خواب خرگوشی! – خبرآنلاین

مهری رنجبر: همیشه و پس از یک رویداد مهم ورزشی که شاید ناکامی را برای کاروان ایران به همراه داشته باشد این جمله آشنا به گوش خیلی از ما می خورد:«اشکالی ندارید،4 سال بعد!اشکالی ندارد،المپکی بعدی و بازی های آسیایی بعدی!»یک بار،حتی یک بار نشده که همه چیز بر اساس برنامه پیش برود و مثلا

کد خبر : 108733
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۷:۲۸
خواب خرگوشی! – خبرآنلاین


مهری رنجبر: همیشه و پس از یک رویداد مهم ورزشی که شاید ناکامی را برای کاروان ایران به همراه داشته باشد این جمله آشنا به گوش خیلی از ما می خورد:«اشکالی ندارید،4 سال بعد!اشکالی ندارد،المپکی بعدی و بازی های آسیایی بعدی!»یک بار،حتی یک بار نشده که همه چیز بر اساس برنامه پیش برود و مثلا وقتی ورزشکاران از رویداد مهمی مثل المپیک برمی گردند،استراحت کوتاهی کنند و طبق برنامه خودشان را برای المپیک بعدی آماده کنند.این،تبدیل به یک درد کهنه شده که پس از رویدادهای به این مهمی غر زدن ها آغاز می شود.یکی دنبال توجیه برای ناکامی است،دیگری دربه در به دنبال پاداش است و خیلی ها هم دنبال فضای آرامی می گردند تا با خاموش کردن تلفن های همراه شان،وقتی که آب ها از آسیاب افتاد بیرون بیایند و اولدروم بولدورم کنند.بشمارید؛چند فدراسیون ورزشی(حتی فدراسیون های مدال آور و المپیکی) را سراغ دارید که پس از پایان همه این رقابت های مهم از یک برنامه ریزی مدون حرف بزنند،با کمیته ملی المپیک و  وزارت ورزش هماهنگ باشند و بگویند:«بفرمایید،این نقشه راه ما تا رویداد بعدی و این هم پیش بینی های‌مان از مدال هایی که خواهیم گرفت.»این یک آرزوی محال در ورزش ایران است و به نظر هیچ فایده ای هم ندارد.انتهایش می شود مثال همان ضرب المثل قدیمی ” از این گوش می گیرند و از آن گوش در می کنند “

کمتر از یک سال تا بازی های آسیایی؛همچنان سوت و کور

از همین حالا تقریبا یکسال مانده به بازیهای آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو در چین.اصلا خبری از فدراسیونی شنیده اید که بگویند داریم خودمان را برای این مسابقات آماده می کنیم؟همه در یک خواب ناز هستند و منتظر اینکه یکی تکان شان بدهد و بگوید:«این بلیت هواپیما،فلان روز در فرودگاه باشید باید برویم چین!»انگار نه انگار شهریورماه سال آینده،  ورزشکاران باید در چین با آسیایی ها برای مدال رقابت کنند.ساده بگوییم،این بی خیالی در ورزش ما نهادینه شده است و هیچ ساختاری نیست که ریل را برای ورزش درست بچیند.البته ستاد بازیهای آسیایی و المپیک، از دو سال قبل راه اندازی شده، اما بعداز المپیک ، شاید به دلیل آمدن وزیر جدید و مشخص نبودن وضعیت،این ستاد هنوز هم کار را کلید نزده است. در حالی که ستاد عالی بازی ها باید برای شروع کار، سیاستگذاری کند. اگرچه مسئولان برگزار کننده بازی ها، کار را شروع کرده اند و حتی یک جلسه وبیناری هم با کمیته های ملی المپیک، برگزار کرده اند اما خبری در فدراسیون ها نیست.این را هم باید اضافه کرد که کمیته ملی المپیک، اولین جلسه کارشناسی بازی ها را درست یک روز بعداز دیدار با مقام معظم رهبری با مدال آوران المپیک برگزار کرد تا برای قدم اول شرایط و ضعیت رشته ها مورد بررسی قرار بگیرد.

راه اندازی ستاد بازیهای آسیایی؛وعده ای که هنوز محقق نشده

سید حمید سجادی وزیر جدید ورزش ، چند ساعت بعداز  گرفتن رای اعتماد مجلس، قول راه اندازی ستاد بازیهای آسیایی ۲۰۲۲ را داد. ستادی که معمولا با بازیهای المپیک راه اندازی می شود. هرچند وزیر این قول را داده، اما هنوز خبری از ستاد و راه اندازی اش نیست.از روزی که سجادی آمده غیر از دید و بازدید و انتشار این اخبار در سایت و کانال رسمی وزارتخانه چیز دیگری در دست نیست و باید دید که وزارت ورزش و جوانان چه زمانی می خواهد کار را آغاز کند؟

کاروان کیفی می شود؟

کمیته ملی المپیک، بعید نیست برخلاف دوره های قبل،  این دوره را کیفی کند.مشابه همان اتفاقی که برای کاروان پارالمپیک در توکیو افتاد، آن هم بعداز تاکید مقام معظم رهبری بر حضور کاروان کیفی در بازیهای المپیک. کاروان ورزشی ایران در هجدهمین دوره بازی ها، ۳۷۸ نفر بود که با ۶۶ مدال در رده ششم جدول رده بندی قرار گرفت. پیمان فخری مدیرسازمان نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک هم یک جوری این قضیه را تایید می کند:« بعید نیست طبق منویات مقام معظم رهبری در دیدار با مدال آوران  المپیک، این مقوله مدنظر قرار بگیرد و کاروان ایران در بازیهای آسیایی کیفی شود.»حالا باید دید در ماه های آینده ، کمیته ملی المپیک چه تصمیمی می گیرد.

