دولت فقط به پولدارها وام مسکن می‌دهد؟ / یزدانی: سرمایه‌داران وام را می‌گیرند، خانه می‌خرند و در آخر به مردم اجاره می‌دهند

[ad_1] مریم فکری: در حالی وام مسکن از ۴۸۰ به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که اقتصاددانان و کارشناسان اعتقاد دارند که فقط طبقه‌ای محدود می‌توانند از این وام استفاده کنند؛ آن هم گروهی که بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستند و نه این‌که نیاز واقعی داشته باشند. این یعنی بخش مصرفی

کد خبر : 367743
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
دولت فقط به پولدارها وام مسکن می‌دهد؟ / یزدانی: سرمایه‌داران وام را می‌گیرند، خانه می‌خرند و در آخر به مردم اجاره می‌دهند

[ad_1]

مریم فکری: در حالی وام مسکن از ۴۸۰ به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که اقتصاددانان و کارشناسان اعتقاد دارند که فقط طبقه‌ای محدود می‌توانند از این وام استفاده کنند؛ آن هم گروهی که بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستند و نه این‌که نیاز واقعی داشته باشند. این یعنی بخش مصرفی واقعی مسکن به حاشیه رفته و بر سوداگری دامن زده می‌شود. بر همین اساس، تحلیلگران بازار مسکن تاکید دارند که وام ۹۶۰ میلیون تومانی صرفا یک نمایش است.

اما چرا نگاه خوشبینانه‌ای به وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن وجود ندارد؛ این به رقم احتمالی بازپرداخت وام برمی‌گردد. محاسبه بازپرداخت اقساط وام جدید نشان می‌دهد اقساط ماهانه وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن، ۱۹.۳ میلیون تومان است. کل بازپرداخت وام نیز ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان و کل سود وام بیش از ۱.۸ میلیارد تومان است؛ عددی که بسیاری از متقاضیان حوزه مسکن را به تعجب وا داشته است. البته این نکته هم مطرح است و این‌که باید مبلغ خرید اوراق حق تقدم را به هزینه‌های وام خرید اضافه کرد.

به عبارتی، می‌توان گفت در حال یک متقاضی مسکن برای دریافت وام ۹۶۰ میلیون تومانی، باید به اندازه خرید یک خانه ۵۰ متری که تقریبا متری ۵۶ میلیون تومان است، هزینه کند تا به اندازه یک سوم آن خانه بتواند خانه بخرد.

دولت فقط به پولدارها وام مسکن می‌دهد؟ / یزدانی: سرمایه‌داران وام را می‌گیرند، خانه می‌خرند و در آخر به مردم اجاره می‌دهند

وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن برای پولدارهاست

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرگزاری هوشمند نیوز درباره این‌که وام مسکن به بازار مسکن کمک می‌کند؟ می‌گوید: باید گفت که وام مسکن به بازار کمک می‌کند؛ منتها به خرید مسکن توسط اقشار با درآمد بالا.

وی توضیح می‌دهد: بازپرداخت وام ۹۶۰ میلیون تومانی در حدی نیست که افراد با درآمدهای معمولی از پس آن برآیند، بنابراین کمک می‌کند که گروهی که به قصد سرمایه‌گذاری به دنبال خرید مسکن هستند، از این وام استفاده کنند و در نهایت این خانه‌ها را اجاره می‌دهند.

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر این‌که این وام به بخش مصرف واقعی کمک نمی‌کند، عنوان می‌کند: در حال حاضر کمتر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند بازپرداخت اقساط ۱۹ میلیون تومانی را داشته باشد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به این‌که رقم تعیین شده برای وام مسکن با قیمت‌ها بازار همخوانی ندارد، تصریح می‌کند: نکته مهم این‌جاست که این عدد کم هم باشد، در حال حاضر کسی توان خرید مسکن ندارد. فکر نمی‌کنم در حال حاضر کمتر از متری ۶۰ میلیون تومان بتوانید خانه در تهران پیدا کنید. یک خانه ۵۰ متری هم ۳ میلیارد تومان قیمت دارد. این وام یک سوم این رقم را پوشش می‌دهد.

یزدانی متذکر می‌شود: مهم این است که راه‌حل مبتنی بر وام در بازار مسکن جواب‌گو نیست. در حال حاضر بخش مسکن راه‌حلی ندارد جز این‌که از اساس همه چیز درست شود.

وی بیان می‌کند: خانه از پای بس ویران است و باید این ویرانه‌ها را درست کرد. یعنی باید از اقتصاد کلان، نظام حکمرانی شروع کرد تا اقتصاد کشور از نابه‌سامانی خارج شود.

این کارشناس بازار مسکن تاکید می‌کند: راه‌حل بازار مسکن در درون بخش مسکن نیست، ساماندهی به اقتصاد کلان شرط لازم است تا بتوانید به بخش مسکن سامان دهید.

با حقوق ۱۲ میلیونی چطور می‌توان اقساط ۱۹ میلیونی را پرداخت؟

رقم تعیین شده برای بازپرداخت وام مسکن، حتی صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده است؛ به طوری که رحمت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اقساط ۱۹ میلیون تومانی وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن می‌گوید: واقعیت این است که من به عنوان نماینده مجلس هم توان پرداخت قسط ۱۹ میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم، چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند.

وی با تاکید بر اینکه مطمئن هستم کسی نمی‌تواند اقساط ۱۹ میلیون تومانی را پرداخت کند، می‌افزاید: آنهایی که درباره طراحی مدل این تسهیلات و مبلغ اقساط آن تصمیم می‌گیرند، باید توجه داشته باشند که با این شرایط خانوار چگونه از عهده پرداخت اقساط این وام‌ها برمی‌آیند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می‌کند: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.

۲۲۳۲۲۵

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.