دیدنی های شهرکرد؛ بام ایران در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشم‌اندازهای مسحورکننده است و می‌توان نام آن را در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران ثبت کرد. نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۸ به‌روزرسانی شده است. شهرکرد یکی از شهرهای سرسبز و زیبای ایران در استان چهارمحال و بختیاری است که قدمتی کهن

کد خبر : 56626
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
دیدنی های شهرکرد؛ بام ایران در چهارمحال و بختیاری


شهرکرد دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشم‌اندازهای مسحورکننده است و می‌توان نام آن را در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران ثبت کرد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۸ به‌روزرسانی شده است.

شهرکرد یکی از شهرهای سرسبز و زیبای ایران در استان چهارمحال و بختیاری است که قدمتی کهن دارد. این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشم‌اندازهای مسحورکننده است و می‌توان نام آن را در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران ثبت کرد. گفته می‌شود که پیشینه این شهر تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان است. همچنین این شهر مرتفع‌ترین مرکز استان ایران است و به همین دلیل، اگرچه فریدون شهر بام ایران است، این شهر نیز جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. در ادامه، با ما همراه باشید تا مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد را به شما معرفی ‌کنیم.

آبشار زردلیمه (بوینه)

منبع عکس: سایت تاریخ ما

آبشار زردلیمه، آبشاری بسیار زیبا و بکر است که میان کوه‌های سر به آسمان کشیده زاگرس و در راه کوچ عشایر در ۸۴ کیلومتری شهرکرد جای گرفته است. وجود مراتع سرسبز و آثار تاریخی و باستانی نظیر پل خدا آفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶ هزار ساله، این ناحیه را به یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران و شهرکرد تبدیل کرده است.

پل زمان‌ خان سامان

پل زمانخان سامان بر روی رودخانه  در کنار روستا

منبع عکس: سایت itto

پل زمان‌ خان سامان در نزدیکی شهر سامان در ۲۰ کیلومتری شهرکرد و روی رودخانه زیبای زاینده‌رود به دستور یکی از روسای عشایر به نام «زمانخان» به‌صورت دو دهنه هشت متری بنا شده است.

این بناک یکی از جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می‌شود، یک بار در سال ۱۰۲۲ هجری قمری توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال ۱۳۲۲ هجری قمری به دست «حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی» تعمیر و مرمت شده است.

قلعه دزک

قلعه دزک

منبع عکس: سایت تاپ توریست

قلعه دزک یکی از قلعه‌های زیبای استان چهارمحال بختیاری در شهرکرد است که از دوران حکومت قاجار در این شهر دیدنی به‌جای‌مانده است. قلعه دزک معماری داخلی شگفت‌انگیزی دارد و بسیار تماشایی است.

جالب است بدانید که «علامه دهخدا» به‌مدت شش ماه در این قلعه اقامت داشته و به گفته ایشان، نوشتن کتاب «امثال و حکم» در این قلعه به ذهن‌شان رسیده است.

مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد و آبنمای حوض و حیاط قدیمی آن

منبع عکس: ایرنا

مسجد جامع شهرکرد یکی از بناهای تاریخی شهرکرد و استان چهارمحال بختیاری است که به فرمان «حاج محمدرضا خان» در قرن ۱۳ هجری قمری در مساحتی نزدیک به ۲۵۰۰ متر مربع احداث شده است.

این مسجد از سه ورودی در شمال، شرق و غرب این بنا تشکیل شده است. از جمله نکات قابل‌توجه این بنا که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، می‌توان به تزیینات و کاشی‌کاری‌های هفت رنگ و زیبای آن اشاره کرد.

شیر سنگی (بردشیر)

شیر سنگی (بردشیر) از آثار باستانی غرب ایران

منبع عکس: سایت دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری

شیر سنگی از نمادهای مردمان لُر بختیاری است که آن را روی قبر بزرگان و نامداران این ایل گذاشته‌اند. در گویش بختیاری این مجسمه‌ها را «برد شیر» می‌نامند. جالب است بدانید که این نماد علاوه بر این تندیس‌ها، در قالب گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند نیز وجود دارد.

سنگ نوشته‌های مشروطیت (پیر غار)

سنگ نوشته های مشروطیت (پیر غار)

منبع عکس: سایت تریتا نیوز

پیر غار در ۳۵ کیلومتری شهرکرد در مجاورت شهر فارسان قرار گرفته است. در این نقطه از استان چهارمحال بختیاری، چشمه‌های آب از داخل سنگ‌ها جریان دارند. روی قسمتی از صخره‌های این منطقه، سنگ‌نوشته‌هایی دیده می‌شود که نقش بختیاری‌ها را در انقلاب مشروطه روایت می‌کند. همچنین پیرغار از امکانات اقامتی خوبی برخوردار است.

