دیپلمات؛ ویترینی از ایران از لنز وزارت خارجه

انتشار چنین مجله ای در برخی کشورها مسبوق به سابقه بوده است اما دروزارت خارجه جمهوری اسلامی اقدامی تازه و نو است، رسالت اصلی چنین مجلاتی در جهان  ارتباط دوسویه و مستقیم با نمایندگی های مقیم مرکز است. این مجله شامل بخش‌های مختلف به قلم افراد صاحب نظر خواهد بود، شاید بتوان گفت یکی از

کد خبر : 284143
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
دیپلمات؛ ویترینی از ایران از لنز وزارت خارجه



انتشار چنین مجله ای در برخی کشورها مسبوق به سابقه بوده است اما دروزارت خارجه جمهوری اسلامی اقدامی تازه و نو است، رسالت اصلی چنین مجلاتی در جهان  ارتباط دوسویه و مستقیم با نمایندگی های مقیم مرکز است.

این مجله شامل بخش‌های مختلف به قلم افراد صاحب نظر خواهد بود، شاید بتوان گفت یکی از مهمترین بخش این مجله، بخش پرونده ویژه است که در هر شماره به یک کشور خاص می‌پردازد و گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی در خصوص آن کشور مقابل مخاطبین خود قرار می‌دهد .

 بخش نخست دیپلمات یادداشتی با عنوان “آغاز کلام ” به قلم وزیر امور خارجه به مناسبت شماره انتشار این نشریه است که در آن آمده است: “با هدف ایجاد پل ارتباطی بین وزارت امور خارجه و جامعه دیپلماتیک مقیم جمهوری اسلامی ایران از همکارانم خواستم به تهیه و تدوین «مجله دیپلمات» اقدام کنند.

 این مجله پنجره ای برای آشنایی و تعامل میان وزارت امور خارجه، سفارتخانه ها و سایر نمایندگی های خارجی مقیم خواهد بود و می‌تواند فرصت‌های همکاری‌های جدید را ایجاد و تقویت کند. “

” سخن نخست” دیپلمات به یادداشت سردبیر مجله ” ناصرکنعانی چافی” سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه با عنوان “طرحی نو دراندازیم” اختصاص دارد، در بخشی از این یادداشت آمده: سنت وزارت امور خارجه همواره توجه جدی به میراث مکتوب، نشر و حفظ اسناد و آرشیوهای ارزشمند ایران بوده و در همین چارچوب به انتشار مجلدات، کتب و مکتوبات اهتمام بی‌وقفه داشته است و انتشارمجله دیپلمات نیز اقدامی در راستای همین سنت است.

 «زیر ذره بین» بخش بعدی مجله است، با محوریت گزارش های خبری، منحصر به بازه زمانی منتهی به انتشار مجله .

ذکر این نکته ضروری است که در شماره نخست دیپلمات بنا دارد تحولات سیاست خارجی دولت سیزدهم از آغاز به کار را معرفی کند و از آنجا که انتشار آن با تاخیر چندماهه مواجه شد، خبر حضور رئیس جمهور درنشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال جاری، جایگزین خبر حضور مجازی وی در نشست سال گذشته شد و طبیعتا به عنوان یکی از برجسته ترین اخبار چندماه اخیر با عنوان” جمهوری اسلامی مانع تغییر جغرافیای منطقه” به رشته تحریر درآمده که به تشریح سخنرانی رئیس جمهور درصحن سازمان ملل با محوریت نقش ایران در تامین امنیت منطقه  پرداخته وهمچنین اشاراتی به دیدارها و ملاقاتهای رئیس جمهور با مقامات کشورهای مختلف دنیا و نهادهای بین المللی دارد.

خبر دومی که شانس حضور در زیر ذره بین دیپلمات را داشته، اختصاص به سفر تاریخی و تاثیر گذار رئیس جمهور به روسیه و دیدار با پوتین و سایر مقامات روسیه با عنوان”دو روز در قلب روسیه” است.

در این خبر نیز نگارنده به تشریح جزئیاتی از حضور دو روزه رئیس جمهور در روسیه از  ســخنرانی در مجلس دوما گرفته تا شرکت در جمع فعالین اقتصادی روسیه پرداخته است.

