روبل در برابر یورو به سطح 2015 رسید زیرا اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه گاز آماده می شود

© رویترز. عکس فایل: تصویر تصویری اسکناس‌های روبل روسیه با ارزش‌های مختلف را روی یک میز در ورشو، لهستان، 22 ژانویه 2016 نشان می‌دهد. رویترز/Kacper Pempel/عکس فایل (رویترز) -روبل روسیه در روز جمعه به بالاترین سطح خود در برابر یورو و دلار از ژوئن 2015 و مارس 2018 رسید، که تحلیلگران آن را به کشورهای

کد خبر : 210484
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۵:۲۱
روبل در برابر یورو به سطح 2015 رسید زیرا اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه گاز آماده می شود



© رویترز. عکس فایل: تصویر تصویری اسکناس‌های روبل روسیه با ارزش‌های مختلف را روی یک میز در ورشو، لهستان، 22 ژانویه 2016 نشان می‌دهد. رویترز/Kacper Pempel/عکس فایل

(رویترز) -روبل روسیه در روز جمعه به بالاترین سطح خود در برابر یورو و دلار از ژوئن 2015 و مارس 2018 رسید، که تحلیلگران آن را به کشورهای اتحادیه اروپا که در حال آماده شدن برای پرداخت گاز به روسیه هستند و کنترل سرمایه اعمال شده توسط مسکو نسبت دادند.

روسیه روز پنجشنبه گفت که نیمی از 54 مشتری غول گاز گازپروم (MCX:) در گازپرومبانک حساب باز کرده اند، زیرا شرکت های اروپایی به موعد مقرر برای پرداخت هزینه گاز خود نزدیک می شوند.

باز کردن چنین حساب‌هایی پس از آن امکان‌پذیر شد که مدیران اتحادیه اروپا به کشورهای عضو اجازه دادند به خرید گاز روسیه بدون نقض تحریم‌هایی که مجموعا علیه روسیه به دلیل آنچه که مسکو “عملیات نظامی ویژه” خود در اوکراین می‌نامد که در 24 فوریه آغاز شد، ادامه دهند.

یوری پوپوف، استراتژیست در SberCIB Investment Research، واحدی از وام دهنده شماره 1 روسیه، Sberbank، گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش روبل، تغییر روبل از یورو است که در پرداخت های اروپا برای گاز روسیه انجام می شود.

در ساعت 0807 به وقت گرینویچ، روبل پس از رسیدن به 59.02 که قوی‌ترین آن از ژوئن 2015 بود، در معاملات بی‌ثبات در برابر یورو در برابر یورو بیش از 5 درصد افزایش یافت و به 61.10 رسید.

در برابر دلار، پس از رسیدن به 57.0750، بیش از 4 درصد در روز به 59.10 افزایش یافت، سطحی که از اواخر مارس 2018 مشاهده نشده است.

روبل امسال با وجود بحران اقتصادی تمام عیار در روسیه حدود 30 درصد نسبت به دلار ثابت شده است و آن را به بهترین ارز تبدیل کرده است http://fingfx.thomsonreuters.com/gfx/rngs/GLOBAL-CURRENCIES-PERFORMANCE/0100301V041 /index.html، البته به طور مصنوعی توسط کنترل‌هایی که در اواخر فوریه برای محافظت از بخش مالی روسیه پس از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین اعمال شد، پشتیبانی می‌شود.

روبل تا حدی توسط شرکت‌های صادرات محور که مجبور به تبدیل درآمد ارز خارجی خود پس از تحریم‌های غرب تقریباً نیمی از ذخایر طلا و ارز روسیه هستند، هدایت می‌شود.

یک تاجر در یک شرکت سرمایه گذاری در مسکو گفت: صادرکنندگان مجبور به فروش (ارز خارجی) هستند و کسی برای خرید آن وجود ندارد.

آماده‌سازی مالیات‌های پایان ماه که هفته آینده می‌رسد نیز تقاضا برای روبل را افزایش داده است، در حالی که تقاضا برای دلار و یورو به دلیل اختلال در زنجیره واردات و محدودیت‌های برداشت ارز از حساب‌های بانکی و خروج آن از روسیه کم است.

اوگنی سووروف، تحلیلگر در CentroCreditBank، گفت: «سوال کلیدی این است که آیا بانک مرکزی وارد عمل خواهد شد، زیرا تقویت بیش از حد روبل در برنامه‌های وزارت دارایی و بودجه نیست.

به گزارش خبرگزاری ریا، کریل ترماسوف، رئیس بخش سیاست پولی بانک مرکزی روز جمعه گفت که روبل همچنان یک ارز شناور آزاد باقی مانده است.

بانک مرکزی از اظهار نظر در مورد نرخ روبل خودداری کرد.

ترمز تورمی

در خارج از بورس مسکو، روبل بسیار ضعیف تر باقی ماند. Sberbank دلارهای نقدی را به قیمت 68.83 روبل و یورو را به قیمت 71.24 روبل می فروخت.

روبل قوی تر به ترمز تورم کمک می کند و برای واردکنندگان سودمند است، اما به کسانی که کالاها و خدمات را در خارج از کشور به ارز خارجی می فروشند، آسیب می زند، به این معنی که کاهش درآمد برای بودجه وابسته به صادرات روسیه.

تحلیلگران می گویند مقامات روسیه علاقه ای به تقویت قابل توجه روبل از سطوح فعلی ندارند و انتظار دارند که این ارز تا پایان سال تضعیف شود.

بانک مرکزی به نشانه آمادگی مسئولان برای رفع تدریجی کنترل سرمایه، به بانک‌ها اجازه داد تا از 30 اردیبهشت بدون هیچ محدودیتی ارز مردم را به استثنای دلار و یورو بفروشند.

در همین حال، شاخص های سهام روسیه در روز جمعه متفاوت بود.

شاخص RTS بر اساس دلار با 2.6 درصد افزایش به 1278.9 واحد رسید. شاخص MOEX روسیه مبتنی بر روبل با 1.4 درصد کاهش به 2402.9 واحد رسید که تحت فشار افزایش روبل بود.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.