حقایق جالب در مورد کاخ ورسای فرانسه

کاخ ورسای فرانسه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پاریس است که حقایق جالبی در مورد آن وجود داشته که از دید همگان به دور بوده است. نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ به‌روزرسانی شده است. کاخ ورسای فرانسه به داشتن اتاق‌های باشکوه، باغ‌های بسیار بزرگ و نقش مهمی

کد خبر : 28712
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
حقایق جالب در مورد کاخ ورسای فرانسه


کاخ ورسای فرانسه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پاریس است که حقایق جالبی در مورد آن وجود داشته که از دید همگان به دور بوده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ به‌روزرسانی شده است.

کاخ ورسای فرانسه به داشتن اتاق‌های باشکوه، باغ‌های بسیار بزرگ و نقش مهمی که در انقلاب فرانسه داشته، معروف است. هر ساله حدود سه میلیون گردشگر از کاخ ورسای که در سال ۱۶۲۳ میلادی ساخته شده است، دیدن می‌کنند. یکی از قسمت‌های زیبای این کاخ سالن آیینه‌ها، اتاق سلطنتی و سالن ونوس است. علاوه بر کف زمین که پر از آثار هنری زیبا است، مبلمان و مجسمه‌های کاخ هم بی‌نظیر هستند. برای کسانی هم که به مناظری از طبیعت و محیط بیرون علاقه‌مند هستند، دیدن باغ‌های این کاخ که پر از انواع گیاهان و گل‌ها و بوته‌ها است، پیشنهاد می‌شود. مانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی و باشکوه جهان (مثل تاج‌محل)، کاخ ورسای نیز در تاریخ خود حکایت‌ها داشته است. با ما همراه شوید تا حقایقی شنیدنی از این کاخ را برای شما بازگو کنیم.

۱. داستان‌های زیادی در مورد پول و زمانی که صرف ساخت این کاخ باشکوه در چهار کیلومتری پاریس و در قرن هفدهم میلادی شده است، وجود دارد. تصور اینکه برای ساخت این کاخ تشریفاتی که قرار بود محلی برای مبارزه با بیگانگان باشد، چه زحمتی کشیده شده دشوار است. این کاخ سمبل ثروت بوده و چنان باشکوه بود که مردم به‌راحتی فریب آن را خوردند و حاضر شدند انقلاب کنند.

۲. کارشناسان تخمین زده‌اند که برای ساخت این کاخ حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار هزینه (امروزه با این پول می‌توان مجتمع‌های مسکونی بزرگ ساخت) صرف شده است. پادشاه لویی سیزدهم یک سوم بودجه‌ ساخت کاخ را برای آب‌نماهای باغ اختصاص داد.

۳. بیش از ۳۵۰۰ کارگر برای ساخت این کاخ بزرگ کمک کرده‌اند. کاخ ورسای ۷۰۰ اتاق، ۶۷ راه‌پله و ۱۲۰۰ شومینه داشته و مساحتی بیش از ۲۰۰۰ هکتار دارد.

۴. ماری آنتوانت، همسر پادشاه لویی، در کاخ برای خود محلی دست و پا کرده و نام آن را پتی تغیانو (The Petit Trianon) گذاشته بود. این منطقه از کاخ، شامل یک سالن تئاتر و مزرعه‌ای برای کشت سبزیجات تازه بود. او همچنین معبدی در کاخ ساخته بود که شامل تعدادی ستون بود و نام آن را معبد عشق گذاشته بود و مجسمه‌ الهه‌ عشق را در این محل قرار داده بود.

۵. ماری آنتوانت در کاخ، محلی مخفی مخصوص به خود داشته که این محل دو ورودی به باغ داشت و با گیاهان پوشش داده شده بود تا از دید پنهان باشد. او در این محل تخت خوابی برای خود تعبیه کرده بود. هنوز نامعلوم است که چرا ماری آنتوانت محلی مخفی داشته است.

۶. در غرب باغ‌های کاخ ورسای، کانالی بزرگ به طول بیش از ۱۶۰۰ متر و عرض ۳۲۰ متر وجود دارد. این کانال پرآب و عمیق بوده و برای نمایش‌های دریایی و قایق‌های پادشاه لویی از آن استفاده می‌شده است. در این کانال و دو استخر بزرگ نزدیک به آن، بیش از ۱۵ مجسمه‌ زیبا وجود دارد.

