راهنمای جامع سیتکام: بهترین سریال‌های سیتکام که نیاز دارید

[ad_1] سریال‌های کمدی به‌عنوان یک گزینه دم‌دستی و همیشگی انتخاب خوبی هستند؛ با داستانی نه‌چندان پیچیده و دیالوگ‌های ساده اما جذاب که در اپیزودهایی کوتاه روایت می‌شوند. این سریال‌های خنده‌دار انواع گوناگونی دارند و یکی از آن‌ها سریال‌های سیتکام لقب می‌گیرد. اما سریال سیتکام چیست و چه سریال‌هایی در محدوده ژانری آن قرار می‌گیرند؟ با

کد خبر : 67481
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 ژوئن 2021 - 20:57
راهنمای جامع سیتکام: بهترین سریال‌های سیتکام که نیاز دارید

[ad_1]

سریال‌های کمدی به‌عنوان یک گزینه دم‌دستی و همیشگی انتخاب خوبی هستند؛ با داستانی نه‌چندان پیچیده و دیالوگ‌های ساده اما جذاب که در اپیزودهایی کوتاه روایت می‌شوند. این سریال‌های خنده‌دار انواع گوناگونی دارند و یکی از آن‌ها سریال‌های سیتکام لقب می‌گیرد. اما سریال سیتکام چیست و چه سریال‌هایی در محدوده ژانری آن قرار می‌گیرند؟ با راهنمای جامع سیتکام همراه ویجیاتو باشید.

سریال سیتکام

معنی سریال سیتکام چیست؟

سریال سیتکام به سریالی گفته می‌شود که شخصیت‌های مشخص‌شده‌ای را در موقعیت‌های سرگرم‌کننده و خنده‌دار قرار می‌دهد.

تعریف سریال سیتکام در لغت‌نامه کمبریج

سیتکام، کمدی موقعیت‌محور یا کمدی موقعیت ژانری از کمدی است که داستان‌های هیجان‌انگیز شخصیت‌هایی [معمولا] ثابت را در موقعیت‌های گوناگون به تصویر می‌کشد. سیتکام با کمدی اسکچ و استندآپ کمدی متفاوت است و اگرچه در نمایش‌های رادیویی متولد شده اما امروزه به یک فرم پذیرفته‌شده در دنیای سریال‌های تلویزیونی تبدیل شده و می‌تواند یک شکل روایی باشد.

مرز باریکی میان سریال‌های کمدی و سریال‌های سیتکام وجود دارد. بنابراین شناخت اصول ژانر سیتکام برای تمیزدادن آثار این ژانر از سایر عناوین کمدی لازم است. سریال‌های سیتکام در دکورهای استودیویی یا فضاهای سربسته فیلم‌برداری می‌شوند و به همین دلیل بخش قابل توجهی از داستان آن‌ها در محیط‌هایی مانند خانه، رستوران، کافه و محل کار روایت می‌شود.

شخصیت‌های اصلی سریال‌های سیتکام در همه اپیزودها ثابت هستند و به همین دلیل شخصیت‌های فرعی داستان‌های کمدی موقعیت‌محور تاثیرگذاری بسیار کمتری نسبت به هم‌تایان کلیدی خود دارند. اگرچه سریال‌های سیتکام با خنده‌های تماشاگران آن هم پس از دیالوگ‌ها و واکنش‌های کمدی شناخته می‌شوند اما وجود خنده‌های تکراری از اصول اصلی ژانر سیتکام نیست و وجود آن الزامی ندارد.

تاریخچه سریال سیتکام

اصطلاح سیتکام یا کمدی موقعیت تا دهه ۱۹۵۰ ارتباطی با سریال‌های تلویزیونی نداشت. نمونه‌های ابتدایی سیتکام در رادیو شکل گرفته بودند و آن‌چه به عنوان کمدی موقعیت شناخته می‌شد تنها به نمایش‌های کمدی دیالوگ‌محور رادیویی خلاصه می‌شد. اگرچه سریال Pinwright’s Progress که در سال ۱۹۴۶ از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی بریتانیا پخش می‌شد به‌عنوان نخستین نمود سیتکام تلویزیونی در دنیا شناخته می‌شود اما تلاش‌های ویلیام آشر بود که سیتکام را به‌عنوان ژانری از سریال‌های کمدی به تلویزیون عرضه کرد.

سریال سیتکام
ویلیام آشر در کنار همسرش

ویلیام آشر از دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۱۹۷۰ میلادی بیشتر از بیست سریال کمدی موقعیت را کارگردانی کرد و به همین دلیل او را به‌عنوان خالق سریال‌های سیتکام می‌شناسند. معروف‌ترین ساخته او یعنی سریال I Love Lucy با گذشت بیشتر از ۷۰ سال از زمان پخش تلویزیونی هنوز هم یکی از پویاترین نمونه‌های سیتکام است. این سریال در همه سال‌های پس از انتشارش یکی از منابع اصلی سریال‌های کمدی موقعیت پس از خودش بوده و هنوز هم جایگاه ارزشمندی در دنیای سیتکام‌ها دارد.

با این حال انقلاب بزرگ سریال‌های سیتکام از دهه ۱۹۸۰ شکل گرفت. سریال Cheers که از سال ۱۹۸۲ تا سال ۱۹۹۳ و در ۲۷۱ اپیزود پخش شد، یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های سیتکام دهه ۱۹۸۰ بود که تهیه‌کنندگان شبکه‌های تلویزیونی را قانع کرد تا توجه بیشتری به ژانر شکل‌گرفته کمدی موقعیت داشته باشند. سریال Frasier به‌عنوان اسپین‌آفی از این سریال هم برای بیشتر از ده سال مورد توجه تماشاگران تلویزیونی قرار گرفت.

درباره اقتصاد سرگرمی در خاورمیانه بخوانید:

  • کارخانه خلاقیت یاس در امارات متحده: آن‌چه از صنعت سرگرمی انتظار دارید
  • واکاوی رشد صنعت سینما در عربستان سعودی: فرصت‌های میلیارد دلاری

شبکه‌های NBC و CBS مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی جریان اصلی ایالات متحده بودند که توجه ویژه‌ای به سریال‌های سیتکام داشتند. سریال Seinfeld با درخشش جری سینفلد در روزهای پایانی دهه ۱۹۸۰ انفجاری بزرگ در سریال‌های کمدی موقعیت ایجاد کرد. اگر سریال‌های سیتکام تا پیش از انتشار این سریال با وجود همه خلاقیتی که به خرج می‌دادند در نهایت بخش کوچکی از دنیای عظیم سریال‌های تلویزیونی را تصاحب می‌کردند، این سریال جری سینفلد و دوستانش بود که کمدی موقعیت را به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین ژانرهای تلویزیونی مطرح کرد.

کمدی موقعیت‌محور یا کمدی موقعیت در سال‌های دهه ۱۹۹۰ با سریال Friends محبوب‌تر، تاثیرگذارتر و جذاب‌تر از همیشه به نظر می‌رسید. در شرایطی که سریال‌های سیتکام در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بیشتر از شبکه‌های NBC و CBS پخش می‌شدند با آغاز قرن بیست و یکم فرصتی فراهم شد تا سایر شبکه‌های تلویزیونی مانند HBO و البته سرویس‌های استریم هم وارد میدان شوند.

سریال سیتکام
سریال Schitt’s Creek یک سیتکام کانادایی است که جایزه اِمی را هم تصاحب کرد

امروزه سریال‌های سیتکام نه‌تنها توسط شبکه‌های تلویزیونی و سرویس‌های استریم آمریکا ساخته می‌شوند بلکه مورد توجه تهیه‌کنندگان تلویزیونی در بسیاری از کشورهای دنیا هم قرار گرفته‌اند؛ استرالیا، کانادا، هند، مکزیک، انگلستان و حتی روسیه از جمله کشورهایی هستند که سریال‌های کمدی موقعیت را به‌عنوان بخشی از فرهنگ تصویری خود پذیرفته‌اند و آثار قابل توجهی در این ژانر ساخته‌اند.

