حرکت آشنا و معنادار چین و روسیه در شورای امنیت/ وتویی که می‌توانست برای این قطعنامه غیرمنصفانه خرج شود

[ad_1] ابوالفضل خدائی: این قطعنامه در حالی تصویب می شود که رژیم صهیونیستی با پشتیبانی ایالات متحده در طول سه ماه گذشته شدیدترین جنایات بشری و نسل کشی را در غزه رقم زده اند و مقاومت ارتش یمن در این راستا اقدامی به تجاوز، نسل کشی و تنبیه رژیم صهیونیستی بود. شورای امنیت سازمان ملل

کد خبر : 453640
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
حرکت آشنا و معنادار چین و روسیه در شورای امنیت/ وتویی که می‌توانست برای این قطعنامه غیرمنصفانه خرج شود

[ad_1]

ابوالفضل خدائی: این قطعنامه در حالی تصویب می شود که رژیم صهیونیستی با پشتیبانی ایالات متحده در طول سه ماه گذشته شدیدترین جنایات بشری و نسل کشی را در غزه رقم زده اند و مقاومت ارتش یمن در این راستا اقدامی به تجاوز، نسل کشی و تنبیه رژیم صهیونیستی بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۰ دی/ ۱۰ ژانویه ضمن هشدار درباره تشدید تنش‌ها از نیروهای انصارالله یمن خواست فوراً به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ پایان دهند. این قطعنامه در عین حال به صورت تلویحی تشکیل ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده را برای مقابله با این حملات را تأیید کرد.

در قطعنامه شورای امنیت درخواست شده که بلافاصله کشتی گلکسی لیدر، یک کشتی ژاپنی مرتبط با یک تاجر اسرائیلی که در روز ۱۹ نوامبر ربوده شد به همراه ۲۵ خدمه آن آزاد شود.

نکته قابل توجه اینکه چهار عضو شورای امنیت، از جمله روسیه و چین که دارای حق وتو بوده رأی ممتنع داده و هیچ رأی مخالفی از جانب اعضای غیر دائم هم در کار نبود.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنانی در جریان جلسه شورای امنیت در حالی قطعنامه پیشنهادی آمریکا را «سیاسی» توصیف کرد که روسیه امکان وتوی آن را داشت. اما رأی ممتنع را ترجیح داد.وی در این باره گفت: آمریکا و متحدانش در تلاش برای تحمیل راهکارهای یکجانبه هستند. کشتار در غزه، که عامل اصلی وضعیت دریای سرخ است، باید متوقف شود.

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه یمن در شورای امنیت

محمد عبد السلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در پیامی در ایکس این اقدام شورای امنیت را بازی سیاسی ارزیابی کرد.

همچنین محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در سخنانی گفت: واشنگتن ناقض قوانین بین‌المللی است و آنچه نیروهای مسلح یمن انجام می‌دهند دفاع مشروع است.

محمد علی الحوثی افزود: ما از شورای امنیت می‌خواهیم که فوراً ۲.۳ میلیون نفر را از محاصره اسرائیل و آمریکا آزاد کند؛ چراکه این محاصره غزه را به بزرگترین زندان تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: ما به مردم جهان می‌گوییم تصمیمی که در مورد امنیت کشتیرانی در دریای سرخ اتخاذ شد یک بازی سیاسی است و این آمریکا است که ناقض قوانین بین المللی است.

مفاد کلیدی این قطعنامه که ایالات متحده و ژاپن آن را تدوین کرده‌اند، به حق کشورهای عضو سازمان ملل متحد، مطابق با قوانین بین‌المللی، برای «دفاع از کشتی‌های خود در برابر حمله، از جمله مقابله با آن‌هایی که حقوق و آزادی‌های دریانوردی را تضعیف می‌کنند» اشاره کرده است. این بند به منزله تأیید ضمنی عملیات نیروی ضربت دریایی چندملیتی به رهبری ایالات متحده است که از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن در برابر حملات موشکی و پهپادی انصارالله دفاع می‌کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده پیش از رأی‌گیری برای این قطعنامه بدون اشاره به جنایات آمریکا در نسل کشی غزه گفت که «تهدید حقوق و آزادی‌های دریانوردی در دریای سرخ یک چالش جهانی است که نیاز به واکنش جهانی دارد».

آمریکا در حالی به تکاپو افتاده که تشکیل ائتلافش در دریای سرخ با استقبال سرد کشورها و متحدانش مواجه شده است. وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته در بدو ورود به فرودگاه منامه در بحرین بدون اشاره به هزاران مورد تنش‌آفرینی واشنگتن در جهان و ادامه کودک‌کشی صهیونیست‌ها در غزه، خواستار توقف حمایت ایران از ارتش ملی یمن شد.

در همین حال جنبش‌های جهاد اسلامی و مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز به صدور قطعنامه شورای امنیت علیه یمنی‌ها واکنش نشان دادند و آن را بیانگر معیارهای دوگانه دانستند.

برخی از کارشناسان رأی ممتنع روسیه و چین را در این راستا تلنگری به ایران خطاب کرده و به این نکته پرداختند که در دنیای امروزی هیچ متحد و دوست و دشمن دائمی وجود ندارد و کشورها تنها بر اساس منافع ملی خود عمل می کنند.

۳۱۱۳۱۱

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.