درگیری اوکراین به علم روسیه آسیب می زند، زیرا غرب بودجه خود را می کشد

هرچند امسال نه. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، مؤسسه بیوژئوشیمی ماکس پلانک آلمان بودجه ای را که برای پرداخت به پرسنل ایستگاه تحقیقاتی و نگهداری ابزارهایی که اندازه گیری سرعت آب شدن منجمد قطب شمال توسط تغییرات اقلیمی و میزان متان – گازی که سیاره را گرم می کند – می سنجد، مسدود کرد.

کد خبر : 191038
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
درگیری اوکراین به علم روسیه آسیب می زند، زیرا غرب بودجه خود را می کشد


هرچند امسال نه.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، مؤسسه بیوژئوشیمی ماکس پلانک آلمان بودجه ای را که برای پرداخت به پرسنل ایستگاه تحقیقاتی و نگهداری ابزارهایی که اندازه گیری سرعت آب شدن منجمد قطب شمال توسط تغییرات اقلیمی و میزان متان – گازی که سیاره را گرم می کند – می سنجد، مسدود کرد. در حال آزاد شدن

پیتر هرگرسبرگ، سخنگوی انجمن ماکس پلانک که توسط ایالت آلمان تامین مالی می شود، گفت: مسدود شدن بودجه احتمالاً منجر به وقفه در اندازه گیری های مداوم در ایستگاه خواهد شد که قدمت آن به سال 2013 باز می گردد، و درک دانشمندان از روند گرمایش را به خطر می اندازد.

هرگرسبرگ گفت: «همکاران (روس) در ایستگاه علوم شمال شرقی تلاش می‌کنند تا ایستگاه را به کار خود ادامه دهند. او از گفتن این که چه مقدار از بودجه خودداری شده است، خودداری کرد.

رویترز با بیش از دوجین دانشمند در مورد تأثیر درگیری اوکراین بر علم روسیه صحبت کرد. پس از تعلیق ده ها میلیون دلار کمک مالی غرب برای علوم روسیه در پی تحریم های اروپا بر مسکو، بسیاری نسبت به آینده آن ابراز نگرانی کردند.

به گفته دانشمندان، صدها شراکت بین نهادهای روسیه و غربی، اگر به طور کامل لغو نشود، متوقف شده است، زیرا تهاجم سال‌ها را برای ایجاد همکاری بین‌المللی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 از بین برده است.

بسیاری از کانال های ارتباطی بسته شده و سفرهای تحقیقاتی برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

پروژه هایی که تحت تأثیر تعلیق کمک های غرب قرار گرفته اند شامل ساخت تأسیسات تحقیقاتی با فناوری پیشرفته در روسیه است، مانند برخورد دهنده یونی و راکتور نوترونی که اروپا برای آن 25 میلیون یورو (27.4 میلیون دلار) متعهد شده بود.

به گفته دانشمندان، چنین فناوری نسلی از تحقیقات را باز می کند که می تواند به همه چیز از فیزیک بنیادی گرفته تا توسعه مواد جدید، سوخت و دارو کمک کند.

کمک 15 میلیون یورویی دیگر (16.7 میلیون دلار) به طراحی مواد کم کربن و فناوری باتری مورد نیاز در انتقال انرژی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیز متوقف شده است، پس از آن که اتحادیه اروپا ماه گذشته همه همکاری‌ها را با نهادهای روسی متوقف کرد.

دیمیتری شچپاشچنکو، دانشمند محیط زیست روسی که پوشش جهانی جنگل را مطالعه می کند و از سال 2007 به موسسه بین المللی تحلیل سیستم های کاربردی در اتریش وابسته است، گفت: «از لحاظ احساسی، می توانم این تعلیق را درک کنم.

اما برای علم به طور کلی، او گفت: «این یک راه حل باخت-باخت است. مسائل جهانی مانند تغییرات آب و هوا و تنوع زیستی … بدون قلمرو روسیه به سختی قابل حل است [and] تخصص دانشمندان روسی.

مالی منجمد

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، هزینه های روسیه برای علم کاهش یافت و هزاران دانشمند به خارج از کشور نقل مکان کردند یا رشته های خود را به کلی رها کردند.

ولادیمیر رومانوفکسی، دانشمند یخبندان دائمی، که کار خود را در دهه 1990 به فیربنکس، آلاسکا منتقل کرد، گفت: “ما به عنوان دانشمند احساس می کردیم که کار ما مورد قدردانی قرار نمی گیرد.” عملا هیچ بودجه ای وجود نداشت، به خصوص برای کار میدانی.

بودجه روسیه از آن زمان بهبود یافته است، اما بسیار کمتر از بودجه غرب است. بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، روسیه در سال 2019، 1 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای تحقیق و توسعه – یا حدود 39 میلیارد دلار، با توجه به تغییرات ارزی و قیمتی – هزینه کرد.

بیشتر این پول در زمینه های علوم فیزیکی مانند فناوری فضایی و انرژی هسته ای هزینه شده است.

