رونمایی از دیوارنگاری شهدای منا

دیوارنگاری شهدای منا در تهران رونمایی شد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، تابلو شهدای فاجعه منا اثر استاد بدرالسماء در نزدیکی ساختمان سازمان حج و زیارت روی دیوار نقش بست. در آیین رونمایی از این دیوارنگاره که در ورودی مترو توحید نقاشی شده است، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده

کد خبر : 29492
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
رونمایی از دیوارنگاری شهدای منا


دیوارنگاری شهدای منا در تهران رونمایی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، تابلو شهدای فاجعه منا اثر استاد بدرالسماء در نزدیکی ساختمان سازمان حج و زیارت روی دیوار نقش بست.

در آیین رونمایی از این دیوارنگاره که در ورودی مترو توحید نقاشی شده است، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ، میثم امرودی ـ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری ـ، برزین ضرغامی ـ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ـ، محمدجواد حق‌شناس ـ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ـ و جمعی از مسؤولان سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و شهرداری تهران حضور داشتند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم رونمایی از این دیوارنگاره گفت: فاجعه منا به عنوان یکی از غم‌انگیزترین حوادث حج است که به دلیل بی‌تدبیری عربستان اتفاق افتاد.

نواب با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد این فاجعه تلخ و غمبار، اظهار کرد: اقداماتی که با هدف فراموش نشدن این فاجعه صورت می‌گیرد قابل تقدیر است.

او یادآور شد: دوم مهرماه سال ۱۳۹۴ در روز عید قربان زائرانی که به مصداق آیه «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللَّهِ» مهمان خدا بودند در سرزمین منا شهید شدند و سعودی‌ها به وظیفه کامل میزبانی خود عمل نکردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین بر لزوم زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا تاکید کرد و از احداث بنای یادبود شهدای مکه و منا در ورودی بهشت زهرا (س) با همکاری این سازمان در آینده خبر داد.

ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری درباره مراحل اجرای این دیوارنگاره توضیحاتی داد و ابراز امیدواری کرد که این سازمان بتواند با اقدامات خود در مسیر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان همچنان گام بردارد.

حق‌شناس ـ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ـ نیز فاجعه منا را نشان دهنده ناکارآمدی و ناتوانی حکام سعودی در رابطه با فریضه باشکوه حج دانست که در آن زائران بیش از ۷۰ کشور دچار مصیبت شدند.

سعید چاواری، مجری این دیوارنگاره با بیان این‌که برای اجرای این اثر دو نفر نزدیک به ۴۰ روز کار کردند، گفت: این دیوارنگاره ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و با رنگ اکریلیک اجرا شده و با لاک ورنی مقاوم‌سازی شده است.

تابلو استاد رضا بدرالسماء برای شهدای منا برگرفته از نقوش و طرح‌های ایرانی است و در آن رنگ‌های گرم به‌وفور استفاده شده است که تداعی تشنگی زائران خانه خدا و خوف و رجای ناشی از این فاجعه است. از نگاهی دیگر رستگاری عروج شهدای منا به همراه رقصی سماع‌گونه به تصویر کشیده شده است.

در این اثر آیه ۱۰۰ سوره «نساء» با موضوع اجر و پاداش شهادت در راه هجرت به خانه خدا در حاشیه تابلو کار شده‌ است. همچنین آیه ۲۵ سوره حج در حاشیه خانه خدا نوشته شده که بیانگر وجود عذابی دردناک برای کسانی است که در سرزمین خانه خدا دست به ستم علیه زائران و مسلمانان می‌زنند. این دو آیه دو سمت از فاجعه منا را به تصویر می‌کشد.

در روز دوم مهر ۱۳۹۴ هم‌زمان با عید قربان در خیابان ۲۰۴ مسیر رفتن به  مراسم رمی جمرات به دلیل برنامه‌ریزی اشتباه سعودی‌ها، ازدحام حجاج باعث شهید شدن زائران کثیری از جمله ۴۶۴ حاجی ایرانی شد.

پرونده منا هنوز باز است و عربستان تا کنون مسؤولیت آن فاجعه را به عهده نگرفته و به پرداخت غرامت آن رسیدگی نکرده است.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.