارج از خارطوم، در خلال درگیری‌های بین نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی و ارتش، در خارطوم، سودان، در 28 آوریل 2023 جمع می‌شوند. رویترز/ Stringer بهترین کیفیت موجود/عکس فایل 2/3 توسط خالد عبدالعزیز، سارا الصفتی و نفیسه الطاهر خارطوم/قاهره (رویترز) – درگیری‌هایی که سودان را تکان

کد خبر : 355084
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
رویترز نوشت: درگیری سودان ضربه جدیدی به اقتصاد راکد وارد کرد

[ad_1]

3/3

© رویترز. عکس فایل: مردم برای فرار از خارج از خارطوم، در خلال درگیری‌های بین نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی و ارتش، در خارطوم، سودان، در 28 آوریل 2023 جمع می‌شوند. رویترز/ Stringer بهترین کیفیت موجود/عکس فایل

2/3

توسط خالد عبدالعزیز، سارا الصفتی و نفیسه الطاهر

خارطوم/قاهره (رویترز) – درگیری‌هایی که سودان را تکان می‌دهند، ضربه فلج‌کننده‌ای به قلب اقتصاد این کشور در پایتخت خارطوم وارد کرده و همچنین مسیرهای تجاری داخلی را مختل کرده، واردات را تهدید کرده و باعث بحران نقدینگی شده است.

در سراسر کارخانه های سرمایه، بانک ها، مغازه ها و بازارها غارت شده یا آسیب دیده اند، منابع برق و آب قطع شده است و ساکنان از افزایش شدید قیمت ها و کمبود کالاهای اساسی خبر داده اند.

حتی قبل از شروع جنگ بین گروه‌های نظامی در 15 آوریل، اقتصاد سودان به دنبال بحرانی که به سال‌های آخر حکومت عمر البشیر و آشفتگی پس از سرنگونی او در سال 2019 بازمی‌گردد، در رکود عمیقی قرار داشت.

ده‌ها هزار نفر در حال حاضر از خشونت در خارطوم و شهرهای خواهر آن بحری و عمران گریخته‌اند، در حالی که میلیون‌ها نفر دیگر در حالی که گلوله‌بارها و حملات هوایی در سراسر محله‌ها شنیده می‌شود، در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند.

حمل و نقل کالا و مردم با پرسه زدن سربازان و گاه باندها در خیابان ها کند شده است. شبکه های مخابراتی غیر قابل اعتماد شده اند و برخی می گویند که شروع به جیره بندی آب و غذا کرده اند.

اسماعیل الحسن، کارمند یکی از مشاغل خارطوم، گفت: “ما می ترسیم و از گرانی، کمبود و کمبود حقوق رنج می بریم. این جنگ علیه شهروندان است.”

سودان که در حال حاضر یکی از صادرکنندگان مهم صمغ عربی، کنجد، بادام زمینی و دام است، پتانسیل تبدیل شدن به یک صادرکننده عمده کشاورزی و دام و مرکز لجستیک را دارد.

اما اقتصاد به دلیل چندین دهه تحریم و انزوای بین المللی و همچنین فساد عمیق عقب مانده است. بیشتر سودانی ها سال ها با تورم افسارگسیخته، کاهش شدید ارزش پول و کاهش استانداردهای زندگی دست و پنجه نرم کرده اند. حدود یک سوم از جمعیت 46 میلیونی به کمک های بشردوستانه وابسته است.

بدون راننده

از آنجایی که رویه‌های بانکی و گمرکی در خارطوم متمرکز شده‌اند، این درگیری جریان‌های تجاری در داخل و خارج از کشور آفریقای شرقی را با مشکل مواجه کرده است. در حالی که بندر اصلی کشور در دریای سرخ در حال فعالیت است، حداقل یک شرکت بزرگ کشتیرانی به نام مرسک می‌گوید که رزرو را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

یک تاجر مستقر در خارطوم گفت که واردات گندم، کلید امنیت غذایی سودان، در حال دشوارتر شدن است. علا عز، دبیر کل فدراسیون اتاق های بازرگانی مصر گفت که واردات کالاهای سفید مانند یخچال از مرز زمینی با مصر، جایی که ده ها هزار سودانی به سمت شمال گریخته اند، نیز کاهش یافته است.

