راهی جز تقویت بازار سرمایه وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) ، ‌سخنگوی دولت با بیان اینکه بازار سرمایه و سیاست‌های مربوط به آن، برای رشد دارایی و سرمایه، یک اصل اساسی برای دولت بوده است، اظهار کرد: رسوب سرمایه در بازار دارایی‏‌های فیزیکی آفت جدی برای اقتصاد کشور است که موجب تمرکز ثروت نزد سرمایه‏‌داران، کاهش سطح رفاه دهک‏‌های

کد خبر : 41850
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
راهی جز تقویت بازار سرمایه وجود ندارد



به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) ، ‌سخنگوی دولت با بیان اینکه بازار سرمایه و سیاست‌های مربوط به آن، برای رشد دارایی و سرمایه، یک اصل اساسی برای دولت بوده است، اظهار کرد: رسوب سرمایه در بازار دارایی‏‌های فیزیکی آفت جدی برای اقتصاد کشور است که موجب تمرکز ثروت نزد سرمایه‏‌داران، کاهش سطح رفاه دهک‏‌های پایین جامعه، تمرکز ثروت نزد دهک‏‌های بالا و افزایش جمعیت فقیر و حرکت در خلاف جهت اقتصاد سالم می شود.

ربیعی افزود: برای رهایی از اقتصاد شکننده نفتی، نظام اقتصادی مبتنی بر مالیات، شفافیت اقتصادی، مشارکت عمومی جامعه در اقتصاد، تقویت تأمین مالی تولید و تقویت اشتغال راهی جز تقویت بازار سرمایه وجود ندارد و این بازار اهرم سیاستی قدرتمند برای نجات اقتصاد در شرایط بحرانی و بروز شوک‏‌های داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: شهریور ۹۲ شاخص بورس حدودا ۶۰ هزار بود که به خاطر تکانه‌های اقتصادی ناشی از تحریم و اهمیت ارز علت کمبود آن بود به همین دلیل دولت تسهیلاتی را در بورس قائل شد و موضوع بورس و بازار سرمایه جدی دنبال شد و به طور طبیعی بورس روند خوبی طی کرد؛ اما در این مدت با فشار تحریم و افزایش قیمت ارز مواجه شدیم شاخص یک دفعه به حدود دو میلیون رسید و الان هم حدود یک میلیون و دویست هزار است یعنی از ۶۰ هزار به این عدد رسیدیم.

سخنگوی دولت گفت: بنابراین همه افرادی که نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری‌شان داشتند، سرمایه سال ۹۲ آنها با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده‌ است. افراد زیادی با رشد بازار سرمایه در بورس سود کردند. منتهی افراد قابل توجهی هستند که در فراز و نشیب این بازار وارد شده و متضرر شده اند.

هشدار کارشناسان در تبدیل نکردن دارایی به سهم

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: البته همزمان با رشد بازار سرمایه، بارها کارشناسان هشدار می دادند که کسی دارایی خود را تبدیل به سهام نکند. یعنی خانه خود را نفروشد. بازار سرمایه، ‌ بازار زمان‌دار است و نباید به آن نگاه مقطعی داشت. خود بنده بارها از همین تریبون این نکات را اعلام کرده و تاکید کرده بودم بورس، بانک نیست ولی این حرف به معنای عدم حمایت دولت از مردم و سرمایه گذاران نیست.

ربیعی با بیان اینکه همه ما در دولت نگران دارایی این هموطنان  هستیم، ‌گفت: چون عده ای از هموطنان با انتظار انتفاع به بازار سهام آمده اند و ما باید نگاهی مسئولانه به همه مردم داشته باشیم. در همین راستا دولت نیز اقداماتی را برای بهبود فضای بازار سهام انجام داده که برخی از آنها عبارتند از پیگیری رعایت حداکثر سود پرداختی بانک ها، امکان انتشار اوراق توسط شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری برای خرید سهام و رشد عالی فروش شرکت ها در اسفند و فروردین ماه و تثبیت نرخ ارز.

 امنیتی کردن اکوسیستم سرمایه گذاری راهگشا نیست

سخنگوی دولت ادامه داد: نکته دیگر آنکه هیچ یک از ارکان حاکمیت نباید از سهم خود برای جلوگیری از سلب اعتماد از بازار سرمایه غافل شود. امنیتی کردن اکوسیستم سرمایه‏‌گذاری راهگشا نخواهد بود، زیرا تقویت کننده خروج سرمایه از کشور است و در بلندمدت باعث خسران می‌شود.