بهترین سریال‌های سیتکام که نیاز دارید

بیشتر از ۵۰۰ سریال سیتکام از زمان شکل‌گیری این ژانر تا امروز ساخته شده‌اند. بنابراین انتخاب آثاری جذاب از این لیست طولانی دشوار به نظر می‌رسد. اگرچه سریال‌های سیتکام در کشورهایی مانند کانادا، انگلیس و هند هم هواداران بسیاری دارند اما مهد کمدی موقعیت را باید ایالات متحده دانست و به همین دلیل تماشای سیتکام‌های آمریکایی اولویت دارند.

در ادامه با بهترین سریال‌های سیتکام که نگاه دقیقی از این ژانر ارائه می‌دهند، آشنا می‌شوید.

پی‌نوشت: این لیست با اولویت مشخصی مرتب شده تا از فرعی‌ترین سیتکام‌های آمریکایی تا مهم‌ترین و بهترین آثار کمدی موقعیت شبکه‌های تلویزیونی [و البته سرویس‌های استریم] آمریکایی را دربربگیرد.

Two Broke Girls

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۶ | تعداد اپیزودها: ۱۳۸ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

سریال Two Broke Girls در لیست طولانی بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه چهاردهم قرار می‌گیرد. این سریال یک سیتکام متفاوت نیست بلکه صرفاً ساخته شده تا یکی از ده‌ها سریال کمدی موقعیت شبکه CBS باشد. با این حال نام سریال Two Broke Girls در لیست طولانی سیتکام‌های ناموفق و شکست‌خورده دیده نمی‌شود. این سریال در نهایت موفق شد پس از شش فصل به ایستگاه پایانی برسد؛ موفقیتی که بسیاری از هم‌تایان آن در شبکه CBS هرگز جشن نگرفته‌اند.

کت دنینگز که این روزها با سریال WandaVision موفق شده به نقطه اوج کارنامه هنری‌اش نزدیک شود با هنرنمایی خیره‌کننده در سریال Two Broke Girls بود که موفق شد به‌عنوان یک بازیگر کمدی خودش را مطرح کند. این سریال در دوران پخش بارها نامزد جوایز اِمی شده و جایزه بهترین کارگردانی هنری مراسم سال ۲۰۱۱ را هم به خود اختصاص داده است.

اگرچه سریالی که میزبان افتخاری نام‌های شناخته‌شده‌ای مانند کیم کارداشیان، لیندزی لوهان و پیرز مورگان بوده در لیست بهترین سریال‌های سیتکام قعرنشین شده اما هرگز تماشاگرش را ناامید نمی‌کند. سریال Two Broke Girls تلاش می‌کند شخصیت‌هایش را در چارچوب کمدی موقعیت پردازش کند و داستان‌های اصلی و فرعی‌اش را به خوبی مدیریت می‌کند.

آن‌چه باید از داستان سریال Two Broke Girls بدانید: مکس بلک [با هنرنمایی کت دنینگز] از خانواده‌ای فقیر و نسبتاً بی‌فرهنگ با کرولاین وس‌باکس چانینگ [با نقش‌آفرینی بث برز] که روزگاری ثروتمند بوده، آشنا می‌شود. هر دوی آن‌ها در رستورانی کار می‌کنند که مدیریت آن برعهده یک مرد کُره‌ای است و حسابداری ۷۵ ساله مدیریت مالی آن را برعهده دارد. مکس و کرولاین که ورشکسته هستند، تلاش می‌کنند تا ۲۵۰هزار دلار سرمایه لازم برای راه‌انداختن کسب و کار خود را جمع‌آوری کنند.

Baby Daddy

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۶ | تعداد اپیزودها: ۱۰۰ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

سریال Baby Daddy در مسیر رسیدن به بهترین سریال‌های سیتکام می‌تواند دومین عنوانی باشد که تماشای آن ضروری به نظر می‌رسد. این سریال که از ژوئن ۲۰۱۲ تا می ۲۰۱۷ از شبکه تلویزیونی Freeform [یکی از شبکه‌های وابسته به مجموعه رسانه‌ای ABC] پخش شد فراتر از انتظارات عمل کرد. محبوبیت و موفقیت سریال Baby Daddy آن‌قدر زیاد بود که نمونه‌هایی روسی و ترکی از آن هم برای بینندگان تلویزیون در کشورهای روسیه و ترکیه هم ساخته شدند.

دن برندسن که بیشتر برای ساخت فیلم‌های تلویزیونی شناخته می‌شود با تهیه‌کنندگی این سریال نقطه عطف کارنامه هنری‌اش را رقم زد و مایکل لمبک هم که با وجود سال‌ها حضور در مقام کارگردان سریال‌های تلویزیونی آمریکایی به جایگاه قابل قبولی دست پیدا نکرده بود با کارگردانی سریال Baby Daddy‌ شناخته‌شده‌ترین سریال رزومه کاری‌اش را به جا گذاشت. بازیگران اصلی این سریال هم چندان شناخته‌شده نیستند و بخش عظیمی از موفقیت‌شان را مدیون درخشش در این سریال می‌دانند.

بنابراین موفقیت نام‌های نه‌چندان شناخته‌شده باعث شده که سریال Baby Daddy به اثری جذاب‌تر تبدیل شود. از آن‌جایی که دیالوگ‌های این سریال چندان پیچیده و دشوار نیستند، تماشای آن برای تماشاگرانی که خواهان تقویت زبان انگلیسی خود هستند هم پیشنهاد می‌شود. این سریال که تماشای آن برای تماشاگران نوجوان هم مناسب به نظر می‌رسد در لیست طولانی بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه سیزدهم قرار می‌گیرد.

فیلم‌نامه سریال Baby Daddy تحت تاثیر داستان فیلم Three Men and a Baby نوشته شده است؛ یک کمدی تاثیرگذار که بعدها به منبع اقتباس بسیاری از آثار کمدی خانوادگی هم تبدیل شد.

آن‌چه باید از داستان سریال Baby Daddy بدانید: بن ویلر [با هنرنمایی ژان لوک بیلودو] مردی بیست و چند ساله است که به همراه برادرش یعنی دنی ویلر [با هنرنمایی درک ثلر] و دوست صمیمی‌شان که تاکر دابز [با نقش‌آفرینی تاج ماوری] نام دارد به خانه جدیدی در محله منهتن نیویورک منتقل می‌شوند. آن‌ها برای آغاز دوران جدیدی از زندگی‌شان آماده هستند اما ناگهان زنگ خانه به صدا درمی‌آید. بن، دنی و تاکر با گشودن در با نوزادی روبرو می‌شوند که همراه با یک نامه مرموز در برابر آن‌ها قرار گرفته است.

Brooklyn Nine-Nine

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۷ | تعداد اپیزودها: ۱۴۳ | وضعیت پخش: در حال انتشار

اگرچه هواداران سریال Brooklyn Nine-Nine خاطرات خوبی برای خودشان از تماشای این سریال ساخته‌اند اما هیچکس به اندازه اندی سمبرگ از ساخته‌شدن این سریال خوشحال نیست. او با کمک این سریال به یک ستاره کمدی تبدیل شد و مسیری که باید سال‌ها برای ساخت آن صبر می‌کرد را در مدتی کوتاه به طور کامل طی کرد. تری کروس هم یکی دیگر از بازیگران شناخته‌شده این سریال کمدی تک‌دوربینه لقب می‌گیرد که به واسطه هنرنمایی در ساخته مشترک دن گور و مایکل شور به شهرت بسیاری دست پیدا کرد.

