«رمزریال» به کجا رسید؟ – هوشمند نیوز

نگارعلی_ رئیس اداره نظارت بر سیستم‌های پرداخت بانک مرکزی در هفته گذشته اعلام کرد که پروژه انتشار نسخه دیجیتالی ریال که از آن با عنوان «رمز ریال» یاد می‌شود، وارد فاز آزمایشی می‌شود؛ به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، محمدرضا مانی یکتا بدون ذکر جزئیات، گفت:« مرحله مقدماتی با

کد خبر : 333386
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
«رمزریال» به کجا رسید؟ – هوشمند نیوز


نگارعلی_ رئیس اداره نظارت بر سیستم‌های پرداخت بانک مرکزی در هفته گذشته اعلام کرد که پروژه انتشار نسخه دیجیتالی ریال که از آن با عنوان «رمز ریال» یاد می‌شود، وارد فاز آزمایشی می‌شود؛ به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، محمدرضا مانی یکتا بدون ذکر جزئیات، گفت:« مرحله مقدماتی با دستاوردهای خاصی به پایان رسیده است. بیش از ۹۰ بانک مرکزی در حال انجام پروژه‌هایی در حوزه بلاک چین هستند. بانک مرکزی ایران در سال ۱۳۹۶ گام های اولیه در این راستا را برداشت.»

بیشتر بخوانید:

قیمت جدید گوشت در بازار مشخص شد/ وزارت جهادکشاورزی: قیمت‌ها کاهش یافت

زمان پرداخت مرحله دوم سود سهام‌عدالت اعلام شد/ جزییات

وی یادآور شد:« بانک مرکزی به موضوعات مختلفی از جمله مدیریت چالش های اقتصادی مرتبط با پرداخت های خرد و بررسی ابعاد مختلف پرداخته است و قوانین حاکم بر ریال دیجیتال با قوانین اسکناس های ریالی مطابقت دارد.»

به گفته این مقام مسئول اولین عرضه ریال دیجیتال در شهریور ماه سال جاری انجام شد، زمانی که بانک مرکزی راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی را اعلام کرد. ارز صادر شده بین بانک‌های ملی و تجاری که زیرساخت‌های لازم را دارند و آماده ارائه خدمات مربوطه به مردم هستند، توزیع شد.

بانک مرکزی همچنین علاوه بر ارز دیجیتال خود، ایجاد بالقوه یک استیبل کوین با پشتوانه طلا برای استفاده در تسویه حساب های بین المللی را در نظر گرفته است. بر اساس گزارش های منتشر شده در مطبوعات روسیه در اوایل سال جاری، این موضوع با مقامات مسکو مورد بحث قرار گرفته است.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی چه هستند؟

آخرین باری که برای خرید چیزی با پول نقد هزینه را پرداخت کردید، کی بود؟ در حالی که ارز فیزیکی هنوز به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود، مردم در اکثر کشورها کمتر از آن استفاده می‌کنند به ویژه در طول همه گیری کرونا و نگرانی های بهداشتی استفاده از ارزهای فیزیکی به حداقل رسید. با دور شدن مردم از پول نقد، بسیاری از بانک‌های مرکزی به طور فزاینده به تراکنش های مالی دیجیتال روی آوردند و انواع اختراعات اخیر از جمله ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، موج هایی را در بخش خدمات مالی ایجاد و بانک‌های مرکزی را وارد بازی کرد.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شکل دیجیتالی یک ارز صادر شده توسط دولت است که به یک کالای فیزیکی متصل نیست. آنها توسط بانک‌های مرکزی صادر می‌شوند که نقش آنها حمایت از خدمات مالی برای دولت یک کشور و سیستم بانکی تجاری آن، تعیین سیاست های پولی و انتشار ارز است. بانک‌های مرکزی کشورهایی از جمله آمریکا، ژاپن، چین و آلمان تاکنون وارد رقابت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شده‌اند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شبیه به استیبل کوین‌ها هستند. استیبل کوین‌ها نوع خاصی از ارزهای دیجیتال تثبیت شده خصوصی هستند که به ارز، کالا یا ابزار مالی دیگری با هدف حفظ ارزش نسبتا پایدار در طول زمان متصل شده اند. برخلاف ارزهای رمزنگاری شده که غیرمتمرکز هستند، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی صادر و اداره می‌شوند.

چرا بانک‌های مرکزی به ارزهای دیجیتال علاقه نشان دادند؟

کاهش شدید استفاده از پول نقد، استفاده از پول نقد بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ به میزان یک سوم کاهش یافت. در نروژ، تنها ۳ درصد از تراکنش‌های پرداخت با پول نقد انجام می‌شود. این روند بانک های مرکزی را وادار کرده است تا نقش خود را در سیستم پولی بررسی کنند.

علاقه فزاینده به دارایی های دیجیتال، در بریتانیا، ۱۰ درصد از بزرگسالان گزارش داده‌اند که دارایی دیجیتالی مانند ارز دیجیتال را در اختیار دارند. بانک مرکزی اروپا می گوید که ۱۰ درصد از خانوارها در شش کشور بزرگ اتحادیه اروپا دارای دارایی دیجیتال هستند. استفاده مصرف کننده از دارایی های دیجیتال را می توان به عنوان یک چالش بالقوه برای ارز فیات به عنوان واحد اندازه گیری ارزش در نظر گرفت.

کمرنگ شدن نقش بانک های مرکزی به عنوان مبتکران پرداخت، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به بانک های مرکزی فرصت جدیدی برای هدایت گفتگوهای استراتژیک در مورد موارد استفاده از پول نقد در یک انجمن عمومی ارائه می دهند.

۲۲۳۲۲۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.