حساب این حمله جداست؛ انتقام اصلی به وقتش گرفته خواهد شد

مهسا مژدهی: ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد یکشنبه چند انفجار قوی اربیل را لرزاند. کمی بعد مشخص شده که ۱۲ موشک بالستیک به سمت اربیل در شمال کردستان عراق پرتاب شده است.  برخی رسانه های عراقی اعلام کردند دو پایگاه مخفی سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) رژیم صهیونیستی در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق هدف

کد خبر : 178319
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
حساب این حمله جداست؛ انتقام اصلی به وقتش گرفته خواهد شد


مهسا مژدهی: ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد یکشنبه چند انفجار قوی اربیل را لرزاند. کمی بعد مشخص شده که ۱۲ موشک بالستیک به سمت اربیل در شمال کردستان عراق پرتاب شده است.  برخی رسانه های عراقی اعلام کردند دو پایگاه مخفی سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) رژیم صهیونیستی در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق هدف موشک قرار گرفته است. از سوی دیگر بعد از اعلام این خبر   واحد مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان عراق با اعلام اینکه “۱۲ فروند موشک” شلیک شده است، مدعی شد که “این موشک ها از خارج از مرزهای عراق و به طور مشخص از سمت شرق به سمت کنسولگری آمریکا در اربیل شلیک شد”. اما از جزییات این ماجرا چه میدانیم؟

کسی آسیب ندیده است

تا ساعاتی بعد از این حمله هنوز مشخص نبود که که ابعاد آن تا چه اندازه است. وزارت خارجه امریکا اولین منبعی بود که گفت خسارت جانی به هیچ فرد و تاسیساتی از امریکاییها در جریان این حملات وارد نشده است. بامداد یکشنبه در واکنش به حمله به پایگاه نظامی این کشور در اربیل عراق گزارش داد: “هیچ خسارت یا تلفاتی در هیچ یک از تاسیسات دولتی ایالات متحده آمریکا بوجود نیامده است. این حادثه توسط دولت عراق و دولت اقلیم کردستان این کشور در حال بررسی است و شما را برای اظهار نظر به آنها ارجاع می‌دهیم. ما این حمله و نمایش خشونت را محکوم می‌کنیم.”

حساب این حمله جداست؛ انتقام حادثه سوریه به وقتش گرفته خواهد شد

بیشتر بخوانید:

موشک باران مقر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در اربیل

واکنش آمریکا به حمله به پایگاه نظامی‌اش در اربیل عراق

تحقیق درباره حمله موشکی به اربیل آغاز شد

اما صابرین نیوز در مورد جزییات این حادثه نوشت: آژیرهای خطر در نزدیکی پایگاه الحریر، فرودگاه اربیل و مجتمع صلاح الدین به صدا درآمدند. ده‌ها راکت به مجتمع زیرین در استان اربیل برخورد کرد.آژیرهای خطر در نزدیکی پایگاه الحریر، فرودگاه اربیل و مجتمع صلاح الدین به صدا درآمدند .این رسانه عراقی در ابتدا نوشت: «ده‌ها راکت به مجتمع زیرین در استان اربیل برخورد کرد منابع مطلع به صابرین نیوز گفته بودند در پایگاه نظامی نزدیک فرودگاه اربیل آتش سوزی شده است. آژیرهای خطر نیز در کنسولگری آمریکا در اربیل به صدا درآمده و ۱۴ فروند راکت ۱۲۲ میلی متری گراد به پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه اربیل اصابت کرد. مواضع اشغالگران زیر باران موشک‌های گراد هستند.

واکنش ها چه بود؟

ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق با تایید حمله موشکی به اربیل در بیانیه ای کوتاه صبح امروز (یکشنبه) اعلام کرد که تحقیق در باره حادثه آغاز شده است.  این ستاد در بیانیه کوتاه خود نوشته است که مناطق مختلفی از شهر اربیل نیمه شب گذشته در معرض چند حمله با موشک قرار گرفت و نیروهای امنیتی تحقیق و تفحص در باره حادثه را آغاز کرده اند. همزمان یک یک مقام آمریکایی بدون نام در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد که این موشک‌ها از ایران شلیک شده بود. مقام‌های امنیتی اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که این موشک‌ها از خارج از خاک عراق و از “شرق این کشور” شلیک شده اند. یک مقام امریکایی دیگر در گفتگو با وال استریت ژورنال هم گفته نمی دانند هدف این حمله چه بوده است.

شبکه کُردی رووداو به نقل از «امید خوشناو» فرماندار اربیل گزارش داد که در حمله موشکی امشب به اهدافی در اربیل، هیچکسی زخمی نشده است و در پی وقوع چندین انفجار در نزدیکی کنسولگری آمریکا، نیروهای امنیتی در مناطق مختلف اربیل مستقر شده اند.

در میان مقامات کردستان عراق واکنش به این اتفاق تند بود. مسرور بارزانی، نخست وزیر کردستان عراق هم در بیانیه‌ای گفت ما این حمله تروریستی را که چندین نقطه در اربیل را هدف قرار داده محکوم می‌کنیم. او تاکید کرد که ما از ساکنان می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند.