پخش فصل اول سریال Brooklyn Nine-Nine از سپتامبر ۲۰۱۳ آغاز شد و خیلی سریع یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی شبکه فاکس لقب گرفت. نه تنها تماشاگران بلکه منتقدان هم از این سیتکام جذاب رضایت داشتند اما سقوط آزاد تعداد بینندگان سریال در فصل چهارم باعث شدکه شبکه فاکس درباره ساخت ادامه آن تجدیدنظر کند. با پایان فصل پنجم سریالی که در سال ۲۰۱۴ برنده دو جایزه گلدن گلوب شده بود، به نظر می‌رسید که شبکه فاکس دلیلی برای ادامه‌دادن تولید سریالی که میانگین تعداد بینندگان آن از ۴.۸ میلیون نفر به ۲.۷ میلیون نفر کاهش پیدا کرده، ندارد.

بنابراین شبکه فاکس اعلام کرد سریال Brooklyn Nine-Nine به‌عنوان سریالی که نخستین اپیزود فصل اول آن بیشتر از ۶.۸ میلیون بیننده داشته اما آخرین اپیزود فصل پنجم آن تنها توسط ۱.۷ میلیون بیننده تماشا شده، ادامه پیدا نمی‌کند؛ خبری شوک‌آور به سریال محبوبی که به نظر نمی‌رسید با چنین سرنوشت تلخی مواجه شود. اما فصل پنجم این سریال که در لیست طولانی بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه دوازدهم قرار می‌گیرد، پایان ابدی آن نبود.

شبکه تلویزیونی NBC از فرصت پیش‌آمده نهایت استفاده را کرد و وظیفه تولید این سریال را برعهده گرفت. اگرچه فصل ششم سریال Brooklyn Nine-Nine با افزایش قابل قبول تعداد بینندگان آغاز شد اما نزول تدریجی آن باعث شد که شبکه NBC تایید کند که این سریال در پایان فصل هشتم به پایان می‌رسد. پخش فصل هشتم سریال احتمالا در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

آن‌چه باید از داستان سریال Brooklyn Nine-Nine بدانید: در پاسگاه ۹۹ بروکلین در نیویورک نیروهای پلیس متعددی کار می‌کنند که هر کدام ویژگی‌های شخصیتی خاص خودشان را دارند. جیکوب جیک پرالتا [با هنرنمایی اندی سمبرگ] به‌عنوان بااستعدادترین کارآگاه این پاسگاه رویدادهای تلخ و شیرین بسیاری را در کنار سایر همکارانش تجربه می‌کند.

Crub Your Enthusiasm

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۱۰ | تعداد اپیزودها: ۱۰۰ | وضعیت پخش: در حال انتشار

لری دیوید یکی از نام‌های شناخته‌شده فضای کمدی در ایالات متحده است که از سال ۱۹۸۲ وارد دنیای تلویزیون شد. او با کارگردانی، نویسندگی، تدوین و هنرنمایی در سریال Seinfeld به شهرت رسید و پس از آن حضور پررنگی در آثار کمدی پیدا کرد. اگرچه لری دیوید در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بسیار حضور کرده اما خاص‌ترین ساخته او بدون هیچ شک و تردیدی سریال Curb Your Enthusiasm لقب می‌گیرد. سریالی که از سال ۲۰۰۰ تا امروز از شبکه HBO در حال پخش است اما تنها ۱۰ فصل و ۱۰۰ اپیزود [در کنار یک ویژه برنامه شصت دقیقه‌ای] از آن منتشر شده که نشان می‌دهد عنوان بسیار متمایزی به نظر می‌رسد.

شاید حضور سریال Curb Your Enthusiasm در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو آن هم در جایگاه یازدهم این سوتفاهم را ایجاد کند که این سریال عنوان خیره‌کننده‌ای نیست اما واقعیت آن است که این سریال متمایزترین، متفاوت‌ترین، خاص‌ترین و البته عمیق‌ترین سریال سیتکامی است که در چند سال اخیر ساخته شده و به همین دلیل هر سلیقه‌ای هم از تماشای آن لذت نمی‌برد.

این سریال در شرایطی ساخته می‌شود که لری دیوید فیلم‌نامه منسجمی برای هر اپیزود آماده نمی‌کند و به همین دلیل بخش قابل توجهی از داستان هر اپیزود براساس دیالوگ‌های فی‌البداهه شکل می‌گیرد. همچنین فیلم‌برداری این سریال که به شکل جذابی به بداهه‌گویی وابسته است هم با دوربین دستی انجام شده و حس و حالی شبیه مستندهای کم‌هزینه را به تماشاگر تلقین می‌کند. لری دیوید و همه بازیگرانی که در این سریال هنرنمایی کرده‌اند در حقیقت نقش شخصیت واقعی خودشان را بازی می‌کنند.

وضعیت خاص سریال Curb Your Enthusiasm با شرایط پخش آن عجیب‌تر هم می‌شود؛ پخش این سریال در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و تا سال ۲۰۰۵ برای پنج فصل منظم منتشر شد. فصل شش در سال ۲۰۰۷ از راه رسید و تماشاگران برای تماشای فصل هفتم تا سال ۲۰۰۹ صبر کردند. بنابراین انتشار هشتمین فصل سریال در سال ۲۰۱۱ دور از انتظار نبود. پس از آن وقفه‌ای طولانی در پخش سریال Curb Your Enthusiasm ایجاد شد و به نظر نمی‌رسید که ادامه‌ داشته باشد اما سریال برای فصل نهم در سال ۲۰۱۷ بازگشت. دهمین فصل این سریال در سال ۲۰۲۰ پخش شد و حالا برای فصل یازدهم هم تمدید شده است.

آن‌چه باید از داستان سریال Curb Your Enthusiasm بدانید: لری دیوید کمدینی است که اعتبار قابل توجهی در دنیای کمدی کسب کرده و فعالیت‌های هنری و کاری خودش را دنبال می‌کند. او با آدم‌های متفاوتی مواجه می‌شود و تجربه‌های متمایزی را به دست می‌آورد. با این حال رفتارهای خاص او که اندکی لجوجانه به نظر می‌رسد، شخصیتی لجباز را از او ارائه می‌دهد.

The Ranch

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۴ | تعداد اپیزودها: ۸۰ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

فیلم‌های هالیوودی و شبکه‌های تلویزیونی در ایالات متحده با تولید عناوین گوناگون، تصور واحدی از زندگی آمریکایی ارائه می‌دهند؛ زندگی‌ای که در شهرهای بزرگ آمریکا مانند نیویورک یا لس‌آنجلس در جریان است و با وجود همه جذابیت‌ها، چالش‌های خاص خودش را دارد. اما واقعیت ماجرا آن است که زندگی در ایالات متحده آمریکا تنها محدود به ایالت‌های شناخته‌شده نیست و جریان دیگری در ایالت‌های مرکزی و به‌ویژه کوچک‌تر در جریان است.

سریال The Ranch به‌عنوان یکی از فراموش‌شده‌ترین سریال‌های سرویس استریم نتفلیکس به زندگی متفاوت و کم‌تر مورد توجه قرارگرفته آمریکایی‌ها می‌پردازد. این سریال که در ۴ فصل و هشت بخش برای هشتاد اپیزود ساخته شده، نخستین بار در اولین روز آوریل ۲۰۱۶ روی سرویس استریم منتشر شد. استقبال تماشاگران از این سیتکام متفاوت تولید آن را ادامه‌دار کرد اما در نهایت در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ و همزمان با انتشار بخش دوم فصل چهارم به پایان رسید. هر فصل سریال The Ranch از دو بخش تشکیل می‌شود اما این بخش‌بندی‌ها تاثیر چندانی روی روایت داستان‌های سریال ندارد.

