دوومیدانی آسانسور نیست که یک دفعه بالا بروی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛رکوردشکنی پریچهر شاهی دونده استقامت در ماده 3 هزار متر، دوباره اسم لیلا ابراهیمی را سر زبانها انداخت. دونده نیمه استقامت و استقامتی که مدال برنزش در قهرمانی آسیای 2077 اردن قصه مفصلی داشت. او چند سالی است که مربی شده ، وقتی از شاگردانش برای شکستن رکوردش ناامید شد، پریچهر شاهی

کد خبر : 174734
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۰۱
دوومیدانی آسانسور نیست که یک دفعه بالا بروی


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛رکوردشکنی پریچهر شاهی دونده استقامت در ماده 3 هزار متر، دوباره اسم لیلا ابراهیمی را سر زبانها انداخت. دونده نیمه استقامت و استقامتی که مدال برنزش در قهرمانی آسیای 2077 اردن قصه مفصلی داشت. او چند سالی است که مربی شده ، وقتی از شاگردانش برای شکستن رکوردش ناامید شد، پریچهر شاهی سورپرایزش کرد. اتفاقی که هیچکدام در خواب هم نمی دیدند. اما افتاد و  مربی جوان دوومیدانی را به حدی امیدوار کرد که حالا از دونده جوان، تنها مدال می خواهد و بس.

*شاگردت پریچهر شاهی ، بعداز 12 سال  رکورد 3 هزار متر تو را در سالن زد، برای این رکوردزنی برنامه ریزی کرده بودی؟

پریچهر به دلیل ابتلا به کرونا عملکردش افتضاح بود و به همین ما برای مواد 5 و 10 هزار متر برنامه ریزی کردیم که خیلی به او فشار نیاید. البته من موافق نبودم، اما آقای فیروزی می گفت این طور بهتر است و با او کار کردیم و اتفاقا رکورد خوبی هم زد. وقتی در مسابقه داخل سالن تهران خیلی خوب دوید رکورد 10 دقیقه و 17 ثانیه را ثبت کرد، البته بدون اینکه بدنسازی خوب انجام داده باشد، بعد طراحی بدنسازی کار کردم. ما می گفتیم پریچهر رکوردی نزدیک رکورد من می زند و به او ایمان داشتیم.من شخصا فکر می کردم در 1500 متر بهتر از 3 هزار متر بدود، چرا که سرعتش خیلی خوب شده بود.

*همان هم شد نه؟

دقیقا. البته من روز اول وقتی پیست را دیدم ،گفتم پیست خیلی خوبی است و همان موقع به دلم افتاد که پریچهر خیلی خوب می دود ، تنها نگرانی ام از این بود که تا به حال تجربه مسابقه با  خارجی ها را نداشت و می ترسیدم ابهت دونده های خارجی او را بگیرد. با این حال به خودش گفتم پیست خوبی است و اگر رکورد نزنی کم کاری از خودت است. البته من معمولا با شاگردانم اتمام حجت می کنم، همین کار را هم با پریچهر کردم که  او هم خیلی خوب رقابت کرد و کم نیاورد. واقعا غیرتی دوید. فکر می کردم 10 دقیقه تخت بدود اما رکوردزنی نه. من رکوردزنی را برای سال آینده او گذاشته بودم.

*پس حرفهایت او را غیرتی کرد.

واقعا غیرت به خرج داد. با اینکه هنوز باید بدنسازی کار کند و باید روی قدرت و سرعت پاهایش کار کرد. من خفن تمرین می کردم اما شرایطم بد بود و هنوز آن چیزی را که میخواهم ندیده ام. ولی نکته مهم این است که سن او کم است و انگیزه اش زیاد.

*وقتی رکورد زد تعجب کردی؟

وقتی رکورد زد، من شوکه شدم. خودش هم انگار تعجب کرده بود. من مبهوت به او نگاه می کردم و او به من.  اوتلاشش را کرد و متوجه شدیم می تواند. پریچهر در حالی که هنوز کسی درماده 1500 متر زیر 4 دقیقه و 40 ثانیه ندویده، اما او 4 دقیقه و 35 ثانیه و 60 صدم ثانیه دوید. البته آنجا متوجه ضعف هایش شدم که با رفع آنها می تواند قدرتمندتر بدود.

*حالا کار جدی تر شد؟

با این رکورد جدید تازه کار پریچهر شروع شده است. من وقتی رکورد زدم که خیلی مسابقه رفتم، یعنی مجموع 5 بار دویده ام. فرصت برایم دیر بود و خسته شده بودم. اما پریچهر تازه اول راه است. به ما می گفتند بروید رکورد بزنید، اما با اینکه امکانات و ابزار خاصی  نسبت به کشورهای دیگر نداریم، با این حال شرایط بهتر از قبل است.

بیشتر بخوانید

*حالا که متوجه شدی او می تواند، انتظارت از او بالا رفته؟

دقیقا. دیگر رکوردشکنی مهم نیست. او باید در این سن هم به رکوردشکنی فکر کند و هم مدال. تنها رکوردشکنی فایده ندارد، مثل ریحانه مبینی، رکوردی که ثبت کرده قبلا مدال آسیا بوده و رکورد فعلی خیلی خوب است.

