راه طولانی همدان تا جهانی شدن و رونق گردشگری

[ad_1] ایسنا/همدان گرایش به حفظ آثار و بناهای تاریخی یکی از ضرورت‌های دنیای امروز محسوب می‌شود. این روزها جهانی شدن در حوزه میراث فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد و تلاش برای نگهداری داشته‌ها، تاریخ نیاکان و ثبت آنها در دفتر زرین یونسکو اولویت‌ بسیاری از کشورها به شمار می‌رود و حتی حاضرند بهای زیادی بدهند تا

کد خبر : 223902
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
راه طولانی همدان تا جهانی شدن و رونق گردشگری

[ad_1]

ایسنا/همدان گرایش به حفظ آثار و بناهای تاریخی یکی از ضرورت‌های دنیای امروز محسوب می‌شود. این روزها جهانی شدن در حوزه میراث فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد و تلاش برای نگهداری داشته‌ها، تاریخ نیاکان و ثبت آنها در دفتر زرین یونسکو اولویت‌ بسیاری از کشورها به شمار می‌رود و حتی حاضرند بهای زیادی بدهند تا از این قافله جهانی عقب نمانند.    

به گزارش ایسنا، جدا از علاقه انسان معاصر به حفظ آثار طبیعی، تاریخی و فرهنگی، رونق صنعت جذاب گردشگری نیز یکی از بهانه‌های جهانی شدن آثار تاریخی است به طوری که بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند ثبت جهانی آثار، گام موثری در جذب گردشگر به ویژه گردشگر خارجی محسوب می‌شود و ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی بین دو مقوله ثبت جهانی و رونق گردشگری وجود دارد. 

جهانی شدن علاوه بر مزایای بسیار که معرفی مطلوب و حفظ فرهنگ از مهم‌ترین آنهاست شرایطی را نیز می‌طلبد. در سال‌های اخیر، ایران قدم‌های مثبتی در راستای بسترسازی این موضوع برداشته و آثار با ارزشی نیز در دفتر یونسکو به ثبت رسانده است. در این میان همدان اما سال‌هاست اندیشه جهانی شدن را در سر می‌پروراند و هنوز هم قدیمی‌ترین پایتخت مادها نه جهانی شده نه گردشگری در آن جایگاه خود را پیدا کرده است.

خوشبختانه طی چند سال گذشته موضوع جهانی شدن هگمتانه از اهمیت زیادی برخوردار و پرونده “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” که به گفته مسئولان نمونه بی‌نظیری از اینگونه پرونده‌هاست برای ارسال به یونسکو آماده شد. اگرچه این پرونده هنوز تا جهانی شدن فاصله زیادی دارد و تا حک نام همدان بر تارک جهانی راه طولانی باقی مانده اما به نظر می‌رسد عزمی جزم برای رفع موانع پرونده در استان به وجود آمده است. 

بخش مهمی از پرونده ثبت جهانی هگمتانه به مهیا شدن تسهیلات گردشگری اختصاص دارد

اهمیت ثبت جهانی هگمتانه و ارتباط آن با صنعت گردشگری بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بنشینیم. علی مالمیر در این رابطه به خبرنگار ایسنا، گفت: بخش مهمی از پرونده ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” به مهیا شدن تسهیلات گردشگری در عرصه اختصاص دارد و در این قسمت شرایط و جزئیات سفر برای گردشگر خارجی، ظرفیت حمل‌ونقل، ظرفیت اقامت، مسیرهای گردشگری و اطلاعات مورد نیاز مشخص می‌شود. 

وی ادامه داد: بر این اساس در عرصه باید تعریف مسیرهای گردشگری، تهیه تابلوهای معرفی حداقل به دو زبان، آماده سازی و روشن کردن مسیرها و ایجاد تسهیلات مورد نیاز به عنوان زیر ساخت‌های لازم پیش‌بینی شود که این موارد به طور تخصصی به حوزه گردشگری برمی‌گردد.   

مالمیر اضافه کرد: وقتی مقدمات ثبت جهانی این عرصه انجام می‌شود به این معنی است که ارزش‌هایی در آن نهفته که قرار است با ثبت در فهرست آثار جهانی معرفی شود، از طرفی این موضوع مورد توجه گردشگرانی قرار دارد که با برنامه‌ریزی سفر می‌کنند و می‌تواند به حضور آنها در همدان کمک کند.

بیش از ۲۰۰ اثر واجد ارزش در پرونده ثبت جهانی قرار دارد

وی با اشاره به اینکه در این پرونده بیش از ۲۰۰ اثر واجد ارزش قرار دارد، تصریح کرد: بعضی اقدامات باید قبل از حضور ارزیابان یونسکو انجام و موانع رفع شود، برای برخی از کارها نیز باید برنامه داشته باشیم تا پس از حضور ارزیابان انجام شود و تمام این اقدامات الزام ثبت جهانی است. 

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: خروجی اقدامات فوق، ساماندهی عرصه است که باید با مدیریت منسجم و هم‌افزایی بین ذی‌مدخلان انجام شود تا بتوانیم به یونسکو اثبات کنیم برای این مجموعه ارزشمند برنامه و ساختار مدیریت داریم.

