حذف فغانی بدسلیقگی فدراسیون فوتبال است

زاوش محمدی: علاوه بر جدایی فغانی از فوتبال ایران، اشتباهات داوری در لیگ برتر یکی از معضلات فدراسیون فوتبال است که با آن دست و پنجه نرم می کند. فوتبال ایران همچنان فاقد کمک داور ویدیویی است و همین مساله صدای مربیان و باشگاه ها را در آورده است. به همین مناسبت به سراغ سعید

کد خبر : 305931
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۷:۴۶
حذف فغانی بدسلیقگی فدراسیون فوتبال است


زاوش محمدی: علاوه بر جدایی فغانی از فوتبال ایران، اشتباهات داوری در لیگ برتر یکی از معضلات فدراسیون فوتبال است که با آن دست و پنجه نرم می کند. فوتبال ایران همچنان فاقد کمک داور ویدیویی است و همین مساله صدای مربیان و باشگاه ها را در آورده است.

به همین مناسبت به سراغ سعید مظفری زاده داوری بازنشسته فوتبالمان رفتیم و با او گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

آقای فغانی رسما از لیست داوران الیت ایران کنار گذاشته شد و به تازگی به عضویت داوران بین المللی استرالیا درآمده است. این اتفاق چه ضربه ای به جامعه داوری ایران خواهد زد؟

با توجه به این که آقای فغانی از داوران شناخته شده در سطح جهان و فیفا هست، حذف ایشان از لیست داوران بین المللی یک اشتباه بزرگ و یک بد سلیقگی و یک بی تدبیری از طرف فدراسیون فوتبال و کمیته داوران ما بود. ما داوری که افتخارآفرین بود و می توانست مسابقات بزرگی مثل جام ملت های آسیا را طی چند سال آینده قضاوت کند با دست خودمان از لیست خارج کردیم و این فرصت را به کشورهای دیگر دادیم تا نام ایشان را به لیست داوران بین المللی خودشان اضافه کنند. حضور آقای فغانی در مسابقات بین المللی بزرگ سبب می شد تا ما دو کمک داور ایرانی و یک داور چهارم هم کنار ایشان در مسابقات بزرگ داشته باشیم و با حذف ایشان تمام این فرصت ها از بین رفت.

علیرضا فغانی یکی از داورانی بود که بسیاری از داوران معتقد بودند در جام جهانی ۲۰۲۲ به حقش که قضاوت در فینال بود نرسید و زود کنار گذاشته شد، به نظر شما ایشان می تواند در جام جهانی ۲۰۲۶ حضور داشته باشد؟

خب با توجه به شرایط سنی آقای فغانی در مورد این که ایشان می توانند در جام جهانی بعدی حضور داشته باشند نمی توانم نظر قاطعی بدهم، غالبا سیاست فیفا این بوده است که برای حضور در مسابقات بزرگ بین المللی فرصت را به داورهای جوان تر بدهد، آقای فغانی با توجه به شرایط سنی، تجربه و حضور های پی در پی که در جام جهانی داشتند شاید شانس زیادی برای حضور در جام جهانی بعدی را نداشته باشد. البته این را هم باید عرض کنم که علیرضا فغانی آمادگی بدنی خوبی دارد و این می تواند به او برای این شانس کمک کند تا بتواند از گزینه های داوری برای جام جهانی بعدی باشد، بستگی به قضاوت هایی دارد که در یک یا دو سال آینده و پیش از انتخابات داوران انجام می دهد. ولی برداشت شخصی من این است که با توجه به جوان گرایی فیفا و کمیته داوران فیفا شانس به جوان تر ها داده می شود.

یکی از مشکلات بزرگ فوتبال ما و داوران نبود VAR و عدم شرکت داوران ایرانی در کلاس های مربوطه است که باعث شده داوران الیت ایران از قضاوت در بازی های رسمی و آسیایی محروم شوند. با این شرایط دوباره چگونه می توانیم به سطح یک داوری جهان برگردیم؟

متاسفانه سال هاست که تیم ها و داوران ما صدایشان برای درخواست VAR بلند است اما گوش شنوایی نبوده است، یا شاید هم همت لازم برای آوردن VAR نبوده است. ما همین الان هم از جنبه فوتبالی و هم از جنبه داوری از سایر کشورها عقب افتادیم. نبود VAR فقط به داوران ما ضربه نمی زند بلکه به فوتبال ما هم ضربه می زند. باعث می شود خیلی از اتفاقاتی که به خاطر بودن VAR می تواند در فوتبال بی افتد، درک و هماهنگیش برای ما ایجاد نشود و در مسابقاتی که می رویم و VAR هست لطمه بخوریم. داوران ما چه در بخش خانم ها چه آقایان از این موضوع ضربه می خورند و اتفاقاتی که طی این چند سال افتاده است در حد شعار است. در دو سه سال اخیر هر وقت از من پرسیده شده است گفتم که در حد شعار بوده و برای تبلیغات گفته شده. فدراسیون ها و کمیته های مختلف بیشتر روی این موج شنا کردند و در عمل کاری نشده است. با توجه به زیرساخت ها و مشکلات ارتباطی که با دنیا داریم من بعید می دانم که شرایط آوردن VAR به این زودی ایجاد شود. اگر هم باشد برای چند استادیوم محدود و یک سری بازی ها ملی می توانیم استفاده کنیم ولی در بحث کلی من فکر نمی کنم در آینده نزدیک شرایط برای آوردن var فراهم شود.

