روسیاهیِ بازار شیراز! – ایسنا

[ad_1] آبان‌ماه ۱۴۰۱ آتش سهل‌انگاری به جان یکی از حجره‌های بازار وکیل جنوبی شیراز افتاد. با آن‌که مسئولان میراث فرهنگی این آتش‌سوزی را خسارت‌بار و فاجعه‌آمیز ندانستند، اما تایید کردند که حدود ۲۰ «عرقچین» سیاه شده و دوده گرفته و با پاکسازی برطرف می‌َشود. حالا پس از گذشت یک سال هنوز آن سیاهی‌ها از سقف

کد خبر : 437819
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰:۴۴
روسیاهیِ بازار شیراز! – ایسنا

[ad_1]

آبان‌ماه ۱۴۰۱ آتش سهل‌انگاری به جان یکی از حجره‌های بازار وکیل جنوبی شیراز افتاد. با آن‌که مسئولان میراث فرهنگی این آتش‌سوزی را خسارت‌بار و فاجعه‌آمیز ندانستند، اما تایید کردند که حدود ۲۰ «عرقچین» سیاه شده و دوده گرفته و با پاکسازی برطرف می‌َشود. حالا پس از گذشت یک سال هنوز آن سیاهی‌ها از سقف بازار وکیل جنوبی پاک نشده است.

به گزارش ایسنا، هشتم آبان‌ماه سال گذشته ساعت ۲۳ و ۲۴ دقیقه، یکی از حجره‌های بازار وکیل جنوبی دچار حریق شد. این آتش‌سوزی به دلیل جوشکاری در مجاورت پارچه‌فروشی و مواد اشتعال‌زا به وقوع پیوست. آتش‌نشانی اعلام کرده بود این حادثه خسارت جانی نداشته و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس هم گزارش داده بود که بازار تاریخی وکیل آسیبی ندیده و فقط در راسته اصلی بازار وکیل جنوبی حدود ۲۰ «عرقچین» (پوشش مدور، پوشش‌های کم‌خیز گنبدی که معمولا برای پوشش زیرین بقعه‌ها به کار می‌رود) سیاه شده و دوده گرفته که با پاکسازی برطرف می‌شود.

حالا پس از گذشت یک‌سال از آن شب آتش‌سوزی، برخی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی تصاویری را از این بازار در اختیار ایسنا قرار داده‌اند که نشان می‌دهد در وضعیت آن تغییری ایجاد نشده و وضعیت تا حدی رها شده است. گفته شده است در این مدت با وجود هشدارهای مکرر نسبت به خطرآفرین بودن سیم‌کشی‌ها، اما برای ایمن‌سازی بازار شیراز اقدامی نشده است. برخی از کارشناسان مرمت نیز اقدامتی را که تا کنون برای حفاظت و مرمت بازار وکیل جنوبی انجام شده است، زیر سوال برده‌ و روش‌های به‌کاررفته را غیراصولی و آسیب‌زا دانسته‌اند.

روسیاهیِ بازار شیراز!

روسیاهیِ بازار شیراز!

چندی پیش نیز، سیاوش آریا ـ‌ فعال میراث فرهنگی در شیراز ـ ‌تصاویری را از وضعیت نگران‌کننده سیم‌کاشی‌ها در بازار وکیل جنوبی و همچنین سقف دوده‌گرفته و سیاه آن منتشر کرد و درباره آن نوشت:‌ مسئولان فرهنگی و مدیریت شهری پس از یک سال با برگزاری نشست‌ها و جلسه‌ها، همچنان وعده و وعید می‌دهند و بازاری‌ها نیز گله دارند و روشن نیست چرا تا کنون این وضعیت ادامه داشته است. از سویی، اداره میراث فرهنگی شیراز یک تاق (عرق چین) را چندین ماه پیش برای نمونه از دودۀ آتش پاکسازی و مرمت کرده، اما باقی را به حال خود رها کرده است.

او اشاره کرده که سیستم ایمنی و حفاظت از بازار تاریخی شیراز که در سال ۱۳۵۱ ثبت ملی شده است، نقص فنی دارد و با هشدار درباره وضعیت آن، توضیح داده است: بیش از یک دهه است کنشگران و کارشناسان میراث فرهنگی درباره خطرهای موجود ازجمله سیستم برق‌کشی بازار هشدار می‌دهند، ولی مدیریت شهری و مسئولان فرهنگی به‌ویژه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نه تنها هشدارها را جدی نگرفته‌اند، بلکه به سادگی از کنار آن‌ها می‌گذرند.

روسیاهیِ بازار شیراز!

در دهه ۹۰ پس از گزارش شرکت توزیع نیروی برق شیراز درباره وضعیت بد و غیراستاندارد شبکه‌ توزیع برق در بازار و مجموعه‌ زندیه و بافت قدیمی شیراز و غیرایمن دانستن آن، اعلام شد طرح اصلاح و بهسازی شبکه برق در بازار وکیل شیراز اجرا می‌شود، که برای ادامه آن تاکید شد همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند، ‌ اما وضعیت کابل‌ها و سیم‌کشی‌ها گویای آن است که آن طرح بهسازی کامل به سرانجام نرسیده است.

بازار وکیل شیراز با قدمتی از دوره زندیه، به فرمان کریمخان زند ساخته شده است و یکی از جاذبه‌های اصلی شیراز به شمار می‌آید. بازار وکیل به همراه دیگر آثار تاریخی دوره زندیه (ارگ کریمخانی، موزه پارس، گرمابه و مسجد وکیل و …) در فهرست موقت سازمان جهانی یونسکو قرار دارد.

روسیاهیِ بازار شیراز!

روسیاهیِ بازار شیراز!

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.