«خانه معظم‌الملک»؛ اثری ماندگار از دوره قاجار

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان چادگان گفت: خانه معظم‌الملک، خانه‌ای دیدنی از دوران قاجار با تالارها و اتاق‌های بزرگ است که توسط جعفرقلی خان معظم‌الملک، ساخته شده است. غلامعلی صفری در گفت‌وگو با ایسنا درباره خانه تاریخی معظم‌الملک، اظهار کرد: از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی چادگان، خانه معظم‌الملک میرپنج

کد خبر : 260617
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
«خانه معظم‌الملک»؛ اثری ماندگار از دوره قاجار


ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان چادگان گفت: خانه معظم‌الملک، خانه‌ای دیدنی از دوران قاجار با تالارها و اتاق‌های بزرگ است که توسط جعفرقلی خان معظم‌الملک، ساخته شده است.

غلامعلی صفری در گفت‌وگو با ایسنا درباره خانه تاریخی معظم‌الملک، اظهار کرد: از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی چادگان، خانه معظم‌الملک میرپنج است. خانه معظم‌الملک، خانه‌ای دیدنی از دوران قاجار با تالارها و اتاق‌های بزرگ است که توسط جعفرقلی خان معظم‌الملک، فرمانده فوج نظامی فریدن در دوره قاجار ساخته شده است.

وی افزود: این بنای تاریخی به واسطه آینه‌کاری، گچ‌بری، نقاشی، کاشی‌کاری و هنرهای چوبی از زیباترین آثار غرب استان اصفهان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چادگان گفت: انعکاس تصویر زیبای خانه با شیشه‌های رنگی‌، در حوض بزرگ جلوی عمارت دیدنی است. نقاشی‌ها و تزئینات داخل خانه الهام گرفته از خانه‌های اروپایی قرن گذشته است. تناسب معماری خانه با آب ‌و هوای منطقه، در شیشه‌های الوان و قرینه‌ پنجره‌ها که برای جلوگیری از سرما ساخته شده‌اند، قابل مشاهده است.

صفری با بیان اینکه این عمارت نیاز به مرمت دارد، ادامه داد: عمارت معظم‌الملک به خانه دکتر صالحی، خانه آنالوئی و عمارت سنگی نیز مشهور است و روزانه حدود ۲۰ نفر از آن بازدید می‌کنند.

وی افزود: این خانه به تبعیت از معماری دوران قاجار ساخته شده است و تمام عناصر به کار رفته در خانه دیگر دوران قاجار را می‌توانید در این خانه ببینید. پس از ورود از طریق درب ورودی به هشتی خانه می‌رسید که به وسیله راهرویی شما را به حیاط خانه راهنمائی می‌کند. حیاط خانه به‌صورت مرکزی است و دور تا دور حیاط را اتاق‌ها فرا گرفته‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چادگان گفت: سمت راست می‌توانید عمارت اصلی خانه را مشاهده کنید که در دو طبقه ایجاد شده و دارای معماری بی نظیری است. در ورودی به ساختمان در سمت چپ، پس از عبور از پلکان قرار دارد. نمای بیرونی عمارت را پنجره‌های چوبی سر تا سری با حجاری و کنده کاری‌های زیبا تشکیل می‌دهد. زیر زمین خانه نیز دارای پنجره‌های چوبی است که اطراف آنها با کاشی‌های سبز رنگ تزئین شده‌اند و از جذابیت خاصی برخوردارند. پس از ورود به حیاط در سمت چپ آشپزخانه و اتاق‌های دیگری قرار دارد. ایوانی کوچک با دو ستون در روبروی آن قرار دارد که دارای تزئینات خاصی نیست. در این قسمت در و پنجره‌های چوبی وجود دارد که تزئینات ویژه‌ای برای آنها به کار برده نشده است.

«خانه معظم‌الملک»؛ اثری ماندگار از دوره قاجار

صفری تصریح کرد: وسط حیاط می‌توانید حوضی دایره شکل را ببینید که خود باعث زیبائی دو چندان حیاط شده است و تصویر عمارت در آن منعکس می‌شود. آب این حوض از طریق جوی آبی که در کنار ساختمان خانه قرار داشت تأمین می‌شد. در قسمت غربی باغ حمام اختصاصی برای خانواده معظم‌الملک قرار داشت که مساحت آن ۱۵۰ متر مربع بود. اکثر اتاق‌های خانه دارای شیشه‌های رنگین هستند که بر زیبایی خانه می‌افزاید. در قسمت بالایی ساختمان کنگره‌ای دیده می‌شود که توجه همگان را به خود جلب می‌کند و زیبایی آن را دو چندان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این خانه در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ۲۱۸۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.