بخش دیگری از این مجله تحت عنوان”دیپلماسی عالی” نامگذاری شده است، این بخش نیز شامل دیدارها و تماسهای تلفنی وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشور در طی ۷ ماه ابتدایی آغاز به کار دولت آیت الله رئیسی یعنی از شهریور ۱۴۰۰تا اردیبهشت ۱۴۰۱ است.

 شاید یکی از بخشهای جذاب” دیپلمات” برای نمایندگی های مقیم تهران را بتوان “نگاه ویژه” آن دانست، همانطور که در ابتدا گفته شد این بخش به بررسی ابعاد مختلف یک کشور با همکاری سفارت آن کشور و با اولویت کشورهای همسایه پرداخته است . در شماره نخست مخاطب دیپلمات  «جمهوری عراق» را به نظاره خواهد نشست.

در بخش اول نگاه ویژه  مقاله ای با عنوان “سیاست و تاریخ ” به روابط دو کشور ایران و عراق از سالهای دوراشاره کرده است .

در ادامه” دیپلمات” به سراغ نصیر عبدالمحسن عبدالله تکی سفیر جمهوری عراق رفته است در این گفتگو سفیر عراق ضمن تاکید بر در هم تنیدگی روابط ایران و عراق تصریح کرده که روابط ایران و عراق در سطوح مختلف، عالی است .

در بخش دیگر نگاه ویژه   “مناسبات بر ریل پیشرفت” به مناسبات سیاسی ایران و عراق اشاره دارد و پیوندها و چالشهای اقتصادی دوکشوربه قلم رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با عنوان پتانسیل اتاق بازرگانی” به نقش بخش خصوصی در این مسیر اشاره دارد.

“طاق کسری” به عنوان نماد نزدیکی دو ملت ایران و عراق از دوران باستان از اماکن تاریخی عراق است که به مخاطب معرفی شده است.

“برگی از تاریخ” نیز نگاه ویژه ای به  فرازهایی از روابط دیپلماتیک ایران و عراق به روایت اسناد و مستندات اشاره دارد و در ادامه پرونده مربوط به عراق “میراثِ جاودانه ” به فرهنگ اربعین به عنوان میراث مشترک دو ملت ایران و عراق اشاره کرده است.

«جانِ جهان» شاید ایرانی ترین بخش”دیپلمات” باشد که کار خود را با معرفی “نابغه ای نادر” یعنی حکیم عمر خیام آغاز می کند.

و در ادامه “چشمه علی” به عنوان یکی از اماکن جذاب، دیدنی و ماندگار ایران در شهرستان دامغان به مخاطب معرفی شده است.

و مراسم گل غلطان نوزادان سنت زیبای اهالی کویر در غلطاندن نوزادان در گل از جمله آداب اصیل ایرانی است که  با عنوان “میهمان گل ها” به رشته تحریر و البته تصویر درآمده است.

«رویدادستان» و«در مسیر تهران»  البته مختص خود دیپلماتهای مقیم تهران است که در اولی(رویدادستان) اخبار مراسم و مناسبتهای دیپلماتیک را به صورت گزارش خبری و تصویری به نمایش درآورده است.

و  دومی(درمسیر تهران) آغاز و پایان ماموریت سفرا به تهران و دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه به منظور دریافت استوارنامه، رونوشت استوارنامه ویا خداحافظی با گزارش های تصویری به مخاطب منتقل شده است.

 اما بخش پایانی “دیپلمات”: این بخش به«تهران شگفت انگیز» شهره شد و بنا دارد اقدامات شهرداری تهران در حوزه تعامل بین الملل و خدمات ارائه شده به نمایندگی های مقیم تهران توسط شهرداری و معرفی اماکن دیدنی تهران بپردازد.

دیپلمات در حقیقت ویترینی از ایران از لنز وزارت امور خارجه است که امیدواریم در این مسیر به شایستگی در حوزه های مختلف رسالت معرفی ایران و اقدامات دیپلماتیک را به انجام رساند.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.