در مقایسه، آلمان، ژاپن و ایالات متحده هر کدام حدود 3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را خرج می کنند. برای ایالات متحده، این مبلغ در سال 2019 به 612 میلیارد دلار رسید.

با این حال، علم روسیه از مشارکت در پروژه‌هایی با دانشمندان خارج از کشور تقویت شد. به عنوان مثال، روسیه و ایالات متحده، کنسرسیوم بین المللی را رهبری کردند که ایستگاه فضایی بین المللی را در سال 1998 پرتاب کرد.

رئیس آژانس فضایی روسیه، روسکوسموس، این ماه گفت که تا زمانی که تحریم‌های مرتبط با حمله به اوکراین لغو نشود، مشارکت خود در ایستگاه فضایی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

دانشمندان روسی همچنین به ساخت برخورد دهنده بزرگ هادرون، قوی ترین شتاب دهنده ذرات جهان، در سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای در سوئیس، معروف به سرن، کمک کردند. در سال 2012، برخورددهنده موفق به کشف بوزون گریزان هیگز شد که تا آن زمان فقط نظریه‌پردازی شده بود.

پس از اینکه روسیه کریمه را از اوکراین در سال 2014 ضمیمه کرد، رفاقت علمی با اروپا بدون وقفه ادامه یافت. اما شورای حاکمیتی سرن ماه گذشته اعلام کرد که هرگونه همکاری جدید با روسیه را تعلیق می کند.

آلمان به تنهایی 110 میلیون یورو (122 میلیون دلار) به بیش از 300 پروژه آلمانی-روسی در سه سال گذشته کمک کرده است. 12.6 میلیون یورو (14 میلیون دلار) دیگر از بودجه اتحادیه اروپا به سازمان های روسی برای 18 پروژه دیگر با تمرکز بر همه چیز از نظارت بر آب و هوای قطب شمال گرفته تا بیماری های عفونی حیوانات اعطا شد.

شیمیدان پاول تروشین اخیراً به خاطر نقش خود در تلاش روسیه-آلمانی برای توسعه سلول های خورشیدی نسل بعدی برای تامین انرژی ماهواره های ارتباطی، بودجه دولتی روسیه را به دست آورد. اما، با تعلیق طرف آلمانی، این پروژه در حال اجراست.

تروشین، که در موسسه مسائل فیزیک شیمی روسیه کار می کند، گفت: پروژه های مشترک “قرار است به نفع همه جهان انجام شود، و حذف دانشمندان روسی … واقعاً نتیجه معکوس دارد.”

“من هرگز انتظار چنین چیزی را ندارم. برای من تکان دهنده است. من خیلی ناراحتم.»

خاموشی قطب شمال

در میان تلاش‌های تحقیقاتی فوری‌تر، پروژه‌هایی برای مطالعه تغییرات آب و هوایی در قطب شمال روسیه است.

تد شوور، بوم‌شناس دانشگاه آریزونا شمالی از شبکه کربن پرمافراست، گفت: «دو سوم منطقه منجمد دائمی در روسیه است، بنابراین داده‌های به دست آمده از آنجا حیاتی است.

“اگر دیدگاه خود را نسبت به تغییر منجمد دائمی در روسیه قطع کنید، در واقع درک ما از تغییرات جهانی را به منجمد دائمی قطع کرده اید.”

این برای دانشمندان نگران‌کننده است زیرا گرمایش جهانی زمین یخ‌زده طولانی‌مدت را که حدود 1.5 تریلیون تن کربن آلی دارد، آب می‌کند – دو برابر مقداری که امروزه در جو وجود دارد.

با ذوب شدن یخ‌های دائمی، مواد آلی محبوس شده در یخ‌ها تجزیه می‌شوند و گازهای گرمایش سیاره‌ای مانند متان و دی‌اکسید کربن بیشتری آزاد می‌کنند. دانشمندان می ترسند که چنین گازهای گلخانه ای باعث شود تغییرات آب و هوایی از کنترل خارج شود.

شوور گفت که دانشمندان می‌توانند از ماهواره‌ها برای نظارت بر تغییرات چشم‌انداز ناشی از ذوب استفاده کنند، اما نمی‌توانند آنچه را که در زیر زمین اتفاق می‌افتد، تشخیص دهند، که به تحقیقات در محل نیاز دارد.

دانشمندان روسی سال‌ها داده‌های میدان همیشه منجمد را جمع‌آوری و به اشتراک گذاشته‌اند، اما محققان غربی مطمئن نیستند که آیا این کانال‌های ارتباطی باز باقی می‌مانند یا خیر. این مجموعه داده ها نیز به دلیل بودجه محدود برای پوشش منطقه وسیع، ناقص بودند.

سو ناتالی، بوم شناس قطب شمال، در مرکز تحقیقات آب و هوایی Woodwell ایالات متحده، گفت که طرح های پروژه او برای تقویت قابلیت نظارت روسیه متوقف شده است.

او گفت: «توسعه ابزاری که قرار بود امسال به بازار بیاید، متوقف شده است، زیرا برنامه های سفر همکارانش لغو شده است.

