رئیس جمهور ساحل عاج گباگبو سلف خود را عفو کرد تا “انسجام اجتماعی” را تقویت کند.

توسط Ange Aboa آبیدجان (رویترز) – آلسان اوتارا، رئیس‌جمهور ساحل عاج روز شنبه گفت که پیشنهاد عفو ریاست‌جمهوری به رقیب دیرینه لوران باگبو را به عنوان بخشی از تلاش برای آشتی با اسلاف خود در آستانه انتخابات سال 2025 داده است. گباگبو، رئیس‌جمهور بین سال‌های 2000 تا 2011، سال گذشته پس از تبرئه شدن در

کد خبر : 238429
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۵۲
رئیس جمهور ساحل عاج گباگبو سلف خود را عفو کرد تا “انسجام اجتماعی” را تقویت کند.


توسط Ange Aboa

آبیدجان (رویترز) – آلسان اوتارا، رئیس‌جمهور ساحل عاج روز شنبه گفت که پیشنهاد عفو ریاست‌جمهوری به رقیب دیرینه لوران باگبو را به عنوان بخشی از تلاش برای آشتی با اسلاف خود در آستانه انتخابات سال 2025 داده است.

گباگبو، رئیس‌جمهور بین سال‌های 2000 تا 2011، سال گذشته پس از تبرئه شدن در سال 2019 توسط دادگاه لاهه از اتهامات جنایات جنگی به دلیل نقشش در جنگ داخلی که به دلیل امتناع وی از قبول شکست پس از انتخابات 2010 آغاز شد، به ساحل عاج بازگشت.

در بازگشت به خانه، او همچنان به دلیل محکومیت در سال 2019 در ارتباط با سرقت وجوه از بانک مرکزی آبیجان در دوران پس از انتخابات با 20 سال زندان روبرو بود. او همیشه این اتهامات را رد کرده است.

اوتارا در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت در آستانه روز استقلال این کشور در روز یکشنبه گفت: «به منظور تقویت بیشتر انسجام اجتماعی، من فرمانی را امضا کردم که بر اساس آن لوران گباگبو عفو رئیس‌جمهور را اعطا کرد.

او همچنین گفت که او همچنین درخواست کرده است که حساب‌های باگبو مسدود شود و حقوق معوقه سالیانه مادام العمر ریاست‌جمهوری او پرداخت شود.

این تصمیم پس از ملاقات نادری در ماه ژوئیه بین اوتارا، باگبو و رئیس جمهور سابق هنری کونان بدی اتخاذ شد.

این سه نفر از دهه 1990 بر صحنه سیاسی پرشور ساحل عاج تسلط داشتند. بدی از سال 1993 تا برکناری او در کودتای 1999 رئیس جمهور بود. گباگبو از سال 2000 تا شکست انتخاباتی اش از اوتارا در سال 2010 حکومت کرد.

تنش ها پس از انتخابات 2010 به شدت افزایش یافت. گباگبو از پذیرفتن شکست خودداری کرد و منجر به جنگ داخلی کوتاهی شد که در آن حدود 3000 نفر کشته شدند قبل از اینکه نیروهای شورشی همسو با اواتارا به شهر اصلی ابیجان حمله کنند.

اوتارا در طول دهه قدرت خود بر ثبات نسبی ریاست داشته است. اما ده ها نفر در درگیری هایی که در حوالی انتخابات 2020 رخ داد، کشته شدند، زمانی که او برای سومین دوره نامزد شد که گباگبو و بدی گفتند که خلاف قانون اساسی است.

رئیس جمهور هنوز نگفته است که آیا قصد دارد برای چهارمین دوره در سال 2025 نامزد شود یا خیر. او گفته است که مایل به کناره گیری است اما همچنین پیشنهاد کرده است که برای انجام این کار باید باگبو و بدی متعهد به کناره گیری از سیاست شوند.

آنها تاکنون به برنامه های خود اشاره نکرده اند.

(ویرایش توسط الساندرا پرنتیس؛ ویرایش توسط دیوید گرگوریو)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.