مالمیر با بیان اینکه پس از ساماندهی جداره پیاده‌راه‌ها و رفع نابسامانی‌ها، این مجموعه منحصربفرد رخ خود را نشان می‌دهد، افزود: به جرات می‌توان گفت این محدوده یکی از جذاب‌ترین قسمت‌ها برای گردشگران خواهد بود و می‌تواند به مرکز حضور توریست تبدیل ‌شود.

مجموعه “ثبت جهانی هگمتانه تا همدان” می‌تواند به مقصد گردشگری تبدیل شود

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان اقدامات مقدماتی فوق، فارغ از موضوع ثبت جهانی می‌تواند این مجموعه را جذاب و به مقصد گردشگری تبدیل کند.

وی درباره ارائه خدمات در اماکن گردشگری و به ویژه مجموعه مورد بحث، شرح داد: همیشه ارتباطی بین عرضه کننده و ‌گیرنده خدمت وجود دارد، زمانی عرضه کننده خدماتی ارائه می‌دهد که باعث جذب گیرنده می‌شود و زمانی افراد کارآفرین و خلاق به دنبال پاسخگویی به نیازهای گیرنده خدمت هستند و این دو بر هم اثر متقابل دارد.

مالمیر ادامه داد: زمانی که حضور گردشگر در مکانی افزایش یابد خودبه‌خود علاقمندی مالکین بناها و سرمایه‌گذارها برای سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند.

نوید احیای کاروانسراها در همدان

وی افزود: در چند ماه اخیر طرح احیاء دو ‌کاروانسرای روحی و غفاری در بازار به اداره میراث فرهنگی ارائه شد که نوید احیای این کاروانسراها در همدان است، همچنین این اتفاق نشان می‌دهد زنده شدن بناهای قدیمی و از جمله کاروانسراها آرام آرام در حال شکل‌گیری است.

به عقیده مالمیر وقتی بناهای موجود در عرصه، ساماندهی و ‌حضور گردشگر در منطقه اتفاق بیفتد مالکین علاقمند می‌شوند به جای استفاده انبار از یک مجموعه تاریخی به کاربری متناسب روی آورند، بنابراین تبدیل شدن این محدوده به مجموعه‌ای که رفت و آمد گردشگر در آن رخ دهد سبب ایجاد انگیزه برای مالکین و احیا بناهای تاریخی شده و این اتفاق در آینده‌ای نه چندان دور محقق خواهد شد.

مشاغل مزاحم شهری ناهمخوان با بافت تاریخی باید از عرصه خارج شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان در ادامه گریزی هم به وضعیت خیابان اکباتان زد و گفت: جداره‌های این خیابان مشابه سایر قسمت‌های عرصه باید سر و سامان بگیرد و وضعیت بازار آهن فروشان نیز مشخص شود، قسمت‌های صنعتی و مشاغل مزاحم شهری که با بافت تاریخی همخوانی ندارد نیز باید از عرصه خارج شود.

وی تصریح کرد: ساماندهی هگمتانه، کاروانسراها و بناهای تاریخی و راه‌اندازی موزه منطقه‌ای غرب کشور باعث می‌شود خیابان اکباتان زنده شود، همچنین معتقدیم این خیابان بیش از دیگر خیابان‌های منتهی به میدان مرکزی شهر ظرفیت گردشگری دارد.

لزوم غنی‌سازی مجموعه هگمتانه

مالمیر در بخش دیگری از صحبت‌هایش غنی‌سازی اماکن تاریخی و گردشگری را اصل مهمی دانست و گفت: غنی‌سازی به ویژه در هگمتانه باید مورد توجه قرار گیرد تا مکث گردشگر را در مجموعه شاهد باشیم، احیای برج و باروها، ساخت موزه منطقه‌ای غرب کشور و ایجاد محور فرهنگی توسط شهرداری از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: احیای رود دره‌ها و زنده شدن رود الوسجرد در کنار هگمتانه می‌تواند این اثر ارزشمند را به یک جذابیت خاص برای گردشگر تبدیل کند، علاوه بر این از آنجا که قسمت اصلی بافت تاریخی در این محدوده است می‌تواند گردشگران زیادی را جذب کند.

مالکان بناهای تاریخی با میراث فرهنگی همکاری کنند

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان همچنین بر همکاری و مشارکت مالکان، کسبه و اصناف با این اداره کل تاکید کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد اقدامات بسیار خوبی رخ می‌دهد که دستاورد آن جذب گردشگر، توسعه اقتصادی و درآمد بیشتر برای آنهاست.

در پایان لازم است اشاره شود اهمیت ثبت جهانی قدمت چند هزار ساله همدان و ارتباط آن با صنعت مغفول گردشگری در استان موضوعی است که ناگفته پیداست اما مسائلی مانند شرایط سخت کشاورزی، حال ناخوش سفره‌های زیرزمینی و افزایش هر روزه خشکسالی دلایل بسیار قوی و منطقی برای حمایت ویژه از این صنعت هستند.

گزافه نیست اگر بگوییم همدان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد و تاریخ بلند و طبیعت بی‌نظیرش می‌تواند بستر درآمد پایدار را در استان فراهم کند اما متاسفانه این نگرش هنوز در پایتخت تاریخ و تمدن ایران شکل نگرفته و گردشگری هنوز هم در حاشیه قرار دارد که امید است با قرار گرفتن آثار کهن‌شهر همدان در فهرست جهانی، راهی روشن پیش روی گردشگری استان باز شود. 

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.