در این دیدار، بلینکن به وانگ یی چین درباره کمک به روسیه در اوکراین هشدار داد

[ad_1] دیپلمات‌های ارشد دو ابرقدرت در یک مکان نامشخص در حاشیه یک کنفرانس امنیتی جهانی در مونیخ، تنها چند ساعت پس از آن که وانگ در یک مناقشه جاری بر سر سرنگونی یک بالون مشکوک جاسوسی چینی توسط ایالات متحده، واشنگتن را «هیستریک» خواند، ملاقات کردند. روابط بین دو کشور از زمانی که واشنگتن اعلام

کد خبر : 321995
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
در این دیدار، بلینکن به وانگ یی چین درباره کمک به روسیه در اوکراین هشدار داد

[ad_1]

دیپلمات‌های ارشد دو ابرقدرت در یک مکان نامشخص در حاشیه یک کنفرانس امنیتی جهانی در مونیخ، تنها چند ساعت پس از آن که وانگ در یک مناقشه جاری بر سر سرنگونی یک بالون مشکوک جاسوسی چینی توسط ایالات متحده، واشنگتن را «هیستریک» خواند، ملاقات کردند.

روابط بین دو کشور از زمانی که واشنگتن اعلام کرد چین قبل از اینکه جنگنده های آمریکایی آن را به دستور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سرنگون کنند، یک بالن جاسوسی را بر فراز قاره آمریکا به پرواز درآورد، تیره شده است. این اختلاف همچنین در زمانی رخ داد که غرب از نزدیک واکنش پکن به جنگ اوکراین را زیر نظر دارد.

بلینکن در مصاحبه‌ای که صبح یکشنبه در شبکه NBC News با عنوان «دیدار مطبوعات با چاک تاد» پخش شد، گفت که ایالات متحده بسیار نگران است که چین در حال بررسی ارائه حمایت مرگبار از روسیه است و او به وانگ تصریح کرد که «این کار را انجام خواهد داد. عواقب جدی در رابطه ما خواهد داشت.»

بلینکن گفت: «انواع مختلف کمک های مرگباری وجود دارد که آنها حداقل در فکر ارائه آن هستند، از جمله تسلیحات،» و افزود که واشنگتن به زودی جزئیات بیشتری را منتشر خواهد کرد.

بر اساس بیانیه کوتاه روز یکشنبه وزارت امور خارجه چین، وانگ به بلینکن گفت که ایالات متحده باید «با آسیب» روابط دوجانبه «ناشی از استفاده بی رویه از زور» مواجه شود و آن را حل کند.

اشاره وانگ به سرنگونی اخیر چیزی بود که ایالات متحده آن را یک بالن جاسوسی می نامید، اما پکن گفت که یک هواپیمای نظارت بر آب و هوا بود.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگاران در یک تماس کوتاه گفت: چین با ادعای اینکه می‌خواهد به صلح و ثبات کمک کند، اما در عین حال گام‌های نگران‌کننده‌ای برای حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین بردارد، تلاش می‌کند «هر دو راه را داشته باشد». .

این مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود، گفت: «بلینکن در هشدار درباره پیامدها و عواقب حمایت مادی چین از روسیه یا کمک به روسیه در دور زدن سیستماتیک تحریم‌ها، کاملاً صریح بود».

روسیه و چین در فوریه گذشته، اندکی پیش از حمله نیروهای روسی به اوکراین، یک شراکت “بدون محدودیت” امضا کردند و روابط اقتصادی آنها با کاهش ارتباطات مسکو با غرب رونق گرفت.

غرب نسبت به واکنش چین به جنگ اوکراین محتاط بوده است و برخی هشدار داده اند که پیروزی روسیه باعث رنگ آمیزی اقدامات چین در قبال تایوان می شود. چین از محکوم کردن جنگ یا نامیدن آن “تهاجم” خودداری کرده است.

