روسیه در حالی که سازمان ملل یک سال از جنگ اوکراین را جشن می گیرد، منزوی شده است

[ad_1] درست یک روز پس از بازدید دیپلمات ارشد چین از مسکو و تعهد همکاری عمیق تر با روسیه، پکن از رأی ممتنع خودداری کرد – چهارمین باری که از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه سال گذشته، چنین اقدامی را انجام می دهد. این قطعنامه روز پنجشنبه با یک دور تشویق با

کد خبر : 324184
تاریخ انتشار : جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۵:۳۶
روسیه در حالی که سازمان ملل یک سال از جنگ اوکراین را جشن می گیرد، منزوی شده است

[ad_1]

درست یک روز پس از بازدید دیپلمات ارشد چین از مسکو و تعهد همکاری عمیق تر با روسیه، پکن از رأی ممتنع خودداری کرد – چهارمین باری که از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه سال گذشته، چنین اقدامی را انجام می دهد.

این قطعنامه روز پنجشنبه با یک دور تشویق با 141 رای موافق و 32 رای ممتنع به تصویب رسید. شش کشور به روسیه پیوستند تا رای منفی بدهند – بلاروس، کره شمالی، اریتره، مالی، نیکاراگوئه و سوریه.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از رای‌گیری در توییتر نوشت: «این قطعنامه سیگنال قدرتمندی از حمایت جهانی بی‌پرده از اوکراین است».

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، این اقدام در سازمان ملل را “بی فایده” خواند و در توئیتر نوشت: “آیا صلح را به ارمغان می آورد؟ نه! آیا جنگ افروزان را جسور می کند؟ آره! بدین ترتیب تراژدی اوکراین طولانی می شود.»

روسیه این قطعنامه را “نامتوازن و ضد روسی” توصیف کرده و از کشورها خواسته است که در صورت عدم امکان اصلاح آن رای منفی دهند. بلاروس متحد مسکو در تلاشی برای تغییر متن با اصلاحاتی از جمله «جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری از طریق تغذیه طرفین با سلاح‌های کشنده» شکست خورد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، قدرت های غربی میلیاردها دلار تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داده اند. ایالات متحده و ناتو در هفته گذشته چین را متهم به ارسال تسلیحات به روسیه کرده و به پکن نسبت به چنین اقدامی هشدار دادند.

دای بینگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل، پیش از رای گیری گفت: “یک سال پس از بحران اوکراین، حقایق وحشیانه شواهد زیادی ارائه می دهد که ارسال سلاح صلح نمی آورد.” افزودن سوخت به آتش تنها تنش ها را تشدید می کند.»

به نظر می رسد رای ممتنع چین نشان دهنده تلاش برای ماندن در حصار دیپلماتیک بر سر جنگ در اوکراین است. پکن می‌گوید که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید مورد احترام قرار گیرد، اما – با اشاره به ناراحتی روسیه در مورد ناتو – معتقد است که همه نگرانی‌های امنیتی باید مورد توجه قرار گیرد.

“روکش خنثی”

چین به دو قطعنامه تصویب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته رای داد که اقدامات خاصی را انجام دادند – تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر و به رسمیت شناختن روسیه باید مسئول جبران غرامت به اوکراین باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت، چین تلاش می کند “این روکش بی طرفی را حفظ کند، و به جهان اظهار می کند که طرفی نمی گیرد – اما آنها به وضوح طرفی را انتخاب کرده اند.”

او با اشاره به کمک های غیرکشنده ارائه شده توسط شرکت های چینی مرتبط با دولت، گفت: چین “در طول سال گذشته از روسیه حمایت کرده است.”

مسکو در تلاش است تا انزوای بین المللی خود را از بین ببرد. از آنجایی که روسیه و غرب برای نفوذ دیپلماتیک با هم رقابت می کنند، برخی از کشورها – به ویژه در جنوب جهانی – نگران پرداختن بهای تحت فشار قرار گرفتن در میانه یک رقابت شدید ژئوپلیتیکی شده اند.

ماتو جوینی، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل، گفت: «در حالی که ما از تمرکز قطعنامه حاضر بر اصول منشور و حقوق بین‌الملل حمایت می‌کنیم، اما مطمئناً ما را به ایجاد پایه‌های صلح پایدار و پایان دادن به ویرانی و ویرانی نزدیک‌تر نمی‌کند.» که رای ممتنع دادند

برزیل به این قطعنامه رای داد، اما سفیر این کشور رونالدو کاستا فیلهو گفت: «زمان باز کردن فضا برای گفتگو و شروع بازسازی فرا رسیده است».

مجمع عمومی کانون اقدامات سازمان ملل متحد در مورد اوکراین بوده است و شورای امنیت 15 عضوی به دلیل حق وتوی روسیه و ایالات متحده همراه با چین، فرانسه و بریتانیا فلج شده است.

شورای امنیت در سال گذشته ده‌ها جلسه در مورد اوکراین برگزار کرده است و در روز جمعه در یک گردهمایی وزیران که قرار است آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در آن حضور داشته باشد، دوباره درباره جنگ بحث خواهد کرد. دیپلمات ها می گویند سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه قرار نیست در این نشست شرکت کند.

(گزارش توسط میشل نیکولز؛ ویرایش توسط کاستاس پیتاس و لینکلن فست.)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.