رابرت مالی: متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار در قبال ایران هستیم

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از ایرنا، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر با باز نشر توییت انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، ضمن قدردانی از انریکه مورا و جوسپ بورل به خاطر ادامه همکاری نزدیک با آمریکا مدعی

کد خبر : 220818
تاریخ انتشار : جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
رابرت مالی: متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار در قبال ایران هستیم



به گزارش هوشمند نیوز به نقل از ایرنا، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر با باز نشر توییت انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، ضمن قدردانی از انریکه مورا و جوسپ بورل به خاطر ادامه همکاری نزدیک با آمریکا مدعی شد: ما همچنان در مشورت با همکاران اروپایی، متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار می‌مانیم.

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار تصویری در توئیتر از دیدار و رایزنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک شام کاری درباره برجام خبر داد.

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این توئیت نوشت: با جوسپ بورل و رابرت مالی یک شام کاری در بروکسل داشتم.  گفت‌ وگوی مفصلی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی تعهد آمریکا برای بازگشت به برجام را تکرار کرد. 

تارنمای «العربی الجدید» به نقل از منابعی خبر داد که «جوزسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به احتمال زیاد اوایل هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد تا درباره تحولات توافق هسته ای و از سرگیری مذاکرات وین که بیش از سه ماه است متوقف شده، گفت و گو کند.

العربی الجدید از قول این منابع که نامشان را فاش نکرده، نوشت : در روزهای اخیر رایزنی‌هایی میان ایران و کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایجاد مقدمات سفر بورل به تهران انجام شده است و دو طرف مقدمات را آغاز کرده‌اند و به احتمال زیاد اگر تحول خاصی روی ندهد، بورل شنبه آینده به ایران سفر می کند.

منابع ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا بورل حامل پیامی از طرف آمریکایی ها برای انتقال به تهران است یا خیر، گفتند که بورل و معاونش، «انریکه مورا» به ویژه در ماه های اخیر مشغول تبادل نظر و انتقال پیام های تهران و واشنگتن بوده اند و بر این اساس، احتمالاً او در این سفر حامل پاسخ آمریکا به پیشنهادها و طرح‌های مهم ایران خواهد بود و اکنون توپ در زمین واشنگتن است و اگر آمریکا منطقی برخورد کند توافق در وین در اسرع وقت به دست خواهد آمد. 
این منابع خاطرنشان کردند: «دولت آمریکا با وجود ارسال پیام هایی به تهران از طریق میانجی ها مبنی بر آمادگی بازگشت به مذاکرات، تاکنون تصمیم مناسبی که منجر به انعقاد توافق هسته ای شود، نگرفته است. 
این منابع پیش بینی می کنند که در جریان سفر هفته آینده بورل به تهران برای از سرگیری موعد مذاکرات وین دو طرف توافق کنند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که سفر جوسپ بورل به ایران به عنوان بخشی از تلاش های جاری در خصوص بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل است.

پیتر استانو افزود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ ژوئن) در تهران خواهد بود و «به عنوان هماهنگ کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.»

هم زمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد که دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای و معکوس کردن تنش های فعلی است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شنبه گذشته در باره مذاکرات وین که از ۱۱ مارس به حالت تعلیق درآمده است، تلفنی گفت وگو کردند.

حسین امیر عبداللهیان در این گفت و گو تاکید کرد که تهران همواره از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.
وی همچنین از تلاش های بورل برای رسیدن به توافق استقبال کرد و گام های غیر سازنده و شتابزده آمریکا را بویژه در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد انتقاد قرار داد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده در وین، به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به یک وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

 ۲۵  رهبر مذهبی آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای  از جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور خواستند تا بازگشت سریع به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دنبال کند.

این بیانیه به رهبری “کمیته دوستان قانونگذاری ملی” (FCNL) آماده شده و توسط ائتلاف گسترده ای از رهبران مذهبی و سران سازمان های مذهبی، از جمله رهبران پروتستان، کاتولیک، انجیلی و یهودی و همچنین روسای جوامع مختلف مسیحی و رئیس شورای ملی کلیساها امضا شده است.

در این بیانیه با ابراز نگرانی در خصوص برخی گزارش ها درباره مذاکرات وین برای بازگشت به برجام آمده است: ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم که بر سر میز مذاکره بماند و برای صلح شجاعت عمل داشته باشد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.