رفع آثار استرس از چهره / اضطراب چگونه به پوست آسیب می زند؟

احیای پوست صورت بعد یک روز سخت پراسترس به گزارش هوشمند نیوز، به عقیده متخصصان، بین مغز و پوست ارتباط وجود دارد بنابراین استرس شدید یا مزمن می‌تواند منجر به پیری زودرس، التهاب و افزایش آکنه‌های پوستی شود. با این اوصاف آیا مراقبت از پوست در مقابل استرس امکان‌پذیر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا

کد خبر : 312245
تاریخ انتشار : جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
رفع آثار استرس از چهره / اضطراب چگونه به پوست آسیب می زند؟


احیای پوست صورت بعد یک روز سخت پراسترس

به گزارش هوشمند نیوز، به عقیده متخصصان، بین مغز و پوست ارتباط وجود دارد بنابراین استرس شدید یا مزمن می‌تواند منجر به پیری زودرس، التهاب و افزایش آکنه‌های پوستی شود. با این اوصاف آیا مراقبت از پوست در مقابل استرس امکان‌پذیر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا چند نکته برای مراقبت از پوست در مقابل استرس را باهم مرور کنیم.

رابطه استرس با پوست

تحقیقات نشان داده است که آنچه در بدن ما اتفاق می‌افتد تأثیر خارجی آن روی پوست نمایان می‌شود! وقتی‌که به اندازۀ کافی آب می‌نوشید، یک رژیم غذایی متعادل دارید و به اندازۀ کافی می‌خوابید پوستتان بسیار سرحال و شاداب دیده می‌شود.

بنابراین استرس شدید یا مزمن می‌تواند منجر به پیری زودرس، التهاب و افزایش آکنه‌های پوستی شود.

اما به‌محض اینکه بدنتان با کم‌آبی، بی‌خوابی و غذاهای ناسالم روبه‌رو می‌شود عوارضی مانند جوش‌های پوستی، کهیر و سایر التهابات مانند روزاسه واگزما روی پوست ظاهر می‌شوند. آیا می‌دانید که استرس نیز می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی پوست داشته باشد و با عوارض پوستی همراه شود؟

تحقیقات نشان داده است که بین استرس و پوست رابطه مستقیمی وجود دارد. استرس بهبودی زخم را کند می‌کند و باعث التهاب می‌شود. استرس با بدتر شدن شرایط پوستی مانند اگزما و روزاسه همراه است. همچنین می‌تواند باعث آکنه شود؛ اما دقیقاً چه عواملی باعث واکنش پوست در برابر استرس می‌شود؟ همه‌چیز با هورمونی به نام کورتیزول شروع می‌شود. استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود؛

استرس با بدتر شدن شرایط پوستی مانند اگزما و روزاسه همراه است.

اگرچه این هورمون بدن را برای جنگ یا فرار از شرایط استرس‌زا آماده می‌کند اما می­تواند التهابات پوستی را نیز تحریک کند.

جوش‌های پوستی ناشی از تولید بیش‌ازحد کورتیزول همراه با علائم پیری قبل از بلوغ به دلیل کمبود کلاژن و الاستین، ازجمله آسیب‌های ناشی از استرس هستند که در پوست نمایان می‌شوند. استرس شدید همچنین می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مزمن پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه شود.

تحقیقات نشان داده است که بین استرس و پوست رابطه مستقیمی وجود دارد. استرس شدید یا مزمن می‌تواند منجر به پیری زودرس، التهاب و افزایش آکنه‌های پوستی شود.

چگونگی تاثیر استرس روی پوست

استرس می‌تواند به اپیدرم آسیب برساند. اپیدرم لایه بالایی پوست است که رطوبت را حفظ کرده و از ما در برابر میکروب‌ها محافظت به عمل می‌آورد.