اگرچه داستان یکی از معدود سریال‌های سیتکام نتفلیکس در شهری خیالی در ایالت کلرادو روایت می‌شود اما فیلم‌برداری این سریال در دکورهای از پیش‌ آماده‌شده در شهر بربانک در کالیفرنیا انجام شده است. اشتون کاچر و دنی مترسون [که سابقه هنرنمایی در سریال That ’70s Show را هم دارد] از بازیگران اصلی این سریال هستند. دبرا وینگر و سم الیوت هم در نقش‌های فرعی سریال The Ranch هنرنمایی می‌کنند.

این سریال بیشتر از آن‌که یک سیتکام کمدی و بیش از حد خنده‌دار باشد در گروه کمدی درام‌های تامل‌برانگیز قرار می‌گیرد. اگرچه نمی‌توان جذابیت‌های کمدی سریال The Ranch را انکار کرد اما بینندگانی که به تماشای سریال‌های سیتکام کمدی و هیجان‌انگیز عادت کرده‌اند احتمالا به سختی با سریال نه‌چندان شناخته‌شده نتفلیکس ارتباط برقرار می‌کنند. سریال The Ranch در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه دهم قرار می‌گیرد.

آن‌چه باید از داستان سریال The Ranch بدانید: در یک شهر خیالی و کوچک در ایالت کلرادو که تنها ۵۱۲ نفر جمعیت دارد، خانواده بنت زندگی کوچکی را درون مزرعه شخصی‌شان دنبال می‌کنند. اما این زندگی چندان هم بدون حاشیه نیست. کالت ریگان بنت [با درخشش اشتون کاچر] و جیمز روستر فورد بنت [با هنرنمایی دنی مترسون] دو فرزند روزولت بنت [با نقش‌آفرینی سم الیوت] هستند. روزولت که نمی‌تواند در کنار همسرش مگی بنت [با هنرنمایی دبرا وینگر] زندگی کند، تلاش می‌کند تا ارتباطش با پسرانش را حفظ کند اما پسران خانواده بنت درگیری‌های خاص خودشان را دارند.

Modern Family

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۱۱ | تعداد اپیزودها: ۲۵۰ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

سریال Modern Family روی مرز باریکی حرکت می‌کند که می‌تواند تماشاگران آن را به دو گروه کاملا متفاوت تقسیم کند. گروه اول، افرادی هستند که از تماشای سبک و سیاق نسبتا متفاوت این سریال و نشانه‌هایی که از زندگی آمریکایی درونش پنهان شده واقعا لذت می‌برند و گروه دوم هم اقلیتی لقب می‌گیرند که با خرده داستان‌های سریال ارتباط برقرار نمی‌کنند، سبک نسبتا خاص فیلم‌برداری آن را نمی‌پسندند و از شوخی‌های آن حس خوبی نمی‌گیرند.

با این حال این سریال سیتکام که توسط کریستوفر لوید و استیون لویتان ساخته شده بدون هیچ شک و تردیدی یکی از تاثیرگذارترین سریال‌های ژانر خودش در چند سال اخیر است. سریال Modern Family با قرارگرفتن در زیرژانر ماکیومنتری جذابیت‌های بیشتری هم پیدا می‌کند. براساس اصول فیلم‌برداری مبتنی بر سبک ماکیومنتری، شخصیت‌های سریال در شرایطی مشابه با مستندهای تلویزیونی در برابر دوربین حاضر می‌شوند و درباره سوژه‌هایی که در ذهن‌شان شکل گرفته یا اتفاقاتی که تجربه کرده‌اند، صحبت می‌کنند.

با این حال فقط ظاهر فیلم‌برداری سریال Modern Family شبیه فیلم‌های مستند به نظر می‌رسد چراکه همه دیالوگ‌ها با دقت نوشته شده‌اند و مسیر داستانی هر اپیزود کاملا مشخص است. این سبک متفاوت فیلم‌برداری و صحنه‌سازی به سریال کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با تماشاگرش پیدا کند.

پخش فصل اول سریال Modern Family از سپتامبر ۲۰۰۹ آغاز شد و در نهایت در آوریل ۲۰۲۰ به پایان رسید. بازیگران بسیاری در این سریال هنرنمایی کرده‌اند اما از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها باید به اد اونیل و سوفیا ورگارا اشاره کرد. همکاری مشترک کریستوفر لوید و استیون لویتان برای پنج فصل ابتدایی برنده جایزه بهترین سریال کمدی امی شد و البته در سال ۲۰۱۱ هم جایزه بهترین سریال موزیکال یا کمدی گلدن گلوب را هم تصاحب کرد. طولانی‌ترین سریال کمدی شبکه تلویزیونی ABC در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه نهم قرار می‌گیرد.

آن‌چه باید از داستان سریال Modern Family بدانید: سه خانواده با باورها، سبک زندگی و فرهنگ متفاوت در منطقه ثروتمندنشین لس‌آنجلس زندگی می‌کنند. اعضای هر کدام از این خانواده‌ها چالش‌ها و مشکلات خاص خودشان را دارند و در ارتباط با یکدیگر با رفتارهای تلخ و شیرین جالبی مواجه می‌شوند.

Community

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۶ | تعداد اپیزودها: ۱۱۰ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو سریالی در جایگاه هشتم قرار می‌گیرد که احتمالا به اندازه همه رقبای قبلی و بعدی‌اش شناخته‌شده نیست. سریال Community به‌عنوان یکی از مورد توجه قرارنگرفته‌ترین سریال‌های سیتکام چند سال اخیر نقش بسیار مهمی در موفقیت بازیگران حالا شناخته‌شده‌اش دارد اما در روزگاری که پخش می‌شد چندان خوش‌شانس نبود.

دان هارمون که این روزها به دلیل خلق انیمیشن سریالی Rick and Morty شناخته می‌شود، نخستین بارقه‌های استعدادش را در سال ۲۰۰۹ نشان داد؛ جایی که با کارگردانی و نویسندگی سریال Community به جو و آنتونی روسو ثابت کرد که عنوان درستی برای تهیه‌کنندگی آن انتخاب کرده‌اند. او سه فصل ابتدایی سریال را خارق‌العاده پیش برد اما پیش از آغاز فیلمبرداری فصل چهارم از کار اخراج شد. واکنش‌های نه‌چندان دلگرم‌کننده منتقدان و تماشاگران به چهارمین فصل باعث شد که شبکه NBC دوباره با دان هارمون تماس بگیرد تا فصل پنجم با هماهنگی‌های او ساخته شود.

اما فصل پنجم آمار ناامیدکننده‌ای داشت و به همین دلیل شبکه NBC یکی از قدرندیده‌ترین سریال‌های تلویزیونی‌اش را لغو کرد. با این حال سرویس ویدیوی Yahoo! Screen این سریال را برای ششمین و آخرین فصل تمدید کرد و به تصاحب خود درآورد. دان هارمون داستان‌هایی که در سریال Community روایت می‌شود را براساس خاطرات شخصی‌اش از دوران کالج تالیف کرده است.

آن‌چه باید از داستان سریال Community بدانید: جف وینگر [با هنرنمایی جوئل مک‌هیل] وکیلی است که یک راز بزرگ را پنهان می‌کند؛ در شرایطی که همه تصور می‌کنند او مدرک تحصیلی‌اش را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده، هیچکس نمی‌داند که گواهی پایان دوران تحصیلش را جعل کرده است. این راز بزرگ آشکار می‌شود و به همین دلیل جف باید به دانشگاه بازگردد و دوباره تحصیل کند. او که به تقلب و دورزدن قانون عادت کرده و برای بازگشت به دنیای وکالت عجله دارد به دانشگاهی مراجعه می‌کند که با رییس آن در ارتباط باشد. اما جف آهسته آهسته به یکی از هم‌دانشگاهی‌اش علاقه‌مند می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای نزدیک‌‌شدن به او یک گروه مطالعات دانشجویی ایجاد کند.