یکی از بحث های همیشگی در فوتبال ما مخصوصا در سال ها اخیر، اشتباهات داوری بوده است. حتی نبودن VAR هم باعث شده تا جنجال ها ادامه پیدا کند. مثلا در بازی تراکتور و استقلال کمک داور گل اول تراکتور را آفساید اعلام کرد اما داور وسط گل را تایید کرد. داور وسط با توجه به این که نزدیک خط نبود چه طور تشخیص داد که صحیح است؟

همان طور که گفتم نبود VAR لطمه های زیادی به ما زده است، هم در بخش داوری و هم در در بخش بین المللی، لطمه دیگر هم مربوط به همین مسابقات داخالی است که باعث می شود خطای انسانی داورها کاور نشود و این اشتباه باقی بماند روی نتایج بازی تاثیر بگذارد. اما در مورد ان صحنه از بازی خاص تراکتور و استقلال خب داور با تمرکز خوبی که داشت که تشخیص داد کسی که در آخرین لحظه به توپ ضربه زده است و پاس را داده است بازیکن تیم مدافع بوده و همین باعث شد که به کمک داورش اعلام کند که فارغ از این که بازیکن مهاجم در آفساید بوده است یا نه آفساید نیست و به کمک داورش کمک کرد و این نشان از تمرکز و تسلط داور بازی داشت.

حذف فغانی بدسلیقگی فدراسیون فوتبال است

به نظر می رسید داوران جدید قاطعیت داوران قدیم را ندارند و نمی توانند بازی را مدیریت کنند. این را در بازی ملوان و پرسپولیس دیدیم که بازی از دست داور خارج شد.

من خیلی موافق این مسئله نیستم. داوران ما همیشه داوران خوبی بودند، استعداد در کشور ما زیاد است و هر نسلی که کنار می رود و نسل جدید می آید قاطعیت و توانمندی و مدریت خوب خودشان را دارند. متاسفانه شاید چیزی که باعث شد در چند سال اخیر داوری ما از آن نقطه اوج و بالا بودن در سطح آسیا به امروز برسد نبود مدیریت درست در فدراسیون و کمیته داوران ما بوده است و یعنی روزمرگی و عدم تمرکز روی انتخاب استعدادها، نبود آموزش و دخالت دادن روابط شخصی، کسب رای و گزینش داور ها بر اساس این که هیئت ها را راضی کنند باعث شده داوری ما در این جا باشد. ولی از لحاظ شخصی داوران ما داوران خوبی هستند که اگر درست مورد آموزش قرار بگیرند و مدیریت قاطعی پشت آن ها برای حمایتشان باشد می توانند داوری ما را به اوج برگردانند. این مسئله بیشتر مربوط به ضعف مدیریتی و ضعف فدراسیون فوتبال در چند سال اخیر بوده است.

قرار بود دربی را به عرب براقی بدهند اما گویا نسبت فامیلی او با فغانی باعث شد تا این داور نتواند دربی را سوت بزند.

من هم این را شنیده بودم که قرار بوده ایشان دربی را سوت بزنند، اما این که چرا سوت نزدند و عوض شدند یا این که حضور ایشان قطعی بوده یا نه را نمی دانم و نمی توانم نظر قطعی بدهم.

فکر می کنید VAR مشکلات داوری ما را حل می کند؟با این که علم هر روز در حال پیشرفت است و تکنولوژی به کمک فوتبال و داوری آمده است، فکر می کنید این اتفاق ها از جنجال ها کم می کند؟

قطعا VAR می تواند به داوری و فوتبال ما کمک کند، به هر حال تکنولوژی نه تنها در فوتبال بلکه در همه جای به کمک انسان ها آمده و سعی کرده است نقاط ضعف را پوشش دهد. VAR جای خودش را در فوتبال باز کرده است و سعی کردند آن وقفه و حالت هایی که به فوتبال لطمه بزند را برطرف کنند و الان آن سود و منفعت VAR خیلی بیشتر از نبودنش است. این به داوری می تواند در کشور ما و جهان کمک کند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.