حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳؛ چانه‌زنی سه‌جانبه آغاز شد

[ad_1] به گزارش خبر آنلاین؛ آخرین اخبار از افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد فعلا بحث تعیین مزد منطقه‌ای و ارائه فرمولی خاص برای مشخص شدن حقوق کارگران روی میز قرار دارد. فرارو در گزارشی نوشت: ننمایندگان کارگران طبق رسم سال‌های گذشته احتمالا روی چیزهایی مثل نرخ تورم و سبد معیشت دست می‌گذارند،

کد خبر : 467086
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۳۷
حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳؛ چانه‌زنی سه‌جانبه آغاز شد

[ad_1]

به گزارش خبر آنلاین؛ آخرین اخبار از افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد فعلا بحث تعیین مزد منطقه‌ای و ارائه فرمولی خاص برای مشخص شدن حقوق کارگران روی میز قرار دارد.

فرارو در گزارشی نوشت: ننمایندگان کارگران طبق رسم سال‌های گذشته احتمالا روی چیزهایی مثل نرخ تورم و سبد معیشت دست می‌گذارند، اما آنطرف عددی که به‌عنوان میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده مصوب شده، می‌تواند ملاکی برای تعیین حقوق کارگران قلمداد شود و تمام معادلات را عوض کند.

آخرین اخبار از افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ قرار است در جلسه پیش‌روی شورای عالی کار برای اولین بار بررسی شود. آنطور که علیرضا میرغفاری، به‌عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته، دوشنبه ۳۰ بهمن ماه جلسه شورای عالی کار با دستور کاراصلاح آیین نامه انتخاب اعضای هیئت و چانه‌زنی‌های اولیه بابت تعیین حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

آخرین اخبار از افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ با مطرح شدن بحث مزد منطقه‌ای روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته. گفته می‌شود مزد سال ۱۴۰۳ مثل سال‌های گذشته بر اساس مزد حداقلی و سراسری تعیین خواهد شد، اما اگر مقرر شود سوای مزد حداقلی، مزد منطقه‌ای نیز مدنظر قرار بگیرد، همه چیز منوط به تصمیم شورای عالی کار است و بدون لحاظ کردن فرمول یا معیار خاص در این زمینه باید بر اساس ساختار چانه‌زنی برای هر منطقه تعیین و تصویب شود. علی‌الحساب چیزی که در خبرها و به‌نقل از مسئولان در رسانه‌ها می‌بینیم فعلا از فرمولی به‌عنوان روش محاسبه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ صحبت شده است.

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ طبق فرمول احتمالی که رئیس کمیته حقوق و دستمزد مجلس ارائه کرده، شامل افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به‌اضافه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شکل ثابت است. فراموش نکنید که همه این حرف‌ها یکجور حدس و گمان از تعیین‌تکلیف بحث افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ است و تا زمان نهایی شدن ماجرا فعلا باید صبر کنیم.

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ چگونه محاسبه می‌شود؟

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ طبق رسم‌ورسوم سال‌های گذشته در قالب مذاکرات سه‌جانبه و اصطلاحا چانه‌زنی طرف‌های حاضر در جلسه تعیین خواهد شد. یک‌پای کار، نماینده کارگران و طرف دیگر نماینده کارفرمایان قرار دارد و این وسط نماینده دولت نیز هر سال در جلسات تعیین حقوق کارگران حضور دارند.

حقوق کارگران در این جلسات با بحث و جدل‌های زیادی پیرامون مسائلی مثل میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، سبد معیشت کارگری، نرخ تورم و … تعیین می‌شود و هر کدام از طرفین روی موضع و ادله خودشان پافشاری می‌کنند.

سبد معیشت کارگری که برگ‌برنده نماینده کارگران در جلسه تعیین حقوق آخر سال است، طبق ادعای کانون هماهنگی شورای اسلامی کار در استان تهران چیزی نزدیک ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. متناسب‌سازی میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران مورد دیگری که معمولا در تعیین حقوق کارگران موثر است و فعلا از عدد ۲۰ درصد برای میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده صحبت می‌شود. نرخ تورم عمومی هم عامل دیگری در تعیین عدد حقوق کارگران به‌حساب می‌آید و آمارهای رسمی فعلا از عدد ۳۸.۵ درصد پرده‌برداری می‌کند.

حقوق کارگران شامل چه مواری می‌شود؟

حقوق کارگران هر سال براساس جدول ثابت و آیتم‌های مختلفی محاسبه می‌شود. مبنای محاسبه حقوق ماهانه کارگران، مزد روزانه است که این عدد در سال جاری معادل ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان بود که با ضرب‌شدن در عدد ۳۰ به رقم پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان می‌رسد.

حقوق کارگران با این حال شامل آیتم‌ها دیگری می‌شود و در کمترین حالت ممکن، فاکتورهای دیگری به‌اسم حق مسکن و بن کارگری، به حداقل حقوق کارگران تعلق می‌گیرد. امسال بن کارگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد تا کف حقوق کارگران که برای یک کارگر مجرد و بی‌سابقه تعریف می‌شود، چیزی نزدیک هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد.

حقوق کارگران از طرف دیگر مشمول حق اولاد خواهد شد و همین امسال رقم تعلق‌گرفته به کارگرانی که دو فرزند داشتند، تقریبا دو برابر کارگرانی بوده صاحب یک فرزند بودند.

۲۱۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.