Silicon Valley

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۶ | تعداد اپیزودها: ۵۳ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

نوستالژی قانون نانوشته‌ای است که می‌گوید هر آن‌چه در دوران گذشته شکل گرفته تحت هر شرایطی از نمونه‌های جدید باید جذاب‌تر و خیره‌کننده‌تر باشد. تعداد قابل توجهی از بهترین سریال‌های سیتکام اگر در سال‌های نه‌چندان دور به پایان نرسیده باشند، حداقل در سال‌های اخیر به پایان رسیده‌اند. اما سریال Silicon Valley اصل نوستالژی‌پسند بهترین سریال‌های سیتکام را برای همیشه زیر سوال می‌برد.

اگرچه شبکه HBO یکی از شبکه‌های تلویزیونی پیشگام در تولید سریال‌های سیتکام کمدی نیست [سریال Lucky Louie این شبکه که در سال ۲۰۰۶ پخش شد، نام‌های شناخته‌شده‌ای مانند لوییس سی‌کی و پاملا آدلون را میزبانی می‌کرد اما تنها پس از یک فصل لغو شد] اما در سال‌های اخیر یکی از بهترین سریال‌های سیتکام را به علاقه‌مندان این ژانر معرفی کرده است. سریال Silicon Valley که از نظر ساختار داستانی شباهت‌های بسیاری با سریال The Big Bang Theory دارد به‌شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت و در جریان انتشار همه ۶ فصل نامزد جوایز متعددی شد.

پخش این سریال از ۶ آوریل ۲۰۱۴ در شبکه HBO آغاز شد و در ۸ دسامبر ۲۰۱۹ به پایان رسید. مضمون متفاوت و هنرنمایی خیره‌کننده بازیگران اصلی به سریال Silicon Valley کمک می‌کند تا در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه هفتم قرار بگیرد. تماشای این سریال برای هواداران قدیمی سریال‌های سیتکام که تعدادی از بهترین عناوین این ژانر را تماشا کرده‌اند، تجربه متفاوتی به نظر می‌رسد.

آن‌چه باید از داستان سریال Silicon Valley بدانید: ریچارد هندریکس [با درخشش توماس میدلیچ] برنامه‌نویسی است که کارکردن برای مجموعه‌های بیگانه خسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد شرکت شخصی خودش را تاسیس کند. اما استارت‌آپ تازه تاسیس‌شده آقای هندریکس باید در برابر چالش‌های بسیاری قرار بگیرد و در این میان رقبای قدرتمند هم بیکار ننشسته‌اند.

It’s Always Sunny in Philadelphia

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۱۴ | تعداد اپیزودها: ۱۵۴ | وضعیت پخش: در حال انتشار

یکی از حقایق غیرقابل انکاری که حتی تهیه‌کنندگان سریال‌های سیتکام هم آن را قبول دارند، آن است که این سریال‌های کمدی که باید منبع بی‌پایان خنده‌های نمکی برای تماشاگران باشند تنها پس از چند فصل چنان سقوط عجیبی را تجربه می‌کنند که بینندگان احساس می‌کنند به تماشای سریالی نشسته‌اند که از ابتدا هم کمدی نبوده و حالا بی‌مزه‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. اما سریال It’s Always Sunny in Philadelphia که از سال ۲۰۰۵ تا امروز در حال پخش است، این باور عمومی که آهسته آهسته به یک اصل قدرتمند تبدیل شده را زیر سوال می‌برد.

وقتی گلن هورتون [که حالا با نویسندگی، تهیه‌کنندگی و هنرنمایی در این سریال یکی از مهره‌های کلیدی مجموعه تلویزیونی موفق شبکه FXX است] و راب مک‌النی [که شاید خالق اصلی سریال It’s Always Sunny in Philadelphia هم لقب بگیرد] ایده اولیه ساخت یک فیلم تلویزیونی را به شبکه FX ارائه کردند احتمالا نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که فیلم کوتاه آن‌ها قرار است به یکی از موفقترین سریال‌های سیتکام تاریخ تبدیل شود.

این سریال سیتکام لایو-اکشن که در زیرژانر جذاب کمدی سیاه هم قرار می‌گیرد با آغاز پخش فصل پانزدهم به طولانی‌ترین سریال لایو-اکشن تاریخ تلویزیون آمریکا هم تبدیل شد. اما سریال It’s Always Sunny in Philadelphia صرفا یک سیتکام خنده‌دار نیست. شخصیت‌های اصلی سریال که به شکل بامزه‌ای بی‌رحم و جسور هستند، دیالوگ‌هایی را مطرح می‌کنند که هر تماشاگری را به فکر فرو می‌برد. تلنگرهای فرهنگی سریالی که دنی ده‌ویتو را به یک ستاره محبوب تبدیل کرد، تنها در مدیوم فرهنگ آمریکایی قرار نمی‌گیرد و برای بسیاری بینندگان از کشورهای گوناگون هم تامل‌برانگیز به نظر می‌رسد.

بنابراین سریال It’s Always Sunny in Philadelphia صرفا یک سیتکام خنده‌دار نیست و کمدی سیاه و فلسفی آن باعث شده تا یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های سیتکام هم باشد. این سریال که در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه ششم قرار می‌گیرد از آغاز فصل نهم در شبکه FXX پخش می‌شود و برای پخش تا پایان هجدهمین فصل هم تمدید شده است.

آن‌چه باید از داستان سریال It’s Always Sunny in Philadelphia بدانید: گروهی از رفقای قدیمی که ظاهرا قرار نیست هرگز از نظر شخصیتی رشد کنند و تصمیم گرفته‌اند تا آخرین ثانیه عمرشان را با تصمیم‌های لحظه‌ای و نه‌چندان عاقلانه مدیریت کنند با حواشی بسیاری مواجه می‌شوند.

The Big Bang Theory

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۱۲ | تعداد اپیزودها: ۲۷۹ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

چاک لوری و بیل پوری به‌عنوان دو تن از بهترین تهیه‌کنندگان و نویسندگان تلویزیونی در ایالات متحده آمریکا نه‌تنها یکی از بهترین سریال‌های سیتکام را برای دوازده فصل خلق کردند بلکه موفق شدند یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های سیتکام آمریکایی را هم به تماشاگر معرفی کنند. سریال The Big Bang Theory با اتکا به مضامین علمی و اجتماعی مجموعه متنوعی از شخصیت‌های جذاب را میزبانی می‌کند و با بهترین شخصیت‌پردازی ممکن، جذاب‌ترین خرده‌داستان‌های فراموش‌نشدنی را شکل می‌دهد. این سریال در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو سریالی در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد.

سریال The Big Bang Theory که به‌صورت زنده در برابر تماشاگران فیلم‌برداری می‌شد در نخستین فصل چندان مورد استقبال منتقدان و بینندگان تلویزیونی قرار نگرفت اما در فصل‌های دوم و سوم مخاطب‌های بیشتری جذب کرد و به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی شبکه CBS هم تبدیل شد. فصل نهم این سریال با بیشتر از ۲۰ میلیون تماشاگر در ساعت پخش، دومین سریال پربیننده آمریکا در سال ۲۰۱۶ لقب گرفت. وقتی شبکه CBS متوجه شد محبوبیت این سریال از آخرین انتظارات تحلیلگران آماری هم فراتر رفته از اسپین‌آف سریال The Big Bang Theory رونمایی کرد؛ اگرچه سریال Young Sheldon در لیست بهترین سریال‌های سیتکام‌ از نگاه ویجیاتو قرار نمی‌گیرد اما تماشای این سریال برای بینندگان سریال محبوب شبکه CBS خالی از لطف نیست.

