درگیری اوکراین فرصت های دیپلماتیک و انرژی را برای قطر باز می کند

[ad_1] قطر به دنبال موضعی عمدتا بی طرف در مورد مناقشه است، اما در حالی که تلاش می کند از انتخاب طرف ها اجتناب کند، از طریق واکنش خود نشان داده است که می تواند کمک های سیاسی و اقتصادی قابل توجهی به شرکای غربی ارائه دهد. با توجه به اینکه بسیاری از واردکنندگان انرژی

کد خبر : 181172
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
درگیری اوکراین فرصت های دیپلماتیک و انرژی را برای قطر باز می کند

[ad_1]

قطر به دنبال موضعی عمدتا بی طرف در مورد مناقشه است، اما در حالی که تلاش می کند از انتخاب طرف ها اجتناب کند، از طریق واکنش خود نشان داده است که می تواند کمک های سیاسی و اقتصادی قابل توجهی به شرکای غربی ارائه دهد.

با توجه به اینکه بسیاری از واردکنندگان انرژی اروپایی به دنبال راه هایی برای کاهش وابستگی شدید خود به روسیه هستند، قطر پیشنهاد کرده است که می تواند گاز بیشتری را در آینده به اروپا ارسال کند.

در مقابل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در برابر درخواست های غرب برای افزایش سریع تولید نفت به منظور جلوگیری از جهش قیمت نفت خام ناشی از درگیری در اوکراین مقاومت کرده اند.

این دو قدرت پیشرو عربی خلیج فارس، که سال‌ها به دنبال منزوی کردن قطر بودند، در سال‌های اخیر شاهد تیرگی روابط خود با واشنگتن بوده‌اند که تا حدی به دلیل نگرانی در مورد تعهدات امنیتی ایالات متحده در قبال شرکای عرب خود در خلیج فارس است.

در همین حال، قطر، که میزبان بزرگترین پایگاه هوایی ایالات متحده در خاورمیانه است، ماه گذشته به عنوان متحد اصلی ایالات متحده غیر ناتو تعیین شد – وضعیتی که نه امارات و نه عربستان سعودی به آن اعطا نشده اند.

این کشور به دنبال ایفای نقش در سراسر مذاکرات هسته ای ایران بوده و پیام هایی را بین تهران و واشنگتن ارسال کرده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه روز دوشنبه با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار کرد. یک منبع آگاه از مذاکرات ایران به رویترز گفت، مذاکرات بر رفع موانع برای تکمیل توافق هسته ای ایران متمرکز بود.

این منبع با استفاده از نام اختصاری نام رسمی توافق هسته ای گفت: «پیش از سفر وزیر خارجه قطر به مسکو، به ویژه در مورد بحث برجام، هماهنگی هایی با واشنگتن وجود داشت».

یک روز قبل از سفر خود به مسکو، شیخ محمد با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده صحبت کرد. وی همچنین با همتایان خود در آلمان و فرانسه که به همراه آمریکا، انگلیس، چین و روسیه طرف مذاکرات ایران هستند، دیدار کرد.

پس از این دیدار، لاوروف از خواسته های قبلی که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران را متوقف کرده بود، عقب نشینی کرد.

به نظر می‌رسد که قطر در بحث‌ها در حاشیه مذاکرات ایران نقش داشته است. مهران کامروا، استاد دانشگاه جورج تاون قطر، گفت: این نقش تا چه اندازه مستقیم و چقدر پیامد قابل تردید است.

“تلاش نکردن برای پرچین”

اگرچه دوحه در سال‌های اخیر، مانند ریاض و ابوظبی، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با مسکو تقویت کرده است، اما مشارکت قوی خود را با واشنگتن حفظ کرده است.

در حالی که امارات ماه گذشته از پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده خودداری کرد و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هنوز مستقیماً با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صحبت نکرده است، او با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی قطر دیدار کرد. کاخ سفید در ژانویه

قطر مانند عربستان سعودی و امارات سعی در پرچین کردن ندارد… نکته اصلی این است که این کشور کوچکی که در این میدان گازی عظیم نشسته است که قرار است مبالغ هنگفتی پول تولید کند و معتقد است که تنها یک منبع حفاظتی نهایی دارد. و این ایالات متحده است.

در میان بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان، قطر یکی از ثروتمندترین کشورها سرانه است و به سختی سه میلیون نفر را در خود جای داده است که 85 درصد آنها کارگران خارجی هستند.

در صحنه بین المللی، نقش مرکزی قطر میزبانی مذاکرات صلح افغانستان بوده است که منجر به توافق سال 2020 برای خروج ایالات متحده شد.

این یک پیوند اساسی بین کشورهای غربی و دولت تحت رهبری طالبان است و میزبان نمایندگی‌های دیپلماتیک غرب در افغانستان و حتی پرواز مقامات به کابل است که قطر به مدیریت و کنترل فرودگاه آن کمک می‌کند.

اکنون، هر زمان که فرصتی باشد، (قطر) فقط به دنبال آن است. آندریاس کریگ، استاد کالج کینگ در لندن، گفت: آنها خودشان را به عنوان توسعه سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده به گونه ای بازاریابی می کنند که هیچ کشور دیگری در خلیج فارس انجام نمی دهد.

“یک فرصت بزرگ”

زمانی که قطر تصمیم گرفت تا سال 2027 تولید LNG را افزایش دهد، برخی این سوال را مطرح کردند که قطر چگونه مشتری پیدا می کند. اما اکنون، در بحبوحه تقاضای شدید و قیمت‌های بالا، رهبران غربی از قطر می‌خواهند که عرضه‌های گاز به اروپا را در میان نگرانی‌ها در مورد روسیه، که در حال حاضر حدود 30 تا 40 درصد از گاز مورد نیاز این قاره را تامین می‌کند، افزایش دهد.

جاستین الکساندر، مدیر خلیج اکونومیکس، یک شرکت مشاوره خلیج فارس، گفت: «علاقه مجدد به تنوع بخشیدن به عرضه گاز اروپا، فرصت بزرگی برای قطر برای فروش ذخایر جدید جدید در جریان است.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر اخیرا تاکید کرد که حجم جدید LNG برای مشتریان در آسیا و اروپا در نظر گرفته شده است، که بر اساس پیام های قبلی مبنی بر اینکه گاز اضافی عمدتاً برای آسیا بوده است.

با این حال، قطر هنوز قراردادهای جدید بلندمدت اروپایی را اعلام نکرده است، که الکساندر می‌گوید برای مذاکره زمان می‌برد و به زیرساخت‌های جدید برای دریافت تانکرهای LNG قطر نیاز دارد.

(گزارش و نگارش توسط اندرو میلز؛ ویرایش توسط دومینیک ایوانز، ویلیام مکلین)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.