حساب این حمله جداست؛ انتقام حادثه سوریه به وقتش گرفته خواهد شد

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق حمله به اربیل را “حمله به امنیت مردم عراق” خواند و در توییتی نوشت نیروهای امنیتی در حال تحقیق درباره این حملات هستند. کاظمی گفت: ما محکم جلو هر تهدیدی علیه مردم عراق می‌ایستیم.ما تحولات را با رئیس دولت منطقه کردستان پیگیری کرده‌ایم و نیروهای امنیتی ما این حمله را بررسی خواهند کرد و هرگونه آسیب به امنیت شهرهایمان و شهروندانمان را رسیدگی خواهیم کرد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق هم این حملات را تروریستی خوانده و با اشاره به تلاش‌ها برای تشکیل دولت در عراق، زمان انجام آن را مشکوک دانست.

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز ضمن محکوم کردن این حمله آن را جنایت علیه بشریت دانست و گفت: این حمله را محکوم می‌کنم و از مردم می خواهم صبور باشند.

نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در واکنش به این حمله موشکی تصریح کرد که هدف قرار دادن اربیل به این شکل و به طور مکرر، رویه‌ای خطرناک و نقض آشکار امنیت، ثبات و حاکمیت عراق است و نتیجه‌ای جز پیچیده شدن اوضاع و آسیب رساندن به شرایط کنونی و آینده عراق نخواهد داشت.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز طی پستی در توئیتر، حمله موشکی به اربیل را تعرض به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن دانست و نوشت: «این حمله محکوم و نیازمند موضع ملی متحد و قاطع برای بازدارندگی و مقابله است».

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق نیز به این حمله واکنش نشان  داد و طی پستی در توئیتر با منطقه کردستان اعلام همبستگی کرد و با استفاده از هشتگی بر تشکیل دولت اکثریت ملی تاکید کرد.

وی نوشت: «اربیل زیر آتش خیانت و خسران.. و زیر درد گرسنگی… گویی کردها عراقی نیستند..کردها به منزله ریه عراق و بخشی لاینفک از آن هستند..اربیل جز برای اعتدال، حاکمیت و استقلال زانو نخواهد زد..»

رهبر جریان صدر ضمن ابراز همبستگی با اربیل و منطقه کردستان، کردها را به صبوری تا رسیدن به «دولت اکثریت ملی»فراخواند.

هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز در واکنش به این حمله، با انتشار بیانیه‌ای آن را به شدت محکوم و اعلام کرد: از عراقی‌ها خواسته می‌شود در مقابل هر اقدامی که حاکمیت/تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند؛ یا هدف از آن تضعیف ثبات/وحدت است، بایستند…عاملان این حمله بزدلانه باید بازخواست شوند.

در همین حال روابط عمومی کل سپاه در بیانیه‌ای با اشاره به هدف قرار دادن مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها توسط موشک‌های نقطه‌زن تاکید کرد: تکرار هرگونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

اهمیت این پاسخ قاطعانه در برابر شرارت های رژیم صهیونیستی این پیام را مخابره می کند که هر گونه اقدام دیگر از سوی این رژیم نه تنها بی پاسخ نخواهد ماند بلکه با پاسخ قاطعانه و کوبنده تری از سوی ایران مواجه خواهد شد که تبعات شدیدی را متوجه آن خواهد ساخت. 

پاسخ قاطعانه ایران در حالی انجام شد که گفته می شود در پاسخ به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در سوریه بود که طی آن دو تن از فرماندهان کشورمان به شهادت رسیدند.  اما منابع موثق در گفتگو با  شبکه المیادین اعلام کردند: هنوز انتقام هدف قرار گرفتن نیروهای خود در سوریه را نگرفته‌ایم و حمله موشکی بامداد امروز ارتباطی با شهادت دو نیروی سپاه پاسداران که اخیراً در حمله رژیم صهیونیستی به سوریه به شهادت رسیدند، ندارد. 

این منابع افزودند: حمله موشکی بامداد امروز به مقر موساد در اربیل در پاسخ به عملیاتی بود که اخیراً توسط رژیم صهیونیستی علیه ایران انجام شده و از کردستان عراق فرماندهی شده بود.

به گفته منابع مذکور در این حمله پایگاه موساد هدف قرار گرفته و تعدادی از مزدوران رژیم صهیونیستی کشته و زخمی شدند. در این عملیات هیچ مرکز عراقی یا آمریکایی در کردستان عراق هدف قرار نگرفت و به غیرنظامیان آسیب نرسید.

این منابع تصریح کردند: پاسخ ایران به شهادت دو تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه به دست اسرائیل در زمان مناسب صورت خواهد گرفت. این حمله می‌تواند حامل پیام مهمی برای طرف‌های غربی باشد که به اشکال مختلف امنیت ایران را تهدید می‌کنند.

بنا به اعلام منابع موثق، ایران درباره امنیت ملی خود با کسی مذاکره و سازش نمی‌کند.

۳۱۱۳۱۲



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.