حرف‌های ضرغامی درباره کوروش و پیرمرد بازار رشت

[ad_1] عزت‌الله ضرغامی گفت: به ما انتقاد می‌شود چرا درباره کوروش حرف می‌زنیم. همان‌طور که ملاک‌های چندگانه از شادی دارند. اگر کسی یا پیرمردی در یک بازار شادی کرد و فولکلور خواند، اگر در مقطع ایام‌الله و ۲۲ بهمن باشد، می‌گوییم آفرین! در راستای انقلاب اسلامی شادی می‌کند و تشویق می‌کنیم، اما اگر در آن

کد خبر : 441294
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
حرف‌های ضرغامی درباره کوروش و پیرمرد بازار رشت

[ad_1]

عزت‌الله ضرغامی گفت: به ما انتقاد می‌شود چرا درباره کوروش حرف می‌زنیم. همان‌طور که ملاک‌های چندگانه از شادی دارند. اگر کسی یا پیرمردی در یک بازار شادی کرد و فولکلور خواند، اگر در مقطع ایام‌الله و ۲۲ بهمن باشد، می‌گوییم آفرین! در راستای انقلاب اسلامی شادی می‌کند و تشویق می‌کنیم، اما اگر در آن مقطع زمانی نبود، همان شادی از نظر ما متهم است.

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش هفته پژوهش که صبح یکشنبه ۲۱ آذرماه در موزه ملی برگزار شد، از عملکرد یک‌ساله پژوهشگاه قدردانی کرد و گفت: پژوهش از جنس آگاهی و دیداری است، پرتوافکنی است. انسان‌ها را از نگرانی‌های بی‌مبنا، ترس‌ها و دغدغه‌ها نجات می‌دهد و متقابلاً دغدغه‌های مبارک را به آدم‌ها نشان می‌دهد. اشکال جوامع به‌ویژه در ایران این است که چیزهایی که اصلا جای نگرانی ندارد و مهم نیست به عنوان نگرانی اصلی تحمیل می‌شود و وانمود می‌شود که اینها نگرانی‌های اصلی ماست و اگر حل نشود بیچاره می‌شویم و برعکس نگرانی‌های مهم به حاشیه می‌رود.

ضرغامی ادامه داد: ویژگی پژوهشگر شجاعت است. آدم ترسو پژوهشگر نیست. پژوهش اصولاً خط قرمز ندارد. در هر چیزی می‌تواند ورود کند و با صدای بلند می‌تواند حرف بزند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خیلی وقت‌ها ما دغدغه‌های جدی داریم، چون برای ما جاهایی را تاریک کرده‌اند و ما نمی‌فهمیم و خوشحالیم، اما اگر پژوهشگر پرتوافکنی و روشنگری کند، متوجه می‌شویم. غفلت‌هایی وجود دارد، ما می‌خواهم شما ورود کنید، مثل کوروش، که یکی از اقدامات پژوهشگاه بود و تا به حال به این صراحت ندیده بودم، در نشست کوروش با افراط و تفریط عالمانه مقابله کردید. پژوهش بلای جان افراط و تفریط است. درافتادن با افراط و تفریط کار ساده‌ای نیست. افراط و تفریط قدرتمند است، لشکر و تریبون دارد، منافع و قدرت دارد و به راحتی  نمی‌توان با آن درافتاد، اما پژوهشگاه می‌تواند در حوزه‌های مستقیم خود وارد شود مثل کوروش.

او اضافه کرد: گاهی انتقادهایی درباره کوروش به ما می‌کنند که چرا اصلا حرف کوروش را می‌زنید، وقتی به قرآن و ذوالقرنین استناد دادم، ابتدا مقاومت کردند، اما پرسیدم شما بگویید ذوالقرنین کیست، کافی است فیلم هالیوودی اسکندر را ببینید، آیا این ذوالقرنین ماست؟ از این دست تفکرات داریم و تا آن دسته تفکراتی که کوروش را خدا می‌دانند، مثلا بعضی‌ها فاصله چهارم تا هفتم آبان را که تولد (محمدرضا) شاه و کوروش می‌دانند جشن می‌گیرند، حال کاری نداریم هفتم آبان چه مناسبتی بوده، اما وقتی دقیقا در هفت آبان نشست علمی کوروش می‌گذارید خیلی قابل توجه است.

ضرغامی در ادامه اشاره‌ای به واکنش‌هایی که به شادی می‌شود، داشت و اظهار کرد: داریوش می‌گوید «به نام خدا که شادی را آفرید»، درحالی‌که کارکرد دین هم آرامش و شادی است، اما چیزهای که گاهی معرفی می‌کنند دین نیست. یکی از کارهای دین انبساط روحی، شادی و نشاط است. امروز شادی را مبتنی بر ویژگی‌های اسلامی می‌خواهیم تعریف کنیم. اگر کسی یا پیرمردی در یک بازار شادی کرد و فولکلور خواند و دوتا شعر محلی خواند اگر در مقطع ایام‌الله و ۲۲ بهمن باشد می‌گوییم آفرین! در راستای انقلاب اسلامی شادی می‌کند و تشویق می‌کنیم، اما اگر در آن مقطع زمانی نبود، همان شادی از نظر ما متهم است. ببینید ملاک‌های ما چندگانه است.

(در روزهای اخیر فیلم‌های آوازخوانی و رقص محلی یک پیرمرد در بازار رشت پربازدید و حاشیه‌ساز شده است.)

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما در این حوزه کار زیاد داریم. نظام مسائل ما متنوع است. پژوهشگاه در حوزه ناملموس، صنایع دستی و گردشگری خیلی کار دارد. میراث فرهنگی ما در بستر فرهنگی چندهزارساله غوطه‌ور است. تقاضا دارم راه‌های طی‌نشده و واردنشده را ورود کنید.

ضرغامی افزود: پژوهشگاه دپارتمان‌های مختلف دارد، مثلا دپارتمان زبان، خط و کتیبه. زبان که فقط خط باستانی نیست. ببینید این زبان چه گفته است، خواندن زبان به تنهایی کافی نیست.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.