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری و محوطه و حوض آن

منبع عکس: سایت تریتا نیوز

خانه ستوده چالشتری موزه‌ای با آثار تاریخی متعدد است

خانه ستوده چالشتری، در هشت کیلومتری شمال شرق شهر کرد واقع است و قسمت حاکم‌نشین قلعه معروف چالشتر است که تنها بنای باقی‌مانده از این مجموعه تاریخی به شمار می‌رود. این خانه یا قلعه یادگاری از دوران صفوی و قاجار است. خانه ستوده چالشتری علاوه بر داشتن معماری زیبا، از سه موزه آثار سنگی، موزه کار و زندگی و موزه مردم‌شناسی نیز تشکیل شده است.

حمام خان

 در های قدیمی و چوبی حمام خان

منبع عکس: مجله بوم گردی

حمام خان یادگاری به‌جای‌مانده از سال ۱۲۷۰ هجری قمری در جنوب‌غربی مسجد جامع شهرکرد است. این بنای تاریخی به همت «حاج محمدرضا خان» بنا شده است و دارای معماری زیبا و استحکام بسیار بالایی است.

پارک ملی تنگه صیاد

آهو ها و قوچ های پارک ملی تنگه صیاد

منبع عکس: سایت ایرنا

پارک ملی تنگ صیاد در مسیر شهرکرد به اصفهان در ۱۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده است و از حیات‌وحش باورنکردنی و مناظر بی‌بدیل برخوردار است. بر طبق بررسی‌های انجام شده، در این منطقه ۲۵۲ گونه از ۵۲ گیاه، شناسایی شده است.

موزه باستان شناسی (حمام پرهیزکار)

موزه باستان شناسی (حمام پرهیزکار)

منبع عکس: سایت تریتا نیوز

حمام پرهیزکار در دهه ۲۰ هجری شمسی بنا شده است و یکی از آخرین بناهای دوران پهلوی به سبک حمام‌های قدیمی ایران به‌ شمار می‌رود. این حمام از سوی خانواده‌ای آزاده در دهه ۳۰ هجری شمسی وقف عام شد و در حال حاضر به‌عنوان موزه باستان‌شناسی شهرکرد از آن استفاده می‌شود.

در این موزه مجموعه‌ای از ابزارهای سنگی متعلق به دوران نوسنگی، مجسمه‌های گلی با پیشینه‌ای ۹۰۰ ساله، ابزار و ظروفی مربوط به هزاره دوم و پنجم قبل از میلاد را می‌توانید مشاهده کنید.

مسجد اتابکان

مسجد اتابکان

منبع عکس: سایت مجله بوم‌گردی

مسجد اتابکان، بنایی به‌جای‌مانده از دوران حکومت اتابکان در خیابان ولیعصر شهرکرد است. در این مسجد، درب چوبی قرار دارد که بسیار قدیمی است و به ۸۰۰ سال پیش تعلق دارد. این اثر تاریخی در گذر زمان و در دوران مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفتی و اخیرا نیز مرمت و تعمیرات مختلفی در بخش‌هایی از آن انجام شده است.

قلعه جونقان (سردار اسعد بختیاری)

قلعه جونقان (سردار اسعد بختیاری)

منبع عکس: سایت ویکی‌پدیا

قلعه جونقان یا قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان در ۴۵ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری واقع شده است. این قلعه را «علی قلی خان سردار اسعد بختیاری» در سال ۱۳۱۸ هجری قمری برای سکونت خود در مساحتی برابر ۱۴ هزار متر مربع ساخته است.

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور

منبع عکس: سایت WhyPersia

تالاب چغاخور یکی از تالاب‌های زیبا و چشمگیر کشور در شهر بروجن در نزدیکی شهرکرد چهارمحال بختیاری است. بهترین زمان برای سفر به این تالاب فصل تابستان است؛ زیرا به‌جز آرامش و زیبایی می‌توانید پرندگان محلی و مهاجری نظیر غاز، اردک، حواصیل و لک‌لک را نیز در این تالاب تماشا کنید.

پل خراجی

پل خراجی

منبع عکس: سایت ایسنا

پل خراجی در جنوب‌غربی روستای خراجی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرکرد روی رودخانه کیار احداث شده است. قدمت این پل متعلق به دوران حکومت صفوی است. طول پل خراجی ۵۴ متر و بالاترین ارتفاع آن پنج متر و فاصله دهانه‌های آن متغیر و به‌طور متوسط ۲٫۵ متر است.

امام‌زادگان حلیمه و حکیمه خاتون

امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

منبع عکس: سایت تریتا نیوز

امام‌زادگان حلیمه و حکیمه خاتون یکی از آثار ملی ایران است که در خیابان ولی‌عصر جنوبی شهرکرد واقع شده است. قدمت این بنا به دوران حکومت قاجار باز می‌گردد. گفته می‌شود که حلیمه و حکیمه خاتون دختران «ابراهیم مجاب» از فرزندان «حضرت امام موسی‌بن‌جعفر» هستند.

