عبدالحمید طالبی در گفتوگو با ایسنا در خصوص زیارت مطلوب اظهار کرد: از اصول ابلاغی سیاستهای کلان آستان قدس رضوی، تقویت رویکرد زائرمحوری و تسهیل زیارت از طریق ارائه خدمات باکیفیت و گسترش و تثبیت آثار زیارت است.
وی با تاکید بر جایگاه میزبانان در تحقق زیارت مطلوب گفت: این سیاستها، بدون تقویت و ارتقاء معرفتی خدمتگزاران مستقیم و غیرمستقیم زائران محقق نمیشود. در واقع یکی از مولفههای محوری و تاثیرگذار در تحقق زیارت مطلوب، به شیوه مواجهه افرادی مربوط میشود که در ارتباط با زائران قرار دارند؛ این افراد خادمان حرم مطهر رضوی و اصناف مرتبط با زائر را شامل میشوند.
طالبی افزود: شناخت این افراد نسبت به امام خود و وظایفشان، تاثیرات مستقیمی در فرآیند زیارت خواهد داشت. زائران از لحظهای که تصمیم به زیارت میگیرند، برای کسب اطلاعات مختلف مسیرها، دریافت بلیت، تهیه ملزومات سفر و استفاده از ناوگانهای حملونقل درون شهری و برون شهری، استفاده از مجتمعهای بین راهی، خرید سوغاتی، مواجهه با تمهیدات ترافیکی با افراد بسیاری مواجه خواهند شد.
وی تاکید کرد: شیوه تعامل و برخورد این افراد، میتواند تصویر متفاوتی از شهر مشهد، فرآیند میزبانی و زیارت به زائر ارائه کند.
طالبی با اشاره به اینکه خدمتگزاران باید به این فرآیند متعهد باشند بیان کرد: اگر یکی از ماموریتهای محوری مجموعههای زیارتی و فرهنگی مربوط به زائر را ایجاد حال خوش و خاطره خوب از زیارت در نظر بگیریم و معتقد باشیم زائران در کنار حال خوش زیارت باید ره توشه معرفتی نیز کسب کنند؛ در نتیجه تمام دستگاهها و افراد باید در این مسیر برنامهریزی و تلاش کنند.
دبیر ستاد مناسبتهای ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به انتخاب شعار نوروزی «میزبانی کریمانه، عهد جاودانه» در ذیل عنوان محوری «همه خادمالرضائیم» گفت: این شعار در این راستا تنظیم شده تا تمام منتسبین به امام رضا(ع) به رسم و شیوه امام خویش در تکریم زائر عمل کنند و همان گونه که امام، خود پیش قدم بودهاند و کریمانه با محبان و زائران خود مواجه میشدند، با زائر مواجه شوند.
اجرای دورههای دانشافزایی فرهنگ میزبانی و ادب حضور برای بیش از ۷۰۰۰ نفر
وی ادامه داد: به همین منظور دورههای تعاملی و دانشافزایی فرهنگ میزبانی و ادب حضور با محوریت محتوای سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تنظیم و در حال حاضر برای بیش از ۷۰۰۰ نفر در سطح شهر مشهد اجرا شده است.
طالبی ضمن ترسیم جغرافیای اقدامات در راستای تحقق زیارت مطلوب گفت: گستره زیارت بسیار وسیعتر از سطح حرم رضوی و حتی سطح شهر تعریف میشود؛ به عبارتی باید این گفتمان ادب حضور و میزبانی کریمانه در تمامی این جغرافیا پیگیری شود.
وی با اشاره به برنامهریزی آستان قدس رضوی برای میزبانی از حداقل ۵ میلیون زائر در طی سال گفت: در مجموعه آستان قدس رضوی شبکه مسائل زیارت از لحظه خروج زائران از منزل تا زمان بازگشت ایشان تنظیم و اقدامات مناسب برای نقاط محوری و متراکم نیز تدوین شده است. از مهمترین محورهای تعریف شده در این برنامه نیز موضوع تداوم ارتباط با زائر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