رقم اقساط وام نهضت ملی مسکن تغییر کرد/ فرمول جدید محاسبه

[ad_1] به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، در دهه ۹۰ ساخت مسکن در کشور به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال رسید در حالی که نیاز سالانه کشور حدود یک میلیون واحد مسکونی بود، با این حال دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال را

کد خبر : 467028
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۴:۵۵
رقم اقساط وام نهضت ملی مسکن تغییر کرد/ فرمول جدید محاسبه

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، در دهه ۹۰ ساخت مسکن در کشور به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال رسید در حالی که نیاز سالانه کشور حدود یک میلیون واحد مسکونی بود، با این حال دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال را از همان ابتدای فعالیت خود آغاز کرد.

ایرنا در گزارشی نوشت: مسکن مهم‌ترین و بیشترین و سهم را در سبد معیشت خانوار دارد و این موضوع باعث شده در کلان‌شهرها بخش بیشتری از بودجه خانوار را به خود اختصاص دهد. در دهه ۹۰ ساخت مسکن به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال رسید در حالی که نیاز سالانه کشور حدود یک میلیون واحد مسکونی بود. زمانی که عباس آخوندی، در دولت یازدهم و دوازدهم وزیر راه و شهرسازی شد، پروژه‌های اجرا شده در حوزه مسکن توسط دولت‌های قبل را پرچالش خواند و طرح مسکن مهر را مزخرف نامید، اما خود هم در زمینه گامی برنداشت، به طوری که کارشناسان معتقدند بحران مسکن به دلیل انفعال وی در بخش مهم مسکن بوده است.

ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال شعار دولت سیزدهم بود که بر اساس گفته‌های محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن با توجه به اینکه اکنون میانه عمر دولت هستیم از پروژه عقب نیستیم و دولت سیزدهم بر وعده مسکنی ایستاده است.

آن‌طور که کارشناسان و فعالان مسکن می‌گویند سالانه حدود یک میلیون تقاضا در بخش مسکن وارد می‌شود. همچنین با توجه به اینکه ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر ساخت مسکن می‌تواند هم بر بازار اجاره تاثیر مستقیم بگذارد و هم تورم این بخش را کنترل کند؛ اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد به میزان اقساط است که ممکن است برای برخی خانوارها سنگین باشد. از این رو دولت سیزدهم ساز و کاری را تعیین کرد تا متقاضیان بتوانند از این پروژه ملی بهره‌مند شوند.

اکنون سقف بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن کاهش یافته و به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که دولت هزینه‌های زمین را از متقاضیان دریافت نمی‌کند و برای ساخت هر واحد مسکونی مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند.

شرط ثبت‌نام

یکی از شروط اصلی ثبت‌نام برای دریافت مسکن در طرح نهضت ملی این است که متقاضیان نباید دارای واحد مسکونی باشند که جزییات آن توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است؛ همچنین قبلاً نیز نباید از تسهیلات خرید مسکن استفاده کرده باشند، به طور معمول این طرح متعلق به کسانی است که درآمد بالایی ندارند.

با این شرایط ابتدا تسهیلات مسکن برای طرح نهضت ملی تنها ۴۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که بازپرداخت آن ۲۰ساله بود؛ به این ترتیب متقاضیان این تسهیلات باید تا ۲۰ سال هر ماه هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به‌عنوان اقساط وام به بانک پرداخت می‌کردند، اما در ادامه با تصمیم شورای پول و اعتبار، درصد سود این وام به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و از طرف دیگر مبلغ این تسهیلات هم به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

پلکانی شدن وام مسکن، اقساط ۸.۵ میلیونی را به ۵.۷ میلیون تومان کاهش داد و باز هم این رقم به پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید تا در مرحله دوم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از رقم اقساط کم شود. کاهش ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی اقساط در مجموع کمک زیادی به معیشت متقاضیان خواهد کرد.

اقساط ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی

بررسی‌ها نشان می‌داد که میزان اقساط وام مسکن نسبت به میزان درآمد متقاضیان بالاست، از این رو اقداماتی از سوی دولت سیزدهم انجام شد تا این شرایط تسهیل شود.

بر اساس فرمول قبلی متقاضیان باید طی ۲۰ سال، ۲۴۰ قسط به مبلغ هشت میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما با تصمیم دولت قرار شد اقساط وام ۵۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن با روش پلکانی محاسبه شود.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه پرداخت اقساط در بازپرداخت آن در دو سال نخست ماهانه، حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است، گفت: قسط‌ها از سال سوم پلکانی خواهد شد.

۲۲۳۲۲۵

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.