*با شناختی که از وضعیت بدنی وروحیه پریچهر داری،فکر می کنی کی مدال می گیرد؟

حالا قابل پیش بینی نیست. چرا که باید پله،پله جلو برویم. ما باید او را در استقامت آماده کنیم و برای این کار اول باید رکورد 1500 مترش با رکورد 3 هزارش تا قبل از بازیهای کشورهای اسلامی  همخوانی داشته باشد. سال آینده ما مسابقه 3 هزار فضای باز نداریم و بنابراین روی 5 هزار متر او کار می کنیم  اما تمرکز ما روی رکوردزنی ماده 1500 متر است. باید این اتفاق بیفتد و بعد ارزیابی کنیم که چطور مدال می گیرد. نباید از سر شکم سیری بگوییم مدال می گیرد. اشتباه است، پله ، پله جلو نرویم. پس او باید رکورد 1500 و 5 هزارمتر را بزند تا رکوردش خوب شود و بعد تثبیت تا بتوانیم روی مدال آوری او کار کنیم. کار راحتی نیست. آن هم با دونده های افریقایی که کشورهای بحرین، امارات و قطر خریده اند. زمانی که من می دویدم در مسابقه، آنها ما را جا می گذاشتند و زیر 9 دقیقه می دویدند. البته رکوردی که پریچهر زده ، رکورد متوسط رو به خوب است، اما باید برای مدال زحمت بکشد و با برنامه ریزی و امکانات وحمایت او موفق می شود. البته در این مدت هم دختران زحمت کشیده اند و هم فدراسیون حمایت کرده است. البته این قضیه به نفع ورزش است، مثل همه کشورها که ورزش زنان آنها مدالهای زیادی می گیرند.

*یعنی می شود در دوومیدانی نمی توان برای مدال آوری برنامه زمانی تعیین کرد؟

دوومیدانی آسانسور نیست که دکمه را بزنی و یک دفعه بالا بروی، اگر هم بروی بالا سقوط می کنی. باید شرایط بدنی و ذهنی ورزشکار را در نظر گرفت. پریچهر هم اول باید رکوردهایش را بزند و با دویدن در مسابقات مختلف تجربه اندوزی کند. من سالی دوبار مسابقه می رفتم، بعضی مواقع در مسابقه مغزم هنگ می کرد. ما با در نظر گرفتن وضعیت بدنی ، مسابقات، برنامه ریزی میکنیم تا نتیجه بگیرد. مگر خانه خاله است که همین طوری رکورد بزنی و مدال بگیری؟ باید خیلی خوب کار کرد. البته ما برای تربیت دونده ها باید خانواده ها را هم آموزش بدهیم به همین دلیل کار خیلی سختی داریم. درواقع برای موفقیت یک ورزشکار 50 درصد ورزشکار، 50 درصد هم مربی است و خانواده هیچ نقشی ندارد.

دوومیدانی آسانسور نیست که یک دفعه بالا بروی

*تو بعداز رکوردشکنی شاگردت، دوست داری او مدال ماده تو را درآسیا تکرار کند؟

من خیلی دوست داشتم رکورد ماده 3 هزار و 1500 متر را یکی از شاگردانم بزند. البته که نا امید شده بودم ، وقتی پریچهر بعداز 12 سال رکوردم را زد خیلی برایم جذاب بود، مدال آسیا را هم بگیرد که دیگر حرف ندارد. زمانی که خودم می دویدم ، توانایی ام را نشان دادم ،حالا که شاگردم هم مدال بگیرد یا رکورد بزند، می گویم من. البته شاید این منیت جالب نباشد، اما دوست دارم شاگردانم مدال بگیرند. به امید خدا پریچهر می گیرد. هر کسی هرچیزی را بخواهد  به دست می آورد ،آنهایی که مدال میگیرند از فضا نیامده اند. وقتی پتانسیلش را داری، به انچه می خواهی می رسی.

*تو ظاهرا یک آکادمی دوومیدانی داری دست است؟

پیشنهاد راه اندازی آکادمی را فدراسیون داد. من اصلا خبر نداشتم ، می شود چنین کاری کرد. فدراسیون گفت سازمان یافته کار کنید. من در شهید کشوری کار می کنم. با اینکه  بد بود،اما بچه های ژیمناستیک و شنا با تعطیلی استخرها و سالن ها به دوومیدانی آمدند و همین خیلی به ما کمک کرد. آن قدر در پارکها کار کرده ایم و البته اذیت هم شده ایم وبارها به ما گفتند چرا می آیید پارکها را شلوغ می کنید ف ان شالله استادیوم ها باز شود و شما هم بروید. اما ما جای پایمان را سفت کرده ایم. با راه اندازی آکادمی با آقای فیروزی با تجربه کار می کنیم. البته قبلا این طور نبود، ما با هم تقسیم کار می کنیم،یکسری کارها با من است و قسمتی هم با او. حتی خانواده ها را هم مشارکت می دهیم تا به آنها یکسری نکات را آموزش دهیم. من شاگردان نونهال و نوجوان زیادی دارم .

251254



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.