پیمان فخری:حال ورزش که خوب است!

با اینکه انگار، ورزش ایران بعد از المپیک به خواب زمستانی رفته است اما پیمان فخری، رئیس سازمان نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک، وضعیت را خوب می داند. او می گوید:« وضعیت ورزش که خوب است. چرا که با تعویق یکساله المپیک، تیم های زیادی شرایط خوبی دارند. همیشه تیم ها بعداز المپیک دوسال تا بازیهای آسیایی فاصله داشتند، اما امسال با وجود کرونا و با تعویق یکساله المپیک این فاصله کمتر شده است. البته 18 فدراسیون ورزشی ، تیم های شان برای سهمیه المپیک در اردوهای منظمی بودند و از این جمع 16 فدراسیون سهمیه گرفتند و تمرینات ورزشکاران شان تا المپیک هم ادامه پیدا کرد و بنابراین، وضعیت خوبی دارند.»

او هم تعداد رشته های حاضر در بازیهای آسیایی را بیشتر از المپیک می داند.هر چند هنوز هیچ چیزی مشخص نشده :« به طور حتم رشته های بیشتری دربازیهای آسیایی شرکت می کنند. البته رشته هایی که شانس حضور در المپیک را ندارند، اما حضورشان، در بازیهای آسیایی مهم است، برنامه هایشان را طبق روال انجام می دهند. ما اصلا در ورزش تعطیلی نداریم، این روزها بعضی رشته ها مثل کشتی و کاراته برای قهرمانی جهان، برنامه های شان را شروع کرده اند.»اگر چه کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا 378 نفره بود، هنوز معلوم نیست، کمیته ملی المپیک کاروان بازیهای آسیایی را روی چند نفر می بندد. البته ستاد عالی بازیها طبق سیاستگذاری ها تعداد کاروان را برای هانگژو تعیین می کند.

۴۰ رشته در بازیهای آسیایی

خواب خرگوشی!

طبق برنامه‌ریزی ، سه رشته ورزشی کاراته، ورزش‌های صعودی و بیس‌بال/سافت‌بال نیز به برنامه بازی‌های 2022 اضافه شده اند تا تعداد رشته‌های این دوره به 40 برسد.

اسامی همه رشته ها

*ورزش‌های آبی (شنای آزاد، واترپلو، شنای هنری، شیرجه و شنا)

*تیراندازی با کمان

*دوومیدانی

*بدمینتون

*بسکتبال

*بوکس

*قایقرانی (دراگون بوت، اسلالوم، اسپرینت)

*دوچرخه‌سواری (بی ام ایکس، دوچرخه‌سواری کوهستان، جاده، پیست)

*سوارکاری

*شمشیربازی

*فوتبال

*گلف

*ژیمناستیک (ترامپولی، ریتمیک، هنری)

*هندبال

*هاکی

*جودو

*پنج‌گانه مدرن

*رویینگ

*راگبی هفت‌نفره

*قایقرانی بادبانی

*تیراندازی

*تنیس روی میز

*تکواندو

*تنیس

*سه‌گانه

*وزنه‌برداری

*کشتی

*والیبال

*ورزش‌های اسکیتی (اسکیت، اسکیت‌بورد)

*ورزش‌های صفحه‌ای (شطرنج چینی، شطرنج)

*کریکت

*جوجیتسو

*کوراش

*سپک‌تاکرا

*ووشو

*اسکواش

*کبدی

*بیس‌بال/سافت‌بال

*کاراته

*ورزش‌های صعودی

باقرزاده:کار را برای بازیهای آسیایی شروع کردیم!

خواب خرگوشی!

شمشیربازی یکی از فدراسیون هایی است که برای آمادگی تیم هایش تا بازیهای آسیایی 2022 هانگژو به تکاپو افتاده است. ششمیربازان اپه که در اردبیل تمرین می کردند، برای ادامه کار به ارومیه اسباب کشی می کنند. فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی، از حالا روی مدالهای ملی پوشانش حساب کرده است. حتی دختران سابر. او که سابرش، تیم 6 رنکینگ جهانی است،برای حفظ جایگاهش در رنکینگ جهانی، رقابتهای مختلف را ردیف کرده است که از آبان ماه و جام جهانی الجزایر شروع می شود.

چرا رنکینگ جهانی برای قرعه تیم، به ویژه رقابتهای انفرادی، در بازیهای آسیایی هانگژو اهمیت زیادی دارد.  باقرزاده می گوید:« هدف ما بازیهای آسیایی است . به نظرم شمشیربازی، بلا استثناء، در بازی های آسیایی مدال می گیرد. ما حتی حداقل یک مدال، برای دختران سابر در هانگژو کنار گذاشته ایم. به همین دلیل تیم اپه اردویش را شروع کرده و اردوی سابر هم اواخر مهرماه شروع می شود تا از جام جهانی برای  بالابردن امتیاز رنکینگ آماده شود. »

رئیس فدراسیون ششمیربازی،درباره احتمال کیفی سازی کاروان ایران در بازیهای آسیایی هم می گوید:« به نظرم  تاکید رهبر برای کیفی سازی کاروان، منظور کاروان المپیک  بود. در حالی که برای بازیهای آسیایی به دلیل اینکه خیلی از کشورها به هم نزدیک هستند، می توانیم تیم های بیشتری اعزام کنیم. چرا که بعضی رشته ها اصلا ، المپیکی نیستند، مثل کبدی که در المپیک نیست اما تیم مردان وزنان ما در بازیهای آسیایی دوره قبل طلا گرفتند و حتی فوتبال هم شانس مدال دارد.»

251 41



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.