شخصیت‌های اصلی سریال The Big Bang Theory مانند بسیاری از بهترین سریال‌های سیتکام، نقش مهمی در روایت داستان‌های سریال دارند. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که جانی گالکی، جیم پارسونز، کیلی کوئوکو، سایمون هلبرگ و کونال نایر به‌عنوان بازیگران اصلی یکی از محبوب‌ترین سریال‌های قرن بیست و یکم انتظار داشته باشند با افزایش تماشاگران سریال، حقوق بیشتری دریافت کنند. میزان دریافتی بازیگران سریال The Big Bang Theory بارها حاشیه‌ساز شد و در نهایت یکی از دلایلی بود که پایان سریال را رقم زد.

پس از آن‌که جیم پارسونز، بازیگر شخصیت شلدون کوپر، در جریان مذاکره با مدیران شبکه CBS برای افزایش حقوق به مشکل خورد، تصمیم گرفت این سریال را ترک کند. تهیه‌کنندگان سریال The Big Bang Theory هم که تصور ادامه سریال بدون حضور یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌ها را غیرممکن می‌دیدند، تصمیم گرفتند سریال را در پایان فصل دوازدهم به پایان برسانند. جیم پارسونز در شرایطی از ادامه هنرنمایی در سریال چاک لوری و بیل پوری منصرف شد که در کنار سایر بازیگران اصلی سریال برای هنرنمایی در هر اپیزود حدود یک میلیون دلار دریافت می‌کرد.

آن‌چه باید از داستان سریال The Big Bang Theory بدانید: لئونارد هافستادر [با هنرنمایی جانی گالکی] و شلدون کوپر [با درخشش جیم پارسونز] دو فیزیکدان موسسه فناوری کالیفرنیا هستند که در یک خانه زندگی می‌کنند. این دو فیزیکدان به همان میزان که در درک مسئله‌های فیزیک موفق ظاهر می‌شوند در ارتباط با دیگران و به ویژه زنان ضعیف هستند. به همین دلیل تلاش‌های لئونارد و شلدون برای تعامل با پنی [با هنرنمایی کیلی کوئوکو] که همسایه خانه‌ آن‌ها لقب می‌گیرد، بیش از حد مضحک به نظر می‌رسد. اما لئونارد هافستادر و شلدون کوپر تنها افرادی نیستند که تلاش‌هایشان مضحک جلوه می‌کند. هاوارد والوویتز [با نقش‌آفرینی سایمون هلبرگ] و راجش رامایان کوتراپالی [با هنرنمایی کونال نایر] به‌عنوان دوستان لئونارد و شلدون هم مشکلات مشابهی در زندگی شخصی‌شان دارند.

How I Met Your Mother

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۹ | تعداد اپیزودها: ۲۰۸ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

حتی فصل پایانی بیش از حد ناامیدکننده سریال How I Met Your Mother هم باعث نمی‌شود این سریال محبوب و دوست‌داشتنی در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو قرار نگیرد. کارتر بیز و کریگ توماس به عنوان نویسندگان و ایده‌پردازان این سریال، همه شخصیت‌های اصلی آن را از دل روحیات دوستان و اطرافیانشان خلق کردند. آن‌ها در گفتگوهایی که پیرامون موفقیت این سریال با رسانه‌ها داشته‌اند، تایید کرده‌اند که شخصیت تد مازبی [با هنرنمایی جاش رادنر] براساس شخصیت کارتر بیز توسعه پیدا کرده و مارشال اریکسن [با نقش‌آفرینی جیسون سیگل] و لیلی آلدرین [با درخشش آلیسون هالیگان] هم براساس روحیات کریگ توماس و همسرش نوشته شده‌اند.

برخلاف تعداد قابل توجهی از سریال‌های سیتکام که در حضور تماشاگران و با دکورهای از پیش ساخته‌شده ضبط می‌شوند، سریال How I Met Your Mother در شرایط جالبی ساخته شد. بخشی از محل‌های فیلم‌برداری این سریال [از جمله کافه مک‌لارن که بخش قابل توجهی از داستان سریال در آن رقم می‌خورد] مکان‌هایی کاملا واقعی هستند. اگرچه فیلم‌برداری یک اپیزود سریال‌های سیتکام [به دلیل زمان کوتاه هر اپیزود] معولا در یک روز کاری به پایان می‌رسد اما فیلم‌برداری هر اپیزود سریال How I Met Your Mother حدود سه روز طول می‌کشید. سپس نسخه ضبط‌شده هر اپیزود برای گروهی از تماشاگران پخش می‌شد و صدای خنده آن‌ها روی نسخه نهایی اپیزود قرار می‌گرفت.

پخش این سریال از ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵ از شبکه CBS آغاز شد، برای ۹ فصل ادامه پیدا کرد و در نهایت در ۳۱ آوریل ۲۰۱۴ به پایان رسید. با این حال پخش و تولید سریال How I Met Your Mother هم بدون حاشیه نبود. در سال ۲۰۰۸ و در جریان اعتصاب تاریخی نویسندگان در ایالات متحده، نگارش فیلم‌نامه این سریال هم برای مدتی متوقف شد. اگرچه سریال محبوب کارتر بیز و کریگ توماس نامزد دریافت ۷۲ جایزه شده اما در نهایت تنها ۱۸ جایزه را کسب کرده است. به عبارت دیگر، این سریال با وجود نامزدی‌های متعدد برای جوایز امی و گلدن گلوب هرگز موفق نشد هیچکدام از جوایز این دو رویداد معتبر تلویزیون را تصاحب کند.

فصل پایانی سریال How I Met Your Mother با وجود افت باورنکردنی از چشم منتقدان افتاد و نقدهای منفی بسیاری را دریافت کرد اما هم‌چنان محبوب تماشاگران قدیمی و جدید باقی ماند. به همین دلیل فصل پایانی این سریال با میانگین باورنکردنی ۱۰.۵۱ میلیون بیننده برای هر اپیزود، محبوب‌ترین فصل سریال شبکه CBS لقب می‌گیرد. محبوبیت سریال How I Met Your Mother در کشورهای عربی‌زبان و روسیه آن‌قدر زیاد بود که در نهایت نمونه‌های عربی و روسی هم آن ساخته شد.

همواره شایعات بسیاری پیرامون ساخت اسپین‌آف سریال How I Met Your Mother شنیده می‌شد. در نهایت سرویس استریم Hulu مدتی پیش تایید کرد که اسپین‌آف این سریال با نام سریال How I Met Your Father در دست توسعه قرار گرفته و هیلاری داف بازیگر نقش اصلی آن است. نیازی به یادآوری نیست که در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد.

آن‌چه باید از داستان سریال How I Met Your Mother بدانید: تد مازبی [با صداپیشگی باب سجت] در سال ۲۰۳۰ تصمیم می‌گیرد تا داستان آشنایی‌اش با مادر فرزندانش را با آن‌ها در میان بگذارد. او روایت آشنایی با مادر پنی و لوک مازبی را از سال ۲۰۰۵ شروع می‌کند.

Friends

سریال سیتکام

سریال Friends صرفا یک سیتکام ارزشمند نیست. این سریال یک پدیده فرهنگی است که از زمان پخش نخستین اپیزود تا همین امروز تاثیرگذار بوده و هر روز هواداران بیشتری پیدا می‌کند. شاید به همین دلیل تماشاگران نه‌چندان حرفه‌ای سریال‌های تلویزیونی هم این سریال را تماشا کرده‌اند. چراکه سریال Friends بیشتر از آن‌که یکی از بهترین سریال‌های سیتکام باشد به یک نماد فرهنگی تبدیل شده است. بنابراین هواداران سریال تکرارنشدنی شبکه NBC عضوی از یک قبیله فرهنگی بزرگ هستند که تنها یک شرط برای پذیرش اعضای جدید دارند؛ درک کامل همه شوخی‌های ریز و درشت شخصیت‌هایی که هرگز تکراری نمی‌شوند.