پیش از این، وانگ که در یک پانل در کنفرانس صحبت می کرد، بار دیگر خواستار گفت وگو شد و به کشورهای اروپایی پیشنهاد کرد با آرامش در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ فکر کنند.

او همچنین گفت که «برخی نیروها هستند که ظاهراً نمی‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد یا جنگ به زودی پایان یابد» بدون اینکه مشخص کند به چه کسی اشاره می‌کند.

بدون عذرخواهی

ملاقات بلینکن و وانگ ساعاتی پس از آن صورت گرفت که دیپلمات ارشد چینی با سرنگونی بالون، ایالات متحده را به نقض هنجارهای بین المللی با رفتارهای “هیستریک” متهم کرد.

پرواز بالون در این ماه بر فراز قلمرو ایالات متحده، غوغایی در واشنگتن برانگیخت و بلینکن را بر آن داشت تا سفر برنامه ریزی شده به پکن را به تعویق بیندازد. این سفر 5 تا 6 فوریه اولین سفر وزیر امور خارجه ایالات متحده به چین در پنج سال گذشته بود و هر دو طرف آن را فرصتی برای تثبیت روابط پر تنش می دانستند.

وانگ گفت: فرستادن یک جت جنگنده پیشرفته برای ساقط کردن یک بالون با موشک، چنین رفتاری غیرقابل باور و تقریباً هیستریک است.

در سرتاسر جهان بادکنک‌های زیادی وجود دارد و کشورهای مختلف آن‌ها را دارند. بنابراین، آیا ایالات متحده قصد دارد همه آنها را ساقط کند؟» او گفت.

هنگامی که ارتش ایالات متحده بالون 200 فوتی (60 متری) را در 4 فوریه ساقط کرد، چین با عصبانیت واکنش نشان داد و گفت که این بالون برای نظارت بر شرایط جوی بوده و از مسیر منفجر شده است. واشنگتن گفت که این به وضوح یک بالون نظارتی با یک زیرشاخه عظیم است که وسایل الکترونیکی را نگه می دارد.

سوالاتی در مورد اینکه آیا بلینکن و وانگ از کنفرانس مونیخ به عنوان فرصتی برای تعامل مجدد حضوری استفاده خواهند کرد یا خیر مطرح شده بود و وزارت امور خارجه تنها پس از پایان آن جلسه یک ساعته را تایید کرد.

بلینکن در مصاحبه با NBC گفت وانگ برای پرواز بالن عذرخواهی نکرد.

بلینکن با اشاره به نقض حریم هوایی ایالات متحده توسط بالون گفت: «من خیلی ساده به او گفتم که این غیرقابل قبول است و دیگر هرگز تکرار نخواهد شد.

او گفت: «هیچ عذرخواهی وجود نداشت.

واشنگتن امیدوار بود روابطی را که در ماه آگوست با واکنش چین به سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، به پایین ترین حد خود رسید، «کف» قرار دهد.

اما کریگ سینگلتون، کارشناس چین در بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن، گفت: در حالی که اظهارات وانگ در کنفرانس احتمالاً با هدف انحراف شرمساری ناشی از حادثه بالون بوده است، فقدان پاسخ قاطعانه از سوی واشنگتن «اشتهای چین را برای ریسک در این زمینه افزایش می دهد. اختلافات آینده.»

ملاقات بلینکن و وانگ مسیر نزولی روابط آمریکا و چین را تغییر نخواهد داد. واضح است که تقریباً هیچ اعتمادی بین دو طرف وجود ندارد.

(گزارش توسط هومیرا پاموک، رایان وو، مایکل مارتینا، ریچارد کوان، تروور هانیکات، سابین سیبولد، اندرو گری، الکساندر رتز، جان آیریش، آندریاس رینکه، جاناتان لندی؛ نویسندگی ماتیاس ویلیامز؛ ویرایش توسط الکس ریچاردسون، دایان کرافت، جاناتان اوتیس و ویلیام مالارد)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.