راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت نهم: آسیا، اروپا یا آمریکا؟)

انتخاب دانشگاه و کشور مقصد یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج است. مطالعه قسمت هشتم این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۰۵ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج مطرح می‌شود، تفاوت شرایط تحصیل و زندگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

کد خبر : 8557
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت نهم: آسیا، اروپا یا آمریکا؟)


انتخاب دانشگاه و کشور مقصد یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج است.

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۰۵ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است.

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج مطرح می‌شود، تفاوت شرایط تحصیل و زندگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در قاره‌های اروپا، آسیا و آمریکا است؛ زیرا درک بهتر از شرایط حاکم در مقصدهای مورد نظر افق روشن‌تری را پیش‌روی دانشجویان قرار داده و این امکان را فراهم می‌کند تا تصمیم درستی را درباره کشور و دانشگاه محل تحصیل اخذ کنند.

در کل، افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا یا اروپا را دارند، هر یک معیارهای متفاوتی از جمله امنیت، فرهنگ، کیفیت زندگی، امکانات و آینده تحصیلی و شغلی برای بهتر شدن زندگی در نظر دارند. ولی این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که بنا به ‌هر دلیلی که تصمیم به ‌مهاجرت گرفته باشید، این نکته را مدنظر داشته باشید که مهاجرت و شروع یک زندگی تازه، هماهنگی با شرایط کشور، و مکان جدید کار آسانی نخواهد بود. مهاجرت به ‌معنای واقعی می‌تواند تمامی زندگی شما، و حتی آینده و زندگی افراد مربوط به ‌شما، به‌خصوص خانواده‌تان را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

تحصیل در آسیا

تاریخچه اعزام دانشجو به خارج از کشور جهت ادامه تحصیل به دوره قاجار باز می‌گردد. در این دوره ۶ گروه متشکل از ۱۰۰ نفر با هزینه دولت برای کسب علوم و فنون راهی اروپا شدند. نکته قابل‌توجه اینکه از آن دوران تا به امروز نیز کشورهای اروپایی همواره در صدر توجه دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل قرار دارند.

شاید این علاقه به تحصیل در اروپا ریشه در مسائل مختلفی مانند روابط سیاسی و اقتصادی کشورها، برنامه‌های تبادل دانشجو، سطح علمی دانشگاه‌های اروپایی، تحصیل رایگان و مواردی از این قبیل داشته باشد و این امر موجب شده است تا ظرفیت‌های تحصیل در قاره کهن ناشناخته باقی بماند.

البته در سال‌های اخیر، به‌دلیل بروز برخی مشکلات از قبیل اخذ شهریه از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، دشواری مراحل صدور ویزا و… رویکرد دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های اروپایی به دانشگاه‌های آسیایی تغییر کرده است. در این رابطه، پیشرفت کشورهای آسیای شرقی در سال‌های اخیر و به‌دنبال آن ارتقای جایگاه دانشگاه‌های این کشورها در رنکینگ جهانی باعث رشد درخواست پذیرش دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آسیایی مانند ترکیه، مالزی، سنگاپور، هند، فیلیپین، کره جنوبی، ژاپن و… شده است.

همچنین، مزایایی مانند کاهش بعد مسافت، شرایط آسان‌تر صدور ویزا، بورسیه‌های تحصیلی و هزینه‌های ارزان تحصیل و زندگی نیز از جمله سایر عوامل موثر در این زمینه محسوب می‌شوند. 

راهنمای تحصیل

تحصیل در اروپا

اروپا مهد بسیاری از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است و تحصیل در این دانشگاه‌ها رویای بسیاری از دانشجویان است. جای تردیدی وجود ندارد که کشورهای اروپایی و دانشگاه‌های آن‌ها از بسیاری از جهت‌ها متفاوت هستند؛ یکی از مشهودترین موارد عملکرد دانشگاه‌ها بر اساس سیستم‌های استاندارد است.

از طرفی، تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند، به‌دلیل برخورداری از مواردی مانند عدم نیاز به ویزا یا پرداخت شهریه چندان دشوار به نظر نمی‌رسد و صرفا بر اساس امتیاز و علاقه خود می‌توانند در دانشگاه مدنظرشان به تحصیل ادامه دهند.

مقاله‌ مرتبط:

ولی دانشجویانی که شهروند کشورهای خارج از اتحادیه هستند، پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها چندان آسان به نظر نمی‌رسد؛ زیرا با چالش‌های مختلفی مانند مدرک زبان، دریافت ویزا، پرداخت هزینه زندگی، دوری از خانواده و… مواجه هستند.

البته مزایایی مانند بهره‌مندی از دانش اساتید برجسته، بورسیه‌ها، امکان تحصیل رایگان در بعضی از کشورهای اروپایی و… را نیز نباید از نظر دور داشت؛ با این وجود امکان پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی برای کلیه دانشجویان بین‌المللی فراهم است. از آنجایی که شرایط تحصیل و زندگی در هر یک از کشورهای اروپایی متفاوت است، ازاین‌رو، در سری مقاله‌های اختصاصی راهنمای تحصیل در اروپا کجارو اطلاعات تحصیل در هر کشور به تفصیل ارائه شده است.

راهنمای تحصیل

کتابخانه دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)

تحصیل در آمریکا

مقاله‌ مرتبط:

تحصیل در کشورهای آمریکای شمالی مانند کانادا و ایالات متحده آمریکا شرایط کاملا متفاوتی با کشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی دارد. این دو کشور که همواره مورد توجه دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور قرار دارند، علاوه بر فرصت‌‌های تحصیلی، امکان دریافت بورسیه و فرصت‌‌های شغلی نیز بسیار بالا است.

از طرفی، چالش‌هایی مانند دریافت ویزا (به‌دلیل عدم فعالیت سفارت این دو کشور در ایران و نیاز به مراجعه به کشورهای همسایه جهت درخواست ویزا) و تمدید آن به‌صورت سالانه، ارائه مدارک GRE علاوه بر مدرک زبان و مواردی از این قبیل پیش‌روی دانشجویان مشتاق به تحصیل در این کشورها است.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.