هنگامی که اپیدرم آسیب می‌بیند، پوست تحریک شده و احتمال بروز بیماری‌های پوستی مزمن مثل اگزما و پسوریازیس افزایش می‌یابد. تشدید آکنه نیز با استرس مرتبط است اما اینکه این دو چگونه با هم ارتباط دارند، در حال بررسی است و تنها حدس‌هایی در این زمینه زده می‌شود، که به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

تبخال بر اثر استرس

استرس سیستم دفاعی بدن انسان را در مقابله با عوامل بیماری‌زا تضعیف می‌کند. تبخال عامل ویروسی دارد. بدن انسان قادر نیست به طور کامل تبخال را از بین ببرد. به همین دلیل هر زمان که فرد تحت اضطراب و استرس قرار می‌گیرد، ویروس تبخال مجددا در بدن فعال شده و علائم خود را نشان می‌دهد.

نخستین گام برای درمان التهاب ناشی از استرس و کاهش تاثیر استرس بر پوست، حذف عامل استرس زا است. اگرچه تشخیص دقیق علت استرس می تواند دشوار یا غیر ممکن باشد، اما با روش های مختلفی نظیر تغذیه مناسب، ورزش یا تراپی می توان آتش استرس را خاموش کرد.

مراقبت از سلامت جسمانی در مقابل استرس

استرس داشتن در مواقع بحرانی امری عادی است. اما به نظر شما اولین و بهترین راه‌حل برای مراقبت از پوست در مقابل استرس چیست؟ برای مراقبت از پوست در مقابل استرس قبل از هر چیز باید یاد بگیرید که استرس را کنترل کنید و آرام باشید. فعالیت‌هایی که می‌تواند به کاهش استرس کمک کند:

برای مراقبت از پوست در مقابل استرس قبل از هر چیز باید یاد بگیرید که استرس را کنترل کنید و آرام باشید.

۱- پیاده‌روی در هوای تازه

تحقیقات ارتباط قوی میان فشار روحی و ورزش و از جمله پیاده‌وری را ثابت کرده است بدین گونه که ورزش موجب کاهش پاسخ به فشار روحی، کاهی دوره نقاهت پس از دریافت استرس و کم شدن آسیب‌پذیری فرد نسبت به بیماری‌های ناشی از فشار روحی می‌شود.

۲- ورزش کنید

فعالیت ورزشی، به‌ویژه پیاده‌روی شیوه فوق‌العاده مؤثری برای برطرف کردن فشار روحی است. امروزه میلیون‌ها نفر از مردم و جهان برای مقابله با ناراحتی‌ها و فشارهای روحی روزمره بعد از کار روزانه خود به فعالیت‌های جسمانی مانند: نرمش کردن، دویدن در پارک، دوچرخه‌سواری با دوستان، پیاده روی و غیره می‌پردازند و از این فعالیت‌ها لذت می‌برند. شما میتوانید به طور منظم ورزش کنید. ورزش حتی برای سلامت پوست شما هم مفید است.

ورزش، به افزایش جریان خون، جذب اکسیژن به داخل و دور کردن رادیکال های آزاد از پوست کمک می‌کند. ورزش همچنین به کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. حتما بعد از تمرینات عرق آور صورت خود را بشویید.

۳- تمرینات تنفسی یا یوگا

یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید برای کاهش استرس و آرامش ذهن و بدن از آن استفاده کنید. تا 10 شماره دم بگیرد سپس در 10 شماره با بازدم به‌آرامی هوا را از ریه خارج کنید. این روش در تسکین استرس بسیار مؤثر است.

تا 10 شماره دم بگیرد سپس در 10 شماره با بازدم به‌آرامی هوا را از ریه خارج کنید.

۴- مراقبه کنید

از پوست خود غافل نشوید و روتین پوستی خود را از یاد نبرید. حتی اگر خسته هستید و حوصله ندارید، باز هم مدت زمان اندکی را برای مقید بودن به روتین پوستی خود اختصاص داده و از محصولات مراقبت از پوست مثل مرطوب کننده، ضد آفتاب، کرم دور چشم و… استفاده نمایید.

