خبر جدید درباره یارانه/ این یارانه را چگونه می‌توانید دریافت کنید؟

[ad_1] به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، مردم از اجرای طرح فجرانه که براساس آن ۲۲۰ هزار تومان به دهک های اول تا هفتم برای خرید 11 قلم کالا پرداخت می شود، اطلاعات کافی ندارند و مشخص نیست که چرا دولت با وجود اجرای این طرح تشویقی به طور مناسب اطلاع رسانی نمی کند و شهروندان

کد خبر : 467032
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۵:۱۶
خبر جدید درباره یارانه/ این یارانه را چگونه می‌توانید دریافت کنید؟

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، مردم از اجرای طرح فجرانه که براساس آن ۲۲۰ هزار تومان به دهک های اول تا هفتم برای خرید 11 قلم کالا پرداخت می شود، اطلاعات کافی ندارند و مشخص نیست که چرا دولت با وجود اجرای این طرح تشویقی به طور مناسب اطلاع رسانی نمی کند و شهروندان را سردرگم کرده است.

هوشمند نیوز در گزارشی نوشت: دولت سیزدهم با نوع نگاه ویژه خود به قشر ضعیف و آسیب پذیر از یک سو و به دلیل تورم مزمنی که ظرف چندسال اخیر گریبان بسیاری از خانوارها را گرفته، همواره تلاش کرده طرح‌های حمایتی خاصی را در مقاطع مختلف تعریف نماید. حالا هم با طرح فجرانه و افزایش میزان یارانه برای درهم‌های هدف، تلاش کرده تا در آستانه شب عید، قدرت خرید خانوارها را اندکی افزایش دهد؛ هر چند عدم اطلاع رسانی دقیق و مستمر از جزییات این طرح، مردم را با سردرگمی مواجه کرده است.

کافی است سری به فروشگاه‌های زنجیره ای بزنید تا با این پرسش مردم از کارکنان فروشگاه مواجه شوید که داستان یارانه اضافه‌ای که دولت قرار است به مردم پرداخت کند چیست؟ چه کسانی مشمول هستند؟ چه زمانی می‌توان خرید کرد و اصلا سازوکار این خرید به چه شکل است؟ آیا مبلغی در صورت خرید از یارانه ها کسر خواهد شد یا این رقم جدا از مبلغ یارانه ها است؟

مجموع این سوالات نشان می‌دهد که مردم در مورد این یارانه اضافه و یا تشویقی سردرگم هستند و دولت اطلاع‌رسانی مفید و موثری در این باره نداشته یا حداقل این اطلاع رسانی کافی نبوده است.

یکی از کارکنان یکی از شعب فروشگاههای زنجیره ای می‌گوید: ما اطلاعاتی درباره این طرح نداریم و مردم به ویژه به دلیل تاخیری که در واریز یارانه در این ماه صورت گرفته، مکرر به ما مراجعه می کنند و سوال می پرسند، درحالی که ما اطلاع نداریم تا مردم را راهنمایی کنیم.

او همچنین از دولت گلایه کرد که چرا در یک برنامه تلویزیونی در این باره اطلاع‌رسانی نمی کند تا مردم از این سردرگمی نجات پیدا کنند.

بازخوانی تصمیم دولت دهم برای پرداخت یارانه‌ها

پرداخت یارانه نقدی از سال ۸۹ و در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد و با اجرای هدفمندسازی یارانه ها و با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز شد. در سال ۹۸ و با شکل گیری اعتراضات به گرانی بنزین، دولت روحانی پرداخت یک یارانه جدید تحت عنوان یارانه بنزین را برای آرام کردن جو عمومی جامعه را در دستورکار قرار داد و یارانه ۵۰ هزارتومانی هم به مردم پرداخت شد.

پرداخت این دو یارانه تا سال ۱۴۰۱ ادامه یافت تا این که دولت وقت در این سال تصمیم به حذف ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفت و این دو یارانه را ادغام و مبلغ آن را افزایش داد و از این پس دو رقم ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی با توجه به دهک ها پرداخت شد.

ماجرای پرداخت یارانه اضافه چیست؟

دولت و مجلس مدت زیادی است که بحث کالابرگ الکترونیک و جایگزینی آن با یارانه نقدی را پیگیری می‌کنند، اما به مرحله اجرایی نمی رسد؛ هرچند از زمانی که دولت طرح فجرانه را آغاز کرده، این بحث جدی شده و مردم پیگیر آن شده‌اند.

دولت در طرح فجرانه سیاست خود در مورد کالابرگ الکترونیک را تغییر داده است و از ۱۷ بهمن استارت اجرای آن را زده و قرار است در این طرح که سه ماه اجرایی می شود، دولت مبلغ ۲۲۰ هزار تومان را به دهک های اول تا هفتم بدهد، به طوری که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به ۶۲۰ و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به ۵۲۰ هزار تومان افزایش یابد و این مبلغ جدا از مبلغ یارانه است.

افراد مشمول ۲۲۰ هزار تومان امکان خرید ۱۱ قلم کالای مصوب از جمله برنج، حبوبات، لبنیات، مرغ و تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند وشکر را دارند.

اما گزارش های میدانی از مراکز فروش این اقلام که اکثرا سوپرمارکت ها و فروشگاه های کوچک هستند نشان می دهد که فروشندگان با سوءاستفاده از وضعیت نابسامان اجرای این طرح هر چه که در مغازه خود دارند و هر چه که مردم طلب می کنند از جمله چیپس و پفک را در قالب این طرح به فروش می رسانند و اینطور نیست که صرفا ۱۱ اقلام مصوب را به فروش برسانند.

همچین برخی مغازه داران در این میان از آب گل آلود ماهی می گیرند و در برابر فروش جنس در ازای مبلغ ۲۲۰ هزار تومان کالابرگ، ۲۰ هزار تومان از مردم اضافه دریافت می کنند، همچنین یک فروشنده دیگر مردم را مجبور به خرید اجناس به مبلغ ۸۰ هزار تومان غیر از آن مبلغ ۲۲۰ هزار تومان می کند تا سود بیشتری عایدش شود.

مردم از اجرای این طرح اطلاعات کافی ندارند و مشخص نیست که چرا دولت با وجود اجرای این طرح تشویقی به طور مناسب اطلاع رسانی نمی کند و شهروندان را سردرگم کرده است.

۲۲۳۲۲۵

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.