سریالی که محبوبیت بی‌مثالش را مدیون دیوید کرین و مارتا کافمن [به عنوان خالقان سریال] است با گذشت سال‌ها از پایان پخشش حالا به رمانی طولانی و تصویری تبدیل شده که تماشاگرش را همراه با شخصیت‌های اصلی در دل ماجراهای بانمک و بی‌پایانش قرار می‌دهد. شهرت تکرارنشدنی سریال Friends صرفا به دلیل شخصیت‌پردازی تحسین‌برانگیز و داستان‌گویی متمایزش شکل نگرفته است؛ این سریال به صادقانه‌ترین و ساده‌ترین روش ممکن با تماشاگرش ارتباط برقرار می‌کند و به واسطه فیلم‌نامه روانی که دارد به شدت در جذب تماشاگر موفق می‌شود.

اگرچه سریال Friends در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه سوم قرار می‌گیرد اما نباید محبوبیت و تاثیرگذاری این سریال را انکار کرد. شخصیت‌های دوست‌داشتنی که بهترین شکل ممکن پردازش می‌شوند، داستان‌های ساده اما جذابی که مانند قطعات خاطره‌انگیز پازلی شیرین کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و دیالوگ‌هایی که برای همیشه در ذهن‌ها باقی می‌مانند به سریال Friends کمک می‌کنند تا خاطره‌انگیزترین سریال سیتکان همه دوران‌ها باشد.

سریال Friends در یک دهه‌ای که روی آنتن بود برای ۶۲ جایزه امی نامزد شد و در نهایت فصل هشتم این سریال جایزه بهترین بازیگر کمدی سال را در سال ۲۰۰۲ تصاحب کرد. هفتمین سریال ارزشمند تاریخ از نگاه مجله امپایر، بیست و چهارمین سریال برتر تاریخ تلویزیون ایالات متحده از نگاه انجمن نویسندگان آمریکا در جلب نظر تماشاگران عملکرد بهتری داشته و برای بسیاری از منتقدان یک سریال بی‌نظیر و متفاوت نیست. شاید عامه‌پسندانه‌بودن سریال Friends در درخشش بیشتر آن برای بینندگان تلویزیونی بی‌تاثیر نباشد.

این سریال از ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۴ تا ۶ می ۲۰۰۴ از شبکه NBC پخش شد. اگرچه داستان سریال Friends در نیویورک و به ویژه محله‌های منهتن و سنترال پارک روایت می‌شود اما فیلم‌برداری آن در بربانک در کالیفرنیا انجام شد. استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر یکی از تهیه‌کنندگان اصلی این سریال بود و از مدتی پیش با اختصاص بودجه قابل توجه ۲۰ میلیون دلاری [که بخش عظیمی از آن به عنوان دستمزد به بازیگران اصلی سریال پرداخت می‌شود] در تلاش بوده تا اپیزود ویژه‌ای از این سریال را میزبانی کند. اپیزود ویژه سریال Friends از تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۱ [۶ خرداد ۱۴۰۰] روی سرویس استریم HBO Max در دسترس قرار می‌گیرد.

آن‌چه باید از داستان سریال Friends بدانید: ریچل گرین [با هنرنمایی جنیفر آنیستون] از عروسی‌اش فرار می‌کند و به خانه دوست دوران کودکی‌اش یعنی مانیکا گلر [با درخشش کورتنی کاکس] پناه می‌برد. ریچل به گروه دوستان صمیمی مانیکا اضافه می‌شود. ریچل و مانیکا در کنار جویی تریبیانی [با هنرنمایی مت له‌بلانک]، چندلر بینگ [با نقش‎‎‌آفرینی متئو پری]، فیبی بوفی [با هنرنمایی لیسا کودرو] و راس گلر [با هنرنمایی دیوید شوییمر] روزهای جالبی را تجربه می‌کنند.

Seinfeld

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۹ | تعداد اپیزودها: ۱۷۲ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

در دهه‌های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی سریال‌های سیتکام متعددی ساخته شدند اما به‌یادماندنی‌ترین آن‌ها بدون هیچ شک و تردیدی سریال Seinfeld لقب می‌گیرد. این سریال که توسط لری دیوید و جری ساینفلد خلق شده اگر بهترین سیتکام تاریخ تلویزیون نباشد، بدون هیچ شک و تردیدی مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سریال سیتکام تاریخ نامیده می‌شود. سریال‌های سیتکام پس از این سریال نه‌تنها بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفتند بلکه از نظر کیفی هم رشد قابل توجهی داشتند.

سریال Seinfeld که از ۵ جولای ۱۹۸۹ تا ۱۴ می ۱۹۹۸ توسط شبکه NBC پخش می‌شد به شکل خیره‌کننده‌ای روی همه سریال‌های سیتکام محبوب و مشهور پس از خودش تاثیرگذار بود. شاید به همین دلیل اگر تماشاگری تصمیم بگیرد بهترین سریال‌های سیتکام را تماشا کند، باید در گام نهایی به سراغ این سریال محبوب شبکه NBC برود. چراکه تماشای سریال Seinfeld در گام نخست می‌تواند جذابیت بخش قابل توجهی تعدادی از بهترین سریال‌های سیتکام را ویران کند. تماشاگرانی که پس از تماشای این سریال به تماشای سریال‌ Friends یا سریال The Big Bang Theory یا حتی سریال How I Met Your Mother نشسته‌اند، همیشه این احساس را داشته‌اند که سریالی را تماشا می‌کنند که داستان‌ها و شخصیت‌هایش بیش از حد آشنا به نظر می‌رسند.

دلیل شباهت جذاب بهترین سریال‌های سیتکام آمریکایی با سریال Seinfeld را باید در انقلابی که این سریال به همراه داشت، جستجو کرد. سریال جری ساینفلد و لری دیوید سریال‌های سیتکام را از تله‌تئاترهای کمدی به عناوینی باهویت‌تر تبدیل کرد که فضاسازی‌ها، شخصیت‌پردازی‌ها و دیالوگ‌های متمایزتری داشتند. داستان‌های دنباله‌داری که در دل فیلم‌نامه ریشه می‌کردند و به مرور زمان برای چندین بار به بیننده یادآوری می‌شدند هم با سریال Seinfeld اهمیت بیشتری در فیلم‌نامه سریال‌های سیتکام پیدا کردند.

جولیا لوییس‌دریفوس، مایکل ریچاردز، جیسون الکساندر و مایکل ریچاردز در کنار جری ساینفلد [که در دوران پخش این سریال از یک استند‌آپ کمدین محبوب به یکی از شاخص‌ترین چهره‌های کمدی آمریا تبدیل شد] از بازیگران اصلی این سریال هستند. سریال Seinfeld که در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه دوم قرار می‌گیرد، هنوز هم یکی از محبوب‌ترین سریال‌های سیتکام در ایالات متحده آمریکا است.

این سریال توسط شبکه تلویزیونی !E تاثیرگذارین سریال در فرهنگ دهه ۹۰ آمریکایی‌‌ها نامیده شده و به اعتقاد انجمن نویسندگان آمریکا [پس از سریال The Sopranos] دومین فیلم‌نامه برتر میان همه سریال‌های تلویزیونی تاریخ ایالات متحده را به خودش اختصاص داده است. فیلم‌برداری بخش قابل توجهی از صحنه‌های سریال Seinfeld در منهتن در نیویورک انجام شد.