برای اینکه استرس را از خود دور کنید، حتی شده ۱۰ دقیقه از روز را به کار یا فعالیتی اختصاص دهید که از آن لذت می‌برید. مثلا کتاب بخوانید، موسیقی گوش دهید یا حتی به حمام رفته و دوش بگیرید.

۵- مصرف غذاهای بی ارزش

عدم مصرف غذاهای بی‌ارزش و فراوری‌شده مانند فست فودها. تحقیقات نشان داده است که سطح بالای قند در بدن باعث التهاب در پوست می‌شود و ممکن است اثرات استرس را روی پوست تشدید کند. رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید تا به تنظیم هورمون استرس در بدنتان کمک شود.

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا بهترین ظاهر را داشته باشید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی مصرف کنید.

ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه مشخص نیست، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی یا مکمل های روغن ماهی و چربی های ناسالم کم و کربوهیدرات‌های فرآوری شده یا تصفیه شده ممکن است ظاهری جوان تر به پوست بدهد. نوشیدن آب زیاد به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کند.

۶- سیگار نکشید

سیگار کشیدن پوست شما را پیرتر نشان می‌دهد و باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. سیگار کشیدن، عروق خونی کوچک را در لایه های خارجی پوست باریک می‌کند و باعث کاهش جریان خون و رنگ پریده ترشدن پوست میشود.

این امر همچنین باعث کاهش رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به پوست می‌شود که برای سلامت پوست مهم هستند.

مراقبت از پوست در مقابل استرس

اگر هنوز استرس دارید و نمی‌توانید از التهابات پوستی در امان بمانید می‌توانید از محصولات زیر برای مراقبت از پوست در مقابل استرس کمک بگیرید:

برخی از پاک‌کننده‌های خشن می‌توانند پوست را از بین ببرند و باعث اختلال در عملکرد موانع پوستی شوند.

۱-پاک‌کننده

با کمک یک پاک‌کننده می‌توان بدون آسیب رساندن به سدهای پوستی، پوست را تمیز کرد. برخی از پاک‌کننده‌های خشن می‌توانند پوست را از بین ببرند و باعث اختلال در عملکرد موانع پوستی شوند.

برای مراقبت از پوست در مقابل استرس می‌توانید از صابون‌های گیاهی حاوی روغن شاهدانه یا خاک رس استفاده کنید زیرا التهابات پوستی را تسکین داده و پوست را تغذیه و تصفیه می‌کنند.

پاک‌کننده‌های روغنی که دارای اسید اولئیک و ترکیبی از ویتامین‌ها و امگا هستند، سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و می‌توانند از پوست در برابر عوامل تنش‌زای محیطی محافظت کنند. ژل‌های پاک‌کننده نیز پاک‌کننده‌های ملایم و مغذی هستند که PH پوست را متعادل کرده و در عین اینکه چربی طبیعی پوست را از بین نمی‌برند، می‌توانند ناخالصی‌های پوست را آزاد کنند.

۲-سرم

برای مراقبت از پوست در مقابل استرس و رفع حساسیت‌های پوستی، به دنبال محصولاتی باشید که پوستتان را آرام کند.

سرم­ها سطح بالایی از ترمیم‌کننده‌های سرامیدی را ارائه می‌دهند و اغلب حاوی اسیدهای چرب برای ترمیم لایه خارجی پوست هستند. این محصولات می‌توانند علائم پیری ناشی از استرس یعنی چین‌وچروک، لک و تیرگی و بافت ناهموار پوست را به حداقل برسانند.

سطح هیدراته پوست بعدازظهر کاهش می‌یابد بنابراین مرطوب کردن پوست در شب بسیار ضروری است.

۳- مرطوب‌کننده شب

سطح هیدراته پوست بعدازظهر کاهش می‌یابد بنابراین مرطوب کردن پوست در شب بسیار ضروری است. زمانی که پوست تحت استرس قرار می‌گیرد و حصارهای پوستی از بین می‌رود، خشکی پوست بدتر می‌شود.