مجسمه ها و فضای سبز کاخ ورسای

۷. باغ‌های کاخ ورسای از بزرگ‌ترین باغ‌های جهان هستند که بیش از ۳۷۲ مجسمه، ۵۵ کانال و آبراهه، ۶۰۰ آب‌نما و بیش از ۳۲ کیلومتر کانال در آن تعبیه شده است.

۸. هر سال بیش از ۲۱۰ هزار گل و ۲۰۰ هزار درخت در این باغ‌ها کاشته می‌شوند. جالب است که بوی گل‌ها در قرن هفدهم میلادی بیش از اندازه‌ مطلوب شده بود، به‌گونه‌ای که موجب ناراحتی مهمان‌های باغ شده بود. مادام دو منتونن (Madame de Maintenon) در نامه‌ای به تاریخ اوت سال ۱۶۸۹ نوشته است:

بوی زیاد گل‌ها، ما را از باغ‌ها فراری می‌داد و عصرها، به خانم‌ها و آقایان حس تهوع دست می‌داد.

۹. بیش از ۳۵۷ آیینه در سالن آیینه‌ها تعبیه شده است. در سالی که ساخت سالن آیینه‌ها در فرانسه شروع شد، چنین تصمیمی در ونیز هم گرفته شده بود، ولی پاریس اصلا عقب نماند و به آیینه‌کاران دستور دادند که بهترین آیینه‌ها را در پاریس نصب کنند. بعدها هنرمندان آیینه‌کار توسط ایتالیایی‌ها در مورد رازهای کارشان مورد بازجویی قرار گرفتند. اتاق آیینه‌ها توسط بیش از ۲۰۰۰۰ شمع روشن می‌شود که آن را معروف به گذرگاه نور کرده است.

فضاس سبز و درختان کاخ ورسای

۱۰. قرار داد کاخ ورسای که مربوط به آتش‌بس جنگ جهانی اول بین آلمانی‌ها و بقیه بود، در سالن این کاخ و در سال ۱۹۱۹ میلادی امضا شد.

۱۱. لویی سیزدهم، به شکار بسیار علاقه‌مند بود. او در واقع این محل را برای شکار و دوری از شهر خریداری کرد. لویی قبل از مرگش زمین‌های بیشتری در همین اطراف خرید.

۱۲. لویی چهاردهم ورسای را تبدیل به کاخی مجلل کرد. او حتی در سال ۱۶۸۲ دولت فرانسه و دادگاه رسمی کشور را هم به این محل منتقل کرد.

۱۳. زمانی که کاخ ورسای تکمیل شد به‌جز خدمه، بیش از ۵۰۰۰ مهمان می‌توانستند به‌طور هم‌زمان در این کاخ سکونت کنند.

۱۴. برای جلب توجه بیشتر مهمان‌ها، بیش از ۵۰ آب‌نما که شامل ۶۲۰ فواره‌ آب بود، در باغ تعبیه شده بود که به‌علت محدودیت در منبع آب فقط در مراسم خاص از آن‌ها استفاده می‌شد. سیستم هیدرولیکی اکثر آب‌نماهای جهان، امروزه هم مانند آب‌نماهای کاخ ورسای است که ۳۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند.

۱۵. با توجه به اینکه کاخ گنجایش بیش از ۵۰۰۰ مهمان را به‌صورت هم‌زمان داشت، برای پذیرایی از این مهمان‌ها تعداد زیادی آشپزخانه در نظر گرفته شده بود. تعداد زیادی خدمتکار هم برای سرو شام همیشه در کاخ حضور داشتند، ولی مسئله‌ عجیب اینجا بود که آشپزخانه‌ها از سالن غذاخوری شاه بسیار دور بودند و به همین علت او اکثرا غذای خود را سرد میل می‌کرد. معماران این نکته‌ ریز را فراموش کرده بودند.

نمای داخلی و نورپردازی کاخ ورسای

۱۶. در سال ۱۷۶۸ میلادی لویی پانزدهم اتاق اپرا را با در نظر گرفتن نکات ظریفی ساخت. برای مثال سیستمی روی صحنه تعبیه کرد که گروه نوازنده از پایین روی صحنه آورده می‌شدند. این سالن گنجایش ۱۲۰۰ مهمان را داشت که با تعداد زیادی شمع زینت داده می‌شد.