آن‌چه باید از داستان سریال Seinfeld بدانید: جری ساینفلد [با نقش‌آفرینی جری سانفیلد] استند‌آپ کمدینی است که در نیویورک زندگی می‌کند و در همین شهر اجراهای متعددی را روی صحنه می‌برد. او یک واحد آپارتمان در نیویورک دارد که می‌تواند مرکز دنیا برای او باشد. چراکه نه‌تنها مکانی برای دوری‌جستن از همه حواشی دنیای واقعی است بلکه محل بی‌نظیری برای ارتباط‌ برقرارکردن با بهترین دوستان او هم به نظر می‌رسد.

The Office

سریال سیتکام

تعداد فصل‌ها: ۹ | تعداد اپیزودها: ۲۰۱ | وضعیت پخش: به پایان رسیده

با مجموعه‌ای از شخصیت‌های بی‌نهایت دوست‌داشتنی و داستان‌هایی که درون میلیون‌ها اتفاق ریز و درشت گره می‌خورند، سریال The Office نه تنها در لیست بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو در جایگاه اول قرار می‌گیرد بلکه یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون هم نامیده می‌شود.

از آن‌جایی که فصل نخست سریال با بودجه‌ای محدودتر و در اپیزودهای کم‌تر ساخته شده، تنها نگاهی گذرا به شخصیت‌های اصلی دارد و آن طور که باید درگیر داستان‌های فراموش‌نشدنی‌اش نمی‌شود. بنابراین بسیاری از تماشاگرانی که سریال را در همان فصل نخست رها کرده‌اند، از تماشای هزاران سکانس تکرارنشدنی و بی‌نهایت خنده‌دار آن محروم شده‌اند. شاید به همین دلیل باشد تماشاگرانی که فرصت بیشتری به سریال The Office داده‌اند هرگز از تماشای این سریال پشیمان نشده‌اند. هرچند بسیاری از تماشاگران سریال تکرارنشدنی شبکه NBC حتی فصل نخست این سریال را هم پسندیده‌اند.

شخصیت‌پردازی ریشه‌ای سریال به بازیگران اصلی‌اش کمک می‌کند تا تغییرات شخصیتی نقش خود را به زیباترین شکل ممکن به تصویر بکشند و تعاملی را میان یکدیگر برقرار کنند که شاید در کم‌تر سریالی در این سطح و اندازه دیده می‌شود. بنابراین تماشاگر با کمدی بی‌نظیری مواجه می‌شود که ثانیه به ثانیه خیره‌کننده‌تر از قبل ظاهر می‌شود. تماشاگری که خنده‌های انفجاری‌اش را از شخصیت‌های بی‌نهایت دوست‌داشتنی‌ سریال قرض می‌گیرد، هم‌گام با پیشروی داستان سریال تحت تاثیر صمیمیت و دوستی میان شخصیت‌های اصلی به آن‌ها نزدیک‌تر می‌شود.

کارمندان شعبه اسکرنتون مجموعه داندر میفلن مجموعه‌ای واقعی از انسان‌های پیرامون ما هستند. آن‌ها با خلقیات، باورها، رفتارها و نژادهای گوناگون در کنار یکدیگر کار می‌کنند و آن‌چنان به دنیای حقیقی زندگی انسانی نزدیک می‌شوند که بخش عظیمی از کمدی ‌واقع‌گرای سریال را به تنهایی به دوش می‌کشند. بنابراین برخلاف عمده سریال‌های سیتکام که کمدی خود را از دیالوگ‌های ملموس شخصیت‌ها می‌گیرند، سریال The Office به تنهایی شخصیت‌هایی خلق کرده‌ که مونولوگ‌های شخصی‌شان هم به شکل دیوانه‌کننده‌ای خنده‌دار به نظر می‌رسد.

فیلم‌برداری متفاوت این سریال نه تنها مهم‌ترین ویژگی آن است بلکه به روایت داستان هم شکل می‌دهد و حتی در مسیر داستان هم دخالت می‌کند. به این نوع از فیلم‌برداری در سینما Mockumentary گفته می‌شود. یعنی عوامل فیلم یا سریال آن را به گونه‌ای فیلم‌برداری می‌کنند که بیننده تصور می‌کند به تماشای یک مستند واقعی نشسته اما همه آن‌چه تماشا می‌کند پیرامون یک فیلم‌نامه از پیش نوشته‌شده می‌چرخد. کمدی تصویری سریال به تماشاگر کمک می‌کند تا درک بهتری از تغییرات احساسی شخصیت‌ها به دست آورده و بیشتر از قبل به آن‌ها نزدیک شود. البته که عوامل سریال از این فیلم‌برداری نامتعارف برای به تصویرکشیدن دقیق‌تر رابطه شخصیت‌های سریال هم استفاده می‌کنند.

اما این محدودیت‌های واقع‌گرایانه بخشی از خلاقیت عوامل را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین خبری از خنده‌های همیشگی سریال‌های سیتکام در سریال The Office نیست و حتی سکانس‌های فانتزی هم جایی در سریال ندارند. در مجموع اما این فیلم‌برداری واقع‌گرایانه به سریال کمک می‌کند تا دوربین نقش دانای کل داستان را برعهده بگیرد. این دانای کل جزییاتی از داستان سریال را نمایش می‌دهد که تماشاگر در حالت عادی از پی‌بردن به آن‌ها عاجز به نظر می‌رسد.

از فیلم‌برداری نادر تا شخصیت‌پردازی بی‌بدیل؛ بازسازی آمریکایی یک سریال تلویزیونی انگلیسی که ریکی جرویس ستاره اصلی آن بوده حالا از نسخه اصلی هم مشهورتر به نظر می‌رسد. شاید به همین دلیل باشد که باید سریال The Office را بهترین سریال سیتکام تاریخ تلویزیون دانست. نمونه‌های مشابهی براساس فیلم‌نامه این سریال در بسیاری از کشورهای جهان ساخته شده اما تماشای سریال Parks and Recreation برای هواداران سریال The Office ضروری به نظر می‌رسد؛ سریالی که توسط عوامل تولید بهترین سریال میان بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه ویجیاتو ساخته شده و شباهت‌های جذابی با سریال The Office دارد.

آن‌چه باید از داستان سریال The Office بدانید: مایکل اسکات [با درخشش استیو کارل] رییس شعبه اسکرنتون مجموعه کارخانه‌های کاغذسازی داندر میفلن است. او به‌عنوان مردی احساسی و عجیب از هر دری برای تعامل حرفه‌ای با کارمندانی که زیر دستش کار می‌کنند، وارد می‌شود اما نتیجه تلاش‌هایش بیش‌تر خنده‌دار و گاهی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد. پم بیزلی [با هنرنمایی جنا فیشر] منشی آقای اسکات است که ارتباط خوبی با جیم هالپرت [با نقش‌آفرینی جان کرازینسکی] پیدا کرده اما جیم هالپرت برای تحت تاثیر قراردادن خانم بیزلی شوخی‌های وحشتناکی با دوایت شروت [با هنرنمایی رین ویلسون] انجام می‌دهد که مورد توجه سایر همکاران هم قرار می‌گیرد؛ از اندری برنارد [اد هلمز] به عنوان هیجان‌زده‌ترین کارمند اداره تا استنلی هادسون [لسلی دیوید برنارد] به عنوان یک کارمند خسته و ناراحت و حتی کوین مالون [برایان باوم‌گارتنر] که با اختلاف شیرین‌ترین حسابدار احمق دنیا لقب می‌گیرد.

با بهترین فیلم‌های کمدی از نگاه ویجیاتو آشنا شوید:

  • ۱۰ فیلم برتر زامبی‌ محور کمدی که نباید از دست بدهید
  • بهترین انیمیشن‌های سریالی دهه اخیر که باید تماشا کنید
  • 10 فيلم كمدی – عاشقانه‌ای كه نبايد از دست بدهيد
  • بهترین فیلم‌های کمدی ترسناک هالیوودی
برچسب‌هاسریالکمدی
کپی شد

https://vgto.ir/abl

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.