راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت پنجم: تافل)

تافل در کنار آیلتس، یکی از دو آزمون معتبر زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی است که در بیش از ۱۰ هزار کالج، دانشگاه و موسسه در صد و سی کشور جهان شامل استرالیا، کانادا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا پذیرفته می‌شود. مطالعه قسمت چهارم این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۶ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روز‌رسانی شده است.

کد خبر : 9358
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت پنجم: تافل)


تافل در کنار آیلتس، یکی از دو آزمون معتبر زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی است که در بیش از ۱۰ هزار کالج، دانشگاه و موسسه در صد و سی کشور جهان شامل استرالیا، کانادا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا پذیرفته می‌شود.

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۶ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روز‌رسانی شده است.

سالانه هزاران دانش‌آموز و دانشجو در سراسر دنیا برای ادامه تحصیل عازم کشورهای دیگر می‌شوند. این مساله در ایران نیز متداول است و تعداد زیادی از جوانان ایرانی عازم کشورهای دیگر می‌شوند یا در فکر مهاجرت تحصیلی هستند. در این رابطه، ارائه مدرک زبان معتبر یکی از شروط اصلی پذیرش در دانشگاه‌های خارجی برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج است. در این رابطه، طیف وسیعی از آزمون‌های زبان وجود دارند که تنها تعدادی از آن‌ها در سطح بین‌المللی دارای اعتبار بوده و توسط دانشگاه‌های بزرگ جهان پذیرش می‌شوند. تنوع این آزمون‌ها و اطلاع از اعتبار آن‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی داوطلبان تحصیل در خارج محسوب می‌شود.

آزمون تافل (TOEFL) آزمون استاندارد بین‌المللی برای سنجش توانایی زبان انگلیسی افراد غیر انگلیسی زبان است و طبق آمارهای جهانی، تافل پذیرفته‌‌شده‌ترین، محبوب‌ترین و مطمئن‌ترین آزمون زبان انگلیسی از دیدگاه متقاضیان محسوب می‌شود. تافل در واقع آزمونی برای سنجش دانش زبان آکادمیک داوطلبان است که در سطح تدریس دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل از طرف بیش از ۱۱,۰۰۰ دانشگاه در ۱۵۰ کشور جهان مورد پذیرش است.

تافل چیست؟

تافل (Test of English as a Foreign Language) آزمونی بین‌المللی برای سنجش دانش زبانی افراد است که توسط موسسه ETS در اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود. در سال ۱۹۶۲ شورایی با حضور نمایندگان ۳۰ کشور جهان و موسسه‌های خصوصی برای بررسی مشکل سنجش دانش زبانی دانشجویان خارجی علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های آمریکایی تشکیل شد.

نتیجه این جلسه تصویب اجرای آزمون تافل برای سال تحصیلی ۱۹۶۴-۱۹۶۳ بود. به این ترتیب، نخستین آزمون تافل در مرکز زبان‌شناسی آمریکا و زیر نظر استاد کرسی زبان‌شناسی کاربردی دانشگاه استانفورد به نام پروفسور دکتر چارلز فرگوسن (Charles A. Ferguson) طراحی و در سال ۱۹۶۴ توسط انجمن ملی زبان آمریکا (Modern Language Association) برگزار شد.

تافل

در سال ۱۹۶۵، برد تخصصی برگزاری آزمون‌‌های ورودی (Modern Language Association) و موسسه ای‌تی‌اس (ETS) مسئولیت برگزاری آزمون تافل را عهده‌‌دار شدند. در سال ۱۹۷۳، طی توافقی دو جانبه بین این دو موسسه، کارشناسان مرکز برگزاری آزمون برای برگزاری آزمون در سایر کشورها اعزام شدند و موسسه ETS نیز آزمون را طبق رهنمودهای برد تخصصی تافل برگزار می‌کرد. برگزاری آزمون تافل از سال ۱۹۶۴ تا به امروز روند صعودی داشته و طبق آمار حدود ۳۵ میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند. همچنین، مدرک تافل در ۱۰,۰۰۰ موسسه در ۱۵۰ کشور جهان مورد پذیرش است.

آزمون تافل به چه صورتی برگزار می‌شود؟

آزمون تافل به دو شکل کاغذی و آنلاین برگزار می‌شود، البته شیوه کاغذی تافل (TOEFL pbt)، برخلاف آیلتس که به شیوه کاغذی اجرا می‌شود، از ژوئیه سال ۲۰۱۷ منسوخ شده و در اقصی نقاط جهان به‌شکل آنلاین (اینترنتی) موسوم به تافل آی‌بی‌تی (TOEFL ibt) برگزار می‌شود. البته تافل تا سال ۲۰۰۶ میلادی به‌صورت کامپیوتری (cbt) نیز برگزار می‌شد.

تافل

تافل اینترنتی (TOEFL ibt) دارای چه بخش‌هایی است؟

تافل اینترنتی از اواخر سال ۲۰۰۵ در پنج کشور آمریکا، کانادا، آلمان و ایتالیا معرفی و از سال ۲۰۰۶ در سراسر جهان اجرایی و به‌تدریج جایگزین دو روش کامپیوتری و کاغذی شد. در ابتدا به‌دلیل نبود امکانات اجرایی لازم داوطلبان باید تا ماه‌‌ها در لیست انتظار قرار می‌گرفتند، ولی در حال حاضر آزمون تافل در بازه زمانی یک تا چهار هفته‌ای در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. آزمون در مدت چهار ساعت برگزار می‌شود و از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌‌های زبانی داوطلب را می‌سنجد.