بر خلاف موضع اروپا، دولت ایالات متحده هیچ دستورالعمل روشنی برای تعامل با نهادهای روسیه صادر نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به رویترز گفت: ما مردم روسیه را مسئول نمی دانیم [for the conflict]و معتقدند که ادامه تعامل مستقیم با مردم روسیه ضروری است – از جمله در زمینه های علم و فناوری.

علم به عنوان خسارت جانبی

پروژه‌های تحت بودجه بودجه دولتی بنیاد علوم روسیه در سال 2021 به مبلغ 22.9 میلیارد روبل (213 میلیون دلار) متکی به مشارکت با هند، چین، ژاپن، فرانسه، اتریش و آلمان و غیره بود.

سخنگوی رویترز به سؤالات رویترز در مورد اینکه چگونه توقف همکاری اروپایی بر کار آن تأثیر می‌گذارد پاسخی نداد و تنها گفت که این بنیاد “به حمایت از تیم‌های برجسته محققان و پروژه‌های تحقیقاتی آنها ادامه خواهد داد.”

مارتین ساندوپ، هماهنگ کننده این تلاش با بودجه اتحادیه اروپا به نام CremlinPlus گفت که دانشمندان اروپایی به ساخت سایت های تحقیقاتی روسیه از جمله راکتور نوترونی و برخورد دهنده یون در نزدیکی سنت پترزبورگ کمک کرده اند.

این امکانات به پیشبرد تحقیقات در زمینه هایی مانند فیزیک پرانرژی، بیوشیمی و علم مواد کمک می کند.

اما برنامه های تمدید پروژه 25 میلیون یورویی اکنون به حالت تعلیق درآمده است و تیم Sandhop در حال هدایت کارشناسان و تجهیزات به سمت موسسات اروپایی است.

به عنوان مثال، آشکارسازهای نوترونی کرملین مورد نیاز برای راکتور برنامه ریزی شده، اکنون به تاسیساتی در لوند سوئد می روند.

حتی اگر روسیه بتواند کارهای توسعه را تکمیل کند، مشخص نیست که کار بدون مجموعه ابزارهای موجود در موسسات غربی برای تجزیه و تحلیل داده ها چقدر ارزشمند خواهد بود.

فیزیکدان Efim Khazanov در مؤسسه فیزیک کاربردی در نیژنی نووگورود، نزدیک مسکو، گفت که دسترسی نداشتن به تجهیزات اروپایی به کار او با استفاده از لیزر پرانرژی برای مطالعه موضوعاتی مانند ساختار فضا-زمان در خلاء آسیب می رساند، که می تواند ما را گسترش دهد. درک جهان هستی

خزانوف در میان هزاران دانشمند روسی بود که نامه سرگشاده‌ای را امضا کرد که در نشریه علمی آنلاین مستقل Troitskiy Variant منتشر شد و می‌گوید روسیه با تهاجم خود به اوکراین «خود را به انزوای بین‌المللی محکوم کرده است».

بسیاری از دانشمندان روسی نیز از کشور فرار کردند https://nam02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Facademia.interfax.ru%2Fru%2Fnews%2Farticles%2F8241%2F&data=04%7C01% 7CKaty.Daigle٪ 40thomsonreuters.com٪ 7C3496e75332214187562d08da166a1deb٪ 7C62ccb8646a1a4b5d8e1c397dec1a8258٪ 7C0٪ 7C0٪ 7C637846942271472634٪ 7CUnknown٪ 7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0٪ 3D٪ 7C3000 و sdata =٪ 2FPsx1Vt6cZZmma1wkypEgajrN3PTax5p٪ 2FZtecupKyo8٪ 3D & محفوظ = 0، گفت: الکساندر ها Sergeev، رئیس آکادمی علوم روسیه، با توجه به اینترفاکس خبرگزاری دولتی

نامه اعتراضی https://t-invariant.org/2022/02/we-are-against-war پس از تصویب قانونی روسیه در تاریخ 4 مارس که «اخبار جعلی» را در کمپین اوکراین جرم انگاری می کند، به طور موقت از سایت حذف شد.

در آن روز، نامه ای در وب سایت دولتی اتحادیه روسای جمهور روسیه در حمایت https://www.rsr-online.ru/news/2022-god/obrashchenie-rossiyskogo-soyuza-rektorov1 از تهاجم روسیه منتشر شد و بیش از 300 دانشمند برجسته که از آن زمان از عضویت انجمن دانشگاه های اروپا تعلیق شده اند.

در حالی که بودجه خارجی تنها بخش کوچکی از هزینه های علمی روسیه را تشکیل می دهد، دانشمندان این کشور برای سرپا نگه داشتن پروژه ها و مشاغل به این پول متکی بودند.

دیمیتری استرلتسکی جغرافیدان روسی در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی گفت: «این کمک‌های تحقیقاتی مشترک به بسیاری از روس‌ها کمک کرد.

(گزارش توسط گلوریا دیکی و داشا آفاناسیوا؛ ویرایش توسط کیتی دایگل و دانیل فلین)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.