میشل سیدهوم، مدیر زنجیره تامین در یک شرکت بازرگانی فعال در مصر و سودان، گفت که تجارت آن در سودان “به طور کامل متوقف شده است” زیرا صادرات کود و آرد مصر، معمولاً حدود 10000 تن در هر ماه، متوقف شده است.

مصر، دومین مقصد بزرگ دام سودان، که یک صادرات کلیدی است، گفت که به دنبال تنوع بخشیدن به منابع خود در نتیجه ناآرامی ها است.

سیدهوم می‌گوید که تاجران شرکت او در سودان خارطوم را ترک کرده‌اند و هیچ راننده‌ای حاضر نیست در انتقال کالاهای خود به پایتخت ریسک کند.

او گفت: “آنها تعطیل کردند و خارطوم را تا اطلاع ثانوی ترک کردند. هرکس در خارطوم بماند در میدان جنگ می ماند.”

کمیاب، قیمت های بالا

کمبود اقلامی مانند آرد و سبزیجات در خارطوم همراه با افزایش قیمت گزارش شده است. صف های طولانی در مقابل نانوایی ها و سوپرمارکت های پایتخت تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار رویترز، قیمت یک کیلوگرم گوشت بره با جهش نزدیک به 30 درصد به 4500 پوند (7.52 دلار) رسیده است، در حالی که قیمت یک کیلوگرم گوجه فرنگی دو برابر شده و به 1000 پوند (1.67 دلار) رسیده است.

یک مالک سوپرمارکت در اومدورمان علت تورم را افزایش قیمت سوخت در بازار سیاه عنوان کرد. یک گالن سوخت کمیاب اکنون می تواند تا 40000 پوند (67 دلار) قیمت داشته باشد که از 2000 پوند (3.34 دلار) افزایش یافته است.

یکی از قصابان اومدورمان گفت، حتی در جاهایی که جنگ کاهش یافته است، تقاضا کم است. او گفت: «همه مانده اند.

پوند سودان از سال 2018 حدود 600 درصد در برابر دلار کاهش یافته است و بسیاری را بر آن داشته تا در پول خود به دلار پس انداز کنند.

معامله گران در خارطوم با مشکل نقدینگی روبرو هستند و مردم به طور فزاینده ای برای پرداخت قبوض به یک برنامه کیف پول الکترونیکی معروف به بانکک که اغلب دچار قطعی می شود، وابسته هستند.

بازار سیاه مخدوش شده است، زیرا اقوام خارج از کشور به دنبال فروش دلار برای نقل و انتقالات بانکک هستند، در حالی که آنها در کشور به دنبال دلار برای نگهداری امن هستند.

معامله گران ارز دلار را با نرخ های بالای 700 پوند (1.17 دلار) عرضه می کنند، در حالی که با قیمت های کمتر از 300 پوند (0.5014 دلار) خریداری می کنند، که قیمت ها به طور گسترده ای متفاوت است زیرا حمل و نقل و ارتباطات دشوارتر می شود.

بانک مرکزی سودان روز یکشنبه اعلام کرد بانک های خارج از پایتخت در حال انجام تراکنش های برداشت و سپرده گذاری هستند. در خارطوم، ارتش و RSF یکدیگر را به غارت بانک ها متهم کرده اند. رئیس یکی از بانک های خارطوم گفت که در تلاش است تا به طور موقت دفتر مرکزی این بانک را به خارج از پایتخت منتقل کند.

یکی دیگر از مدیران اجرایی گفت که در سال‌های اصلاحات اقتصادی، کودتا و اعتراضات، «این بزرگترین چالش برای رویارویی با سیستم بانکی است و تقریباً تعطیلی کامل را تهدید می‌کند».

در شهر اتباره در شمال شرق خارطوم انبوهی از مردم در خارج از بانک ها مشاهده شد که برخی از آنها محدودیت هایی برای برداشت وضع کرده بودند.

الحسن که از خارطوم صحبت می کرد گفت: پول نقد من تمام شده است زیرا حقوقم را دریافت نکرده ام و برنامه های بانکی کار نمی کنند.

(1 دلار = 598.2002 پوند سودان)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.