خریدار دلار «ستارهٔ سهیل» شد / طلا از قله سقوط کرد

[ad_1] حال و هوای بازار ارز تهران در دو هفته ابتدای آذرماه را می‌توان در یک‌ضرب المثل خلاصه کرد. خریدار دلار «ستارهٔ سهیل» شد. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه اول آذر خریدار قوی در بازار دلار وجود نداشت؛ این جمله شاید قوی‌ترین توصیف‌کننده وضعیت معاملات اسکناس آمریکایی در دو هفته اخیر باشد. کاهش

کد خبر : 440652
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸
خریدار دلار «ستارهٔ سهیل» شد / طلا از قله سقوط کرد

[ad_1]

حال و هوای بازار ارز تهران در دو هفته ابتدای آذرماه را می‌توان در یک‌ضرب المثل خلاصه کرد. خریدار دلار «ستارهٔ سهیل» شد.

آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه اول آذر خریدار قوی در بازار دلار وجود نداشت؛ این جمله شاید قوی‌ترین توصیف‌کننده وضعیت معاملات اسکناس آمریکایی در دو هفته اخیر باشد.

کاهش تقاضا برای دلار با نزدیک شدن به ژانویه!

این اتفاق در حالی است که در سال‌های گذشته هر زمان بازار ارز به ماه ژانویه نزدیک می‌شد، تقاضا برای خرید دلار در بازار افزایش می‌یافت. بخشی از این تقاضا به دلیل تمایل افراد برای سفر در آستانه سال نوی میلادی بود و بخش دیگری به تسویه شرکت‌های تجاری در انتهای سال میلادی مربوط بود.

بااین‌حال، از ابتدای آذرماه تا روز ۱۶ آذر حتی این نوع تقاضاها نیز چندان حضور نداشتند و همین عامل موجب شد که به‌خصوص برخلاف سال‌های قبل در این مقاطع زمانی نوسان خاصی رخ ندهد. قیمت دلار در ۱۶ روز گذشته در نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان نوسان کرد و روند معاملات شبیه بازی مارپله‌ای بود به همین دلیل خیلی‌ها در چنین بازاری سردرگم بودند که چه‌کار کنند، بخرند یا بفروشند. به‌عبارت‌دیگر، اسکناس آمریکایی در بازار تهران سه هفته است که در روز پنجشنبه در قیمت ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان بسته می‌شود و بازدهی هفتگی ندارد.

چرا دلار خریدار ندارد؟

شاید بتوان یکی از دلایل ثبات نسبی دلار را به حضور پررنگ نهاد مرکزی بازارساز در بازار ربط داد. در این ماه مراسم پذیره‌نویسی اولین اوراق مرابحه ارزی انجام شد و محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در این نشست آب پاکی را روی دست معامله‌گران ریخت. رئیس بانک مرکزی در این مراسم گفته بود الان هیچ کمبودی در درهم نداریم؛ آن‌قدر در مرکز درهم عرضه می‌کنیم که کسی نمی‌خرد و آخر روز درهم اضافه هم می‌آید.

فرزین درباره وضعیت پول‌های آزاد شده ایران در قطر، گفت: این پول‌ها هیچ مشکلی ندارد و روند عادی است و ما هم مشکلی برای دریافت آن نداریم. او درباره گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش قیمت دلار تا پایان سال هم گفته بود: این ارقام را از شما می‌شنوم؛ ولی باید به حرف‌های ما گوش دهید نه این نرخ‌های اعلامی.

از سوی دیگر فرسایشی شدن اخبار جنگ و کم‌رنگ‌شدن گمانه‌زنی‌ها بی‌اساس درباره نقش ایران در جنگ حماس و اسرائیل، بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه که از ماه‌های قبل شروع شده و کنترل انتظارات تورمی نیز در بازگشت آرامش به بازار دلار دخیل بوده است. در حال حاضر تحلیلگران فنی معتقدند در حمایت ۵۰ هزار و ۲۰۰ و مقاومت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان، محدوده‌های مهم دلار هستند که در صورت پیشروی در هر جهتی آینده قیمت دلار مشخص خواهد شد.

از طرفی هم قیمت درهم امارات در چند وقت گذشته به دلیل تعطیلی روز ملی امارات و به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد تشکیل امارات نوسان قابل‌توجهی را ثبت نکرده است. فعالان بازار پیش‌ازاین گفته بودند با فرارسیدن ژانویه اگر بازارساز معاملات درهم را کنترل کند و مانع افزایش درهم شود انتظارات صعودی در بازار ارز از بین می‌رود. قیمت درهم نه‌تنها رشدی نکرده؛ بلکه با وجود انباشت تقاضا در تعطیلات نزولی شده است.

طلا به سقف رسید اما سقوط کرد

از بازار ارز و اتفاقات آن که بگذریم، جنب‌وجوش طلا و سکه در این دو هفته بیشتر بود. در این ماه سقف قیمت طلا جهانی شکست و اونس طلا یک رکورد جدید را ثبت کرد. قیمت این فلز گران‌بهای داخلی که روز ۱ آذر در حول‌وحوش ۱۹۹۰ دلار بسته شده بود در سیزدهمین روز آذر به قله تاریخی رسید و به بالای ۲۱۴۰ دلار رسید. در واقع قیمت اونس طلا یک پرش قابل‌توجهی را ثبت کرد. اما دلیل اصلی این اتفاق چه بود؟ تحلیلگران اقتصادی می‌گفتند به دنبال سخنرانی جروم پاول رئیس فدرال رزرو در روز جمعه بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا تصور کردند که روند افزایش نرخ بهره متوقف شده و این سیاست به نفع طلا تعبیر کردند. البته در ادامه معاملات هفته قیمت طلا نزولی شد و تا سطح ۲۰۱۲ دلار هم پایین آمد؛ اما روز پنجشنبه ۱۶ آذر در حدود ۲۰۳۰ دلار معامله شد.

قیمت طلا و سکه پرواز کردند

در همین راستا، به افزایش قیمت اونس طلا، سطح آدرنالین طلا و سکه در ایران هم بالا رفت و این دو فلز گران‌بهای داخلی هم متأثر از بازارهای جهانی رشد شارپی را تجربه کردند. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در اولین روز ماه جاری با ۲ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد در روز ۱۳ آذر هم‌زمان با ثبت جهش قیمت طلای جهانی به ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار رو ۱۰۰ تومان رسید. اما با ریزش قیمت اونس طلا، طلا ۱۸ عیار هم نزولی شد و در روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه با ۲ میلیون و ۴۷۵ هزار رو ۶۰۰ تومان به فروش رسید.

همچنین قیمت سکه امامی در ابتدای ماه جاری با ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بسته شد و در روز ۴ آذر وارد کانال ۲۹ میلیون تومان شد. با رکورد شکنی قیمت طلای جهانی به ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید؛ اما در ادامه هفته تا ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پایین آمد و در روز گذشته با ۲۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان با کار خود خاتمه داد.

تکنیکالیست‌ها می‌گویند سکه امامی در حال حاضر مقاومت محدود ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان منطبق با کف ابر کومو و خط تنکانسن را در صورت افزایش قیمت‌ها در پیش رو دارد.

همچنین محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان که منطبق بر حمایت سطح ۲۳ درصد فیبوناچی است نیز حمایت سرنوشت‌ساز سکه است. بازدهی سکه در این هفته نزدیک به نیم درصد بوده است. ربع‌سکه نیز در این هفته تنها رشد ۰.۴۸ درصدی را داشته است.

۲۱۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.