روسیه می گوید ضمانت نامه هایی را در مورد توافق هسته ای ایران نوشته است

[ad_1] به نظر می رسد اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نشان می دهد که مسکو ممکن است از دیدگاه قبلی خود مبنی بر اینکه تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین مانعی برای نجات توافق هسته ای است، عقب نشینی کرده است. لاوروف در 5 مارس به طور

کد خبر : 179352
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۵:۰۰
روسیه می گوید ضمانت نامه هایی را در مورد توافق هسته ای ایران نوشته است

[ad_1]

به نظر می رسد اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نشان می دهد که مسکو ممکن است از دیدگاه قبلی خود مبنی بر اینکه تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین مانعی برای نجات توافق هسته ای است، عقب نشینی کرده است.

لاوروف در 5 مارس به طور غیرمنتظره‌ای خواستار تضمین‌های گسترده شد مبنی بر اینکه تجارت روسیه با ایران تحت تأثیر تحریم‌های مربوط به اوکراین قرار نخواهد گرفت – خواسته‌ای که قدرت‌های غربی گفته‌اند غیرقابل قبول است و واشنگتن اصرار دارد که آن را نمی‌پذیرد.

بر اساس این توافق که رسماً برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده می‌شود، ایران موافقت کرد برنامه هسته‌ای خود را محدود کند تا ساخت بمب هسته‌ای را سخت‌تر کند – جاه‌طلبی که آن را رد می‌کند – در ازای رهایی از تحریم‌های اقتصادی جهانی.

ما ضمانت‌های کتبی دریافت کرده‌ایم – این تضمین‌ها در متن توافقنامه احیای برجام گنجانده شده است، و در این متون دفاع مطمئنی از همه پروژه‌های پیش‌بینی‌شده توسط برجام و آن فعالیت‌ها وجود دارد – از جمله اتصال ما به یکدیگر. لاوروف گفت: شرکت ها و متخصصان.

لاوروف در کنفرانس خبری با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مسکو، همچنین این موضوع را رد کرد که روسیه مانعی برای احیای توافقنامه 2015 بوده است.

من شنیده ام که چگونه آمریکایی ها هر روز سعی کرده اند ما را به تاخیر در توافق متهم کنند – این یک دروغ است. این توافق در چند پایتخت نهایی نشده است و پایتخت روسیه – مسکو – یکی از آنها نیست.

قیمت نفت بیش از 6 درصد کاهش یافت که به دلیل اظهارات لاوروف مبنی بر اینکه مسکو طرفدار از سرگیری توافق هسته ای در اسرع وقت است و نیز به دلیل تردید در مورد تقاضای چین در پی افزایش موارد کووید-19 در چین، کاهش یافت.

با این حال، مقامات غربی گفتند که مطمئن نیستند که آیا روسیه به تضمین‌هایی که می‌تواند پروژه‌های هسته‌ای را بر اساس توافق 2015 انجام دهد راضی است یا اینکه خواهان «حق بر تجارت آزاد و کامل، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی» با روسیه است. ایران که لاوروف در 5 مارس به دنبال آن بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که احیای توافق هسته‌ای برای روسیه برای اجتناب از تحریم‌های اعمال‌شده به دلیل جنگ اوکراین «راهی فرار» نخواهد بود.

ما البته مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از ازسرگیری اجرای کامل برجام هستند، تحریم نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم، ​​و تضمین‌هایی فراتر از آن به روسیه نداده‌ایم.»

یکی دیگر از مقامات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، با احتیاط به اظهارات لاوروف پاسخ داد و گفت که ممکن است به این معنا باشد که مسکو به این دیدگاه آمریکا رسیده است که حمله روسیه به اوکراین نباید توافق هسته ای ایران را خراب کند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «شاید اکنون برای مسکو مشخص باشد که همانطور که علناً گفته‌ایم، تحریم‌های جدید روسیه ارتباطی با برجام ندارد و نباید تأثیری بر اجرای آن داشته باشد».

یازده ماه گفت‌وگوهای نامناسب برای احیای توافق – که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2018 آن را رها کرد و تهران را مجبور کرد حدود یک سال بعد شروع به نقض محدودیت‌های هسته‌ای خود کند – هفته گذشته پس از درخواست روسیه از تضمین‌ها در وین متوقف شد.

ایران گفت که ایالات متحده فاقد “اراده سیاسی” برای حل و فصل چندین موضوع باقی مانده در مذاکرات هسته ای در وین است. جمهوری اسلامی بر واشنگتن تاکید کرده است که تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و تروریسم، از جمله تحریم‌های اعمال شده در سال ۲۰۱۹ علیه سپاه پاسداران نخبه‌اش را لغو کند.

امیرعبداللهیان گفت که توقف مذاکرات وین می تواند به حل و فصل بسیاری از مسائل باقی مانده کمک کند و پیشنهاد کرد که روسیه هیچ مانعی ندارد.

وی افزود: اگر بتوانیم با ایالات متحده در مورد معدود موضوعاتی که خط قرمز ماست به تفاهم برسیم و به توافق نهایی برسیم، روسیه تا پایان مذاکرات برای دستیابی به یک توافق هسته ای خوب، باثبات و قوی در کنار ما خواهد بود. گفت.

(گزارش پریسا حافظی در دبی و همیرا پاموک و سایمون لوئیس در واشنگتن؛ گزارش تکمیلی گای فالکونبریج در لندن و جان آیریش در پاریس؛ نگارش ارشد محمد، ویرایش مارک هاینریش و گرانت مک کول)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.