خیز بازار بورس با رشد دلار

اگر چه واکسیناسیون در بسیاری از کشورها روند قابل قبولی داشته اما تا واکسینه شدن ۸۰ درصد از مردم جهان، خطر جهش های جدید ویروس کرونا و عدم بازیابی اقتصاد جهانی همچنان وجود دارد. بازارهای داخلی نیز متاثر از اخبار سیاسی و اقتصادی قابل پیش بینی نیستند. در ابتدای هفته گذشته (منتهی به ۱۴ خرداد)

کد خبر : 64279
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
خیز بازار بورس با رشد دلار



اگر چه واکسیناسیون در بسیاری از کشورها روند قابل قبولی داشته اما تا واکسینه شدن ۸۰ درصد از مردم جهان، خطر جهش های جدید ویروس کرونا و عدم بازیابی اقتصاد جهانی همچنان وجود دارد. بازارهای داخلی نیز متاثر از اخبار سیاسی و اقتصادی قابل پیش بینی نیستند.

در ابتدای هفته گذشته (منتهی به ۱۴ خرداد) قیمت دلار بیش از ۸۰۰ تومان افزایش یافت و در ادامه هفته با طی مسیری تقریبا مسطح به ۲۳ هزار و ۹۲۰ تومان رسید. سکه نیز با روندی مشابه دلار تغییر یافت و در نهایت با رشد ۵.۳ درصدی نرخ ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان را ثبت نمود. با توجه به طولانی شدن مذاکرات وین و گمانه زنی ها در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری نرخ ارز و سکه افزایش یافته است. برخی تحلیلگران رشد قیمت ها را موقتی می دانند چرا که با نزدیک شدن به انتهای فعالیت دولت دوازدهم احتمال افزایش عرضه ارز و کاهش قیمت ها وجود دارد؛ اتفاقی که در سه روز پایانی هفته رخ داد. اگر چه بازارساز نقش مهمی در قیمت های تعادلی دارد اما اتفاقات و اخبار سیاسی و تاثیر متغیرهای مهمی چون رشد نقدینگی و انتظارات تورمی تعیین کننده های قیمتی مهم تری در هفته های آتی خواهند بود.

شاخص کل سهام که در هفته منتهی به ۷ خرداد با افت ۳.۹ درصدی روبرو بود در هفته گذشته با رشد ۳.۵ درصد از کانال ۱ میلیون و ۱۴۸ هزار واحدی عبور کرد. رشد قیمت دلار، گزارش نسبتا امیدوارکننده عملکرد ماهانه شرکت‌ ها، نزدیک شدن به فصل مجامع، ادامه رشد قیمت‌ کالاهای جهانی از مهم ترین دلایل رشد شاخص کل در این هفته بوده است. تمایل سهامداران به سرمایه گذاری در نمادهای بزرگ و افزایش ورود پول حقیقی به نمادهای کامودیتی محور در نتیجه رشد قیمت این شرکت ها از عوامل بهبود بازار بورس و رشد تقاضا در هفته اخیر بوده است. البته با توجه به عدم قطعیت در خصوص نتایج انتخابات ایران و مذاکرات بین المللی پیرامون احیای برجام، نمی توان از تداوم رشد شاخص کل سهام و بهبود بازار بورس اطمینان حاصل نمود. مضافا این که سیاست های خلق الساعه، ابهام در آینده دلار، تصمیمات مربوط به نرخ تسعیر ارز و نرخ بهره بانکی و انتظارات تورمی پیش بینی آینده بازار را دشوارتر نموده است.

قیمت نفت که در هفته منتهی به ۲۸ می رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته (منتهی به ۴ ژوئن) نیز این روند افزایشی را ادامه داد. بهای نفت خام آمریکا به بیش از ۶۹ دلار در هر بشکه رسید که این افزایش قیمت از اکتبر ۲۰۱۸ بی سابقه بوده است. خوش بینی ها نسبت به بهبود تقاضا، پایبندی اوپک پلاس به ادامه افزایش تدریجی تولید نفت ‌خام، روند کند پیشروی مذاکرات وین و آمار مثبت از فعالیت ‌های کارخانه ‌ای در چین از عوامل رشد بهای طلای سیاه در هفته گذشته بوده است.

اونس جهانی طلا که توانسته بود مرز مقاومتی ۱۹۰۰ دلار را بشکند در انتهای هفته منتهی به ۴ ژوئن مجددا به پایین تر از این کانال سقوط کرد. رشد شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه و اعلام آمارهای مبنی بر بهبود فعالیت تولیدی آمریکا در ماه می سبب شد ریزش طلا بوده است.

در ابتدای هفته منتهی به ۴ ژوئن ارزش بیت کوین تا مرز ۳۳ هزار دلار کاهش یافت اما در انتهای هفته از کانال ۳۷ هزار دلاری عبور کرد. این ریزش قیمت از سه هفته پیش تا کنون ادامه یافته و ناشی از دلایلی چون اعلام رئیس شرکت تسلا مبنی بر عدم پذیرش بیت کوین از مشتریان خود، هشدار سه نهاد معتبر چینی به سرمایه گذاران در رابطه با مناسب نبودن بیت کوین به عنوان یک ابزار معاملاتی و همچنین محدودسازی معاملات رمز ارزها توسط چین و سخنان رئیس جمهور آمریکا در رابطه با مشکلات اجرایی گسترش ارزهای دیجیتال در آمریکا می باشد. در حالی که سرمایه گذاری شرکت ها در ارزهای دیجیتال ادامه داشته و نگهداری و فروش بیت کوین از طریق حساب های بانکی به زودی در برخی از بانک‌ های آمریکا اجرایی خواهد شد و بر این اساس انتظار رشد قیمت ها وجود دارد، برخی تحلیلگران ارزش بیت کوین را همچنان حبابی دانسته و احتمال اصلاح قیمت ها در روزهای آتی را پیش بینی می نمایند.

در هفته منتهی به ۴ ژوئن روند بهای همه فلزات نسبت به هفته قبل از آن به طور کاملا معکوس تغییر یافت و به جز سنگ آهن قیمت سایر فلزات پایه نزولی گردید. تضعیف ارزش دلار آمریکا و ادامه کاهش نرخ بهره می تواند عامل رشد قیمت فلزات پایه باشد. علاوه بر آن انتظارات مثبت نسبت به بهبود اقتصاد جهانی سیر صعودی ارزش فلزات پایه را در پی خواهد داشت.

* رییس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.