۱۷. سالن اپرای کاخ ورسای با قابلیت خوب آکوستیک ساخته شده و برای ساخت آن از چوب و مرمرهای نقاشی شده استفاده کرده‌اند. امروزه هم کنسرت‌هایی در این سالن برگزار می‌شود.

۱۸. مردم فرانسه از سبک زندگی کاخ ورسای و ماری آنتوانت متنفر بودند، زیرا علی‌رغم زندگی لوکس پادشاهان در کاخ، مردم فقیر و گرسنه بودند.

۱۹. در زمان انقلاب فرانسه مردم دروازه‌ کاخ را که کلا از طلا ساخته شده بود، خراب کردند. در سال ۲۰۰۸ میلادی دروازه‌ کاخ بازسازی شد و هزینه‌ بازسازی آن ۸ میلیون دلار شده بود.

دروازه طلایی کاخ ورسای

۲۰. به آپارتمان شاه و آپارتمان ملکه، آپارتمان دولتی گفته می‌شد. آپارتمان لویی چهاردهم به آپارتمان سیاره‌ها معروف بود. هر اتاق این آپارتمان نام یکی از هفت سیاره‌ شناخته شده در آن زمان را داشت. اتاق ملکه ماری آنتوانت دری مخفی داشت که او از راه این در، در زمان انقلاب فرانسه توانست فرار کند.

۲۱. لویی شانزدهم یکی از اختراعات بنجامین فرانکلین (Benjamin Franklin) را در کاخ استفاده کرده بود. دودکش فرانکلین به‌گونه‌ای طراحی شده بود که کمتر دود را در اتاق پخش می‌کرد، پس برای کاخ ورسای مناسب بود.

۲۲. بعد از جنگ جهانی اول یک ثروتمند آمریکایی به نام جان راکفلر (John D. Rockefeller Jr) از کاخ دیدن کرد و به‌شدت تحت‌تاثیر آسیبی که به کاخ وارد شده بود، قرار گرفت. او تصمیم گرفت که برای بازسازی کاخ کمک کند و هزینه‌ بازسازی سقف کاخ را بر عهده گرفت.

۲۳. بیش از ۳۵۰ اتاق در کاخ وجود داشت که اندازه‌ اتاق‌ها بسته به مقام شخصی که در آن سکونت داشت متفاوت بود. برای مثال شاهزاده اتاق بزرگی در طبقه‌ همکف داشت، در حالی که شاید خدمتکاران فقط یک تختخواب زیر راه‌پله‌ها داشتند.

۲۴. اتاق خواب لویی چهاردهم مهم‌ترین اتاق کاخ است. دو اتفاق مهم هر روز در این اتاق رخ می‌داد. او از خواب بیدار شده و شب هم در این اتاق به خواب می‌رفت و همین طور مراسم مهم پوشیدن چکمه‌های او هر روز در این اتاق تکرار می‌شد.

شومینه قدیمی داخل  کاخ ورسای

۲۵. درست است که مرمرین بودن کاخ از نظر زیبایی اهمیت بسیار داشت، ولی از نظر راحتی مشکلاتی را در پی داشت. در ماه‌های سرد سال مرمرها باعث اذیت ساکنین کاخ می‌شدند. با اینکه تعداد زیادی شومینه در کاخ وجود داشت، ولی این شومینه‌ها قادر نبودند سطح سرد مرمرها و فلزات به کار گرفته شده در دکور اتاق‌ها را گرم کنند. گزارشی حاکی از این موضوع است که لیوان آبی روی میز پادشاه در سال ۱۹۶۵ یخ زده بود.

۲۶. کارگران و مستخدمانی که در کاخ مشغول به کار بودند، در وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کردند. آپارتمان‌ها به شمالی و جنوبی تقسیم می‌شدند و طبقه‌ همکف مخصوص شاه بود؛ در حالی که همه‌ خدمتکاران در طبقات بالاتر و در اتاق‌های کوچک و با ازدحام بالا زندگی می‌کردند.

۲۷. هنرمندانی که مسئولیت آیینه‌کاری را بر عهده داشتند، وظیفه‌ خود را بسیار عالی انجام دادند، به همین خاطر پادشاه دستور کشتن آن‌ها را صادر کرد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.