خروج بیشتر راننده‌ها از گردشگری ایران و افزایش نرخ کرایه‌ها

رییس جامعه تورگردانان ایران از خروج تعداد قابل توجهی از رانندگان از صنعت گردشگری و افزایش نرخ کرایه روزانه وسایل نقلیه خبر می‌دهد و وضعیت حمل و نقل در گردشگری ایران را به‌هم‌ریخته توصیف می‌کند. ابرهیم پورفرج به ایسنا می‌گوید: تعداد راننده‌هایی که سال‌ها در گردشگری کار می‌کردند، باتجربه و آموزش‌دیده بودند خیلی کم شده

کد خبر : 153592
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱:۵۵
خروج بیشتر راننده‌ها از گردشگری ایران و افزایش نرخ کرایه‌ها



رییس جامعه تورگردانان ایران از خروج تعداد قابل توجهی از رانندگان از صنعت گردشگری و افزایش نرخ کرایه روزانه وسایل نقلیه خبر می‌دهد و وضعیت حمل و نقل در گردشگری ایران را به‌هم‌ریخته توصیف می‌کند.

ابرهیم پورفرج به ایسنا می‌گوید: تعداد راننده‌هایی که سال‌ها در گردشگری کار می‌کردند، باتجربه و آموزش‌دیده بودند خیلی کم شده است. رکود دوساله صنعت گردشگری، اجرای محدودیت‌های کرونا برای سفرهای داخلی و خارجی، بسته شدن مرزها و توقف صدور ویزا، باعث شد بیشتر آن‌ها از این حرفه خارج شده و در مشاغل دیگر مشغول شوند.

او ادامه می‌دهد: سال ها وقت صرف شد تا این راننده‌ها آموزش ببینند و تجربه کار در صنعت گردشگری را به‌دست آوردند،  لازم است دوباره دوره آموزشی برگزار کنیم و رانندگان قدیمی را دعوت کنیم. باید سعی کنیم آن‌هایی را که از مدار خارج شده‌اند دوباره به این صنعت برگردانیم. البته باید به این هم فکر کنیم اگر تعداد تورها و گردشگران کم بود، چه کنیم که راننده‌ها بار دیگر با مشکل معیشت مواجه نشوند.

پورفرج همچنین می‌گوید: به جز راننده‌ها، راهنماهای گردشگری زیادی از این حرفه خارج شده‌اند، حتی نیروهای حرفه‌ای هتلداری به‌ویژه در بخش پذیرش که سال‌ها تجربه رفتار با گردشگر و مهمان‌داری را به دست آورده بودند، از دست داده‌ایم. این پیش‌بینی‌ها قبلا شده بود، حتی به مسؤولان برای حفظ نیروهای ماهر و متخصص گردشگری بارها هشدار داده بودیم، ولی متاسفانه اتفاقی که نباید رخ داده است.

رییس جامعه توگردانان اضافه می‌کند: فعلا که فصل کم‌کاری و خلوتی است و تا بهار و پاییز سال بعد که پیش‌بینی شده تعداد سفرها به ایران بیشتر شود، فرصت داریم تا به نقطه قبل برگردیم و خدمات از دست‌رفته را احیا کنیم. نیاز، سلیقه و رفتار گردشگران در این دو سال تغییر کرده باید آن‌ها را شناسایی کنیم و آموزش دهیم.

علاوه‌بر کمبود راننده ماهر و متخصص در گردشگری، بسیاری از تورگردانان مبلغ کرایه وسایل نقلیه را نیز عاملی برای گران‌تر شدن هزینه سفر در ایران می‌دانند. مهدی اشراقی که برای گردشگران ایرانی و خارجی‌ تور اجرا می‌کند، به ایسنا می‌گوید: سفر برای ایرانی‌ها خیلی گران شده است. ما تور داخلی هم اجرا می‌کنیم، اما با این قیمت‌ها نمی‌شود ادامه داد.

سال ۹۵ هزینه کرایه یک دستگاه اتوبوس ۲۵ نفره برای یک روز در تهران حدود ۷۹۵ هزار تومان بود، این مبلغ برای اتوبوس ۴۵ نفره روزانه ۶۶۰ هزار تومان می‌شد. مبلغ کرایه اتوبوس ۴۵ نفره یک سال بعد، یعنی ۱۳۹۶ به بیش از ۷۲۰ هزار تومان می‌رسد و اتوبوس ۲۵ نفره نیز حدود ۸۷۰ هزار تومان روزانه کرایه داده می‌شد.

 سال ۹۷ به رغم سیر صعودی ورود گردشگر از بعضی کشورها، اما نرخ کرایه وسایل نقلیه به ویژه اتوبوس با تغییر محسوس و قابل توجهی مواجه نشده است، ولی در سال ۹۸ صاحبان خودروهای توریستی و شرکت‌های مربوطه نرخ کرایه‌ها را در چند مرحله تغییر داده‌اند و هر جدول نرخی با چند اصلاح به دست تورگردان‌ها و آژانس‌های مسافرتی رسیده است، مثلا در نیمه نخست سال ۹۸  نرخ کرایه روازنه یک دستگاه اتوبوس ۴۵ نفره حدود ۸۶۰ هزار تومان و اتوبوس ۲۵ نفره حدود ۹۷۰ هزار تومان بوده، اما در نیمه دوم سال نرخ‌ها به ترتیب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است که البته سن خودرو قیمت کرایه را بیشتر کرده است. این قیمت‌ها از نرخ‌نامه‌ شرکت‌های کرایه اتومبیل‌های توریستی استخراج شده است.

نرخ کرایه روازنه میدل‌باس ۳۰ نفره هم که سال ۹۵ حدود ۴۵۰ هزار تومان بوده، در سال ۹۸ به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. تعداد روز نیز در مبلغ کرایه اثرگذار است و در برخی مسیرها با توجه به شرایط جاده و جغرافیا این قیمت‌ها بیشتر هم شده است.

یکی از تورگردان‌ها به ایسنا می‌گوید: اتوبوس ۲۵ نفره‌ای را که تا پیش از کرونا روازنه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کرایه می‌کردیم حالا قیمتش به روزی سه میلیون تومان رسیده است و برای بهار سال آینده احتمال داده‌اند نرخ کرایه به چهار تا شش میلیون تومان در روز هم برسد.   

او که ترجیح می‌دهد بدون اشاره به نامش گفت‌وگو کند، اظهار می‌کند: با رویه‌ای که بعضی راننده‌ها، شرکت‌های حمل و نقل توریستی و هتلدارها در پیش گرفته‌اند نمی‌توان مدعی شد هزینه سفر به ایران ارزان است. اعتراض هم می‌کنیم می‌گویند نرخ ارز سه چهار برابر شده است، چرا قیمت خدمات آن‌ها بیشتر نشود؟

این تورگردان با اعتقاد بر این‌که وضعیت موجود بحرانی بالقوه است که با افزایش سفر گردشگران به ایران در بهار و پاییز آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد، در ادامه می‌گوید: بعضی از راننده‌های ماهر و متخصص از این حرفه خارج شده‌ و راننده سرویس ادارات شده‌اند و تصمیمی برای بازگشت به حرفه قبلی ندارند. آن‌هایی هم که هستند نرخ‌های عجیب، سلیقه‌ای و بدون ثبات و غیرقابل برنامه‌ریزی می‌دهند. دلیل‌شان هم بی‌ثباتی نرخ‌ها، افزایش قیمت ارز، کمبود قطعات خودرو و تورم است و هیج نظارت و کنترلی هم وجود ندارد و متولی هم معلوم نیست.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.