دیپلمات اسبق آمریکا:مذاکرات دیپلماتیک کلید حل اختلافات ایران و غرب است

 استفن مول با ایراد سخنانی در میزگرد شبکه دو بی‌بی‌سی بیان داشت: به نظر من […] هر کشوری منافع مشروع امنیتی دارد. کلید حل مشکل بزرگی که بین ایران و غرب وجود دارد هم این است که تلاش کنیم یک روند دیپلماتیک جریان داشته باشد تا ارزیابی منصفانه‌ای درباره نیازهای مشروع ایران و شناسایی منافع

کد خبر : 50456
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
دیپلمات اسبق آمریکا:مذاکرات دیپلماتیک کلید حل اختلافات ایران و غرب است



 استفن مول با ایراد سخنانی در میزگرد شبکه دو بی‌بی‌سی بیان داشت: به نظر من […] هر کشوری منافع مشروع امنیتی دارد. کلید حل مشکل بزرگی که بین ایران و غرب وجود دارد هم این است که تلاش کنیم یک روند دیپلماتیک جریان داشته باشد تا ارزیابی منصفانه‌ای درباره نیازهای مشروع ایران و شناسایی منافع مشترک مانند برقراری ثبات در عراق و افغانستان داشته باشیم.

وی افزود: آنگاه از طریق این روند دیپلماتیک اعتماد سازی کنیم و به شکل مفیدی مشکلات فی‌مابین را حل و فصل کنیم.

مول سپس با بیان اینکه دیپلماسی نقش مهمی در تبادل زندانیان ایفا می‌کند عنوان کرد که آمریکا پس از امضای برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی، شماری از ایرانیانی را که به اتهام نقض تحریم‌ها زندانی کرده بود آزاد کرد. این مقام اسبق آمریکایی اضافه کرد که ایران هم در مقابل شماری از اتباع آمریکایی را آزاد نمود.

موضوع نازنین زاغری از مقوله طلب ایران از انگلیس جداست

در این میزگرد سایمون مک‌دونالد معاون پیشین وزیر امور خارجه انگلیس هم تصریح کرد که موضوع آزادی نازنین زاغری از مقوله طلب ایران جداست و هر دو مساله باید بصورت مجزا مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: طلب ایران یک بدهکاری دولت انگلیس است و باید پرداخت شود. ایده‌های متفاوتی در خصوص شکل پرداخت آن مطرح است مثل پرداخت به صورت اقساط یا کمک‌های بشردوستانه؛ اما انتقال پول به تنهایی یک مشکل به حساب می‌آید چون ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد و سخت است که این پول را به داخل ایران انتقال داد بدون اینکه تحریم‌ها نقض نشود. وی مدعی شد که موسسات مالی تمایلی به نقض تحریم‌ها علیه ایران و ایجاد دردسر برای خود ندارد.

مک‌دونالد در پاسخ به این سووال که آیا از نظر او پرداخت بدهی ایران گام مثبتی در راستای حل پرونده زاغری و تعامل با ایران به شمار می‌رود نیز گفت: بله این بدهی باید پرداخت شود. دادگاه‌های مختلفی در این زمینه احکامی را صادر کرده‌اند و باید راه مشروعی را برای بازپرداخت این بدهی پیدا کنیم. این چالشی است که اکنون با آن مواجه هستیم.

این درحالیست که به تازگی فشارها در داخل انگلیس برای تسویه بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت لندن به تهران افزایش یافته تا به اصطلاح لندن را در موقعیت بهتری برای چانه زنی در خصوص آزادی نازنین زاغری قرار دهد.

«تولیپ صدیق» نماینده حوزه انتخابیه محل سکونت خانواده زاغری-رتکلیف در لندن چندی پیش عنوان کرد که دولت انگلیس موظف است تا هرچه سریع‌تر بدهی ایران را پرداخت کند. او که عموما اظهارنظرهای تندی را در حمایت از پرونده زاغری و علیه ایران مطرح می‌کند بیان داشت که موضع‌گیری سیاسی لندن در این زمینه کافی نیست و دولت باید اقدام کند.

صدیق در کنار بسیاری دیگر از مردم انگلیس معتقد است که تسویه مطالبه مالی ایران از انگلیس، آزادی زاغری را که اخیرا به یک سال حبس تعزیری و منع خروج از کشور محکوم شده تضمین خواهد کرد. او در پاسخ به سئوال مجری شبکه اسکای نیوز که پرسید آیا به نظر شما وقت ان نرسیده که یک فقره چک ۴۰۰ میلیون پوندی برای ایران بکشیم و ببینیم چه می‌شود گفت: به نظر من اگر شما به کسی بدهکار هستید باید آن را بپردازید. جیمز کلورلی معاون وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته در مجلس به طور روشن اعلام کرد که درباره بدهکاری ۴۰۰ میلیون پوندی ما به ایران بحثی وجود ندارد. وی افزود: تاکید من هم روی این مساله است که اگر به کسی بدهکار هستید باید آن را پرداخت کنید.

بدهی انگلیس مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ عراده تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود.

پس از انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو شد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود شده است. اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس سود ۲۰ میلیون پوندی است که به این بدهی تعلق می گیرد. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده است.

در همین حال برخی گزارش‌های تائید نشده حاکیست که یکی از محورهای مذاکرات وین برای احیای برجام، بحث تبادل زندانیان با ایران است. در همین پیوند میخائیل اولیانوف رئیس هیات روس در مذاکرات وین امروز با انتشار توئیتی این گمانه‌زنی را مردود اعلام کرد.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.