درخواست ترکیه از عراق: پ.ک.ک را گروه تروریستی اعلام کنید

[ad_1] هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه که برای تماس‌های رسمی به عراق رفته است، شب گذشته طی اظهاراتی در نشست خبری مشترک با فواد حسین، همتای عراقی خود گفت: نباید اجازه دهیم گروه تروریستی پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) که دشمن مشترک ما (با عراق) است، روابط دوجانبه ما را مسموم کند. وی افزود: انتظار داریم

کد خبر : 391973
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
درخواست ترکیه از عراق: پ.ک.ک را گروه تروریستی اعلام کنید

[ad_1]

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه که برای تماس‌های رسمی به عراق رفته است، شب گذشته طی اظهاراتی در نشست خبری مشترک با فواد حسین، همتای عراقی خود گفت: نباید اجازه دهیم گروه تروریستی پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) که دشمن مشترک ما (با عراق) است، روابط دوجانبه ما را مسموم کند.

وی افزود: انتظار داریم عراق طبق دوستی و برادری، پ.ک.ک را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت بشناسد. نمی‌توانیم نسبت به چالش پ.ک.ک در برابر حاکمیت عراق بی‌تفاوت بمانیم.

فیدان در سخنرانی خود با تاکید بر مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک تصریح کرد: «پ.ک.ک بسیاری از روستاهای عراق و همچنین سنجار، محمور، قندیل و سلیمانیه را اشغال کرده است. این گروه تروریستی با نادیده گرفتن مرزهای سوریه و عراق به دنبال اتحاد این دو منطقه با کریدور تروریستی است که ایجاد کرده است. ما از مبارزه برادران عراقی خود علیه گروه تروریستی پ.ک.ک که ابزار قدرت‌های امپریالیستی شده است، در هر سطحی حمایت می‌کنیم.»

او ادامه داد: «ما همچنین از برادران عراقی خود انتظار داریم که پ‌.ک‌.ک را به‌ عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت بشناسند و این شرط دوستی است. ما آماده همکاری با عراق در مبارزه با انواع گروه تروریستی بدون در نظر گرفتن نام آن پ‌.ک‌.ک یا داعش هستیم که تمامیت ارضی و وحدت سیاسی عراق را هدف قرار داده و به ثبات و رفاه این کشور آسیب رسانده و مرتکب جنایات علیه بشریت می‌شوند.»

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بیان کرد: «آنکارا برای روابط اقتصادی خود با عراق اهمیت زیادی قائل است. در حال حاضر حجم تجارت ما به ۲۵ میلیارد دلار نزدیک شده است. با این حال، این بسیار کمتر از پتانسیل واقعی است. اقداماتی وجود دارند که باید برای پیشبرد این امر تلاش بیشتری انجام دهیم.»

فیدان در ادامه اظهار داشت: «ما در مورد کارهایی که باید انجام شود تا دنیای تجارت با مشکلاتی مواجه نشود، تبادل نظر کردیم. اولین آن مبارزه با تروریسم است. در مورد اقداماتی که باید انجام شود، توافق کردیم. بحث آب هم داشتیم. کمبود آب در عراق را از نزدیک دنبال می‌کنیم. منطقه ما خشک‌ترین دوره سال‌های اخیر را پشت سر می‌گذارد. ما به ایجاد یک مکانیسم گفت‌وگوی همکاری بر مبنای علمی و منطقی در مورد آب اهمیت می‌دهیم.»

او همچنین اضافه کرد: «موضوع مهم دیگر این است که حملات رذیله به کتاب مقدس ما، قرآن، مانند یک بیماری همه‌گیر در اروپا ادامه دارد. ما به عنوان جهان اسلام باید با هم با این تهدید مبارزه کنیم. اگر متحد باشیم، کسانی که به ارزش‌های مقدس ما حمله می‌کنند قبل از اقدام دو بار فکر می‌کنند.»

در همین راستا، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز افزود: روابط تجاری ما با ترکیه به سرعت پیشرفت کرده و همچنان در حال توسعه است.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق پس از دیدار با هاکان فیدان در بغداد در نشست خبری مشترک اظهار داشت: «روابط تجاری بین دو کشور به سرعت در حال پیشرفت است. امیدوارم توافق‌نامه‌های مشترک بین دو طرف به منظور فراهم کردن زمینه برای سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به بغداد به امضا برسد.»

درخواست ترکیه از عراق: پ.ک.ک را گروه تروریستی اعلام کنید

حسین با ابراز خرسندی از سفر فیدان به بغداد، از وی برای انجام این سفر به درخواست آنها تشکر کرده و بیان کرد که در این دیدار موضوعات مهم دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

او تاکید کرد: روابط عراق و ترکیه برای هر دو طرف مهم است. ما به توسعه این روابط از طریق مذاکرات مستمر با دولت و وزارت‌خانه‌های ترکیه اهمیت می‌دهیم. مشارکت‌های جغرافیایی، بشردوستانه، تاریخی و فرهنگی ما اساس این روابط را تشکیل می‌دهد.»

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که قانون اساسی عراق به هیچ گروه مسلح خارجی اجازه نمی‌دهد از عراق به عنوان محل حمله علیه کشورهای همسایه استفاده کند و آن‌ها مصمم به اجرای قانون اساسی هستند.

حسین با بیان اینکه هر دو کشور متاثر از پیامدهای تغییرات آب و هوایی هستند، گفت: «ما در جلسه خود موضوع آب را نیز مورد بررسی قرار دادیم. هر دو کشور تحت تاثیر تغییرات اقلیمی هستند. تغییرات آب و هوایی و خشکسالی بر کشاورزی و اقتصاد عراق تاثیر منفی می‌گذارد. در این حوزه (مساله آب) به همکاری مشترک و مستمر نیاز داریم.»

وزیر عراقی در مورد صادرات نفت عراق از طریق ترکیه، خواستار حل مشکل صادرات نفت اداره اقلیم کردستان عراق به ترکیه از طریق خط لوله جهانی شد.

حسین با اشاره به اینکه ۸۵۰ شرکت ترکیه در عراق فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این شرکت‌های ترکیه‌ای در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه موضوع روادید بین دو کشور نیز در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: دو طرف باید این موضوع را تسهیل کنند.

حسین با اشاره به اینکه در این دیدار افزایش اقدامات ضداسلامی در اروپا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: همچنین در خصوص انجام مطالعات مشترک درباره موضوع اسلام‌هراسی که در اروپا فراگیر شده و به سطح خطرناکی رسیده است، گفت‌وگو کردیم.

311311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.