وی یادآور شد: در یکسال اخیر شاهد نوسانات متعددی در بازار بودیم که باتوجه به کاهش ریسک‌ها و شفافیت وضعیت اقتصاد و رشد اقتصادی مثبت همراه با گشایش ها و حضور قوی کشور در اقتصاد جهانی در نهایت شاهد رونق در بازار سرمایه خواهیم بود و پیش‌بینی می شود که ان شاالله در ماه‌های آتی شاهد افزایش سرمایه گذاری‌ها به منظور رونق هرچه بیشتر تولید در کشور باشیم و این بستر از طریق بازار سرمایه فراهم می شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: البته آثار مباحث سیاسی و برخی اظهارنظرها بر کنش افراد در بورس، بسیار تاثیرگذار است. متاسفانه اظهارنظرهای نپخته و غیرمسئولانه زیادی وجود دارد. عملیات روانی و دروغ پردازی‌های زیادی هم در کانال‌های غیرمسئول و مشکوک دیده می‌شود مثلا اخیرا در راستای عملیات روانی که صورت می‌گیرد، توییت‌های کذایی منتشر می شود که نوعی تعارض روانی را دامن می‌زند.

سخنگوی دولت افزود: به عنوان نمونه دیدم به دروغ از فردی به نام بابک ربیعی گودرزی به عنوان برادرزاده من، نام برده شده که از بورس سه هزار میلیارد تومان سود کرده است! می‌گویم دروغ چون من نه تنها برادرزاده ای به این نام ندارم بلکه چنین فردی را حتی در بستگانم هم ندارم.

گذشت زمان احیای برجام را دشوارتر می‌کند

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چقدر امکان رفع تحریم‌ها وجود دارد و تاثیر شکست سیاست فشار حداکثری در بازگشت آمریکا به میز مذاکره گفت: براساس گزارش وزارت امور خارجه از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و گوها تا امروز سازنده بوده و در مسیر درستی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه ما تا امروز برای آمریکا هیچ جای ابهامی باقی نگذاشته‌ایم، گفت: برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات راهی جز لغو تمام تحریم‌هایی که در دوره ترامپ اعمال شده وجود ندارد. نوبت آمریکاست که ثابت کند برای بازگشت به برجام جدی است.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری  در عین حال گفت: مدت زمان این نشست بستگی به تامین نظرات ما دارد، به هیچ وجه عجله‌ای نداریم و منافع خود را از دست نمی‌دهیم. دولت ترجیح می‌دهد میراثی جز تحریم را برای دولت بعد واگذار کند اما در عین حال مایل هم نیستیم که شتابزده رفتار کنیم.

 ربیعی گفت: منتظریم آمریکا به جای بازی با کلمات، برای اثبات حسن نیت خود گام‌های عملی بردارد. اگر آمریکا آماده انجام تعهداتش باشد، ما هم متقابلاً آماده انجام تمام تعهدات خودمان هستیم در غیراینصورت، گذشت زمان ممکن است احیای برجام را بسیار دشوارتر کند.

روسیه در مذاکرات وین نقش سازنده‌ای ایفا می‌کند

سخنگوی دولت همچنین درباره موضع روسیه در مذاکرات وین و هدف سفر لاووروف به ایران، گفت: دوستان روسی ما با مواضع ایران به خوبی آشنایی دارند و مانند سال‌های گذشته نقش سازنده‌ای را در این گفت و گو ها ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه هر دو قربانی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بوده‌اند و در تلاش برای مقابله با این نوع اقدامات خودسرانه مواضع مشترکی دارند، ادامه داد: ما به رایزنی‌های مداوم با هدف اطمینان از اجرای کامل تعهدات توسط همه طرف‌های ۱+۴ ادامه می‌دهیم.  

ربیعی گفت: سفر آقای لاووروف هم در ادامه این رایزنی‌ها و مشورت‌های مرسوم میان دو کشور نه تنها درباره اطمینان از اجرای کامل برجام، بلکه در سایر موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله در حفظ و گسترش روابط تجاری و همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای است.  

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در جریان این سفر تمدید ۵ ساله سند همکاری دو جانبه (موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی) بین ایران و روسیه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور خواهد رسید.  
 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.