قلعه سورک

قلعه سورک

منبع عکس: سایت WhyPersia

قلعه سورک در روستاییی متروکه واقع شده است

قلعه سورک در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرکرد، در روستای سورک، حدود ۹۰ سال پیش در دوران حکومت قاجار توسط «نصیرخان» ملقب به «سردار جنگ» با معماری جالب و درون‌گرا بنا شده است. این قلعه در بخشی از روستای سورک بنا شده است که کسی در آنجا سکونت ندارد. این بنا از همه طرف محصور در میان زمین‌های کشاورزی است. قلعه سورک را از خشت ساخته‌اند و در تزیینات آن آجر به کار برده‌اند. البته گچ‌بری‌های با نقوش گیاهان برای زیبایی سربخاری‌ها کار شده است. جلوی بنا نیز حوض بزرگی با شکل ترنج ساخته شده است که حجاری‌های زیبایی دارد. حمامی هم در کنار بنا قرار دارد که به ساختمان اصلی بنا متصل است.

کمربند سبز حاشیه زاینده رود

این ناحیه از شهرکرد و استان چهارمحال بختیاری در تمامی مسیر زاینده‌رود با داشتن آب و هوایی مطلوب، فضای سبزی مناسب و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر به‌مدت ۶ ماه پذیرای هزاران گردشگر و مسافر است.

تالاب گندمان

تالاب گندمان

منبع عکس: خبرگزاری میزان

تالاب گندمان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آقبلاغ است که در فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب معروف چغاخور قرار گرفته است. بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور در این تالاب سرازیر می‌شود.

شهرستان کوهرنگ

کوهرنگ یکی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری است که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. به‌خصوص این شهرستان به چشمه‌سارهای متعدد خود معروف است. از معروف‌ترین آن‌ها چشمه دیمه، چشمه سرداب، چشمه مروارید و چشمه آب معدنی کوهرنگ را می‌توان نام برد. از جاهای دیدنی دیگر این شهرستان هم تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، دشت لاله‌های واژگون و پیست اسکی را می‌توان نام برد. با وجودی که کوهرنگ حدود ۱۳۰ کیلومتر از شهرکرد فاصله دارد؛ ولی حیف است مسافرانی که به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده‌اند سری به اینجا نزنند.

 غار یخی چما

غار یخی چما

منبع عکس: ایرنا

موقعیت این غار در نزدیکی روستایی به نام شیخ علیخان از توابع چلگرد است. این غار با وجودی زیبایی و کم‌نظیر بودن چندان شناخته شده نیست. قندیل‌های یخی فراوان، قرار گرفتن آن در عمق دره و حجم زیاد برف که در طی سالیان در آن انباشته شده، باعث شده است که این پدیده در تمام طول سال قابل‌مشاهده باشد.

غار یخی چما

منبع عکس: سایت نشاط‌آوران

ارتفاع برف در آنجا تا ۵۰ متر نیز می‌رسد؛ ولی در تابستان لایه‌های یخی نازک شده و باید در تردد به این محل احتیاط کرد. این غار را یکی از بزرگ‌ترین منابع آب شیرین ایران نیز می‌دانند. چشمه‌ای که از برف‌های آب شده نشات می‌گیرد زیر لایه یخی این غار جاری می‌شود و به سد کوهرنگ سرازیر می‌شود.

چشمه دیمه

چشمه دیمه کوهرنگ مجلی برای کمپینگ و چادر زدن در طبیعت

منبع عکس: سایت WhyPersia

یکی از چشمه‌های اصلی که آب زاینده‌رود را تامین می‌کند این چشمه است. این چشم در فهرست میراث طبیعی ایران نیز ثبت شده است. آب این چشمه از نظر غنای مواد معدنی و املاح کیفیت بالایی دارد و بسیار گوارا است. مناظر اطراف این چشمه به‌همراه امکانات نسبتا مناسب برای کمپ و پیک‌نیک اینجا را به محلی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است. علاوه بر پوشش گیاهی و حیات وحش این منطقه که می‌تواند برای طبیعت‌گردان جذاب باشد، امکان دیدن چادرهای عشایر بختیاری در نزدیکی این منطقه جذابیت فرهنگی نیز ایجاد می‌کند.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

منبع عکس: سایت ایرنا

لاله‌های واژگون در دامنه کوهستان‌های ایران یافت می‌شوند و به‌دلیل کم‌یابی، دیدن منظره دشتی پر از آن‌ها جذاب و خیره‌کننده است. این گل از اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد می‌شکفد و بیشتر مشاهده می‌شود. یکی از مکان‌هایی که این گل با تراکم زیاد یافت می‌شود دشت لاله های واژگون کوهرنگ است.

منبع عکس کاور: سایت دانشگاه فرهنگیان



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.