راه‌آهن از تپه‌حصار 7000ساله می‌رود؟

ایسنا/سمنان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: موافقت‌های اولیه با شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران، برای بررسی جابه‌جایی ریل قطار از میان تپه‌حصار انجام شده است. حمیدرضا دوست‌محمدی در دیدار با مدیرعامل و شماری از اعضای خانه تسنیم دامغان به تشریح مرمت، سامان‌دهی و حفاظت از محوطه باستانی تپه‌حصار پرداخت و

کد خبر : 68487
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
راه‌آهن از تپه‌حصار 7000ساله می‌رود؟



ایسنا/سمنان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: موافقت‌های اولیه با شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران، برای بررسی جابه‌جایی ریل قطار از میان تپه‌حصار انجام شده است.

حمیدرضا دوست‌محمدی در دیدار با مدیرعامل و شماری از اعضای خانه تسنیم دامغان به تشریح مرمت، سامان‌دهی و حفاظت از محوطه باستانی تپه‌حصار پرداخت و اظهار کرد: موافقت‌های اولیه با شرکت راه‌ آهن انجام و مقرر شده است برای اتخاذ تصمیم نهایی، بازدیدهای میدانی مشترک انجام شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در خصوص اقدامات لازم برای زمینه‌سازی ثبت جهانی تپه‌حصار خاطرنشان کرد: سامان‌دهی و حفاظت قسمت‌هایی از این محوطه باستانی صورت پذیرفته و با خوانا سازی آثار معماری محوطه، حفاظت از بخشی از لایه‌های باستان‌شناسی نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: با بهره‌گیری از مطالعات پژوهشی محوطه، آثار معماری با مواد همگون و با حفظ و جداسازی لایه‌های تاریخی با لایه بازسازی شده جدید انجام شده است.

دوست‌محمدی به اقدامات انجام شده برای سامان‌دهی و کنترل آب‌های سطحی در زمان بارندگی‌ها و جلوگیری از تخریب بر اثر آب‌شستگی در این تپه باستانی اشاره کرد و گفت: مسیری با استفاده از زیرساخت‌های چوبی برای بازدید گردشگران در این تپه ایجاد شده است و گردشگران داخلی و خارجی با حرکت در این مسیر تعریف شده می‌توانند از سطح تپه بازدید کنند.

او با اشاره به معضل قدیمی عبور ریل قطار از میان تپه‌حصار ادامه داد: «با حمایت خانه تسنیم، پیگیری ثبت جهانی تپه‌حصار قوت بیشتری پیدا کرده است و بر اساس پیگیری‌های  وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مجموعه استان، جابه‌جایی و انتقال خطوط ریلی قطار از عرصه و حریم اثر، که ده‌ها سال است از میان این تپه باستانی عبور می‌کند، به واقعیت نزدیک شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: تعیین حریم و عرصه، مهم‌ترین اقدامات برای ثبت جهانی تپه‌حصار  است و نشانه‌گذاری این حریم و عرصه و توافق با مالکین خصوصی در حال انجام است.

دوست‌محمدی خاطرنشان کرد: این تپه باستانی در محدوده شهر دامغان به‌عنوان مرجع علمی تپه‌های عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح ریل راه آهن در این تپه که خوشبختانه با همراهی راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد، امیدهای ثبت جهانی اثر نیز زنده شده است.

تپه‌حصار یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

این تپه باستانی، سه دوره‌ اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه‌حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.

تپه‌حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.