در زمان آلودگی هوا با گردوغبار، چه بخوریم تا کمتر آسیب ببینیم؟

مدتی است که کشور درگیر معضل آلودگی هوا با ریزگردها است؛ بنابراین دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی، می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند. به گزارش هوشمند نیوز، چند ماهی‌ است که کشور درگیر معضل آلودگی هوا با ریزگردها است. یافته‌های

کد خبر : 225966
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۴۹
در زمان آلودگی هوا با گردوغبار، چه بخوریم تا کمتر آسیب ببینیم؟



مدتی است که کشور درگیر معضل آلودگی هوا با ریزگردها است؛ بنابراین دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی، می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند.

به گزارش هوشمند نیوز، چند ماهی‌ است که کشور درگیر معضل آلودگی هوا با ریزگردها است. یافته‌های مطالعات حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است. بسیاری از اجزای ریزگردها تحریک‌کننده و زمینه‌ساز سرطان به خصوص سرطان ریه، بیمار ی‌های مزمن مانند آلرژی‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شوند.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ریزگردها در حین تنفس وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و به‌ این وسیله التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن به خصوص آنتی اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب شده و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین دریافت غذاها و  مواد مغذی که التهاب  را کاهش می‌دهند در کنار  دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند. بنابراین برای سلامت خود و حفظ سلامت ریه‌هایتان توصیه‌های زیر را مد نظر قرار دهید:

– میوه و سبزیجات زرد و نارنجی زیاد استفاده کنید. مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز، انبه اکیدا توصیه می‌شود. این میوه‌ها و سبزی‌ها دارای بتاکاروتن بالا (که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود) هستند که به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از ریزگردها کاهش یابد.

– میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C بخورید مانند پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع  فلفل از جمله  فلفل دلمه‌ای و  پیاز را در روزهای آلودگی با ریزگردها بیشتر مصرف کنید.

– مصرف جوانه‌ها و آجیل‌های گیاهی را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید. انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخم آفتابگردان حاوی ویتامین E  بالایی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.

– ماهی، گردو و خرفه بیشتر مصرف کنید. این مواد غذایی امگا ۳ خوبی دارند که می‌تواند در حفظ سلامت ریه‌ها موثر باشد.

– از مصرف سبزیجات خانواه کلم غافل نشوید. کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ ماده‌ای دارند که می‌تواند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند. یافته‌های تحقیقاتی حاکی از آن است که مصرف این سبزیجات اثرات منفی گرد و غبارهای استنشاق شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهند.

– هندوانه، پیاز،  تخم مرغ و سیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. این غذاها حاوی ماده‌ای هستند که به تقویت ریه‌ها و کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند.

– مکمل ویتامین دی مصرف کنید. ویتامین D  به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در  مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. بنابراین از وضعیت ویتامین D بدن خود با یک آزمایش ساده خون آگاه شوید و در صورت کمبود حتما با مشورت با کارشناسان  یا متخصصین تغذیه از مکمل  ویتامین D استفاده کنید.

– در تهیه غذاهای خود حتما از زردچوبه استفاده کنید. این ادویه دارای کورکومین است که باعث بهبود عملکرد ریوی می‌شود.

– مراقب وزن‌تان باشید. چاقی و اضافه وزن باعث ایجاد التهاب و فشار بر ارگان‌های بدن به خصوص قلب و ریه می‌شود و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را  در مقابله با عوامل ایجادکننده بیماری از جمله آلودگی هوا با ریزگردها ضعیف کند. بنابراین اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید یا کودک شما  درگیر این مشکل است، برای رهایی از این مشکل و آسیب کمتر در برابر ریزگردهای موجود در هوا به نزدیک‌ترین کارشناسان و متخصصین تغذیه در محل زندگی خود مراجعه کنید.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.