تافل

  • مهارت نوشتاری (Writing): برای سنجش مهارت نوشتاری داوطلبان دو سوال در این بخش مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها به‌صورت اختصاصی مربوط به مهارت نوشتاری و دیگری ترکیبی از مهارت نوشتاری با مهارت‌های خواندن و شنیداری است. مدت زمان این بخش درمجموع ۵۰ دقیقه است و نمره یک تا ۱۶ محدود، ۱۷ تا ۲۳ نسبتا خوب و ۲۴ تا ۳۰ خوب محسوب می‌شود.
  • مهارت گفتاری (Speaking): این بخش از آزمون تافل دارای چهار بخش است که یک سوال به‌صورت مستقل مرتبط به مهارت گفتاری و سه سوال دیگر ترکیبی از مهارت گفتاری با دیگر مهارت‌های زبانی (شنیداری و خواندن) هستند. پیش از پاسخگویی داوطلبان فرصت کوتاهی را برای آمادگی در اختیار دارند؛ همچنین، پاسخ‌ها نیز به‌صورت دیجیتالی ضبط و به‌وسیله شبکه نمره‌دهی آنلاین (Online Scoring Network) برای سه تا ۶ مصحح ارسال می‌شوند. مدت زمان این بخش ۱۷ دقیقه است و نمره ۰ تا ۹ ضعیف، ۱۰ تا ۱۷ مشروط، ۱۸ تا ۲۵ نسبتا خوب و ۲۶ تا ۳۰ خوب محسوب می‌شود.
  • مهارت شنیداری (listening): بخش شنیداری آزمون تافل دارای ۶ تا ۹ متن است که هرکدام سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد. معمولا دو مورد از سوال‌ها مربوط به مکالمه بین دو دانشجو یا استاد و دانشجو و چهار مورد دیگر نیز شامل بحث‌ها یا سخنرانی‌های آکادمیک است. هر یک از این متن‌‌ها فقط یک بار پخش می‌شوند و داوطلبان می‌توانند به هنگام گوش دادن از نکته‌های مهم یادداشت‌برداری کنند و سپس به پنج یا ۶ سوال مربوط به آن متن پاسخ دهند. مدت زمان این بخش ۴۱ تا ۵۷ دقیقه است و نمره ۰ تا ۱۳ ضعیف، ۱۴ تا ۲۱ متوسط و ۲۲ تا ۳۰ عالی محسوب می‌شود.
  • مهارت خواندن (Reading): این بخش از سه یا چهار متن تشکیل شده است و هر یک از متن‌‌ها تقریبا دارای ۷۰۰ کلمه است. کلیه متن‌ها دارای موضوه آکادمیک هستند و دواطلبان باید به طیف متنوعی از سوالات شامل ایده اصلی متن، مرجع ضمیر و… پاسخ دهند. مدت زمان این بخش ۵۴ تا ۷۲ دقیقه است و نمره بین ۰ تا ۱۴ ضعیف، ۱۵ تا ۲۱ متوسط و ۲۲ تا ۳۰ عالی محسوب می‌شود.

منابع معتبر برای آمادگی آزمون تافل کدامند؟

منابع مختلفی برای برنامه‌ریزی و مطاله آزمون تافل وجود دارند و شاید این تنوع باعث سردرگمی داوطلبان شود؛ ولی بهترین روش مطالعه کامل یک یا دو منبع معتبر و تقویت نقاط ضعف است. در ویدیوی زیر نیز تعدادی از این منابع استاندارد معرفی شده‌اند.

دانلود ویدیو

امتیازدهی آزمون تافل چگونه است؟

در آزمون تافل نمره‌ای که داوطلب از هر یک از بخش‌ها کسب می‌کند، بین یک تا ۳۰ است و مجموع نمره آزمون ۱۲۰ است. در این آزمون قبولی یا مردودی وجود ندارد و مدرک آن تا دو سال دارای اعتبار است. همچنین، محدودیتی برای دفعات شرکت در آزمون وجود ندارد؛ ولی حداقل فاصله مجاز برای ثبت‌نام مجدد در آزمون ۱۲ روز است. نکته قابل‌توجه اینکه نمره‌دهی آزمون خارج از مراکز برگزاری و توسط شبکه‌ای متمرکز انجام می‌شود و مصحح با ملیتی متفاوت از ملیت داوطلب انتخاب می‌شود. ضریب خطای این مصصحان بسیار پایین بوده و هویت آن‌‌ها کاملا محرمانه است.

نحوه ثبت‌نام آزمون تافل در ایران چگونه است؟

متقاضیان می‌توانند برای مشاهده تاریخ و شهرهای محل برگزاری آزمون تافل به وب‌سایت ETS مراجعه کنند. البته علاوه بر ثبت‌نام در وب‌سایت ETS، داوطلبان می‌توانند از طریق موسسه‌های معتبر نیز در آزمون تافل شرکت کنند. هزینه ثبت‌نام در آزمون ۲۲۵ دلار است.



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.