بنابراین برای مراقبت از پوست در مقابل استرس باید به دنبال موادی مانند اسید هیالورونیک یا سرامیدها باشید که از پوست در برابر از دست دادن آب محافظت و به حفظ رطوبت آن کمک کند.

۴-ماسک

یکی دیگر از محصولاتی که برای مراقبت از پوست در مقابل استرس مفید بوده و می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از استرس کمک کند، ماسک است.

بنابراین بسته به نوع مشکلی که دارید به دنبال ماسکی باشد که پوستتان را پاک و التهابات را تسکین دهد. همچنین برای کنترل چربی اضافی پوست می‌توانید از ماسک کمک بگیرید چراکه هرگونه آلودگی را از پوست بیرون می‌کشد. ماسک­های حاوی ملاتونین برای تسکین پوست ملتهب بسیار مفید هستند.

۵- کرم دور چشم

پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است بنابراین بیشتر در معرض خشکی، تحریکات پوستی و پف قرار می‌گیرد. کرم و ماسک‌های دور چشم به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارند می‌توانند از پوست دور چشم در برابر استرس محافظت کنند.

۶- بالم لب

استرس ممکن است به معنای جویدن ناخن و گاز گرفتن لب باشد که می‌تواند به خشکی و ترک لب منجر شود. بنابراین نمی‌توانید لب‌های خود را فراموش کنید؛ از بالم یا ماسک لب برای آبرسانی و حفظ رطوبت پوست لب کمک بگیرید. برای نرم شدن پوست لب می­توانید از بالم­های گیاهی که از شهد گیاهان، کره و سایر عصاره‌های طبیعی تولید شده­اند، استفاده کنید.

استرس ممکن است به معنای جویدن ناخن و گاز گرفتن لب باشد که می‌تواند به خشکی و ترک لب منجر شود.

درمجموع پوستی که دچار استرس می‌شود از مقاومت کمتری برخوردار است بنابراین در دفاع از عوامل محیطی با خشکی و التهاب بیشتری روبه‌رو خواهد بود. اگرچه بسیاری از محصولات مراقبتی پوست می‌توانند در آبرسانی و حفظ آرامش پوست در زمان استرس مؤثر باشند اما برای مراقبت از پوست در مقابل استرس باید ریشه‌ و عوامل محرک آن را یافت و از بین برد!

تاثیر استرس روی پوست می‌تواند خود را به صورت کهیر، جوش، راش پوستی و … نشان دهد. تحقیقات گویای آن هستند که ارتباط مستقیمی میان استرس و مشکلات پوست و مو وجود دارد.

ممکن است برای حل مشکلات پوستی بر اثر استرس هم به متخصص پوست و هم به روان‌شناس و روان‌پزشک نیاز داشته باشید. شما برای اینکه استرس خود را کاهش دهید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید. نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

آیا مصرف غذاهای بی ارزش بر استرس تاثیر دارد؟

عدم مصرف غذاهای بی‌ارزش و فراوری‌شده مانند فست فودها. تحقیقات نشان داده است که سطح بالای قند در بدن باعث التهاب در پوست می‌شود و ممکن است اثرات استرس را روی پوست تشدید کند. رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید تا به تنظیم هورمون استرس در بدنتان کمک شود.

استرس چگونه روی پوست تاثیر میگذارد؟

استرس می‌تواند به اپیدرم آسیب برساند. اپیدرم لایه بالایی پوست است که رطوبت را حفظ کرده و از ما در برابر میکروب‌ها محافظت به عمل می‌آورد. هنگامی که اپیدرم آسیب می‌بیند، پوست تحریک شده و احتمال بروز بیماری‌های پوستی مزمن مثل اگزما و پسوریازیس افزایش می‌یابد.

چرا باید از کرم دور چشم استفاده کرد؟

پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است بنابراین بیشتر در معرض خشکی، تحریکات پوستی و پف قرار می‌گیرد. کرم و ماسک‌های دور چشم به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارند می‌توانند از پوست دور چشم در برابر استرس محافظت کنند.

 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.